بازدید 9246

تب برفکی فاجعه‌ای بزرگ‌تر از زلزله

خسارت‌های زیان‌بار بیماری تب برفکی برای دامداران روستایی منطقه ارسباران بویژه در شهرستان اهر در حال تبدیل شدن به فاجعه ای بزرگ‌تر از زلزله چند سال گذشته در این منطقه است.
کد خبر: ۵۸۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 12 May 2016
خسارت‌های زیان‌بار بیماری تب برفکی برای دامداران روستایی منطقه ارسباران بویژه در شهرستان اهر در حال تبدیل شدن به فاجعه ای بزرگ‌تر از زلزله چند سال گذشته در این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری مهر تب برفکی از بیماری‌هایی است که هیچ‌وجه مشترکی بین دام و انسان ندارد و قابل‌انتقال به انسان نیست و در حال حاضردر برخی از مناطق استان آذربایجان شرقی به‌خصوص ارسباران و شهرستان اهر به بحران تبدیل‌شده و مردم منطقه را در برابر امواج سهمگین خسارات قرار داده است.

حال پس از تلفات گسترده احشام در منطقه خبر می‌رسد که پای واکسن‌های تب برفکی به مناطق آلوده باز شده و این یعنی نوش دارو پس از مرگ سهراب چرا که دامدارانی که سرمایه ای جز احشام و دام و طیور خود ندارند، از این بیماری را فاجعه‌ای بزرگ‌تر از زلزله هولناک سال ۹۱ قلمداد می‌کنند.

هفته گذشته با پیگیری‌های مسئولان مرحله دوم واکسن‌های تب برفکی وارد شهرستان شد و دامپزشکی با تکمیل نیروی انسانی در حال واکسیناسیون دام‌های منطقه است و هر روز گروه‌های مختلفی برای واکسیناسیون دام‌ها به روستاهای اهر مراجعه می‌کنند.

در این میان با توجه به فرارسیدن زمان کوچ عشایر، مسئولان عزم جدی کرده‌اند تا پیش از کوچ عشایر و انتقال دام‌ها از این شهرستان به مناطق دیگر آنها را واکسینه کنند و این در حالی است که هر روز جلسه‌ای برای مدیریت و کنترل بیماری تب برفکی برپا می شود تا برای جلوگیری از تلفات احشام چاره‌اندیشی کنند.

به گفته مسئولان واکسن‌های وارداتی از کشور فرانسه رسیده و این امیدواری وجود دارد که واکسن فرانسوی تب برفکی دام های آلوده در اهر و سایر مناطق را فرو نشاند اما در سوی دیگر تعطیلی شرکت های واکسن‌سازی و سرم‌سازی منطقه نیز برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

دولت اگر در جبران خسارت تب برفکی حمایت نکند گاوداری را تعطیل می‌کنم

محمد انداب قدیم یکی از ساکنین روستای انداب قدیم شهرستان اهر است که در محل سکونت خود با احداث سوله‌ای به شغل دامداری می‌پردازد ولی از شیوع تب برفکی دیگر نایی برای شغل‌اش ندارد و معتقد است اگر دولت از دامدارانی که در جریان بیماری تب برفکی متحمل خسارت شده‌اند حمایت نکند مجبور به مهاجرت خواهند شد.

محمد انداب قدیم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از مسائل و مشکلات به وجود آمده بیماری تب برفکی می‌گوید؛ اکنون یک ماه از شیوع تب برفکی در این روستا سپری می‌شود، درحالی‌که مسئولان حتی برای بررسی وضعیت این بیماری به روستا سر نزده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۱۵۰ رأس دام سبک و سنگین در روستای انداب قدیم تلف‌شده است، افزود: تاکنون تنها یک‌بار یکی از مسئولین به روستا آمد ولی حتی حاضر نشد از خودروی خود پیاده شده و از زیان دیدگان تب برفکی دلجویی کند.

این روستایی ادامه داد: برخی از اهالی روستا باغاتی نیز دارند ولی متأسفانه سه سال است که از باغات هم نمی‌توانیم محصول برداشت کنیم چراکه بارش برف در زمان شکوفه دادن درختان موجب سرمازدگی باغات و در نهایت خسارت قابل‌توجهی را وارد می‌کند.

انداب قدیم بابیان اینکه بیماری تب برفکی باعث شد تا ۲۶ رأس از گاوهای بنده تلف شود که میزان خسارت وارده بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است، گفت: دامپزشکی قبل از عید امسال برای واکسیناسیون دام‌ها حضور یافت و بنده اولین نفری بودم که از واکسیناسیون استقبال کردم ولی الآن می‌بینم که واکسن‌های تزریق‌شده هیچ‌گونه تأثیری نداشته و در حال حاضر با این‌که تلفات داده‌ام ولی تمامی گاوهای باقی‌مانده مبتلا به بیماری تب برفکی هستند.

وی اضافه کرد: زمانی که دیدم بیماری شایع شد برای جلوگیری از ابتلا شدن دام‌ها به این بیماری نزدیک به ۵ میلیون تومان هزینه صرف کرده‌ام تا شاهد تلفات نباشم و از طرفی بارها دامپزشکانی از اهر و تبریز برای معاینه دام‌ها مراجعه کرده‌اند که نتیجه‌ای نداشت و تاکنون هزینه‌های دارویی از منابع شخصی صرف کردم.

این دامدار روستایی گفت: با اینکه دامداری بنده دارای پروانه بوده و تمامی سرمایه‌های اولیه آورده شخصی است ولی با این‌حال دولت حمایت نکرده همچنین برای دریافت وام بانکی سه سال می‌گذرد که اقدام کردم و متأسفانه نتوانستم نتیجه‌ای بگیرم، ۱۰۰ کیلو شیر تولید روزانه دامداری بنده بود که تمامی مخارج زندگی ۶ خانواده را تأمین می‌کند چنانچه که اگر دولت برای جبران خسارت حمایت نکند مجبور به تعطیلی دامداری خواهیم شد.

انداب قدیم در پایان خاطرنشان کرد: درحالی‌که هر روز یک‌صد کیلو شیر تولید می‌شد ولی از وقتی‌که بیماری تب برفکی شایع شده اکنون نمی‌توانیم حتی قطره‌ای شیر تولید کنیم، برای بیمه یک رأس گاو به ارزش چند میلیون تومانی بایستی ۳۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنیم که اگر روزی مشکلی پیش بیاید بیمه تنها ۳۰۰ هزار تومان برای گاوی به ارزش چندمیلیونی خسارت پرداخت می‌کند.

قربانیان اصلی بیماری تب برفکی دامداران روستایی هستند

منصور آقا دعاگو یکی دیگر از اهالی روستای انداب قدیم و رئیس شورای اسلامی این روستا است که در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به مسائل و مشکلات روستا پرداخته و می‌گوید؛ روستای انداب قدیم از نظر برخی مسائل در محرومیت به سر می‌برد که با شیوع تب برفکی و تلفات احشام روستائیان، ساکنین را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

رئیس شورای اسلامی روستای انداب قدیم با اشاره به اینکه دامداران روستایی همچنان با تلف شدن دام‌های خود هزینه بیماری تب برفکی را می‌پردازند، گفت: تاکنون تعداد احشام تلف‌شده این روستا براثر بیماری شاید بیش از ۱۵۰ رأس باشد.

دعاگو ادامه داد: آخرین بار حضور دامپزشکان برای واکسیناسیون احشام در سال گذشته بود ولی اکنون‌که اغلب دام‌های روستائیان به تب برفکی مبتلا شده دیگر نیازی نداریم که واکسن باشد یا نباشد و آخرین واکسنی که حیوانات تزریق شد مربوط به جلوگیری از بیماری داباخ بوده است.

وی بابیان اینکه تب برفکی برای روستائیان بیماری حساب نمی‌شود بلکه این فاجعه‌ای بسیار عظیم‌تر از زلزله سال ۹۱ منطقه است، اظهار کرد: در حال حاضر تنها خواسته‌ای که از دولت داریم این است که به ازای قیمت دو رأس گاو هزینه یکی را پرداخت کند و یا با اعطای وام‌های بلاعوض و بی‌بهره دامداران روستایی در یاری کند.

رئیس شورای اسلامی روستای انداب قدیم تصریح کرد: اگر این روال ادامه یابد و دولت از روستائیان در برابر فاجعه تب برفکی حمایت نکند احتمال مهاجرت ساکنین روستا وجود خواهد داشت درحالی‌که در شهرها نیز نه شغلی وجود دارد نه چیز دیگر که بتوان مخارج زندگی را تأمین کرد.

تخصیص ویژه واکسن تب برفکی به آذربایجان شرقی از سوی سازمان دامپزشکی کشور

در این میان مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به شیوع و گسترش بیماری تب برفکی در استان اظهار داشت: متاسفانه تا کنون ۹۰۰ رأس دام در استان بدلیل ابتلا به این بیماری تلف شده اند و در تلاش هستیم با اقدامات ضربتی ضمن کنترل بیماری از بروز تلفات بیشتر جلوگیری کنیم.

امیرحسین بهداد به اقدامات کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در مورد بیماری تب برفکی اشاره و تصریح کرد: تا اواخر هفته گذشته ۴۵ هزار دوز واکسن گوسفندی در سطح استان توزیع شده و اکیپ های واکسیناسیون نیز در حال اجرای طرح های واکسیناسیون در مناطق آلوده هستند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در پایان خاطر نشان شد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته مقادیر قابل توجهی واکسن نیز از سوی سازمان دامپزشکی کشور به استان تخصیص یافته که از فردا بین شهرستان های آذربایجان شرقی توزیع می شود و امیدواریم با توجه به این اقدامات در کمترین زمان مؤفق به کنترل و مهار تب برفکی در آذربایجان شرقی شویم.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که شاید بیان مسائل و مشکلات مردم برای عده‌ای آزاردهنده باشد ولی تنها درخواست‌های روستائیان در مراجعات خبرنگار مهر به مناطق خسارت دیده رساندن صدای فریادخواهی آنان به گوش مسئولین است و طبق درخواست‌های دامداران روستایی امید می‌رود تا دولت و مسئولین شهرستان و منطقه نیز در راستای احقاق حق و حل مشکلات پیش‌آمده از بیماری تب برفکی با قدم‌های عملی در جهت تحقق خواسته‌های سربازان چرخه اقتصادی کشور تلاش کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر