بازدید 27465
۲
تحلیل روزنامه صهیونیستی؛

استفاده روس‌ها از پایگاه نظامی در ایران، کابوس نتانیاهو را تعبیر کرد

از دو روز پیش و در پی انتشار خبر استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی در ایران برای حمله به مواضع داعش در سوریه، بحث ها و موضع گیری های مختلفی در این زمینه مطرح شده است. در یکی از تازه ترین موارد، یک روزنامه صهیونیستی، توافق ایران و روسیه بر سر این موضوع را نشانه موجه بودن نگرانی های نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره وضعیت ایران پس از توافق هسته ای دانسته است.
کد خبر: ۶۱۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ 18 August 2016
همکاری نظامی ایران و روسیه، کابوس نتانیاهو را تعبیر کرداز دو روز پیش و در پی انتشار خبر استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی در ایران برای حمله به مواضع داعش در سوریه، بحث ها و موضع گیری های مختلفی در این زمینه مطرح شده است. در یکی از تازه ترین موارد، یک روزنامه صهیونیستی، توافق ایران و روسیه بر سر این موضوع را نشانه موجه بودن نگرانی های نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره وضعیت ایران پس از توافق هسته ای دانسته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «جروزالم پست» در مطلبی به موضوع استفاده روس ها از پایگاه نظامی «نوژه» برای عملیات در سوریه پرداخته و این امر را سبب تغییر قواعد بازی در منطقه دانسته است. به اعتقاد این روزنامه، این تحول و همکاری نظامی نزدیک روسیه و ایران، یکی از پیامدهای توافق هسته ای است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل از آن نگران بود.

این روزنامه اشاره می کند، دو هفته پیش، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با بیان اینکه مقامات رژیم اسرائیل اکنون حامی توافق هسته ای ایران هستند، اسباب خشمگین شدن آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل را فراهم آورد. اوباما گفت، مقامات نظامی و امنیتی اسرائیلی تأیید می کنند که این توافق، «تغییر دهنده بازی» بوده است.

جروزالم پست می نویسد: انتشار تصاویر بمب افکن های روس که از پایگاهی نظامی در داخل ایران به هوا بلند شده و اهدافی را در سوریه هدف قرار دادند، نشان می دهد که بی تردید توافق هسته ای، تغییردهنده قواعد بازی در منطقه بوده؛ اما نه آن گونه که منظور اوباما بود!

یاکوف آمیدرور، رئیس سابق شورای امنیت رژیم اسرائیل، روز چهارشنبه گفت، فارغ از جنبه فنی موضوع که سبب می شود روسیه بتواند سریع تر و موثرتر عملیات خود را در سوریه انجام دهد، همکاری نظامی دو طرف دربردارنده یک جنبه نمادین نیز هست. به عقیده آمیدرور، این توافق مشابه آن چیزی نیست که مسکو و تل آویو در ماه سپتامبر گذشته به آن دست یافتند تا از برخورد احتمالی آن ها در سوریه جلوگیری شود، بلکه چیزی فراتر از آن است.

در همین راستا، این روزنامه اسرائیلی می افزاید، انجام چنین همکاری میان ایران و روسیه، تا حد زیادی به واسطه توافق هسته ای ایران امکان پذیر شده است. در حقیقت، مخالفت شدید بنیامین نتانیاهو با توافق هسته ای ایران، تنها به دلیل نگرانی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نبود، بلکه همچنین از این نگرانی ناشی می شد که این توافق باب همکاری های بین المللی ایران را باز کرده و سبب تقویت این کشور شود.

نتانیاهو از این نگران بود که توافق هسته ای به گونه ای ایران را از نظر اقتصادی و دیپلماتیک تقویت کند تا بتواند اهداف مورد نظر خود را در منطقه به سادگی دنبال کند؛ بنابراین، نتانیاهو می گفت، موضوع «رفتار بی ثبات کننده ایران» در منطقه و جهان، باید جزئی از مذاکرات باشد و ایران از این رفتارها دست بردارد.

جروزالم پست در ادامه اشاره می کند، حتی زمانی که ایران تحت تحریم های بین المللی قرار داشت، روسیه روابط خود را با این کشور حفظ کرد و در پی حصول توافق و برداشته شدن تحریم ها نیز با تحویل سامانه موشکی «اس 300» به ایران موافقت کرد. اکنون نیز استفاده روس ها از پایگاهی نظامی در ایران، از منطقی مشابه پیروی می کند، مبنی بر اینکه اگر ایران دیگر در عرصه بین المللی «دولتی منفور» نیست، چرا مسکو نباید روابط با این کشور را در راستای منافع خود توسعه دهد؟

در مجموع، از نظر این روزنامه، همکاری نظامی ایران و روسیه به شکلی که اخیراً مشاهده شد، اهمیتی بسیار قابل توجه برای خاورمیانه دارد. این همکاری، پیامی آشکار را به سرتاسر منطقه ارسال می کند و نه تنها نشان می دهد آن هایی که همسو با روسیه هستند، منفعت کسب می کنند، بلکه اشاره می کند که روسیه برای دستیابی به اهداف خود حاضر است تا کجا پیش برود.

به این ترتیب، همان گونه که اوباما گفت، توافق هسته ای قواعد بازی را در منطقه تغییر داده؛ اما این تغییر قطعاً به نفع آمریکا، متحدان عرب سنی این کشور و همچنین اسرائیل نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۲
جالب اینجاس ک مقامات اسراییلی و روزنامه هاشون به صرافت افتادن ک برجام به ضرر اونها و به نفع ایرانه ولی هنوز صدا و سیمای خودمون و همدستانشون زیر بار نمیرن
باید مجلس هم وارد این اجازه دست رسی به فرودگاه همدان بشه و در صورت نیاز غیر مستقیم وارد عمل بشه و بنا به مصلحت تصمیم به خروج این نیرو ها از ایران بگیره. بدم باید این توافق همکاری در بازه زمانی مشخص باشه و بد از اتمام این بازه خارج بشن و مجلس در این مورد تصمیم بگیره. در نهایت هم باید توجه داشته باشیم که این هواپیما ها برای ریختن بمب می روند و احتمال کشته شدن غیر نظامیان بر اثر این بمب گذاری هست بنابراین مجلس باید بودجه ای را برای غرامت به غیر نظامیان سوریه در نظر بگیره تا در زمان مناسب به مردم سوریه پرداخت کنه و گرنه خون انها گردن ما را هم می گیره هم چنان که شهر های عراق تواس ویران کردن خرمشهر را دارن می دن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار