اعتراض دانشآموزان به امتحانات نهایی در شرایطی از امتحان شیمی آغاز شد که هماکنون در سراسر کشور موجی از اعتراض به دشواری امتحانات نهایی شکل گرفته و دامنه آن از یک درس فراتر رفته است.
به گزارش تسنیم، اعتراض دانشآموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی از درس شیمی آغاز شد اما پس از آن بود که با برگزاری امتحان ریاضی، ادبیات و دینی نیز تجمعات اعتراضی در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان و تهران مقابل ادارات کل آموزشوپرورش شکل گرفت.
و حالا سراسر کشور شاهد موجی از اعتراضات گسترده دانشآموزان به دشواری سوالات طراحی است، سرنوشت نمرات امتحانات نهایی از آنجایی برای دانشآموزان اهمیت دارد که نمرات امتحانات سال سوم دبیرستان در کنکور و راهیابی به دانشگاه تأثیرگذار است.
دانشآموزان معترض میگویند: سوالات بسیار سخت و مفهومی طراحی شده است و سؤالاتی در امتحانات وجود داشت که معلم اصلاً آنها را سرکلاس درس برایشان توضیح نداده بود.
آموزش و پرورش به هیچ عنوان اعتراضات را نمیپذیرد و به شدت از طراحی سوالات امتحانی دفاع میکند.
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با تسنیم معتقد است که سوالات طراحی شده استاندارد بوده و پس از هر امتحانی که برگزار شد، سوالات مجدداً توسط تیمی از کارشناسان ارزیابی و بر استاندارد بودن آنها صحه گذاشته شد.
وی افزود: دانشآموزان کتابهای درسی را به خوبی مطالعه نمیکنند.
اخیراً نیز خبری در فضای مجازی منتشر شده است که از نامه معلمان گروه درس ریاضی استان قم به مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبر میدهد، نامهای که در آن ایرادات سوالات طراحی شده امتحان نهایی درس ریاضی مطرح شده است اما رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش این خبر را کذب میداند.
همچنین در شهر تهران اعتراضات زیادی به دشواری سوالات امتحان نهایی درس دینی صورت گرفت اما اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت از قبولی 15 درصد دانشآموزان پایتخت در امتحان دینی با نمره 20 خبر داده و میانگین نمره این درس را 16 میداند.
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش نیز میانگین نمرات دانشآموزان در درسهای دین و زندگی3، شیمی 3 و آزمایشگاه، عربی 3 و جبر و احتمال را به ترتیب 12.95، 12.03، 11.87 و 14.18 اعلام میکند.
آموزش و پرورش هرگونه تغییر در نمرات را غیرممکن میداند و معتقد است که نمیتوان بر مبنای اعتراضات دانشآموزان روند طراحی سوالات نهایی را تغییر داد.
طبق گفتههای محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش موج اعتراضات به امتحانات نهایی عجیب بوده و ممکن است سیاسی باشد.
به گزارش تسنیم، امتحانات نهایی امسال با حاشیههای بسیاری همراه بوده است از اعتراضات گسترده به دشواری سوالات تا برخی اخبار در خصوص لو رفتن سوالات در دروسی مانند جغرافی و آمادگی دفاعی، هر چند آموزش و پرورش هر دو مورد را نمیپذیرد.
موج اعتراضات گسترده دانشآموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی میتواند تأییدی بر ماجرای ضعف آموزش در مدارس باشد، ضعفی علمی دانشآموزان که در ناتوانی آنها از پاسخ دهی به سوالات مفهومی امتحانات نهایی خود را نشان میدهد.
اتفاقا باید سخت گرفته شود چون دانش آموزان همه بیسواد هستند و اگر ساده بگیرند بیسواد بار می آیند. الان دانشجوی ترم 4 نمی داند که انتساب و انتصاب با هم چه تفاوتی دارند؟ دانشجوی ترم 8 نمی تواند معادله درجه یک حل کند.اگر آموزش و پروش کمی سخت گرفته بود و بی جهت نمره نداده بود، الان شاهد این اوضاع اسفناک نبودیم. تابناک جان شما هم به جای حمایت از دانش آموزان کمی واقع بینانه نگاه کن
متاسفانه بسیاری از مدارس (خصوصا مدارس غیر دولتی) به دانش اموزان برای نمره باج می دهند تا دانش آموز را به مدرسه خود خوش بین کنند. این روند باعث تضعیف روند آموزش در مدارس شده است.
واقعیت این هستش که
1-دانش اموزان امروزی نسبت به قدیمی تر ها تنبل تر شده اند
2-برخی از انها در مدارس غیر انتفاعی و با پول دادن نمره گرفته اند و حالا در امتحانات نهایی کم اورده اند و معلوم شده که هیچی بلد نیستن
باسلام
من 14 سال ریاضیات سوم دبیرستان درس میدم. این که سوالات ریاضی سوم تجربی سخت نبود درسته. ولی دانش آموزی که در سطح کتاب و حتی فراتر از کتاب درس خوانده بود وقت کم داشت. زمانی که به امتحان تعلق گرفته بود در شرایطی هست که دانش آموز هیچ خطا و اشتباهی در حل سوال نداشته باشه و اگر اشتباه مینوشت و می خواست تصحیحش کنه وقت کم می آورد. ضمن این که جلسات آزمون در اکثر حوزه ها نامرتب و شلوغ و بهم ریخته بود و در درس هایی که نیاز به تمرکز بیشتر داره حق دانش آموز ضایع شده
کاش تعداد سوال ها کم تر بود و عزیزان طراح سعی می کردن به جای کشتی گیری با دانش آموز و طرح سوالات پر راه حل و بی نکته ، سوال های حتی سخت تر و مفهومی تر با تعداد کم تر طراحی می کردن.
در ضمن یکی از سوال های سوم تجربی هم کاملا غلط بود و البته در اواخر یا اواسط جلسه به بچه ها اعلام شد ولی همین یک غلط هم باعث میشه در شرایط امتحان که بچه ها استرس دارن به راحتی تمرکزشون بهم بریزه اونم با اون زمان محدود!!!
سئوالهي رياضي را پس از اينكه اعتراض صورت گرفت پيدا كرده و مطالعه كردم , قريب به 5 نمره از 20 نمره آنقدر ساده طرح شده بود كه باعث بي ارزش شدن مدرك ديپلم ايران ميشود و سايرسئولات هم پائين تر از حد استاندارد بود .
ضمن اينكه اگر سئوالها سخت هم بود
چون معدل تمامي دانش آموزان را تحت تاثير
قرار ميدهد در ورود به دانشگاه اثر چنداني ندارد .
دانش آموزها این روزها تن پرور و درس نخون شدند. جرات دارید بیاید امتحانات متولدین دهه 60 رو جواب بدهید. قول میدهم بالای 60 درصد مردود بشن قول میدهم. واقعا دانش آموزها بی سواد شدند بی سواد.