بازدید 51077

مخترع ایرانی که مسئولان، اختراعش را به نام دانشمند روسی ثبت کردند!

مروری بر زندگی مخترعین ایرانی نشان می دهد، اکثر مخترعین موفق در کشورهای غربی زندگی می کنند و آنهایی که دل در گرو مهر وطن دارند، مجبورند با مرارت های فراوان دست و پنجه نرم کنند. یکی از نمونه های بارز این مدعی مخترع ایرانی «کابین جداشونده هواپیما» است که با گذشت پانزده سال و در میان کم لطفی مسئولین اختراعش به نام یک مخترع روسی به جهانیان عرضه شد.
کد خبر: ۶۰۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳ 04 July 2016

زمستان سال گذشته حجم وسیعی از رسانه ها به یک اختراع جدید جهانی یعنی « کابین جداشونده هواپیما» پرداختند و آن را انقلابی در صنعت هواپیمایی جهان معرفی کردند که در صورت عملیاتی شدن جان هزاران نفر را در هنگام بروز حادثه نجات خواهد داد. با این حال بررسی های «تابناک» نشان می دهد این اختراع پانزده سال پیش توسط یک ایرانی ساخته و با بی مهری مسئولین و رسانه ها فراموش شده بود.

به گزارش «تابناک» دی ماه سال گذشته بسیاری از رسانه های دیداری و نوشتاری ایران و جهان با پرداختن به اختراع جدید «ولادیمیر نیکولاویچ» روسی که در صنعت هواپیمایی موفق به اختراع کابین جدا شونده هواپیما شده بود، آن را یک انقلاب در این صنعت خواندند و نوشتند، عملیاتی شدن این اختراع سبب می شود در هنگام بروز حادثه جان هزاران انسان بی گناه حفظ شود.

با وجود این موضوع اخباری به دست «تابناک» رسیده است که برابر اسناد و مدارک موجود نشان می دهد، کابین جداشونده هواپیما برای اولین بار نه تنها در سال گذشته و توسط یک مخترع روسی ساخته نشده است؛ بلکه این اختراع متعلق به یک شهروند ایرانی است که پانزده سال پیش در شهرستان گلپایگان آن را ساخت و به تأیید مسئولین صنعت هواپیمایی کشور نیز رساند.

در همین رابطه «سید مهدی شریف زاده» عضو انجمن مخترعین کشور به «تابناک» گفت: « من از ابتدا تا کنون قریب به 40 اختراع انجام داده ام که هیچ کدام نمونه خارجی و داخلی نداشت. برخی از اختراعات و کارهای من در زمان جنگ ایران و عراق و در چارچوب فعالیت های نظامی استفاده شد.»

این شهروند گلپایگانی ادامه داد: « یکی از اختراعات من دستگاهی بود که برای آلودگی هوا کاربرد دارد و در حال حاضر بر روی ماشین های ایرانی نصب و در حال استفاده است. یکی دیگر از اختراعات من فیلتر اگزوز بود که در خروجی اگزوز اتومبیل قرار می گرفت و باعث می شد اکسیژن خرجی به دو برابر افزایش یابد و 7 گاز سمی که با دود اتومبیل در هوا منتشر می شود، تصفیه شوند.»

شریف زاده در رابطه با بی مهری هایی که مسئولین با او داشته اند، اضافه کرد: « در مورد فیلتر اگزوزی که اختراع کرده بودم؛ اول به اصفهان مراجعه کردم و مسئولین  آن را بر روی یک ماشین با آلایندگی بالا امتحان کردند، وقتی مورد قبول قرار گرفت به تهران و شرکت ایران خودرو رفتیم. در آنجا مسئولین ایران خودرو از کار من خوششان آمد و تعجب کردند که من چگونه این کار را انجام داده ام. آنها تلاش کردند فرمول این اختراع را از من بگیرند ولی من به آنها گفتم یا این اخترع را از من بخرید یا به صورت مشارکتی با هم قرارداد ببندیم. مسئولین وقتی شرایط را اینگونه دیدند، گفتند ما اجازه نداریم حتی یک پیچ را بدون اجازه کشور فرانسه بر روی اتومبیل نصب کنیم و با همین بهانه اختراع من را تحویل نگرفتند.»

این مخترع ایرانی که مدعی است یکی از اختراعاتش نیز توسط مسئولین بدون ذکر نام او تجاری شده اشت، اضافه کرد: « مدت ها ماجرای سقوط هواپیما و کشته شدن هزاران انسان بی گناه من را به این فکر انداخته بود که در این زمینه یک اختراعی انجام دهم. در همین راستا در سال 1380 با هزینه شخصی یک هواپیمای 3 متری ساختم که در آن یک «کابین جداشونده» تعبیه شده بود. این کابین در هنگام حادثه می توانست با چتر از بدنه هواپیما جدا شود و به آرامی به زمین برگردد. من این اختراع را در همان سال به مسئولین صنعت هواپیمایی کشور ارائه کردم و آنها با کلی صورت جلسه و نامه نگاری در نهایت به من گفتند، طرح شما خیلی خواب است ولی ما این اجازه و توان را نداریم که حتی یک پیچ هم روی هواپیما نصب کنیم و لذا نمی توانیم از اختراع شما بهره برداری کنیم.

با این شرایط من تمام تلاشم را کردم تا با رئیس جمهور وقت، آقای خاتمی دیدار کنم ولی کسی به من این اجازه را نداد. این در حالی بود که در همان موقع بدون اینکه خودم مطلع باشم، برای من از کشور آمریکا دعوت نامه ارسال شد. در آن تأکید شده بود اگر به آمریکا بروم نهایت حمایت های مالی و امکاناتی از من صورت خواهد گرفت.»


عضو انجمن مخترعین کشور که اکنون تعمیرکار اتومبیل های خارجی در شهرستان گلپایگان است، افزود: «بخاطر ساخت یک هواپیما در سال اول انقلاب، خدمت حضرت امام خمینی (ره) رسیدم و ایشان از کار من تقدیر کردند. همینطور در سال های بعد نیز به خاطر اختراعاتی که در صنعت خودروسازی و دیگر بخش ها داشتم، دو بار با مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای و یک بار هم با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار داشتم.»

سید مهدی شریف زاده که تا کنون نزدیک به 40 اختراع منحصر بفرد را به نام خود ثبت کرده است، در مورد جوایز و کمک های مسئولین گفت:« من در مسابقات و جشنواره های مختلفی مقام کسب کردم و در حد تقدیرنامه از جشنواره خوارزمی و دیگر فضاها جایزه گرفته ام ولی تاکنون هیچگونه کمک مالی به من نشده است به گونه ای که تا همین الان که با شما صحبت می کنم، بیش از 80 میلیون تومان بخاطر اختراعاتی که انجام دادم به بانک ها بدهکار هستم.»

این مخترع گلپایگانی که به نظر دل پری از مسئولین دارد و مدعی است، اگر همان موقع به آمریکا رفته بود بهترین زندگی را داشت و اختراعاتش نیز به ثمر نشسته بود ولی حالا در ایران قریب به 80 میلیون تومان نیز بدهی دارد، اضافه کرد: « من بخاطر عشق و علاقه به کشور و زادگاهم و همینطور دوستان و آشنایان در ایران ماندم. اگرچه می دانم که حرف زدن با مسئولین بی فایده است و آنها به حرف امثال من گوش نمی دهند ولی می خواهم به مسئولینی که اختراع من در رابطه با هواپیما را قبول نکردند، بگویم شما جسارت و شجاعت ندارید و شما مقصر جان کشته شدگانی هستید که در این سال ها بر اثر سقوط هواپیما کشته شدند.»

سید مهدی شریف زاده در پایان گفت: « با وجود گذشت پانزده سال از آن اتفاق، شرایط همچنان به همان شکل است و من همین الان یک سپر اتومبیل اختراع کرده ام که در تصادف های شدید شاخ به شاخ اجازه ورود کوچکترین خسارت را به اتومبیل و سرنشینان آن نمی دهد ولی هیچ کس صدای من را نمی شنود. حالا اگر در آمریکا بودم مطمئن باشید اختراع من تجاری شده بود.»

با توجه به آنچه ذکر شد، می توان بیش از پیش به شکاف و فاصله میان صنعت و نوآوری های بومی که لزوماً از دل دانشگاه هم خارج نمی شود، واقف شد. شرایطی که بدون شک اگر در کشورهای توسعه یافته نیز وجود داشت، آنها نیز یک کشور در حال توسعه باقی می ماندند.

تصاویری از ایده مخترع روسی که در سال گذشته رسانه ای شد در ادامه می آید.
 

ویدیو کابین جداشونده هواپیما که توسط یک مخترع ایرانی در سال 1380 ساخته شد را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 801
دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۲۰
ایده کابین جدا شونده ایده خوبی هست اما این ایده باید در کنار خیلی از تخصصهای دیگر قرار بگیره تا تبدیل به محصول بشه . و ما این مجموعه را نداریم . فرضا من یک ایده درباره فضا پیمای مریخ نورد و نحوه فرود ان داشته باشم . گناه مسئولان کشور کی هست که نمیتوانند از من حمایت بکنند.
آن مسئولین بی توجه را باید اعدام کرد.
شما هم چه توقعاتي داريد؟
مسئولين فرصت نمي کنند تعداد صفرهاي فيش حقوقي شان را بشمرند
رسيدگي به مسائل پيش پا افتاده اي مثل اين ديگر چه اهميتي دارد
مرسی از مسئولین که انقدر به فکر اینده کشور و ملت بودن .بنده خدا اگر از این اختراعات حمایت میشد کی میشد وارد کننده و.....
یعنی بوئینگ و ایرباس با این همه دانشمند نتونستن بسازن؟ از ایده تا اجرا 18 کیلومتر فاصله هست
ايده همونه... بزاريد منم يه خاطره بگم، ٢٠ سال قبل دانشگاه كه بودم استاد بتن ما كه خودشم ثبت اختراع داشت به عنوان سوال آخر امتحان پايان ترم گفته بود اگه ايده نويني داريد اينجا مطرح كنيد، در رابطه با تكنولوژي بتن ايده اي داشتم و اونجا نوشتم، بكذريم كه اون امتحان نمره خوبي هم نگرفتم اما سه سال بعد دقيقا( توجه كنيد دقيقا) ايده من رو گروهي محقق تو اروپا ارايه كردند به عنوان برترين اختراع اتحاديه اروپا جايزه گرفت...فقط اينو بگم كه يه چند دقيقه اي جلو تلوزيون مبهوت شده بودم... يه چند تا خاطره ديگه هم دارم ...
سلام..اگر ایشون این قابلیت ها را داره مطمینا وزارت دفاع اونو جذب میکنه ..شاید خودش سهل انگاری کرده .....وره میتونست جذب نهاد های دفاعی بشه
این بیشتر شبیه اجکت صندلی خلبان بود تا کابین جدا شونده!!!!!!!!!!
دلش خوشه!!!
این اخری را خوب امدی تابناک عزیز :
لزوما اختراعات از دانشگاهها بیرون نمی اید .
چراکه عده ای لوس پر مدعا ی مدرک به دست در این دانشگاهها پدر این مملکت را دراورده اند و به نظر می رسد عملکردی شبیه انگل دارند . شاید هیچ کس باور نکند اما همین گروه تحمل چهره شدن نیروها و پتانسیل های بطن مردم را ندارند و چنان مرعوب تکنولوژی غرب شده اند که به کلی واداده اند و از حقد و حسد نامتعارفی رنج می برند
بیا خارج هنوزم دیر نیست. مهم اینه که به ادم ها خدمت کنی امریکایی اروپایی افریقایی نداره
سلام من خودم چند طرح داشتم که پول نیاز دارد و ...
با آنهمه پيچ وتاب چتر و تابوت پرتابى فقط عادل فردوسى پور مى تواند از اين اختراع طرفى ببندد(اشاره به عادل وحضورش در خندوانه)!
ای کاش از ایران رفته بودن.
چرا همان موقع ثبت بين المللي نكردي؟
سلام بر تابناک عزیز
لطفا این خبر را در کانال نلگرام نیز منعکس کنید تابتوانیم ما خوانندگان با انتشار بیشتر این مطلب ذره کوچکی در شناساندن هرچه بیشتر این مخترع گرانقدر سهیم باشیم .
خوب وقتی اکثر شرکت ها دولتی هستند و رقابتی عمل نمی کنند و اکثر محصولات تولیدی آنها کپی یا تحت لیسانس می باشد آن وقت نباید هیچ توقعی در رابطه با حمایت از مخترعین و مبتکرین داشته باشیم چون این شرکتها محصول جدید و یا تغییر در محصولات نمی دهند و تلاش برای بهبود محصولات صورت نمی گیرد
تسلیت تسلیت....
خدا قوت پهلوان خسته نباشی خدا صبر بده
تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز
انشاء الله بتونی به اون حقی که لایق شما سروران است برسی البته در خاک وطن
با سلام
درود به شرف شما
آیا می دانستید که اولین مخترع و سازنده خودرو های الکتریکی و هایبریدی جهان در سال 1381که در حمل و نقل شهری مورد استفاده قرار گرفت یک ایرانی بود ؟؟؟؟؟؟
مافیا خودرو بارها و بارها از ورودش به صدا و سیما جلو گیری کردند یه نمونه اش ماه عسل چند روز پیش بود. التماس میکنم که به فریادش برسید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار