بازدید 50512
رده بندی فیلم‌‌های سینمایی به منزله بازارگرمی؛

تحریک آمیزترین تبلیغ برای جذب تماشاگر این بار برای «لانتوری»

گاهی برخی فیلمسازان آمریکایی اقدام به سانسور آثارشان و حذف برخی سکانس‌ها و دیالوگ‌ها می‌کنند و دوباره آثارشان را به MPAA ارائه می‌کنند تا بتوانند با رده بندی سنی بهتر، مخاطبان وسیع‌تری را جذب کنند و در واقع یک ممیزی غیردولتیِ «اخلاقی» برای فیلم‌ها طراحی شده است.
کد خبر: ۶۰۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ 21 July 2016
تحریک آمیزترین تبلیغ برای جذب تماشاگر این بار برای «لانتوری»فیلم سینمایی «لانتوری»، تازه‌ترین فیلم رضا درمیشیان با محدودیت سنی بالای شانزده سال به نمایش درمی‌آید و این محدودیت در پوستر و تبلیغات این فیلم با عنوان «توصیه» درج شده است؛ توصیه‌ای که کاملاً کارکرد تبلیغاتی دارد و نشان می‌دهد، رده بندی سنی تنها به یک ابزار جذب مخاطب در کشورمان تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با اکران فیلم سینمایی «لانتوری»، سومین فیلم بلند رضا درمیشیان، در تبلیغات این فیلم، به تماشاگران «توصیه» شده تا با اشخاص زیر 16 سال به تماشای این فیلم نروند. در واقع برای این فیلم یک رده بندی سنی در نظر گرفته شده که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و عمدتاً منجر به ایجاد اشتیاق و کشاندن تماشاگران نوجوان و جوان به سالن‌های سینما می‌شود.

«لانتوری» داستانی عاشقانه است که در آن باران کوثری، نوید محمدزاده، مهدی کوشکی و بهرام افشاری نقش اعضای گروه «لانتوری» را ایفا کرده‌اند؛ گروهی خلافکار که در نهایت یکی از آنها اسیدپاشی انجام می دهد و روایتی، شبیه به یکی از اسیدپاشی‌های معروف کشور رقم می‌خورد. درمیشیان کوشیده تا به زعم خود در اثر تازه‌اش همه عناصر جذاب برای تماشاگر را به همراه بیاورد و فیلمش علاوه بر جلب توجه در جشنواره‌ها در گیشه نیز بفروشد.

تحریک آمیزترین تبلیغ برای جذب تماشاگر این بار برای «لانتوری»

شاید توصیه اخلاقی عدم تماشای فیلم توسط نوجوانان کمتر از شانزده سال نیز در همین راستا قابل تامل باشد؛ اما حقیقت آن است که نه این سن مبنای درستی برای رده بندی است و نه این رده بندی سنی، کارکرد واقعی دارد. به عبارت ساده‌تر، در رده‌بندی‌های استاندارد معمولاً عنوان «زیر 16 سال» استفاده نمی‌شود و همچنین رده‌بندی سنی، جنبه «ارشادی» ندارد و برای سینمادار و والدین الزام آور است.

در آمریکا که این رده‌بندی به شدت رعایت می‌شود، «انجمن سینمایی آمریکا / Motion Picture Association of America» که به اختصار MPAA خوانده می‌شود و از 1968 تاکنون مسئول کنترل محتوا و درجه‌بندی فیلم‌ها در سرتاسر آمریکاست، یک مجموعه غیردولتی است که بر محتوای فیلم‌ها نظارت کرده و برای آثار رده بندی در نظر می‌گیرد؛ رده بندی‌ که به شدت توسط والدین رعایت می‌شود و به همین دلیل، اگر فیلمی رده بندی R یا NC-17 دریافت کند، به شدت در گیشه با کاهش فروش ـ نسبت به برآوردها ـ مواجه می‌شود.تحریک آمیزترین تبلیغ برای جذب تماشاگر این بار برای «لانتوری»

گاهی برخی فیلمسازان آمریکایی اقدام به سانسور آثارشان و حذف برخی سکانس‌ها و دیالوگ‌ها می‌کنند و دوباره آثارشان را به MPAA ارائه می‌کنند تا بتوانند با رده بندی سنی بهتر، مخاطبان وسیع‌تری را جذب کنند و در واقع یک ممیزی غیردولتیِ «اخلاقی» برای فیلم‌ها طراحی شده است.

در بریتانیا نیز رده بندی خصوصی مشابهی در نظر گرفته شده که بسیار دیرپاتر از آمریکاست و از 1912 در قالب یک مجموعه غیردولتی تحت عنوان «هیأت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا / British Board of Film Classification» بررسی می‌شود. در ایران اما چنین رده بندی سنی دولتی یا غیردولتی وجود ندارد و عمدتاً فیلمسازان در زمان دریافت پروانه نمایش به توافق می‌رسند که چنین توصیه‌هایی را داشته باشند!

البته این تعابیر بدین معنا نیست که «لانتوری» برای همه رده‌های سنی، فیلم مناسبی است و اتفاقاً به واسطه نوع اتفاقاتی که در این اثر سینمایی رقم می‌خورد، باید مخاطب محدودی به تماشای این فیلم بنشیند؛ اما در عین حال باید توجه داشت که رده‌بندی سنی در کشورمان به شکل واقعی پیاده‌سازی شود.

در واقع با گذشت یک قرن از عمر سینمای ایران، باید یک مجموعه فعال در خانه سینما به عنوان نهاد صنفی مورد وثوق قریب به اتفاق فعالان سینما، به بررسی و رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی کشورمان بپردازد و تمامی فیلم‌های سینمایی با درج رده‌بندی به نمایش درآیند. همزمان باید تبلیغات لازم برای فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت پذیرد تا در ادامه بتوان با تکیه بر همین رده بندی، طیف وسیع‌تری از فیلم‌های سینمایی ایران را نمایش داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۱۲
در ایران پیش از انقلاب رعایت سن تماشاگران بخصوص زیر شانزده سال الزامی بود و در پروانه نمایش فیلم قید می شد و روی پلاکارت های سردر سینما ویا در آگهی های مطبوعاتی هم باید نوشته می شد
شما هم خوب براشون دارید تبلیغ میکنید!!!
اخه برای کشور ما فیلم های حاوی صجنه های سکس و کلمات رکیک وجئد ندارد و اگر داشته باشد در مرحله ممیزی ارشاد حذف می شود. فیلمهای وحشتناک هم که در کوشرمان ساخته نمیشود. فقط فیلمهای حاوی صحنه های خشونت باقی میماند که آن هم فکر میکنم با یک رده بندی قابل حل باشد.
مثلا فیلمهای رده الف برای عموم و فیلمهای رده ب فقط بالای 13 سال
همانطور که شما برای جذب مخاطبان به سمت خواندن همین مطلب یا دیگر خبرهاتون از عناوینی نظیر "تحریک آمیزترین" یا "بزرگترین "استفاده می کنید ، اگر به فرض درست هم دست اندرکاران این فیلم از عبارت " نامناسب برای سن زیر 16" برای جذب مخاطب استفاده کرده باشند کار چندان اشتباهی نکردند.
فیلم افتضاح "دراکولا" هم باید رده بندی سنی بشود
وقتی سن بلوغ شرعی ۹ سال و ۱۵ سال قمری است و افراد می توانند در این سنین ازدواج دائم و موقت کنند دیگر این اداها چه معنایی دارد؟!
سلام
"با تحریک آمیزترین تیتر برای خواندن یک تحلیل"
بهتر است رده‌بندی مشابه در سینما و تلویزیون ایران رعایت شود، بسیار دیده‌ام خانواده‌ها با کودکانی فیلم را به تماشا نشسته‌اند که اصلاً برای آن سن مناسب نبوده است.
دوستان عزیز ..میدونید چرا توی ایران رده بندی سنی آن چنان معنایی نداره؟
شما الان اگه توی رده بندی سنی فیلم های امریکا دقت کنید 2فاکتوری که باعث محدودیت های سنی برای تماشای فیلم شده صحنه رابطه جنسی اشکار هست..ولی توی ایران بدترین صحنه ای که میتونه در فیلم ها انجام بشه اینه که بازیگر مرد روسری طرف مقابل و بکشه و بندازش روی زمین و بلافاصله صحنه فیلم عوض میشه...
پس به نظر من توی ایران با فحش دادن توی فیلم میخوان فیلم و جذاب کنند..
ولی یکی از فیلم هایی که به نظرمن واقعا باید محدودیت سنی داشته باشه فیلم:فی المدت الملوم هست که تا حده زیادی بی پرده مشکلات جنسی ابران و بررسی کرده..البته با زبان طنر!!!!

در کل میخوام بگم که محدودیت سنی فیلم بستگی به نوع فرهنگ و ازادی اون کشور هم داره




یا علی.......
این جور فیلم ها موضوع اسیدپاشی رو رایج تر می کنند. واقعا این کارگردانها چند تا کتاب اجتماعی نمی خونند تا ببیند که همه تحقیقات در مورد حوادث اجتماعی نظیر خودکشی و اسیدپاشی نشون میدن که باز نشر و هر گونه نمایش عمومی اونها به اپیدمیشون کمک می کنه؟! یا شاید هم میدونند و طمع پوله و بس!
خیلی از خانواده ها بدون توجه به محتوای برنامه های شبکه های ماهواره ای ، با فرزندانشان فیلم ها و سریال ها بسیار مستهجن را تماشا می کنند و راجع به آ نها بحث و گفتگو می کنند. به نظرم اعمال محدودیت سنی برای تماشای فیلم ها و برنامه ها باید از خانواده ها شروع شود. مادرانی که به هیچ قیمت حاضر به از دست دادن فصلی از سریال مورد علاقه خود در جم تی وی، نیستند، فرزندانشان را وادار می کنند که با آنها برای تماشای برنامه های بد آموز همراه شوند.
تو ايران كه فيلم از فيلم نامه سانسور ميشه ديگه احتياجي به اين رده بنديا نيست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار