بازدید 5750
عصرانه اقتصادی

از نامه خداحافظی وزیر با مدیرانش تا آمار ناامید کننده واردات چین

در عصرانه اقتصادی امروز، از نامه خداحافظی وزیر با 17 مدیر ارشد، تغییرات امروز تالار شیشه ای، از دلاری که ارزان شد و یورویی که گران شد، نوشته ایم. در ادامه از افزایش هفتگی قیمت ها سخن گفته ایم و نگاهی به قیمت سکه، طلا و انواع ارز در بازار انداخته ایم. در پایان از افزایش قیمت نفت و نزولی شدن بهای اونس طلا و آمار ناامید کننده واردات چین نوشته ایم.
کد خبر: ۶۱۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵ 08 August 2016
در عصرانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار سرمایه، ارز، سکه، انرژی تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش تابناک اقتصادی، در عصرانه اقتصادی امروز، از نامه خداحافظی وزیر با 17 مدیر ارشد، تغییرات امروز تالار شیشه ای، از دلاری که ارزان شد و یورویی که گران شد، نوشته ایم. در ادامه از افزایش هفتگی قیمت ها سخن گفته ایم و نگاهی به قیمت سکه، طلا و انواع ارز در بازار انداخته ایم. در پایان از افزایش قیمت نفت و نزولی شدن بهای اونس طلا و آمار ناامید کننده واردات چین نوشته ایم.

نامه خداحافظی زنگنه با ۱۷ نفر از مدیران ارشد نفتی

به گزارش فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در نامه‌های جداگانه‌ای برای 17 نفر از مدیران بازنشسته صنعت نفت ضمن تشکر از آنها، به آنها اعلام کرده است که به دلیل شمول قانون جدید بازنشستگی وزارت نفت نمی‌تواند به همکاری با آنها ادامه بدهد.

عصرانه اقتصادی

از جمله مدیرانی که بر اساس قانون و طبق نامه‌نگاری وزیر نفت دیگر نمی توانند در سمت خود فعالیت کنند می‌توان به غلامرضا منوچهری، معاون تازه منصوب شده امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، عبدالمحمد دلپریش مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، محمدتقی امانپور مشاور وزیر نفت، محسن خجسته‌مهر قائم‌مقام مدیر برنامه‌ریزی وزارت نفت، شهاب‌الدین متاجی مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، احمدرضا اسدی مدیر مالی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، عزیزالله رمضانی مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز، محمد اکبری مدیر کل دفتر وزارتی وزیر نفت، عضدی‌فر رئیس کمیته معاملات پالایش و پخش و جعفر مدنی زادگان مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت اشاره کرد.

در این لیست همچنین نام بعضی مشاوران و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت از جمله منصور معظمی، وکیلی راد، محمد اکبری ، قادر محمدی، محمد سوری، وحید دستجردی، نوروزی زاده و امین‌فر دیده می‌شود.

بر اساس این گزارشف بعضی از این مدیران از جمله غلامرضا منوچهری معاون توسعه و امور مهندسی شرکت ملی نفت به تازگی وارد ساختار شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه شده‌اند و بر اساس این مصوبه باید با پست‌ خود خداحافظی کنند.

استراحت شاخص کل بورس در مدار ۷۸ هزار واحدی


معامله‌گران بازار سهام امروز با استراحت منطقی نماگرهای بازار بورس همپای حمایت حقوقی‌ها برای تقویت حجم و ارزش معاملات سهام مواجه بودند؛ بازاری که ترجیح می‌داد بازدهی‌های به دست آمده طی روزهای اخیر را اندکی نقد کند. 

به گزارش فارس؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 18 مرداد 95، با کاهش 379 واحدی به رقم 78 هزار و 324 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 8 واحد کاهش به عدد 14 هزار و 378 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با 509 واحد کاهش به عدد 87 هزار و 785 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 528 واحدی به رقم 55 هزار و 383 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 107 واحد افزایش 707 واحدی به رقم 167 هزار و 909 واحد رسید. امروز همجنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش یک واجدی روی رقم 815 واحد ایستاد.

دلار ارزان شد، یورو گران

بانک مرکزی امروز دوشنبه 18 مردادماه، نرخ ۳۹ ارز عمده کشور را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ 18  ارزنسبت به روز گذشته افزایش و ارزش 12 ارز دیگر  از جمله دلار آمریکا  کاهش پیدا کرد و ارزش 9 ارز دیگر بدون تغییر ثابت ماند.  

عصرانه اقتصادی


کاهش 53 درصدی اعتماد بین شرکت‌های انگلیسی برای سرمایه‌گذاری

سازمان تولید‌کنندگان انگلیس هشدار داد اقتصاد انگلیس به شدت از کاهش سرمایه گذاری در حوزه صنعت رنج می‌برد. به گزارش فارس به نقل از بی‌بی‌سی، سازمان تولید کنندگان انگلیس هشدار داد تعداد شرکت‌هایی که قصد دریافت وام برای سرمایه گذاری در این کشور را دارند نسبت به دو سال گذشته به یک سوم کاهش یافته است.

این سازمان در گزارش خود تأکید کرد حدود 53 درصد از شرکت ها در صورتی که نتوانند از منابع مالی خود اقدام به سرمایه گذاری کنند یا از سرمایه گذاری صرف نظر کرده و یا آن را به تعویق خواهند انداخت.

بنا به گزارش دیگری که از سوی حسابداران و مشاوران انگلیس منتشر شده است اطمینان سرمایه گذاری در حوزه صنعت انگلیس نیز کاهش یافته است. رشد بخش صنعت انگلیس از سال 2012 تا کنون متزلزل بوده و شرکت ها از مراجعه به بانک های این کشور برای دریافت تأمین مالی جهت سرمایه گذاری اجتناب می کنند که این مسئله باعث کاهش سرمایه گذاری در بخش صنعت این کشور خواهد شد.

طرح بانک‌های مرکزی جهان برای کاهش نرخ سود

روند کُند رشد اقتصاد جهانی موجب کاهش بی‌سابقه نرخ بهره بانکی در بسیاری از نقاط دنیا شده است. به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری «نیوزنو»، بر اساس رصد روند تصمیم گیری بانک های مرکزی جهان، گزارش ها حاکی از تمایل آنها به روند نزولی در نرخ بهره بانکی است.

در همین حال به دنبال آمار انتشار اشتغال آمریکا، بانک «فدرال رزرو» این کشور تصمیم خود مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی را به تعویق درآورد. همچنین در اروپا سیاست بسیاری از بانک های این منطقه به دلیل روند کُند رشد اقتصادی این منطقه، کاهش نرخ بهره بانکی است.

بر همین اساس انتظار می رود بانک مرکزی نیوزلند اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کند. انگلیس هم در اولین اقدام اقتصادی خود به دنبال جدا شدن از اتحادیه اروپا، نرخ بهره بانکی را به ۲۵ دهم درصد کاهش داد. البته در آسیا هم شماری از بانک های مرکزی به کاهش بی سابقه نرخ بهره بانکی روی آورده اند.

افزایش هفتگی قیمت‌ها به روایت آمار

آمارهای دولتی هم دیگر نمی‌توانند گرانی‌های کالاهای اساسی در بازار را کتمان کنند؛ قیمت برنج، حبوبات، مرغ، قند و شکر، تخم‌مرغ و چای نسبت به هفته گذشته باز هم بر مدار گرانی قرار گرفته است.

به گزارش مهر، قیمت کالاهای اساسی ترمز بریده‌ است. هر هفته که می‌گذرد، گرانی بیشتری بازار را در برمی‌گیرد و سیاهه دخل و خرج خانوارهای ایرانی را با اعداد و ارقام درشت‌تری پر می‌کند. همه چیز بر مدار گرانی قرار گرفته و قیمت‌ها هفته‌ به هفته بالا می‌رود؛ برخی‌ها حتی نگرانند اگر این روند ادامه یابد، افزایش قیمتها را روز به روز هم شاهد باشند.


سفره مردم باز هم کوچکتر شد! 

یکی از خریدارانی که به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: قیمتها نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و حتی برخی تولیدکنندگانی هم که تخفیف‌هایی برای خریداران در نظر می‌گرفتند نیز دیگر توجهی به مردم و دخل و خرج آنها ندارند. گویا تولیدکنندگان فکر می‌کنند که اوضاع اقتصادی بهتر شده و بنابراین کم کم تنوع محصولاتی که در سبد تخفیف عرضه می‌کردند را کم کرده‌اند؛ در حالی که اینطور نیست، به خصوص اینکه اکنون تقریبا اواسط ماه است و هنوز تا پایان ماه و حقوق گرفتن کارمندان و کارگران، نیمی از راه باقی مانده است. 

عصرانه اقتصادی
 
او می‌افزاید: حال سبدهای تخفیفی برای مردم، از تنوع کمتری برخوردار شده است و این را به راحتی می‌توان از سبدهای تخفیفی که در وسط فروشگاه‌ها، تغییر ظاهر داده و تعداد کالاهای‌شان کم شده است، به خوبی متوجه شد، شاید هم تولیدکنندگان دیگر خیال‌شان راحت است و بنابراین مثل قبل، کمتر توجهی به مصرف‌کنندگان دارد.البته وقتی در سبدهای تخفیفی که مدت‌ها بود در وسط راهروهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای دقت می‌کنیم، می‌توانیم این نکته این خریدار را به وضوح ببینیم و این نشان می‌دهد که به صورت واقعی، دماسنج تغییرات بازار به دست مصرف‌کنندگان است و آنها نیز به خوبی قضاوت می‌کنند که در بازار چه اتفاقی رخ می‌دهد. 

سکه ارزان شد، طلا ثابت ماند

در بازار آزاد امروزدوشنبه 18 مردادماه، هر قطعه سکه بهارآزادی با هزارتومان کاهش قیمت، یک میلیون و ۱۰6هزار تومان معامله شد.

عصرانه اقتصادی

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت در بازار معاملات روز دوشنبه با افزایش آغاز به کار کرد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز دوشنبه به دلیل محدود شدن تولید برخی از اعضای اوپک با روند افزایشی آغاز به کار کرد. در همین حال قیمت نفت دریای برنت با ۷ سنت افزایش در برابر ۴۴ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید؛ ضمن اینکه قمیت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۱۰ سنت افزایش در برابر ۴۱ دلار و ۹۰ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

بهای اونس طلا نزولی شد

قیمت جهانی طلا در آغاز مبادلات امروز دوشنبه تحت تاثیر انتشار آمارهای اشتغال آمریکا و افزایش انتظارات سرمایه گذاران بین المللی نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، با افت نسبی همراه شده است. قیمت هر اونس طلا در آغاز مبادلات امروز دوشنبه با 0.1 درصد کاهش به کمتر از 1334 دلار رسیده است. قیمت طلا برای لحظاتی به کمتر از 1331 دلار نیز رسیده است که این پایین ترین قیمت از 29 جولای به شمار می رود.

عصرانه اقتصادی

شاخص ارزش دلار آمریکا نیز با 1.6 درصد افزایش از روز جمعه تاکنون به بیش از 96.52 واحد رسیده است. قیمت جهانی طلا به شدت در برابر نوسانات ارزش دلار و نرخ بهره واکنش نشان می دهد.

تغییرات دلار، یورو و درهم امارات در در بازار آزاد ارز کشور

نبض قیمت دلار، یورو و درهم امارات به عنوان پرطرفدارترین ارزهای مورد معامله در بازار آزاد ارز کشور از 8 صبح تا 18 عصر چگونه می زند؟
نمودارهای زیر تغییرات نرخ فروش این سه ارز را نشان می دهد.

عصرانه اقتصادی

عصرانه اقتصادی

عصرانه اقتصادی

آمار ناامید کننده واردات چین

صادرات و واردات چین در ماه جولای 2016 بیشتر از انتظارات کاهش داشته است که نشان از ضعف بیشتر تقاضای جهانی پس از تصمیم مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، واردات چین در ماه جولای نسبت به سال گذشته 12.5 درصد کاهش داشته که بیشترین افت از فوریه 2016 بوده و نشان می‌دهد که تقاضای داخلی چین با وجود اقدامات سراسیمه دولت برای تحریک رشد اقتصادی کاهش یافته است.

عصرانه اقتصادی

ما ژیائو پینگ، اقتصاددان HSBC در پکن اعلام کرد: «من فکر می‌کنم افت واردات عمدتا از طرف تقاضا بوده است.»  تلاش‌های دولت برای کاهش ظرفیت مازاد می‌تواند در فصل‌های آینده ضربه بزگتری به تقاضا بزند.  بر اساس اعلام اداره کل گمرک چین در روز دوشنبه، صادرات در سال جاری 4.4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته در حالی که انتظار می‌رفت فشار روی صادرات از ابتدای اکتبر کاهش پیدا کند.
در ماه جولای مازاد مبادلات تجاری چین به 52.31 میلیارد دلار رسید که بیشترین میزان از ماه ژانویه بوده است. مازاد مبادلات تجاری چین در ماه گذشته 48.11 میلیارد دلار بود.
 
واردات چین برای بیست‌ویکمین ماه متوالی کاهش یافته در حالی که صادرات نیز در 12 ماه از 13 ماه گذشته کم شده است تا رشد اقتصادی به پایین‌ترین سطح خود در ربع قرن اخیر برسد. جولیان ایونس اقتصاددان کپیتال اکونومیکز اعلام کرد: «نشانه‌هایی از فعالیت‌های تولید قوی‌تر در میان بسیاری از شرکای تجاری کلیدی چین دیده می‌شود اما این موارد در بالابردن رشد صادرات ناکام بوده‌اند. رشد صادرات کشور احتمالا برای مدتی تضعیف‌شده باقی بماند.»





تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار