بازدید 20059
قهرمان دوومیدانی زنان جهان، متهم به مرد بودن شد؛

تکرار تقلب به سبک نازی‏ها روی تارتان‏های برلین

در همين حال برخي گزارش‌ها از دوجنسه بودن اين ورزشكار حكايت مي‌كند اما مربي وي مدعی شده از همه شايعات آگاه است و مي‌تواند هم اتاقي‌هاي او را معرفي كند كه او را همه جا و حتي در حمام ديده‌اند و او چيزي براي پنهان كردن ندارد.
کد خبر: ۶۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۶ 20 August 2009


دونده زني كه موفق به كسب مدال طلاي مسابقات دوميداني قهرماني جهان در رشته 800 متر شد، ممكن است به علت مرد بودن محروم شود و علاوه بر از دست دادن افتخاراتش موجب از دست رفتن آبروی کشورش شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی تابناک و به نقل از ديلي ميل، كاستر سمنيا 18 ساله که با دويدني خيره كننده در مسابقه فينال 800 متر تماشاگران را در برلين حيرت زده كرده بود و در برلین نشان زرین را به گردن آویخته بود، با یکی از بدترین اتهامات قابل نسبت به هر قهرمانی روبرو گردیده است

اين اولين مسابقه بين‌المللي بود كه اين دونده آفريقاي جنوبي در آن شركت مي‌كرد و موفق شد 800 متر را در يك دقيقه و 55 ثانيه و 46 صدم ثانيه بدود و با فاصله 2 ثانيه و 45 صدم ثانيه جنت جپكسگي مدافع عنوان قهرماني از كنيا را پشت سر بگذارد. اين بهترين ركورد ثبت شده اين مسابقات در سال جاري است. ركورد اين رشته با 1 دقيقه و 53 ثانيه و 28 صدم ثانيه در اختيار «يارميلا كراتوچويلوا» دونده اهل چك است كه در سال 1983 ثبت شده است.



اتحاديه فدراسيون‌هاي بين‌المللي ورزشكاران سه هفته پيش خواستار انجام آزمايشات جنسيتي بر روي اين دونده شده بود.
نيك ديويس سخنگوي اين اتحاديه تأييد كرد كه آزمايشات انجام شده و نتايج آن تا چند هفته ديگر مشخص نخواهد شد. تا زماني كه اين نتايج مشخص نشود، نمي‌شود مانع حضور در مسابقات توسط اين ورزشكار شد.

ديوس افزود: كارشناسان تعجب و نگراني خود را از نحوه دويدن اين ورزشكار اعلام كرده و از سازمان ورزش آفريقاي جنوبي خواستار آزمايش وي شده‌اند.

وی تصریح نمود: ادعاي مرد بودن سمنيا و اينكه وي مقام‌ها را فريب داده و جنسيت واقعي خود را پنهان كرده باشد،تأييد نشده است اما ممكن است يك اختلال ژنتيك در وي بوده و اين ورزشكار هم داراي كروموزوم‏هاي مردانه و هم زنانه باشد. رويه‌اي مشخص براي چنين مواردي وجود دارد و تيمي 3 نفره از پزشكان متخصص در حال آزمايش دروني و بيروني او هستند.

وي اضافه كرد: آزمايشاتي كه در حال انجام است الزامي نيست. اين ورزشكار در مسابقات نوجوانان نيز شركت كرده بوده و مقامها اعلام كرده‌اند كه هم اكنون همه تلاش آنها احترام به شخصيت اين ورزشكار است.

در همين حال برخي گزارش‌ها از دوجنسه بودن اين ورزشكار حكايت مي‌كند اما مربي وي مدعی شده از همه شايعات آگاه است و مي‌تواند هم اتاقي‌هاي او را معرفي كند كه او را همه جا و حتي در حمام ديده‌اند و او چيزي براي پنهان كردن ندارد.

آزمايش‌هاي جنسيتي براي اولين بار در مسابقات المپيك 1968 مكزيكوسيتي مورد استفاده قرار گرفت. اگر جنسيت مردانه سمنيا تأييد شود، او آخرين مورد مجموعه‌اي از تقلب‌هاي جنسيتي در صحنه ورزش بين‌المللي است.

يكي از مهمترين موارد اين كار «دورا راتخن» ورزشكار زن آلماني بود كه پس از پرشي بلند در المپيك 1936 برلين و قهرماني اروپا در سال 1938 مشخص شد وي مردي به نام هرمان است. اين ورزشكار بعدها ادعا كرد كه وي توسط دولت نازي‌ها مجبور شده كه وانمود كند، يك زن است.

پس از انجام آزمايشات جنسيتي اولين ورزشكاري كه بدينوسيله شناسايي شد «اوا كلوبوكوفسكا» دونده لهستاني بود كه در مسابقات المپيك 1964 توكيو در رشته 4 در 100 متر امدادي و طلا و در رشته 100 متر برنز گرفت. آزمايش‌هاي كروموزم وي در سال 1967 نشان داد كه وي يك مرد است.

در صورت اثبات این تقلب به سبک نازی‏ها، اين ورزشكار محروم شده و مدال طلاي ديشب وي نيز گرفته خواهد شد که این بی‏آبرویی بدی برای ورزش آفریقای جنوبی خواهد بود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
[jalebe.
قضیه اون چند جودوکار خودمون که تو سقوط هواپیما فوت کردند چی شد
بیخیال این معلومه که مرده هر ادمی می فهمه .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی