بازدید 3007

از ممنوعیت سگ کشی با سلاح گرم تا مرگ با ترحم

کد خبر: ۵۹۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲ 10 June 2016
محیط زیست استان کرمان درخصوص ماجرای سگ کشی در رفسنجان اعلام کرد: سگ های بی صاحب نباید باسلاح گرم معدوم شوند و در مورد حیوانات ناقل بیماری با تأیید دامپزشک و زیر نظر وی مرگ با ترحم این حیوانات اجرا می شود.

به گزارش میزان، طی روزهای گذشته شهردار رفسنجان اعلام کرد که در 15 ماه گذشته یعنی در‌سال 94 و ابتدای 95، حدود 8‌هزار سگ ولگرد در این شهرستان معدوم شده است.

گفتنی است اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان درخصوص سگ کشی در رفسنجان اطلاعیه ای را صادر کرد.

 در این اطلاعیه آمده است:

موضوع مطرح در مورد سگ های بی صاحب شهرستان رفسنجان که موجب دل مشغولی دوستداران حیوانات و طرفداران حمایت از حقوق حیوانات شده است از جنبه های ذیل در دست پیگیری است:

مقرر شد که اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رفسنجان از طریق مبادی ذیربط و مراجع ذیصلاح قانونی در سطح شهرستان موضوع را به طور جد پیگیری کند.

با توجه به اینکه حفظ محیط زیست انسانی از آسیب های مختلف اعم از آلودگی یا مخاطرات یک اولویت است نتایج پیگیری در شهرداری با توجه به این اولویت بررسی خواهد شد. به ویژه اینکه در ماده یک دستورالعمل یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرها و روستاها وجود سگ های بی صاحب است که با شناخت برخی از بیماری های قابل انتقال بین حیوان وانسان و به مخاطره انداختن سلامت انسان ها امروز در هیچ نقطه ای حضور آزاد سگ ها را نمی پذیرندو به سبب همین ماده شهرداری موظف به جلوگیری از شیوع امراض و جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع آن ها طبق قوانین، مقررات قانونی و بویژه ضوابط موضوع است.

از طرفی لازم به ذکر است که این اداره کل با توجه به وظایف سازمانی خود در رابطه با حفاظت و رعایت حقوق حیوانات با عنایت به اهمیت و حساسیت موضوع و طبق وظایف ذاتی خود پیگیری های لازم را در اسرع وقت انجام داده بخصوص در حوزه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی می توان به دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بی صاحب اشاره کرد که به موجب آن تلاش زیادی در جهت ساماندهی موضوع شده است و طی آن عدم به کار گیری هرگونه سلاح گرم در این خصوص به تمام فرمانداری ها و شهرداری ها ابلاغ شده است.

از عمده ترین نکات این دستورالعمل می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

سگ های بی صاحب نباید باسلاح گرم معدوم شوند.

زنده گیری به وسیله تور و قفس و سلاح بی هوشی انجام می گیرد.

انتقال حیوانات زنده گیری شده به محل از پیش تعیین شده و مخصوص.

بازدید توسط دامپزشک مجرب و شناسایی حیوانات ناقل بیماری.

حذف حیوانات ناقل بیماری با تأیید دامپزشک معتمد و در صورت نیاز با تأیید دامپزشک زیر نظر وی مرگ با ترحم این حیوانات.

در خاتمه به استحضار می رسانیم در صورت نیاز هرگونه اقدام مقتضی قانونی عندالزوم پس از هماهنگی های لازم با مراجع ذیصلاح انجام خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار