اعتراض دانشآموزان به امتحانات نهایی در شرایطی از امتحان شیمی آغاز شد که هماکنون در سراسر کشور موجی از اعتراض به دشواری امتحانات نهایی شکل گرفته و دامنه آن از یک درس فراتر رفته است.
به گزارش تسنیم، اعتراض دانشآموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی از درس شیمی آغاز شد اما پس از آن بود که با برگزاری امتحان ریاضی، ادبیات و دینی نیز تجمعات اعتراضی در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان و تهران مقابل ادارات کل آموزشوپرورش شکل گرفت.
و حالا سراسر کشور شاهد موجی از اعتراضات گسترده دانشآموزان به دشواری سوالات طراحی است، سرنوشت نمرات امتحانات نهایی از آنجایی برای دانشآموزان اهمیت دارد که نمرات امتحانات سال سوم دبیرستان در کنکور و راهیابی به دانشگاه تأثیرگذار است.
دانشآموزان معترض میگویند: سوالات بسیار سخت و مفهومی طراحی شده است و سؤالاتی در امتحانات وجود داشت که معلم اصلاً آنها را سرکلاس درس برایشان توضیح نداده بود.
آموزش و پرورش به هیچ عنوان اعتراضات را نمیپذیرد و به شدت از طراحی سوالات امتحانی دفاع میکند.
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با تسنیم معتقد است که سوالات طراحی شده استاندارد بوده و پس از هر امتحانی که برگزار شد، سوالات مجدداً توسط تیمی از کارشناسان ارزیابی و بر استاندارد بودن آنها صحه گذاشته شد.
وی افزود: دانشآموزان کتابهای درسی را به خوبی مطالعه نمیکنند.
اخیراً نیز خبری در فضای مجازی منتشر شده است که از نامه معلمان گروه درس ریاضی استان قم به مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبر میدهد، نامهای که در آن ایرادات سوالات طراحی شده امتحان نهایی درس ریاضی مطرح شده است اما رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش این خبر را کذب میداند.
همچنین در شهر تهران اعتراضات زیادی به دشواری سوالات امتحان نهایی درس دینی صورت گرفت اما اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت از قبولی 15 درصد دانشآموزان پایتخت در امتحان دینی با نمره 20 خبر داده و میانگین نمره این درس را 16 میداند.
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش نیز میانگین نمرات دانشآموزان در درسهای دین و زندگی3، شیمی 3 و آزمایشگاه، عربی 3 و جبر و احتمال را به ترتیب 12.95، 12.03، 11.87 و 14.18 اعلام میکند.
آموزش و پرورش هرگونه تغییر در نمرات را غیرممکن میداند و معتقد است که نمیتوان بر مبنای اعتراضات دانشآموزان روند طراحی سوالات نهایی را تغییر داد.
طبق گفتههای محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش موج اعتراضات به امتحانات نهایی عجیب بوده و ممکن است سیاسی باشد.
به گزارش تسنیم، امتحانات نهایی امسال با حاشیههای بسیاری همراه بوده است از اعتراضات گسترده به دشواری سوالات تا برخی اخبار در خصوص لو رفتن سوالات در دروسی مانند جغرافی و آمادگی دفاعی، هر چند آموزش و پرورش هر دو مورد را نمیپذیرد.
موج اعتراضات گسترده دانشآموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی میتواند تأییدی بر ماجرای ضعف آموزش در مدارس باشد، ضعفی علمی دانشآموزان که در ناتوانی آنها از پاسخ دهی به سوالات مفهومی امتحانات نهایی خود را نشان میدهد.
 امروز فیزک پیش دانشگاهی واقعا خیلی خیلی سخت بود درسطح المپیاد بوده
 							         		            امروز فیزک پیش دانشگاهی واقعا خیلی خیلی سخت بود درسطح المپیاد بوده         		                     		         از قدیم همیشه یکی دوتا درس سنت شکن بودن که متحانشون به طرز عجیبی سخت بود
 							         		            از قدیم همیشه یکی دوتا درس سنت شکن بودن که متحانشون به طرز عجیبی سخت بود         		                     		         اتفاقا باید سخت گرفته شود چون دانش آموزان همه بیسواد هستند و اگر ساده بگیرند بیسواد بار می آیند. الان دانشجوی ترم 4 نمی داند که انتساب و انتصاب با هم چه تفاوتی دارند؟ دانشجوی ترم 8 نمی تواند معادله درجه یک حل کند.اگر آموزش و پروش کمی سخت گرفته بود و بی جهت نمره نداده بود، الان شاهد این اوضاع اسفناک نبودیم. تابناک جان شما هم به جای حمایت از دانش آموزان کمی واقع بینانه نگاه کن
 							         		            اتفاقا باید سخت گرفته شود چون دانش آموزان همه بیسواد هستند و اگر ساده بگیرند بیسواد بار می آیند. الان دانشجوی ترم 4 نمی داند که انتساب و انتصاب با هم چه تفاوتی دارند؟ دانشجوی ترم 8 نمی تواند معادله درجه یک حل کند.اگر آموزش و پروش کمی سخت گرفته بود و بی جهت نمره نداده بود، الان شاهد این اوضاع اسفناک نبودیم. تابناک جان شما هم به جای حمایت از دانش آموزان کمی واقع بینانه نگاه کن         		                     		         نسل های جدید خیلی زحمت می کشند !!
 							         		            نسل های جدید خیلی زحمت می کشند !! متاسفانه بسیاری از مدارس (خصوصا مدارس غیر دولتی) به دانش اموزان برای نمره باج می دهند تا دانش آموز را به مدرسه خود خوش بین کنند. این روند باعث تضعیف روند آموزش در مدارس شده است.
 							         		            متاسفانه بسیاری از مدارس (خصوصا مدارس غیر دولتی) به دانش اموزان برای نمره باج می دهند تا دانش آموز را به مدرسه خود خوش بین کنند. این روند باعث تضعیف روند آموزش در مدارس شده است.         		                     		         اصلاً چرا بايد سوالات خيلي سخت در امتحان گنجانده شود. استرس براي امتحان نهايي. استرس براي كنكور= فشار روحي روي دانش آموزان!
 							         		            اصلاً چرا بايد سوالات خيلي سخت در امتحان گنجانده شود. استرس براي امتحان نهايي. استرس براي كنكور= فشار روحي روي دانش آموزان!         		                     		         واقعیت این هستش که
 							         		            واقعیت این هستش که باسلام
 							         		            باسلام سئوالهي رياضي را پس از اينكه اعتراض صورت گرفت پيدا كرده و مطالعه كردم , قريب به 5 نمره از 20 نمره آنقدر ساده طرح شده بود كه باعث بي ارزش شدن مدرك ديپلم ايران ميشود و سايرسئولات هم پائين تر از حد استاندارد بود .
 							         		            سئوالهي رياضي را پس از اينكه اعتراض صورت گرفت پيدا كرده و مطالعه كردم , قريب به 5 نمره از 20 نمره آنقدر ساده طرح شده بود كه باعث بي ارزش شدن مدرك ديپلم ايران ميشود و سايرسئولات هم پائين تر از حد استاندارد بود . دانش آموزها این روزها تن پرور و درس نخون شدند. جرات دارید بیاید امتحانات متولدین دهه 60 رو جواب بدهید. قول میدهم بالای 60 درصد مردود بشن قول میدهم. واقعا دانش آموزها بی سواد شدند بی سواد.
 							         		            دانش آموزها این روزها تن پرور و درس نخون شدند. جرات دارید بیاید امتحانات متولدین دهه 60 رو جواب بدهید. قول میدهم بالای 60 درصد مردود بشن قول میدهم. واقعا دانش آموزها بی سواد شدند بی سواد.