برگی تازه از «دوران طلایی سینمای ایران»؛
کاشت خویشاوندسالارانه در بنیاد سینمایی فارابی، برداشت در جشنواره کن!
در واقع میتوان خویشاوندسالاری را یکی دیگر از ویژگیهای دورانی دانست که تهیه کننده سینمای ایران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شلاق میخورد! «تابناک» بیشتر درباره دورانی که از آن به شوخی تحت عنوان «دوران طلایی سینمای ایران» یاد میشود، گزارش خواهد کرد.

حضور کتایون شهابی، پخش کننده سینمای ایران در جمع هیأت داوران بخش اصلی شصت و نهمین جشنواره کن، شگفتی ساز شد اما با گذشت چند روز این شگفتی نمود دیگری یافت و مشخص شد که این چهره نیز در دوران خویشاوندسالاری در بنیاد سینمایی فارابی، رشد کرده است!
به گزارش «تابناک»، در ترکیب هیأت داوران بخش اصلی شصت و نهمین جشنواره کن، حضور یک چهره ایرانی شگفتیساز شد: «کتایون شهابی»؛ هرچند شهابی سابقه تولید دارد، او در سطح بینالملل، یک پخش کننده شناخته میشود. وی سالها در حوزه بینالملل سینمای ایران فعال بوده و به گفته خودش سی سال سابقه فعالیت دارد.
انتخاب پخش کننده به عنوان عضو هیأت داوران جشنوارههای کن، برلین و ونیز اتفاقی مرسوم نیست؛ اما شهابی که فارغ التحصیل زبان فرانسوی است، پیش از این نیز در یازده جشنواره بینالمللی از جمله «سن سباستین»، «ایدفا»، «میلان» و «مانهایم» داوری داشته و در واقع به یکی از رابطهای کمپانیهای بینالمللی با سینمای ایران بدل شده است؛ مسألهای که در مقطعی برای او بسیار دردساز شد.
پرسش اساسی نه حضور شهابی در جمع هیأت داوران کن، بلکه کیفیت دستیابی به این موقعیت بینالمللی است و مسأله اساسی تفاوت شهابی با دیگر زنان ایرانی است. در روزهای اخیر، شهابی در مصاحبهای نکات کلیدی را مطرح کرد و درباره نحوه رشدش گفت: «من سی سال سابقه فعالیت دارم. در نوزده سالگی در بنیاد سینمایی فارابی مشغول به کار شدم و تا امروز هم خدا را شکر در این عرصه خدمت میکنم؛ اما این تنها حوزه فعالیتم نیست. من تهیهکنندگی هم میکنم».

شهابی درباره سی سال فعالیتش در حوزه سینمای بین الملل ایران اینچنین توضیح داد: «با بزرگانی مانند عباس کیارستمی، ناصر تقوایی و بهرام بیضایی کار میکردم. بعد از شش سال کار در فارابی، به سیمافیلم پیوستم. آنجا هم ٩ سال مشغول به کار شدم. در آن مقطع در بخش بینالملل سیمافیلم (CMI) فیلمهای تولید مشترک ساخته میشد؛ چه مستند و چه سینمایی و در این عرصه تجربیاتی کسب کردم. تا اینکه به این فکر رسیدم نخستین شرکت پخش خصوصی را به نام خودم به ثبت برسانم».
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره حضور در سیمافیلم عنوان کرده است: «به لطف آقایان محبی و حیدریان که در سیمافیلم حضور داشتند، بنده به عنوان نماینده سینمای ایران فعالیت کردم. در آن دوران حضور یک زن در عرصه مدیریتی چندان ساده نبود، ولی این بزرگواران مجوز حضور من را در عرصه بینالملل به عنوان مدیر فراهم کردند».
کتایون شهابی اما کوچکترین اشارهای نکرده که چگونه به حلقه مدیریت در فارابی وارد شده و در آن دوران اینچنین توانسته پیش برود؟
پاسخ این پرسش را برخی سایتهای سینمایی دادهاند و مشخصاً کافه سینما خبر داده که شهابی، خواهرزاده همسر سیدمحمد بهشتی، مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی است؛ دورانی که از ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۳ بهشتی در فارابی مستقر بود و برای خود یکه تازی میکرد و حالا کارمندان و وامدارانش از این دوران، با نام «دوران طلایی سینما» یاد میکنند.
محمدمهدی حیدریان نیز که در دوره شش ساله مدیریتش بر سیمافیلم، شهابی را به نمایندگی سینمای ایران (از طرف تلویزیون) انتخاب کرده بود نیز جزو مدیران سازمان سینمایی بود که دورهای طولانی پستهای حساس را در این نهاد بر عهده داشت. در واقع هیچ کس در این فضا رشد نمیکند، مگر آنکه از قبل شناخته شده باشد.
در واقع میتوان خویشاوندسالاری را یکی دیگر از ویژگیهای دورانی دانست که تهیه کننده سینمای ایران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شلاق میخورد! «تابناک» بیشتر درباره دورانی که از آن به شوخی تحت عنوان «دوران طلایی سینمای ایران» یاد میشود، گزارش خواهد کرد.
به گزارش «تابناک»، در ترکیب هیأت داوران بخش اصلی شصت و نهمین جشنواره کن، حضور یک چهره ایرانی شگفتیساز شد: «کتایون شهابی»؛ هرچند شهابی سابقه تولید دارد، او در سطح بینالملل، یک پخش کننده شناخته میشود. وی سالها در حوزه بینالملل سینمای ایران فعال بوده و به گفته خودش سی سال سابقه فعالیت دارد.
انتخاب پخش کننده به عنوان عضو هیأت داوران جشنوارههای کن، برلین و ونیز اتفاقی مرسوم نیست؛ اما شهابی که فارغ التحصیل زبان فرانسوی است، پیش از این نیز در یازده جشنواره بینالمللی از جمله «سن سباستین»، «ایدفا»، «میلان» و «مانهایم» داوری داشته و در واقع به یکی از رابطهای کمپانیهای بینالمللی با سینمای ایران بدل شده است؛ مسألهای که در مقطعی برای او بسیار دردساز شد.
پرسش اساسی نه حضور شهابی در جمع هیأت داوران کن، بلکه کیفیت دستیابی به این موقعیت بینالمللی است و مسأله اساسی تفاوت شهابی با دیگر زنان ایرانی است. در روزهای اخیر، شهابی در مصاحبهای نکات کلیدی را مطرح کرد و درباره نحوه رشدش گفت: «من سی سال سابقه فعالیت دارم. در نوزده سالگی در بنیاد سینمایی فارابی مشغول به کار شدم و تا امروز هم خدا را شکر در این عرصه خدمت میکنم؛ اما این تنها حوزه فعالیتم نیست. من تهیهکنندگی هم میکنم».

شهابی درباره سی سال فعالیتش در حوزه سینمای بین الملل ایران اینچنین توضیح داد: «با بزرگانی مانند عباس کیارستمی، ناصر تقوایی و بهرام بیضایی کار میکردم. بعد از شش سال کار در فارابی، به سیمافیلم پیوستم. آنجا هم ٩ سال مشغول به کار شدم. در آن مقطع در بخش بینالملل سیمافیلم (CMI) فیلمهای تولید مشترک ساخته میشد؛ چه مستند و چه سینمایی و در این عرصه تجربیاتی کسب کردم. تا اینکه به این فکر رسیدم نخستین شرکت پخش خصوصی را به نام خودم به ثبت برسانم».
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره حضور در سیمافیلم عنوان کرده است: «به لطف آقایان محبی و حیدریان که در سیمافیلم حضور داشتند، بنده به عنوان نماینده سینمای ایران فعالیت کردم. در آن دوران حضور یک زن در عرصه مدیریتی چندان ساده نبود، ولی این بزرگواران مجوز حضور من را در عرصه بینالملل به عنوان مدیر فراهم کردند».
کتایون شهابی اما کوچکترین اشارهای نکرده که چگونه به حلقه مدیریت در فارابی وارد شده و در آن دوران اینچنین توانسته پیش برود؟
پاسخ این پرسش را برخی سایتهای سینمایی دادهاند و مشخصاً کافه سینما خبر داده که شهابی، خواهرزاده همسر سیدمحمد بهشتی، مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی است؛ دورانی که از ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۳ بهشتی در فارابی مستقر بود و برای خود یکه تازی میکرد و حالا کارمندان و وامدارانش از این دوران، با نام «دوران طلایی سینما» یاد میکنند.
محمدمهدی حیدریان نیز که در دوره شش ساله مدیریتش بر سیمافیلم، شهابی را به نمایندگی سینمای ایران (از طرف تلویزیون) انتخاب کرده بود نیز جزو مدیران سازمان سینمایی بود که دورهای طولانی پستهای حساس را در این نهاد بر عهده داشت. در واقع هیچ کس در این فضا رشد نمیکند، مگر آنکه از قبل شناخته شده باشد.
در واقع میتوان خویشاوندسالاری را یکی دیگر از ویژگیهای دورانی دانست که تهیه کننده سینمای ایران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شلاق میخورد! «تابناک» بیشتر درباره دورانی که از آن به شوخی تحت عنوان «دوران طلایی سینمای ایران» یاد میشود، گزارش خواهد کرد.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۹
همه جای عین مملکت اینجوریه ، از بقالی و نانوائی و ... کرفته تا مدرسه، و این سازمان و آن سازمان.
حالا هرچقدر هم که شما و امثال شما همی بنویسید و پخش کنید ، چیزی عوض میشه؟
تا هست چنین هست و تا باد چنین بادا .
ایام به کامتان و عزت تان همیشگی باشد.
پرونده ها تون رو فعلا تو کشو نگه دارید
این کارا چیه خب
چیکار کنیم راه استعدایابی تا رسیدن به قله تو ایران اینطوری است. شما برای این فکری بکنید. این که به این افرادی که اسم بردید ارتباط نداره
یه جوری میگید انگار همه جا درست نیرو جذب میشه فقط اینجا خویشاوندگونه است
برای دوران طلایی هم اشکالی نداره که
طلایی بودن هر دوره ای برای ما خوبه
نیست به نظر شما
نگران نباشید من پرسیدم کل فامیلشون 20 الی 30 نفرن بازم جای خالی می مونه
موفق باشید
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟








