بازدید 8233

کشف لایه‌های نفت و گاز شیل در لرستان

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از کشف شیل‌های نفتی و گازی در منطقه لرستان خبر داد.
کد خبر: ۵۸۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰ 25 April 2016
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از کشف شیل‌های نفتی و گازی در منطقه لرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمیدرضا کاتوزیان در یک نشست خبری با اشاره به اینکه برنامه‌های پژوهشگاه برای سال 95 تدوین و به تصویب هیأت مدیره رسیده است، گفت: اساس کار پژوهشگاه رفع مشکلات و نیازهای صنعت نفت است که بر این اساس سعی کردیم برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه متقاضی محور باشد و 95 درصد از پروژه‌های پژوهشگاه براساس داشتن متقاضی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به راهبردهای پژوهشگاه گفت: در حوزه بالا دست، پائین دست و محیط زیست یک برنامه استراتژیک تدوین شده که در این برنامه اولویت ما اجرای اقتصاد مقاومتی است و به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنعت نفت هستیم.

به گفته رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، تجاری سازی دستاوردهای پژوهشگاه و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده یکی از اولویت‌های اصلی در دوره جدید فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت است و برای آنکه به این هدف برسیم مجبور بودیم تغییراتی را در ساختار پژوهشگاه ایجاد کنیم که بر این اساس ستاد پژوهشگاه کوچک و بخش تحقیقاتی ارتقاء یافت.

کاتوزیان با تاکید بر اینکه پژوهشگاه از شرایط ایده‌آل دور است و برای رسیدن به این شرایط باید تلاش زیادی صورت گیرد، ادامه داد: در سال 92 ، 100 میلیارد تومان قرارداد در اختیار پژوهشگاه بود که در سال 93 با رشد 62 درصدی از 31 قرارداد به 62 قرارداد رسید.

وی ادامه داد: در سال 94 نیز فعالیت‌های پژوهشگاه 14 درصد رشد کرد به طوریکه 94 پروژه در اختیار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه سعی کردیم در حوزه روابط بین‌الملل با توجه به شرایط ایجاد شده فعالیت‌های خود را گسترش دهیم، اظهار کرد: طرح توسعه آزادگان، میدان اهواز و میدان یادآوران از جمله میادینی است که با همکاری دانشگاه‌های خارجی صورت می‌گیرد و همانطور که گفته شد اولویت اصلی پژوهشگاه صنعت نفت در دوره جدید فعالیت حل مشکل صنعت و افزایش تولید نفت هدف‌گذاری شده است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به ایجاد توانمندی برای ایجاد لایسنس‌های بومی ادامه داد: در حال حاضر توانسته‌ایم لایسنس‌های بومی در حوزه نمک‌زدایی تهیه کنیم و همچنین توانستیم در طراحی پالایشگاه نیز وارد شده و لایسنس 8 پالایشگاه را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه شیرین‌سازی گاز طبیعی نیز با همکاری یک شرکت فرانسوی فعالیت‌هایی را آغاز کرده که امیدواریم در این زمینه به نتیجه خوبی برسیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به فعالیت‌های بالادست این پژوهشگاه گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در سال 94 توسط پژوهشگاه صورت گرفت شناسایی و ارزیابی شیل‌های گازی در استان لرستان بود که این پروژه با پیشرفت 47 درصدی در حال انجام است و در سال 95 نیز ادامه پیدا می‌کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه می‌توان گفت در استان لرستان شیل‌های نفتی و گازی وجود دارد،تصریح کرد: به دلیل پایین آمدن قیمت نفت هم‌اکنون تولید این منابع نامتعارف صرفه اقتصادی ندارد ولی برنامه‌ریزان اقتصادی باید از وجود این منابع مطلع باشند.

کاتوزیان با اشاره به طرح مروارید و پیشرفت 90 درصدی این طرح گفت: یکی دیگر از طرح‌های پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی هیدرات گازی در دریای عمان است که به طور قطع می‌توان گفت این منابع در آب‌های سرزمینی ایران در دریای عمان و در عمق 2 هزار متری زمین وجود دارد اما این منابع نیز غیرمتعارف است و هنوز حجم آن مشخص نشده است.

وی با تاکید بر افق‌های مخزنی در دشت اروندان و مطالعات اکتشافی، توسعه و ازدیاد برداشت از این افق‌ها گفت: این طرح نیز 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال 95 ادامه پیدا می‌کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به مطالعات ژئوشیمیایی منطقه گپه‌داغ غربی گفت: مطالعات ژئوشیمیایی این منطقه مرزی نیز صورت گرفته و در سال 95 ادامه پیدا خواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر