بازدید 30691

جهش ژنتیکی خودروسازی با یک شوک الکتریکی! / ال جی خودروهای ایران خودرو را برقی میکند

خودروسازی ایران اکنون سال‌هاست، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و طی سالیان اخیر نیز ضعف مدیریت و ساختار تولیدی در شرکت‌های تولید خودرو در کشور، منجر به وارد شدن انتقادات فراوانی به این حوزه بوده است. اما نکته جالب اینکه اکنون خودروسازان قرار است ادامه داستان و ماجرای همیشگی خود را در حوزه‌ای جدید تعریف و دنبال کنند!
کد خبر: ۶۰۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳ 05 July 2016
خودروسازی ایران اکنون سال‌هاست، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و طی سالیان اخیر نیز ضعف مدیریت و ساختار تولیدی در شرکت‌های تولید خودرو در کشور، منجر به وارد شدن انتقادات فراوانی به این حوزه بوده است. اما نکته جالب اینکه اکنون خودروسازان قرار است ادامه داستان و ماجرای همیشگی خود را در حوزه‌ای جدید تعریف و دنبال کنند!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، رسانه‌های داخلی به نقل از خبرگزاری «بلومبرگ»، از یک قرارداد جالب توجه و شگفت انگیز میان ایران خودرو و شرکت کره‌ای ال جی خبر داده‌اند. بر این اساس که گویا قرار است شرکت کره‌ای خودروهای ایران خودرو را برقی کند.

هاشمی یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو گفته مذاکرات در حال انجام است و شاید این شرکت انجام این قرارداد را در پاییز آغاز کند. شرکت بین‌المللی ال‌جی قرار است باطری و دیگر قطعات مورد نیاز را برای این شرکت خودروساز تأمین و نیز ایستگاه‌های شارژ برق نصب کند و ایران خودرو، خودرو‌ها را می‌سازد. قرار است به واسطه این همکاری تا سال ۲۰۲۳، حدود ۶۰ هزار خودروی برقی تولید شود؛ اما شگفت آور و جالب بودن این قرارداد به چه دلیل است؟

جهش ژنتیکی ایران خودرو با یک شوک الکتریکی! / ال جی خودروهای ایران خودرو را برقی میکند

اکنون بیش از نیم قرن از شروع تولید خودرو و پا گرفتن صنعت خودروسازی در کشور می‌گذرد، ولی متأسفانه هنوز صنعت خودروسازی ایران از تولید یک خودروی مستقل و به تمام معنای داخلی عاجز است. این داستانی است که بار‌ها تکرار شده و تکرار دوباره آن نتیجه‌ای جز سرگیجه و ناراحتی ندارد.

طی سالهای اخیر و به ویژه از زمان شروع افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار داخلی کشور، بحث و انتقادات فراوانی به بدنه خودروسازی و ساختار مدیریتی خودروسازان ـ که بسیاری آن را اصلی ترین عامل ضعف صنعت خودرو در کشور می‌دانند ـ وارد شد و البته با حمایت‌های بالادستی دولتی و تا حد زیادی بی‌اعتنایی خودروسازان و توجیهات متفاوت هیچ ‌گاه این انتقادات نتوانست مسیر صنعت خودرو در کشور را تغییر دهد. باز کردن مجدد این مباحث و انتقادات هم در نوع خود ناراحت کننده و سرگیجه آور است.

شگفتی ماجرا اما اینجاست که اکنون از پس سال‌ها ناکامی و ناکارآمدی صنعت خودرو و در حالی که هنوز این صنعت به اذعان و اعتراف بسیاری از کار‌شناسان و بنا بر اساس مدارک و شواهد موجود از رعایت استانداردهای عادی و روزمره مربوط به بیش از یک دهه گذشته در صنعت خودرو عاجز است، قدم در راه تکنولوژی‌های نوین می‌گذارد و با یک گذار اساسی از سنت به مدرنیته (!) سودای آن دارد که یک جهش ژنتیکی را در بدنه خودروسازی کشور صورت دهد!

در حالی که هنوز نمونه‌های بسیاری از رعایت نکردن استانداردهای خودرویی (بنا به اذعان سازمان استاندارد ایران و با‌‌ همان معیارهای مبهم) در کشور وجود دارد و هنوز مشکلات فنی و موارد متعدد دیگر از جمله خدمات پس از فروش در بازار خودرو به قوت قبل باقی است، واقعا ورود به حوزه‌هایی که بدون هیچ شک و شبهه‌ای نیازمند تکنولوژی‌های سطح بالاست، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

یا شاید اساسا باید پرسید که هدف از این مسأله چیست؟ بلومبرگ در خبر خود اشاره به موضوع بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش تقاضا برای بنزین و همچنین کاهش آلودگی هوا با برقی سازی خودرو‌ها کرده است.

البته بدون تردید، استفاده از تکنولوژی وسایل نقلیه برقی اعم از خودرو و موتورسیکلت تأثیر بسیاری بر مصرف انرژی و محیط زیست دارد و اکنون سال‌هاست که نهادهای بزرگ و کوچک، سخن از استفاده از این خودرو‌ها در کشور می گویند؛ اما تا کنون سخن از واردات این وسایل نقلیه به داخل کشور بود و نه سخن از تولید آن‌ها و مسأله دقیقا همین جاست.

آگاهان به فن به خوبی می‌دانند که موضوع خودروهای برقی، موضوع بسیار پیچیده و فنی است. از استانداردهای تولید بدنه و شاسی گرفته تا تجهیزات الکترونیکی داخل خودرو برای مدیریت مصرف سوخت و عملکرد کلی خودرو، تا میزان مصرف سوخت در یک مسافت معین و همچنین شتاب و سرعت نهایی خودرو.

نگاهی به ده شرکت بر‌تر سازنده خودروهای برقی در دنیا نشان از تجربه بالای آن‌ها در ساخت خودرو و یا حداقل در اختیار داشتن تکنولوژی‌های سطح بالا برای تولید این خودرو‌ها دارد. این شرکت‌ها به ترتیب عبارتند از: فولکس واگن، گروه جیلی، بی‌ام و، بی‌وای دی، فورد، تسلا، تویوتا، جنرال موتورز، می‌تسوبیشی و رنو-نیسان.

هم اکنون پرسش این است که آیا ایران خودرو یا هر شرکت دیگر خودروسازی در کشور که قصد تولید خودروهای برقی را دارد، قرار است مانند شرکت بزرگ تسلا اقدام به بنیانگذاری یک استارت آپ از‌‌ همان ابتدا کند، یا مانند شرکت فورد و جنرال موتورز از تجربیات و تکنولوژی‌های سطح بالای خود برای ساخت این خودروها بهره گیرد، یا آنکه کف خودروی پژو ۲۰۶ و سمند چند باتری ساخت ال جی را جای گذاری کند و به عنوان خودروی برقی روانه بازار تشنه داخلی سازد؟

آیا اگر تکنولوژی خودروسازی‌های داخلی تا به آن حد پیشرفت کرده و تجربیات گرانبهای ۵۰ ساله آن‌ها تا بدانجا رسیده است که اقدام به ساخت خودروهای الکتریکی کنند، بهتر نیست ابتدا فکری به حال مصیبت استانداردهای فعلی خودروسازی در کشور شود؟

و پرسش مهم‌تر از همه اینکه دقیقا چه میزان هزینه دیگر برای این پروژه جدید و این جهش ژنتیکی در خودروسازی باید صرف شود و این هزینه دقیقا از کجا تأمین خواهد شد؟ آیا محل تأمین آن کمک‌های بلاعوض دولت به خودروسازی در قالب وام ۲۵ میلیونی خرید خودروی الکتریکی است؟!

این همه به هیچ وجه به معنای مخالفت با تولید خودروهای برقی و الکتریکی در کشور نیست و هیچ مخاطب منصفی نیز منکر مزایای فراوان این خودرو‌ها و نقش پررنگ آن‌ها در یک جامعه پیشرفته نیست؛ اما داستان ورود ایران خودرو به حوزه ساخت خودروهای برقی ناخود آگاه ذهن را به یاد ماجراهای چند سال قبل آتش گرفتن خودروهای پژو می‌اندازد و این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که این بار قرار است جان سرنشینان چگونه تلف شود!؟

ضمن آنکه یادآوری یک نکته دیگر در این میان خالی از لطف نیست. طبق آمار، اکنون نروژ بزرگ‌ترین بازار برای مصرف و استفاده از خودروهای برقی را در سراسر دنیا دارد و ماجرا این است که این کشور سری در بین سرهای خودروسازی هم ندارد.

جهش ژنتیکی ایران خودرو با یک شوک الکتریکی! / ال جی خودروهای ایران خودرو را برقی میکند
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۳
انتشار یافته: ۵۰
ما که نفت و بنزین داریم خودروی برقی می خواهیم چه کار؟

شرکت های خارجی دنبال منافع خودشون هستن و نمی خوان بذارن ایران خودرویی که افتخار تولید خودروی ملی را دارد پیشرفت کند. الان وقت حمایت مردم و دولت از شرکت های خودروساز داخلی است نه وابسته کردنشان به خارج
چه دوتیتره ی خوبی
براوو
به این میگن حرکت ایذایی
آقا شما در این حوزه تخصص ندارید چرا مقاله مینویسید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
آقا شما از عوامل و دست اندر رانت خورهای ایران خودرو نیستید احیانا؟
در کل دنیا خودروهای سبک رو برقی میکنن!
خودروهایی در کلاس ام وی ام 110 یا حداکثر پراید هاچ بک . . .
ولی ایرانخودرو چی رو میخواد برقی بکنه؟؟؟
سورن 1300 کیلوگرمی؟
یک میلیون خودرو تولید میکنن که 2 برابر خودروهای روز مصرف بنزین دارند و 2 برابر هم آلودگی تولید میکنن اونوقت میخوان 60 هزار تا خودرو برقی تولید کنن که چی بشه ؟ بازم چه کیسه ای برای مردم دوختن ؟
درستش اینه که کف خودروی پژو 206 و سمند چند باتری ساخت ال جی جای گذاری میکنند و به عنوان خودروی برقی با وام 25 میلیونی تو پاچه میکنن.که بهانه ای باشه برای رانت خواری با بهانه جدید و سرکیسه کردن دولت و مردم. ما بقی احتمالات رو فراموش کنید.
تو ایران بنزین ارزون تر برق است . حالا چرا باید ماشین برقی درست کنیم ؟
قرار 3000 ملیارد تومان دیگه دزدی بشه یا یه دکل دیگه گم بشه
اینم میتونه شروع داستانش باشه
تا دیروز باک میترکید
حالا باطری
دکتر جمشید اریا الان 15 سال داره میگه بزارین من خودروی برقی را تولید ملی کنم واسه کمک به اقتصاد بیکاری بعد ایران خودرو و مسعولین فقط به فکر جیباشون هستن....
وقتی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه های فنی و صنعتی میتونن پروژه های برقی سازی خودرو رو انجام بدن چه اصراریه که برید با ال جی قرارداد ببندید؟ به همین زودی فراموش کردید که رهبر گفته باید از صنعت داخلی حمایت کنید و کار را به نخبگان ایرانی بسپارید؟ حتما هنوزم به محصولاتتون میگید تولید ملی؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
پروژه برقی کردن در ازمایشگاه و کارگاه دانشگاه خیلی با مقایس صنعتی و قابلیت اطمینان یک محصول فرق داره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
اقتصاد مقاومتی چه می شود؟
نکند اقتصاد مقاومتی به این معنیه که کارگران بدبخت در مقابل گرسنگی مقاومت کنند.
تو ایران بنزین ارزون تر برق است . حالا چرا باید ماشین برقی درست کنیم ؟
قرار 3000 ملیارد تومان دیگه دزدی بشه یا یه دکل دیگه گم بشه
اینم میتونه شروع داستانش باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
mohit zist yadet nare!
انشالا تخته کنن این فرغون سازی ها رو تا راحت بشیم
علاج واقعه داداش قبل از وقوع باید کرد
بعد که به بهانه پروژه چاپیدن و رفتن دوستان خواهیم فهمید که چرا دنیا به سمتی نرفته ما داریم میرویم
اکی بی خیال بابا
تموم شد.
صرفا نظر
کمدی الهی، برزخ " تنها بدین عقاب گرفتار آمده ایم که با آرزو، اما بی امید زندگی کنیم"
دقیقا بیانگر صنعت خودرو و جفایی که بر ملت رفته است. رنو ساندرو قیمت در بازار اروپا 5995 یورو (معادل 24 میلیون تومن) در بازار داخلی 47 میلیون و ... . با این قیمت ها، باز هم غول های خودروسازی داخلی زیان ده هستند، این همه نبوغ مدیریتی قابل ستایشه.
خدا پدر و مادر کارکنان تابناک رو بیامرزه، که گهگاه تلنگری به بی برنامگی های این صنعت می زنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
.تازه این مدل درواقع مدل قدیمی و از رده خارج ساندرو حساب میشه . حداقل مدل جدید رو وارد میکردین ...
احتمالا اول قیمت رو در حد سمند اعلام میکنند بعد که به بازار اومد چند میلون ناقابل اضافه میکنن میگن بیاید بخرید
یک دروغ بزرگ دیگر
بازم میخوان به روش جدیدی جیب این مردم رو خالی کنن. اگه قرار کار درستی صورت بگیره باید صفر تا صدش رو قرارداد با شرکت هایی که تو این کار پیشرو هستن داشته باشن. دست ایرانی توش باشه ته اش دزدی و کلاهبرداریه. حکایت سال ها خودرو ساختنشونه که یه روز میان یه خودرو رنگ شده میارن و جای خودرو ملی یه آشغالی رو معرفی میکنن. گندش هم که در میاد و همه میفهمن که دروغ گفتن هیچکی به روی مبارک هم نمیاره. دریغ از یه دونه ناقابل استعفا برای سال ها دزدی و سرکیسه کردن مردم.
بسیار حرکت درستی است و مسیر درست است ،هر کجا متوجه غفلت خوشویم و گام در مسیر درست بگذاریم درست است ،مطمینا تامین کننده باطری و تجهیزات در خصوص وزن خودرو نیز پیشنهاداتی خواهد داشت،اینده صنعت خودرو ،خودرو های برقی و پیل سوختی است
این تکنولژی خیلی وقته وجود داره ولی تا الان اگه میومد سودش میرفت توی جیب افراد نا خواسته، ولی الان فتح بابی شده برای چاپیدن مردم تو
همش تبلیغات ..

اینم یک قرارداد بدون برنامه ریزی برای خالی کردن جیب مردم و ضرر به کشور

البته یک عده این وسط قرار هست به نون و نوایی برسن... بالاخره حق ماموریت و پورسانت قرارداد و ....
جالبه
يه مثل قديمي گيلكي هست كه معنيش اينه :
نه ميشه ازت عقب موند نه ميشه ازت پيش افتاد !
شما جرايد يك عمر صنعت خودروسازي كشور رو (كه هيچوقت عالي و بي نقص هم نبوده) كوبيديد ، زماني كه مونتاژ كرد گفتيد فقط مونتاژكاره ، زماني كه طراحي كرد گفتيد طرح خودش نيست و برند ملي نيست ، موقعي كه همون طراحي نصفه و نيمه اش رو ساخت گقتيد موتورش يه چيزه شاسيش يه چيز ديگست ... حالا هم كه بعد از اينهمه فراز و نشيب و باز شدن درهاي كشور (كه عمري بسته بود و از ورود يك پيچ جديد هم عاجز بود) دنبال ورود خودروها و تكنولوژي روزه ، پرونده هاي قديمي مثل آتيش گرفتن پژو در ده سال پيش رو پيش مي كشيد .
الان چيكار كنيم ؟ فقط مثل نروژ وارد كننده باشيم ؟ خيلي امكان اشتغال براي جوون ها هست كه ميليون ها نفر رو هم از صنعت خودرو به بيكارهاي ديگه اضافه كنيم ؟
بهتر نيست بابت همچين سوالها و مقاله ها و تيترهايي يه پيشنهاد و راهكار هم ارائه بديد تا آدم بتونه وزن مقاله تون رو باهاش بسنجه و ببينه هدفتون چيه ؟
فراموش نکنید شرکت ال جی متعلق به کشوری است که در دهه 50شمسی ریس جمهور ان بعداز بازدید از شرکت ناسیونال ( ایران خودرو) ارزو کرده بود که امیدوارم کره هم به حدی برسد که روزی همچون ایران صنعت خودرو سازی داشته باشد
به نظر من ایران خودرو بجای برقی کردن خودرو ها اسیب شناسی کنه که چرا تا حالا نتوانسته پیشرفت کنه اگر کلید موفقیت را پیدا کنه بهتر از برقی کردن خودرو هاست
یکی از مشتریان همیشگی ایران خودرو
تف سربالا !!!
احتمالا از فردا آمار برق گرفتگی میره بالا خخخخخ
با فناوری ایران خودرو، چیزی جز برق گرفتگی رو انتظار نخواهیم داشت. :(
من یه پراید صفر خریدم. بلایی به سرم اورده که کلا از مملکت ناامید شدم.
انکه هرگز به جایی نرسد فریاد است
یارو خوذرو برقی تولید کرد تحویلش نگرفتن انداخت تو سد حالا رفتن پاچه کره ای ها رو میخورن بگن دنبال چی هستن...
باید به جای شرکت های خودرو سازی بنویسن شرکت سازنده گاری چار چرخ
هدف اینه که بگن تولید داخلیشو داریم و تعرفه گمرکیشو کم نکنید
چرا از مخترعین وطنی استفاده نمی کنند؟! چرا از مدلهایی مثل آریانا استفاده نمیشود؟؟؟
چرا از آقای جمشید آرین استفاده نمیشود؟؟
یک ایرانی بهتربن خودروی هیبریدی ساخته چرا هیبریدی نمیکنند.
میخوان یک کاری کنن که ماشیناشون راه هم نره!!
اون بنده خدایی که خودرو برقی درست کرده بود را کجاست. این مدیر که فقط خودشون را میخوان بالا ببرن. حداقل کار میدادند دست کاردون تا به درد مملکت بخوره. حداق مدیریت واقعی این کار با شخصی میبود که چندین خودروی برقی درست کرده بود و فیلم ماشینش توی اینترنت دست به دست میشه.
ال جي اگر بلده، خودروهاي كشور خودشو برقي كنه، اين شرقي ها أمثال چين و كره از كره آب ميگيرند. همه اش كلكه پولهاي بلوكه شده نفت تو كره است، كم كم آفتابه و دسته بيل برقي هم ميارند.
به دروغهای مدیران دولتی ب اعتماد نداریم. اینها مافیای خودروسازی هستند.
چرا سالها پیش و قبل از فراگیر شدن صنعت خودروی برقی، از استعدادها و توانمندیهای داخلی استفاده نکردند.
مقاله بسيار پر مغز و جامعي بود و لي ذكر اين نكته بد نيست كه بدانيم حركت ايران خودرو (البته اگر حركتي در كار باشد) فرارو به جلو مي باشد . باتوجه سوابق اين خودروساز قصد دارد از وام هاي كم بهره و رانت دولتي استفاده كند و اضمحلال خود را به تعويق اندازد .
به به افتخار به این همه تکنولوژی عجب کشور خوبی مردیم از خوشی و ارامش
اخه ال جی چه به ساخت خودرو برقی حداقل از شرکتهای سازنده در این صنعت استفاده کنید اصلا ال جی خودرو مگر می سازه؟
خوبیش اینه که میتونیم بگیم مثلا ما پنجمین کشور دنیاایم که تکنولوژی ساخت ماشینای برقی رو داریم. ملت خیالتون راحت داریم پیشرفت میکنیم!
به عنوان مهندس برق عرض بکنم به غیر از باتری ساخت خودروی برقی خیلی سیستم های انتقال قدرتش ساده تر از خودروهای بنزینی است.
احترامأ با عرض سلام
طرح تولید خودروهای HEV یا خودروهای برقی بنزینی که در ایستگاه های شارژ شهر شارژ می شوند غلط بوده حتی دولت ایالات متحده در ایجاد این ایستگاه ها عاجز بوده ولذا تولید خودروهای PHEV یا خودروهایی که در منازل نیز قابل شارژ بوده در دستور کار خود قرار داده اند .
اما برای پایین آوردن مصرف سوخت و آلایندگی ، شرکت های خودرو ساز باید بفکر سبک کردن شاسی خودرو ها باشند . در این رابطه شرکت BMW دنبال طرحی است که با استفاده از الیاف کربن و کامپوزیت شاسی خودرویی ساخته اند که دو نفر می توانند آنرا بلند کنند .
این موضوع برای یک کشور نفت خیز توجیح اقتصادی ندارد و فقط جنبه فرستادن پول تو جیب خارجیها را دارد . بهترین کار تولید اتومبیلهای با مصرف پایین است اتومبیلهایی با مصرف زیر 4 لیتر در 100 کیلومتر .هم محیط زیست سالم هم اقتصادی .تولید برق با سوخت فصیلی برای اتومبیل برقی بیشتر از خود اتومبیل پر مصرف بنزینی سوخت نیاز دارد .
می بینم مردم خیلی به تولیدات داخلی اعتماد دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وای به حال این خودروسازها ، روزی که واردات خودرو آزاد بشود!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی