بازدید 38545
مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با «تابناک» تشریح کرد؛

افزایش اجاره بهای مسکن با کاهش سود سپرده بانکی / 9 تا 12 درصد رشد اجاره بها / پیش بینی آینده بازار اجاره و خرید مسکن +ویدیو

اکنون مدتی است، بازار اجاره بها در شهرهای بزرگ و به ویژه تهران با تحول اساسی روبه رو شده و افزایش قیمت ها در این بازار، بسیاری از متقاضیان مسکن اجاره ای در کشور را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. این اتفاق بعد از تصمیم بانک ها برای کاهش سود سپرده بانکی رخ داد و جالب آنکه نه دولت و نه بانک مرکزی و نه وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای دیگر نسبت به این موضوع هیچ حساسیتی نشان نمی دهند.
کد خبر: ۶۱۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ 03 August 2016
افزایش اجاره بهای مسکن با کاهش سود سپرده بانکی / 9 تا 12 درصد رشد اجاره بها / پیش بینی آینده بازار اجاره و خرید مسکناکنون مدتی است، بازار اجاره بها در شهرهای بزرگ و به ویژه تهران با تحول اساسی روبه رو شده و افزایش قیمت ها در این بازار، بسیاری از متقاضیان مسکن اجاره ای در کشور را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. این اتفاق بعد از تصمیم بانک ها برای کاهش سود سپرده بانکی رخ داد و جالب آنکه نه دولت و نه بانک مرکزی و نه وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای دیگر نسبت به این موضوع هیچ حساسیتی نشان نمی دهند.

به گزارش «تابناک اقتصادی» تحولات بازار مسکن در ایران اکنون سالیانی چند است که تبدیل به یک معضل پیچیده شده است؛ معضلی که بنا به پیچیدگی های خاص خود کمتر کسی جرأت می کند به سراغ سر و سامان دادن به آن برود و اگر چنین نهاد یا شخصی هم پیدا شود، حل مشکل و رفع آن تقریبا بی نتیجه می ماند.

دلیل این امر کاملا مشخص است. بازار مسکن بنا به ذات خود در ایران مانند هر جای دیگری در دنیا وابستگی های فراوانی به سایر حوزه های اقتصادی دارد به گونه ای که تغییر و تحول در بخش هایی از اقتصاد می تواند به سرعت اثرات خود را بر بازار مسکن نشان دهد.

این مسأله باعث می شود، موضوع اخیری که در این بازار رخ داده و اکنون کمتر مسئولی تمایل به پرداختن به آن را دارد، بیش از همه مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی موضوع افزایش اجاره بها در بازار مسکن در پی تصمیم به کاهش سود سپرده های بانکی از سوی بانک ها.

در ابتدای تیر ماه سال جاری خبر از آن رسید که بر اساس توافقات صورت گرفته میان مدیران عامل بانک های خصوصی و مؤسسات اعتباری نرخ سود سالیانه سپرده های بانکی با کاهش ۳ درصدی از ۱۸ به ۱۵ درصد رسیده است. بر این اساس رئیس شورای عالی کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در نامه ای با موضوع تعدیل نرخ سود سپرده های نوشت: کوشش بانک مرکزی و دولت در کاهش نرخ تورم و تدارک زمینه های رشد بالنده در اقتصاد کشور، مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری را بر آن داشت تا در چارچوب اقتصاد مقاومتی، اقدام و عملی متناسب با سیاست های اقتصادی دولت به عمل آورند.

البته این اقدام بانک ها مورد حمایت بانک مرکزی نیز قرار گرفت و رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرد که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به صنایع کمک خواهد کرد. وی بیان کرد که روند کاهنده نرخ تورم همچنان ادامه دارد و در مدت یک تا دو ماه آینده به مرز تک رقمی می رسد. براساس منطق اقتصادی، با کاهش نرخ تورم بی تردید نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند.

سیف بیان کرد: تصمیمی که بانک‌ها برای کاهش ۱۵ درصدی سود سپرده بانکی گرفته اند در مسیر برنامه هایی است که بانک مرکزی ترسیم کرده و در عین حال بازار پول با عکس العمل طبیعی خود اهدافی را که بانک مرکزی ترسیم کرده است، محقق خواهد کرد.

علیرغم تأکید بانک ها بر اقتصاد مقاومتی و توجیه بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم، بسیاری از کارشناسان اما معتقد بودند که تصمیم بانک ها عملی در راستای منافع آنان است. البته کاهش نرخ سود تسهیلات به 18 درصد در پی این تصمیم منجر به آن شد که برخی از انتقادات به این عمل بانک ها و حمایت بانک مرکزی تعدیل شده و کاهش یابد.

اما این ماجرا سرآغاز تحولی در بازار مسکن بود که در نهایت به زیان بسیاری از متقاضیان مسکن اجاره ای تمام شد. بلافاصله با کاهش سود سپرده های بانکی تمایل عرضه کنندگان مسکن اجاره ای به افزایش نرخ اجاره و همچنین دریافت اجاره بها کشیده شد و در نهایت شاهد رشد سریع قیمت اجاره بهای مسکن در بازار بودیم.

آنچه این ماجرا را جالب می کند این است که گویا تصمیم گیرندگان برای کاهش نرخ سود سپرده تنها نگاه خود را معطوف به ساختار نظام پولی در کشور کرده بودند و به شدت از اثرات جانبی یک چنین تصمیمی بر سایر بازارها در اقتصاد کشور غافل مانده. این همه علیرغم آن است که تجربیات قبلی نیز حاکی از آن بود که چنین تصمیماتی به سرعت در بخش هایی از اقتصاد کشور و به ویژه بازار مسکن اثرگذار است.

در حال حاضر آنچه از آمار رسمی و غیر رسمی میتوان به دست آورد این است که رشد فزاینده قیمت ها در بازار مسکن اجاره ای به ویژه در شهرهای بزرگ بسیار محسوس است و زمانی که به خاطر آوریم، رکود فعلی در بازار خرید و فروش پیش از این نیز مهمیزی به بازار اجاره مسکن زده بود، می توانیم به خوبی دریابیم که اکنون متقاضیان مسکن اجاره ای با چه فشار و محدودیت هایی مواجه هستند. به سادگی می توان فهمید که طی دو سال گذشته در پی رکود خرید و فروش و تصمیم برای کاهش نرخ سود بانکی، بازار اجاره مسکن در دو مرحله شاهد افزایش قیمت ها بوده است.

مالک به دنبال فرصت است / رشد 9 تا 12 درصدی اجاره بها


در همین رابطه، مصطفی قلی خسروی کارشناس بازار مسکن و رئیس سابق اتحادیه املاک کشوری در گفت وگو با «تابناک» به این مسأله پرداخت که رشد اجاره بها در پی کاهش سود بانکی امری طبیعی است.

وی بیان کرد: پیش از این نیز هرگاه حتی بحث از کاهش نرخ سود سپرده بوده است بازار اجاره با افزایش قیمت روبه رو بوده است. مالکان در انتظار فرصت هستند و زمانی که بانک مرکزی خود اقدام به اعلام شاخص می کند، طبعا مالکان نیز در نسبت با این شاخص اعلامی اقدام به افزایش قیمت می کنند.

وی در رابطه با میزان افزایش قیمت اجاره بها در شهر تهران عنوان کرد: آمار میدانی و رسمی که روسای اتحادیه های مختلف در اختیار ما گذاشته اند، حاکی از آن است که در جنوب شهر تهران به دلیل کمبود تقاضا برای مسکن اجاره ای تقریبا افزایش قیمت را شاهد نبوده ایم و بازار مسکن اجاره ای در این بخش از شهر تقریبا در رکود است؛ اما در شمال، شرق و غرب شهر تهران آمار حاکی از رشد میانگین 9 تا 12 درصد در اجاره بهای مسکن است

وی ادامه داد: این موضوع در شهر کرج نیز به همین ترتیب است و در این شهر نیز شاهد افزایش اجاره بهای مسکن حدود 9 تا 12 درصد هستیم. مصطفی قلی خسروی البته اشاره کرده که برخی آمار غیر رسمی و تأیید نشده رشد اجراه بها را بین 10 تا 15 درصد اعلام کرده اند.

افزایش اجاره بهای مسکن با کاهش سود سپرده بانکی / 9 تا 12 درصد رشد اجاره بها / پیش بینی آینده بازار اجاره و خرید مسکن

راهکارهای نظارتی و تعزیراتی پاسخگو نیست

وی در پاسخ به اینکه راهکار برای حل این معضل و کاهش قیمت در بازار اجاره چیست، پاسخ داد: پیش از این دو دولت قبل تجربه برخی اقدامات تعزیراتی در این خصوص را داشتیم که با اعمال نظارت جلوی افزایش بیش از 7 درصد قیمت در بازار مسکن گرفته شد. این امر پاسخگو نبود و منجر به آن شد که تخلفات زیر پوستی جای روندهای قانونی را بگیرد و در واقع هرچند به ظاهر اجاره بها نهایتا 7 درصد رشد داشت، غیر رسمی این رشد بسیار بیشتر از رقم اعلامی بود.

وی ادامه داد: همچنین در مورد راهکار دیگری که غیر کارشناسانه ارائه شده و مبتنی بر دریافت مالیات از خانه های خالی بود، نیز یک تجربه شکست خورده داریم، زیرا برای فهم خالی بودن و بی استفاده بودن یک منزل باید به فیش های آب و برق و تلفن مراجعه کرد. در نتیجه مالکان این منازل راه جدیدی برای دور زدن این مسأله پیدا کردند و با مصرف بی دلیل برق و آب و تلفن وانمود کردند که خانه های آنها خالی نبوده و در حال استفاده است.

خسروی تنها راهکار برای کنترل افزایش قیمت ها در بازار مسکن را افزایش عرضه در برابر تقاضا می داند و می گوید: راه کار اصلی را باید در حوزه تسهیلات مسکن برای خرید و ساخت دنبال کرد. به عقیده وی تسهیلات باید به گونه ای باشد که تا 80 درصد از قیمت نهایی مسکن را پوشش دهد و می افزاید، در حال حاضر تسهیلات ارائه شده هرچند بد نیست، برای کنترل بازار مسکن کافی نبوده است.

پیش بینی آینده بازار خرید و فروش و اجاره مسکن

خسروی در پاسخ به اینکه پیش بینی وی از این ماجرا چیست و تا چه زمانی شاهد تداوم افزایش اجاره بها در بازار مسکن هستیم، گفت: آنچه مشخص است، اینکه در برهه های خاص زمانی بازار مسکن دچار تحول می شود و در اغلب موارد یا با کاهش و یا با رکود قیمتی مواجه میگردد. انتخابات یکی از این برهه های زمانی است.

وی ادامه داد: پیش از این پیش بینی می شد که از نیمه سال 95 رشد اقتصادی را در کشور شاهد باشیم و آنچه اکنون می بینیم این است که این رشد اقتصادی به تدریج آغاز شده است. بر همین مبنا و با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی آن است که قیمت ها در حد فعلی در بازار مسکن خواهد ماند و برای آینده نزدیک اگر اتفاق غیر قابل پیش بینی رخ ندهد، افزایش و جهش قیمت دیگری را شاهد نخواهیم بود.

اظهارات خسروی اما حاکی از آن است که این رشد فعلی در بازار اجاره بهای مسکن همچنان پابرجا خواهد بود و این همه جای سؤالی اساسی را باقی می گذارد و آن این که آیا بانک مرکزی و سایر بانک ها و وزارت راه و شهرسازی به راستی از تبعات کاهش نرخ سود سپرده بانکی بر بازاری حساس مانند بازار مسکن بی اطلاع و غافل بوده اند و یا آنکه اساسا برای ایشان این موضوع بی اهمیت بوده است؟


تعداد بازدید : 43
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۶۵
اگر مسئولان بانک ها اجاره نشین بودند مطمئنا" افزایش اجاره بها برایشان مهم بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
سود بانکی باز هم باید کم بشه چه خبره این همه سود مفت و بادآورده که باعث تمایل مردم به بیکاری و گرفتن نزول داره!!! ه


بجای ناراحتی از کاهش سود بانکی باید بفکر ««کاهش سود وامها»» بود که با کاهش اون خیلیا میتونن صاحب خونه بشن و معضل اجاره نشینی «به شکل ریشه ای» حل میشه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
یکی بیاد بمن بگه چطوری من کارمند با حقوق 800 هزار تومانی میتونم خونه بخرم یعنی هرچی حقوق میگیری باید پول قسط خونه بدم. شما هزینه های جانبی وام رو در نظر نمیگیرید که باید سه برابر پرداخت کنیم و چند برابر جریمه دیر کرد بدیم . یا شما هزینه ای دیگه مثل خرج محضر که سر به فلک میکشه رو نمیگید و یا هزینه بنگاه های و .......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
تبدیل اجاره به رهن با نرخ 36درصد در سال محاسبه میشه و خیلی قابل توجه تر از نرخ سود بانکی 22، 20، 18 یا 15 هستش.
بنابراین طبیعی است که مالک بخواد اجاره بیشتری بگیره و این موضوع هیچ ربطی به کاهش نرخ سود نداره. البته انتظار ندارم نظرم منتشر بشه.
چرا می گید 9 تا 12 درصد ما صاحب خونمون 18 درصد افزایش بها داده . خداوند به فریادمان برسد.واقعا بی صاحبی مملکته که به فکر مردم نیستند . "هر چی سنگه واسه پای لنگه "
کی میگه 15 درصد؟

صاحبخونه الان میگه بجای 500 ، 900 باید بدی

هر جا هم میری قیمت ها کاملا فضاییه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
شما چقدر پول پیش داده بودی؟ اون هم لحاظ کردی؟ یعنی با احتساب سی هزار تومن به ازای هر یک میلیون، داشتی 500 اجاره میدادی؟؟
اینها رو میگن تصمیمات بولدوزری که بیشتر روسای جمهور کشور کم و بیش اتخاذ کردند و احمدی نژاد در این زمینه استاد بزرگ بود. در زمان جنگ با احتیاط برخورد می شد و تصمیمات اینچنینی کم داشتیم ولی بعد از جنگ تنها خاتمی بود که بسیار محتاطانه تصمیم می گرفت و حداقل از این نظر قشر مستضعف کمتر له می شد
اینجارو می گیری اونجاش در میره !!
اقتصاد مردمی یعنی اینکه مردم از جیب بخورند و دولت برای خودش کار کنه.
خدا و عاملان و عامران چنين طرح هايي كه فقط به افزودن نقدينگي جيب خودشون در قبال دست كردن در جيب مردم منجر ميشه را به زمين گرم بزند و دست اينان را قطع نمايد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
با این تفکر هیچ وقت وضعمون خوب نمیشه
لعنت الله الی القوم الظالمین! لعنت الله الی القوم الظالمین! لعنت الله الی القوم الظالمین! لعنت الله الی القوم الظالمین! لعنت الله الی القوم الظالمین! لعنت الله الی القوم الظالمین!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
علی القوم...
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
همون که شما میفرمایید
اتفاقا الان ربطی به سود بانکی نداره. در کل منطقه ما 10 درصد مالکان هر چی خواستند به اجاره اضافه میکنند و 90 درصد تورم را ملاک قرار دادند که خیلی غیر منطقی نیست، اما به هر حال به مستاجرین فشار می آید.
من سال گذشته به استرالیا مهاجرت کردم. در اینجا اجاره خونه سال به سال بالا نمیره و قیمت ها ثابت هستش ،تو ایران با حقوق کارمندی یک میلیون و هفتصد تومانی خیلی بهم فشار می آمد تازه همسر بنده هم شاغل بود. در اینجا بنده فقط کار میکنم و تازه دانشگاه هم میرم و به دلیل ثابت بودن تورم و بقیه چیزها می تونم برنامه ریزی تو زندگیم داشته باشم. واقعا کرایه خونه تو ایران برای من معضلی بود که 14 سال تحمل کردم ولی در نهایت از دست صاحب خونه و بنگاه معاملات املاکی راحت شدم. واقعا راحت شدم.
پاسخ ها
آرمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
واقعا در دنیا بنگاههای معاملاتی با سرنوشت آدمها بازی می کنند ؟اصلا اونا بنگاه دارند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
پاشدی رفتی اونجا ....بعد اخبار اینجا رو دنبال میکنی؟
ناشناس
| Australia |
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
عه افشین اومدی راحت شدی؟ بیا یه دستی به سر ما هم بکش.....خخخخخ
مشکل اینجاست که سود بانکی کم شده ول سود تسهیلات به هیچ وجه کم نشده،
صاحب خانه هم تقصیری نداره! اونم ممکنه تنها درآمدش همین اجاره بها باشه. همه زنجیروار به هم متصل هستن. اقتصاد بیماره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
اقتصاد بیمار نیست متولیان ان بیمارند
بهترین روش برای نرخ سود بانکی همان روش سالهای دور است یعنی سپرده های یکساله ، دوساله ، سه ساله وپنجساله با نرخهای 14 الی 24 درصد // زیرا درصد قابل توجهی از سپرده گذاران از این راه امرار معاش میکنند مثلا بازنشستگان که پاداش خود را سپرده میکنند ویا صاحبان دیه که فرزندان صغیر درآمد دیگری ندارند و... برای رونق اقتصادی بایست اصل مشارکت وبصورت واقعی فعال شود ونه صوری وبا نقشه از پیش تعیین شده برای بالا کشیدن پول مردم
پاسخ ها
بنده خدا
| United States of America |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
دمت گرم
....
خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو. اجاره ما ۱.۶۰۰ هزار تومن شد. قبلا ۱۰۰۰ بود. مجبور شدیم جابجا بشیم و بریم یه خونه خیلی کوچیک.
بقیه دنیا چه می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
اگر بخواهیم این سوال را بپرسیم باید در همه زمینه ها بپرسیم. مثلا بقیه دنیا در مورد مسئله حجاب چه می کنند. بقیه دنیا در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین چه میکنند. ممکن است فکر کنی ربطی ندارد ولی اتفاقا در دنیای امروز مسائل سیاسی اقتصادی و فرهنگی به شدت در هم تنیده هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
ما رو تحریم نکردند قرنطینه کردند بلای که سرما اومده سرمردموشون نیاد
باید ساختار بنگاههای املاک را تغییر داد و اینها را منحل و بصورت بورس تبدیل شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
همین "بد" بهتر از اون "بدتر"هست، تو بورس تو روز روشن کلاه سهامدارها رو برداشتن
کی میگه جنوب تهران تقاضا کمه و قیمتها رشد نداشته؟؟؟؟ بیا من خودم قولنامه پارسال و امسال رو میذارم جلوش تا خودش ملاحظه کنه. همه مالکا الان اجاره میخوان و رهنی خیلی کم گیر میاد. مگه حقوقا چقدره که بیش از نصفشو باید اجاره بدیم؟!
...
تنها راه حل معضل مسکن و رهایی از زیاده خواهی صاحبخانه ها کاهش تدریجی نرخ سود وام تا مرز منطقی پنج درصد و اعطای تسهیلات مسکن 25 تا 35 ساله و تا 90 درصد قیمت مسکن است (مثل همه جای دنیا )، آنگاه کسانیکه در حال پرداخت اجاره های یکی دو میلیونی هستن با همین ارقام اقساط خانه خود را می پردازند .
پاسخ ها
پاسخ به فریبرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
آفرین دقیقا همین درسته، سود سپرده و بهره وام باید پایین ترین مقدار باشه اونوقت مستاجرین با همین مبلغی که اجاره میدن میتونن راحت قسط بدن و صاحبخانه بشن و مسکن هم وارد رونق میشه و ساخت و ساز جون میگیره چون خونه ها با این نوع وام ها راحت فروش میره. متاسفانه این وسط عده ای هستن که تحمل دیدن این چیزا و حس خوشبختی مردم رو ندارن
حالا هی بگو تا اگر نخوان ببرن بالا ببرن بالا
من رهن کامل کرده بودم. صاحبخانه میگوید پول رهنت را پس میدهم ، ماهی 3میلیون به من اجاره بده!!!!!!!
کل دریافتی من در ماه 3میلیون تومان نمیشود.
....
خدا لعنت اشون کنه ، داریم بیچاره میشیم ، خدایا چرا ما را نمی کشی
البته دلیلش سود بانکی هست ولی بنگاه های املاک واقعا آتیش بیار معرکه هستند توی گرونی های مسکن. به خاطر 50 هزار تومان کمیسیون بیشتر مالک رو ترغیب به افزایش اجاره می کنند که با این اهرم می تونند ملت رو ترغیب کنند برای خرید خونه که کمیسیونش بیشتره. کلا قشری هستند که سود بیشتر براشون مساوی عذاب بیشتر برای ملته و اسم خودشون رو گذاشتند مشاور در صورتیکه هیچ تخصصی ندارند بجز زبان بازی و شیادی
این اتفاق بعد از تصمیم بانک ها برای کاهش سود سپرده بانکی رخ داد و جالب آنکه نه دولت و نه بانک مرکزی و نه وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای دیگر نسبت به این موضوع هیچ حساسیتی نشان نمی دهند.

الان يكماهه به دنبال خانه هستيم و هرجا مي رويم كرايه يك ميليوني نقد با پيش پرداخت 10 به بالا مي خواهند. 3 تا بچه يتيم كه نه پدر دارند و نه مادر و نه كار از كجا بيارند بدهند كرايه قبليشان را هم برادرشان تقبل مي كنه كه الان ديگر قدرت پرداخت نداره.
آقايان نشسته اند و براي اين مردم تدبير مي كنند و عزت برايشان مي خواهند كو عزت و كرامت انساني؟
پاسخ ها
بنده خدا
| United States of America |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
نرخ تورم به مولا تک رقمی نیست اینو دسیسه کردن کارخانه دارها و تولید که از ور مردم بخورن و هار شن و اخراج کنن
من اگه یروز بهم وقت بدن سر کارخانه دار رو میبرم که انقدر وام نگیره و مست کنه
کثافتا همشون مفسدن و مستحق طاعون
خیلی از این دوستان که از افزایش اجاره ناراحتن خونه شون رو فروختن دارن تو صندوقها سود بالا میگیرن
اقتصاددانان بزرگ تاریخ همه در یکجا و در این دولت و دولتهای قبل.
اقتصاد مبتنی بر جیب مردم !!
امکان پذیر است که بایک طرح منطقی اصلاح قانون کنترل قیمت سروسامان اساسی به این وضعیت دادکه هم مالک وهم مستعجرراضی باشند.
بهترین زمان ممکن برای استارت زدن ساخت وساز نوسازی بافت فرسوده درتهران1395تا1400یک دوره طلائی بسیارخوب برای انجام بهترشدن زیرساخت اجرای پروژهای شهریست .خیلی راحت منابع مالیش هم میشه توسط خودمردم تأمین کرد.
متاسفانه انچه مطرح شده درعین حال که به وجه اقتصادی بخش مسکن پرداخته ، ولی نهایتا" انچه بصورت علت وضع موجود مطرح شده ، نادرست بوده و نمیتوان بعنوان تبیین نهائی وضع موجود بخش مسکن پذیرفت . انچه مطرح شده شرح وتوصیف – البته نه تحلیل همه جانبه - شرایط اقتصادی ایست که بخش مسکن با ان مواجه بوده است . بسیار خوب ، اما چنین وضعیت اقتصادی وجولان سرمایه های سوداگر ، فقط منحصر به کشور مانیست ! بلکه در اکثر کلانشهرهای کشورهای توسعه نیافته ویا در حال توسعه اغلب با چنین وضعیتی روبرو میشویم . امروزه حتی مبتنی بر نسخه های نئو لیبرالی در کشورهای توسعه یافته نیزبعضا" چنین وضعیتی قابل مشاهده است ، بفرض در اسپانیا . اما باید دید با این وجود چرا در کشور ما وضعیتی بوجود امده که : دررکود قریب به مطلق فعالیت های بخش مسکن ، بهای مسکن و اجاره بها انچنان رشد نجومی داشته باشد که ، بازار مسکن از متقاضی تهی شود !؟ وبخش مسکن زیر سلطه کامل بختک سوداگری قرار بگیرد ؟ چون انچه بصورت «مزید برعلت» - در اینجا علتهای اقتصادی مطرح شده - این وضعیت را بوجود میاورد ، سیاست گزاری های به غایت کلیشه ای وبه بن بست رسیده ، بدون توجه بهمه جوانب ، در بخش مسکن و شهرسازی ماست . سیاست گزاری هائی که مبتنی بر مشتی هدف گیری های دستوری ودر « تقابل » کامل باروند توسعه عمومی کشور ، با محدودیت های واهی وکاملا" مبتنی بر«توهم» خود ازانجمله توهم ,,تمرکز زدائی,, ، توهم ,,جلوگیری ازگسترش,, به اصطلاح ,,بیرویه,, شهر وضعی را بوجود اورده ، که گوئی سنگ را بسته وسگ را رها نموده باشند . این سیاست گزاریها که در قالب مصوبات مختلف ، انهم در تضاد کامل با مطالبات شهروندان ودر واقع تقسیم اجتماعی فضا اعمال میشود ، با محدویت های بی پایه خود پیشاپیش زمینه را چنان برای بختک سوداگری مهیا مینماید که بصورت مکمل کارساز وضعیت اقتصادی مطرح شده ،عمل نماید ! بنابراین، سروران محترم باید توجه داشته باشند که تبیین وضعیت اقتصادی بدون در نظر داشتن ولحاذ همه جوانب این مسئله انهم در رابطه با عوامل مشروط کننده « توسعه » در این مرحله ازتحقق پرفراز ونشیب ان، تبیینی بغایت یک بُعدی بوده ، در نتیجه توجیه نهائی را بصورت ناقص رها مینماید . سایت شهرسازی وتوسعه . ازنقد متقابل سپاسگزار خواهیم بود .
وقتی صحبت از مسکن میشه عده ای سرمایه دار که درآمد آنها از نون سفره مردم فقیر است سر و کله شان پیدا میشه. مسکن از اول،م اساسی و حق حیات همه است. متاسفانه حق حیات در کشور ما توسط عده ای چپاولگر بی رحمانه خرید و فروش میشود. مسکن در هیچ کجای دنیا تجاری نیست الا در کشور اسلامی!!! ما. خدا به داد مردم مستضعف برسه. به کجا چنین شتابان؟
همه چیز به مرور تعدیل مشود هر چند اول با مقاومت وچسبندگی روبرو هستیم نرخ بازار قرض الحسنه در اجاره دیگر نباید 3در صد باشد وبمرور مالکین مجبور می شوند قیمت را کاهش دهند وگر نه ملک اوخالی خواهد شد افرایش نرخ دروغ است همه رو به کاهش است رسانه ها توهم گرانی را دامن نرنند
امثال تابناک و بنگاهها عامل تورم در بازار مسکن هستند . اینقدر گفتند تا این اتفاق افتاد اسمش رو هم میزارن وظیفه.
خوشبحال افشین خان!،خیلی کشورعجیبی داریم مسئولافک میکنن ملت نجوم بگیرم ضمنااون صابخونه تنبل مفتخوربره کارکنه به این مفتخوریاعادت نکنه صابخونه مانامردصددرصدگرون کردماهم رفتیم یه جای خیلی دورکم کم ازشهرخارج میشیم!!کاشکی ماهم خارج نشین شیم والاخیلی ادمن اینجافقط پول میگیرین دوروزدیگه هواروهم پاکتی میکنن!!فک کن طرف صابخونه هم پارکینگوبخادهم جلوی حیاطوهی گرون کنه بخابه تالنگ ظهروبگه بچم میره دانشگاه ازادوکوچیکه غیرانتفاعی!!!مدیریت توایران صفره وحقوقهاپرازصفره نجومیه شمرده نمیشه...
با سلام ایا مردم ما میدانند که در تمام اموالی که بانکها صاحب شده اند سهیم هستند البته که هیچ کس نمیداند و نخواهد دانست چرا که بانکها روز به روز فربه تر و مردم روز به روز بدبخت تر میشوند از یک طرف سرمایه های ملت بد بخت در این بانکها قرار دارد از طرف دیگر همین سرمایه ها را به صورت وام با سودهای نجومی در اختیار ملت قرار میدهند بازم قربون نزول خور
من 300 ملیون یه آپارتمان اجازه دادم که حداقل اگه تو بانک بود ماهی 5 میلیون سود میگرفتم حالا فکر میکنید مستاجر یک میلیون میده در سال میشه 12 میلیون ؟؟؟؟ حالا فکر میکنید اجازه ها بالاست
نسبت به قیمت ملک اجاره ها چیزی نیست طرف 400 میلیون برای یک آپارتمان هزینه میکنه خودشو بکشه بهش 2 میلیون اجاره میدن که آخر هم باید هزینه تعمیرات بده تو شهر ما که طرف پولشو تو بانک گذاشته داره حالشو میبره
متاسفانه سود بانکی کمر کشور رو شکسته و برکت رو از کشور دور نموده
با سلام
بنگاه ها پول رهن را با نرخ 30 درصد محاسبه و کمیسیون خود را دریافت می کنند در حالی که بانک ها 15 درصد درسال سود می دهند ،وانگهی سود را پائین آوردید و بانک ها استقبال کردند ،نرخ وام را چرا پائین نمی آورند ؟ دولت تشریح کند که چطور بانک ها وام مسکن داده شده را دو برابر دریافت می کنند یعنی 100 سود ،در حالیکه به مردم 15 درصد سود می دهند ،با چه فرمولی محاسبه می کنند که اینجوری در می آید؟ همه که پول دار نیستند بعضی ها که قادر به ورود بازار کار نیستند ویا از دست کلاشان جرأت نزدیکی به بازار را ندارند بانک ها را وکیل کردند که بجای آنان کارکنند و سهم آنان را به پردازند ، حال با کاهش سود به چه کسانی خدمت شد؟ بانک ها یا مردم ؟ همان سپرده های مدت دار خیلی خوب بود هم نقدینگی را جمع می کرد و هم افراد نیاز مند فاقد توانائی کار برای کمک خرجی زندگی خود راهی داشتند.برای یک اقدام باید تبعات آن را از قبل پیش بینی کرد ، خیلی از مالکین هم از محل اجاره ویا رهن ارتزاق می کنند وقتی سود کم شد به اجاره ها افزودند چون زندگیشان تأمین نمی شد حال کی ضرر کرد ؟همین قشر آسیب پذیر، پس آزمون وخطا دیگر بس است نمی دانم چرا وقتی مملکت به یک آرامش نسبی می رسد فوراً طرحی از آستین بیرون می آید و آرامش را به هم می زند ،آیا به مستأجرین وام با بهره کم می دهید تا رهن کنند ومالک ضرر خود را از آنان دریافت نکند؟ بانک مرکزی ! شما باید خدمت به مردم کنی یا بانک ها ؟ اگر بانک ها ضر می دهند چرا هر روز مثل قارچ سبز می شوند وکل خیابان های اصلی را گرفته اند و شده بورس بانک!!لطفاأ با اقدامات خود برای رفاه حال مستأجرین!! به افزایش اجاره بهاء کمک نکنید.
متأسفانه کشوری که تعداد بانکهایش بیشتر از سبزی فروشی است .دیدید چه بلایی به سر اجاره نشین ها آوردند .بجای اینک سودی که مردم میگیرند کم کنند .سودی که به مردم میدهند کم کردند .باید بررسی آیا رأیس بانک مرکزی بانک خصوصی دارند یا خیر؟
دولت باید بانک ها را وادارد که به متقاضیان خرید مسکن وام دهد اما نه مقدار ناکافی. مثل بعضی از کشو.رها اول منزل را بر اساس قیمت منطقه ارزیابی کنند بعدا تا ۵۰ در صد قیمت خانه را وام سی ساله دهند این باعث میشود اولا در کار ساخت و ساز رونق حاصل شود ثانیا مردم برای خرید خانه تشویق شوند و به جای اجاره قسط وام خود را دهند. بدیهی است چون بانکها صاحب نصف خانه هستند در صورت عدم پر داخت قسط وام خانه را می توانند به حراج بگذارند و در این راه ضرر نخواهند دید.
کدام مسئولی اجاره نشیه؟
همین پاسخ شماست
سلام ..خوندم ک گفتید در جنوب شهر تهران افزایشی به ان صورت نگرفته.. پیشنهاد میکنم حتما یه سر به املاک جنوب تهران بزنید.. این همه زمین این همه ملک و املاک اونوقت ....
نرخ اجاره بها وابسته به گرانی وقدرت خرید مردم دارد هرچه درامد کاسته شود موجر برای جبران کسری بر اجاره می افزاید تا مشکللات مالیش را حل کند
پول جلو خونه رو قبلا توی بانک میذاشت مالک اما وقتی سود بانک کم شده طبیعی هست یا باید پول جلو بیشتر بشه یا مبلغ اجاره، این رو باید کسانی که دستوری سود بانک رو آوردند پایین پاسخگو باشند نه مالک
با بهم ور کنی که کار درست نمی شه این است تدبیر و...امید شما می گویید که تورم را کم کرده اید کو بجای ان رکود اورده اید پرداخت یارانه را که قطع کردیید همه سبب شده ..بیکاری ...طلاق و..اعتیاد ..هزاران مشکل دیگر وحالا وزرای اقتصاد شما بدنبال کم کردن سود بانکی هستند مردم ضعیف از این راه دارند زندگی می کنند ان پولدار که نمی اید سرمایه خود را ببرد ودر جایی خرج کند که هیچ برگشت سود برایش بدنبال نداشته باشد اشتباه گرفته اید اینجا غرب نیست که سود بانکی 4درصد باشد این تفکرات غربی کار بجایی نخواهد برد
مردم عزيز

همه ما مردم ميبينيم كه عدالتي وجود نداره و همش حرف هست مثل حرف هاي ريس جمهور تو تلوزيون
امام علي ميگه از دري كه فقر بياد ايمان هم از همون در ميره
كسي به فكر قشر كم درامد نيست
بيكاري بيداد ميكنه
اقاي ريس جمهور ميگه دانش بنيان خوب مرد مومن همه كه نميتونند خودشون كار جور كنند
دولت بايد اشتغال ايجاد كنه

با سلام به رهبر جامعه
واقعا دوست داريم ولي ديگه فكر ميكنم بايد وجودي از ما باشه كه دوستي ادامه داشته باشه
به فكر مردم فقير باشيم البته فراموش نكنيم مردم جنگ زده و درد كشيده ملت هاي ديگه
رهبر جان مديريت كشور درست نيست فساد تو دستگاها زياد هست
شايد اطراف شما سالم باشند اما بيرون خبر هاي خوبي نميرسه

خدا به همه راه درست نشون بده
اقا الکی شایعه درست نکنید قیمت اجاره ها ثابت هست حتی مستحر هم این روزها کم شده است
برای اینکه سوداگران مسکن غیر از اینها نیستند.
بزرگان فکری برای حداقل حقوق بگیران بکنند
پاسخ ها
محمدتبريزي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
حتما يك تدبيري برايتان مي كنم عزيزانم فعلا با اين عزت برجام خوش باشين تا بعد!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی