بازدید 21752
وقتی صدای شهرام ناظری و کیهان کلهر در شهر عطار ممنوع شد؛

سفر مردم خراسان رضوی برای شنیدن موسیقی به بجنورد!

گروه «ناگفته» قرار بود بلافاصله پس از اجرای کنسرت در سی‌ام و سی و یکم اردیبهشت ماه از اصفهان به درخواست مردم هنردوست و فهیم مردم استان خراسان، بدون همراهی اعضای بانوان ارکستر که پیشتر از حضورشان جلوگیرى شده بود، راهی شهر شاندیز مشهد شوند که این اتفاق به دلیل عدم اجازه برگزاری برنامه رخ نداد.
کد خبر: ۵۸۹۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱ 16 May 2016
سفر مردم خراسان برای شنیدن موسیقی به بجنورد!
با لغو مکرر اجراهای زنده موسیقی سنتی در شهرهای خراسان رضوی و حتی جلوگیری از اجراهای استاد کیهان کلهر و استاد شهرام ناظری به همراه حافظ ناظری در نیشابور، احتمالاً مردم این خطه راهی جز تقویت روش پیشین ندارند و تصور می‌شود این اساتید برجسته می‌توانند اهالی مشهد، نیشابور و سایر شهرهای خراسان را در بجنورد ملاقات کنند.

به گزارش «تابناک»، با وجود آنکه همه مراحل دریافت مجوز از تمامی مراجع ذیصلاح انجام گرفته بود، باز هم اجازه اجرای کنسرت ناظری‌ها، ساعاتى قبل از شروع فروش بلیت در شهر نیشابور داده نشد. با وجود آنکه انتظار می‌رفت کنسرت «ناگفته» که توسط استاد شهرام ناظری و حافظ ناظری اجرا می‌شود، با توجه به سبک کلاسیکش و استقبالی که از آن در جهان شده، در نیشابور شهر شاعران بزرگ و موسیقی کهن نیز با استقبال مواجه شود.

گروه «ناگفته» قرار بود بلافاصله بعد از اجرای کنسرت در سی‌ام و سی و یکم اردیبهشت ماه از اصفهان به درخواست مردم هنردوست و فهیم مردم استان خراسان، بدون همراهی اعضای بانوان ارکستر که پیشتر از حضورشان جلوگیرى شده بود، راهی شهر شاندیز مشهد شوند که این اتفاق به دلیل عدم اجازه برگزاری برنامه رخ نداد و حال همین اتفاق، با وجود صدور مجوز در نیشابور تکرار شد و حتی موسیقی فاخر شهرام ناظری نیز صلاحیت اجرا در این خطه را نیافت!

در حالی برای دومین بار در دو هفته اخیر، از اجراى «ناگفته» جلوگیرى می شود که پیش از این در روزهای گذشته از اجرای کیهان کلهر، نوازنده برجسته و جهانی کمانچه کشورمان در شهر نیشابور ممانعت شد. اساساً اجازه برگزاری کنسرت در محدوده استان خراسان رضوی صادر نمی‌شود و اگر صادر شود، این اجرا به دلیل مخالفت‌ها لغو می‌شود و به عبارت ساده‌تر مردم این استان حتی از شنیدن موسیقی مشروع شهرام ناظری و کیهان کلهر نیز محرومند.

سفر مردم خراسان رضوی برای شنیدن موسیقی به بجنورد!

البته همیشه راه‌هایی بر عبور از این سد وجود دارد که در این راستا مردم استان خراسان رضوی برای شنیدن موسیقی زنده سفرهای نسبتاً طولانی را انجام می‌دهند و راهی بجنورد مرکز استان خراسان شمالی می‌شوند. حساسیت مذکور در بجنورد وجود ندارد و اجازه برگزاری کنسرت در این شهر صادر می‌شود و به همین دلیل از مشهد و سایر شهر‌ها، گروهی از مردم برای استفاده از موسیقی زنده، این سفر نسبتاً پرزحمت را انجام می‌دهند و در کنسرت‌ها شرکت می‌کنند.

این تغییر فضا نشان از رفتار معقولانه مسئولان ارشد استان خراسان شمالی است که با سعه صدر و نگاه فرهنگی، بستر لازم برای بهره برداری از امکانات فرهنگی از جمله موسیقی اصیل و سنتی ایران را در چارچوب اخلاق اسلامی فراهم کرده‌اند و از این جهت بجنورد توانسته بخشی از چالش به وجود آمده را بر دوش بکشد و به همین ترتیب باید از وجود این ظرفیت مثبت در خراسان شمالی خرسند بود.

در واقع مردم آن دیار با دلی چرکین از مسئولانشان صد‌ها کیلومتر را پشت سر می گذارند و در بجنورد نوای موسیقی زنده را می‌شنوند که البته بعید نیست دیر یا زود این ممنوعیت از خراسان رضوی به کل جغرافیای سه استان خراسان تسری یابد و دور زدن مسئولان از طریق سفر به بجنورد نیز دیگر امکان پذیر نباشد اما آنان که به دنبال موسیقی هستند، راهش را می‌یابند و به استان‌های همجوار برای شنیدن موسیقی می‌روند و از موسیقی زنده بهره‌مند می‌شوند.

حتی اگر در استان‌های همجوار نیز اجرای زنده موسیقی ممنوع شود -که بعید است- سایر استان‌های دور‌تر و شهرستان‌ها میزبان علاقه مندان موسیقی از سایر استان‌ها می‌شوند و حتی در صورت ممنوعیت موسیقی در تمامی شهرستان‌ها ـ یک گزینه تقریباً غیرممکن ـ موسیقی‌دوستان به تهران می‌آیند و به نوای موزیسین‌های مورد علاقه‌شان گوش می‌سپارد و در آخر اگر ـ در اتفاقی بی‌سابقه ـ در تهران نیز نوای یک خواننده یا نوازنده شنیده نشود، گروهی از ایرانیان به کشورهای همسایه سفر می‌کنند و مخاطب این نوا‌ها می‌شوند. به عبارت ساده‌تر با این ممنوعیت‌ها، موسیقی برای مردم غیرقابل دسترس نمی‌شود، بلکه گران‌تر تمام می‌شود!

در این شرایط سوای اینکه چنین رفتارهایی به خصوص با موسیقی اصیل و سنتی، زمینه‌ساز گسترش سریع‌تر موسیقی‌های خاص می‌شود، قطعاً در حفظ ظرفیت‌های انسانی بالقوه و بالفعل این شهر‌ها نیز تأثیر منفی خواهد داشت. اگر در آینده گروهی از دانشجویان نخبه نیشابور ترجیح دادند ساکن پایتخت باشند و در موطنشان مستقر نشوند و یا اگر صاحبین سرمایه این خطه ترجیح دادند در تهران ساکن شوند و از مواهب تهران از جمله اجراهای زنده موسیقی و سایر تفریحات متعارف بهره ببرند، مسئولان نیشابور و سایر شهرهای دارای چنین وضعیتی باید خود را ملامت کنند که در این زمینه نقش مؤثری داشته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۶
اینکه با موسیقیهای اصیل نظیر استاد ناظری هم اینطوری بد برخورد میشه یه مشکل بزرگه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
و اصل اینکه مجوزهای قانونی میرن زیر سوال یه مشکل بسیار بسیار بزرگتر
بابا بخدا دهنمون سرويس شد هي از مشهد كوبيديم رفتيم بجنورد
ما هم آدميم.
ما هم دين و ايمون داريم بخدا
ما هم حرم ميريم
ولي اگه يك چيزي حرومه مشهد و نيشابور و بجنورد و تهران نداره ديگه
اگه هم اشكال نداره كه نداره ديگه.چه وضعيه آخه...
سلام . گزارش خوبی بود . ولی خواهشا اسم شهرهایی که بی دردسر کنسرت زنده انجام میشه رو نیارین تا حساسیت ایجاد نشه.ممنون
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
آرش جان نكته ظريفي بود!
حسابي خنديدم و البته بسيار هم غصه خوردم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
بجنورد دیار نوازندگان است،خوانندگان وعاشقان موسیقی سنتی ومحلی.مردم بجنورد با موسیقی بزرگ میشوند و مطمئن باشید کسی نمیتواند این هنر را از بجنوردیها بگیرد .همیشه تمام کنسرتهای پاپ و محلی و سنتی در دیار بجنورد برگزار میشود.قدمتان روی چشم استاد ناظری...
دفعه بعد بدون حضور بانوان و مردان زیر شصت سال برگزار خواهد شد
باید دست آیت الله علم الهدی را بوسید به دلیل این همه ایستادگی و مقاومت در برابر بی فرهنگی ها و ضدارزش ها.
اگر ایشان نباشند خراسان نیز مانند دیگر شهرها دچار فساد خواهد شد، الحق که ایشان یک تنه جلوی فساد در خراسان را گرفته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
يعني واقعا همه فساد تو مشهد فقط همين پخش موسيقي هست!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
سكوتي ميكنم سنگين تر از فرياد....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
چرا پاسخ هايي كه به اين آقا داده شده رو نميذاري تابناك
جنای حجت الاسلام علم الهدی باید این نکته را بدونه که جوان امروزی با جوان 100 سال پیش متفاوته و دسترسی به موسیقی فقط چند ثانیه طول میکشه
آره، واقعا خدا خیرشون بده ایشون و امثال ایشون رو
می خوان خراسان و مشهد رو هم مثل جاهای دیگه بی بند و بار کنند
بعضی از شهرهای کشور که آدم میره میبینه اصلا حجاب وجود نداره و بیشتر شبیه کاریکاتوره چادرها و مانتوها
درود بر متدینین و مبارزان جبهه جنگ نرم
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
آره دیگه مشهد همه حجاب دارن و همه چی درسته فقط مثلا بجنورد مشکل داره و بی حجاب داره ... بیخیال این حرفا چیه
سکوت شهرام ناظری شکست: متاسفم

خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران:
موضوع لغوکنسرت‌ها دیگر چرایی ندارد اما برگزاری کنسرت در نیشابور به علت سابقه تاریخی و فرهنگی این شهر، همچنین وجود عطار و خیام در آن نسبت به سایر نواحی خراسان استثنا بود.

تغییر و تحولاتی که اخیرا در سطح مسئولان این شهر (نیشابور) رخ داده نه تنها شرایط را برای برگزاری رویدادهای فرهنگی در این شهر نسبت به سابق بهتر نکرده بلکه حالا شرایط از گذشته هم سخت‌تر شده است.

من حسابم از افرادی که کشور را ترک کرده‌اند جداست. علی‌رغم تمام امکاناتی که در کشور برایم مهیا بوده و هست 37 سال است به عشق کشور، مردم سرزمینم و برای آنها مقاومت کرده‌ام و‌ در ایران مانده‌ام.

چنین برخوردی با کسی که عاشق کشورش است جای تاسف دارد.

کنسرت ما تمام مجوزهای لازم را از ارشاد داشته است اما مسئله این است که برای ارشاد یک نفر یا دو نفر تصمیم‌گیرنده نیستند.
اگر بلبلان نخوانند آفتاب نمی تابد
بلبلانند که با صدای زیبایشان طلوع صبح را ممکن میکنند
بگذارید اینها بخوانند و گر نه سنگینی شب را باید تحمل کنیم
مرغ سحر ناله سرکن
با سپاس از نويسنده
تشکر از غیرت مشهدی.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
برات متاسفم...من مشهدی هستم...
به عنوان یه نیشابوری، حجالت میکشم وقتی میبینم رسانه های داخلی و خارجی تیتر خبرشون لغو کنسرت در این شهر تاریخیه.
واقعا شرم اوره.
توي دانشگاه هاي خراسان رضوي رشته موسيقي وجود ندارد؟؟
آنان که جلو پخش کنسرت در شهرها را میگیرند کمک میکنند به خواننده های اونر آب مردم دلارهای کشور را میبرن به استانبول و دبی و اربیل و ........
ای بابا دست رو دل ما مشهدی یا نذارید که خونه ، اینجا ما یه چیزایی میبینیم و میشنویم که .......
افسوس :(
فقط میتوانم بگویم متاسفم!
چرا اینقد از موسیقی میترسند بعضی ها؟
یعنی در جاهای مختلف کشور قانون متفاوت هست واقعا ؟!!!!یا یک نفر می تواند در مقابل قانون بایستد؟!!!یا شایدم در سایر نقاط مملکت کار خلاف قانون انجام می شود ؟!!!به خدا گیچ شدم لطفا یک نفر درست و صادقانه توضیح بدهد چه اتفاقی داره می افتد؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل