بازدید 33316
وزیر اقتصاد پیشنهاد داد

مالیات بر سود سپرده های بانکی مردم

وزیر اقتصاد و دارایی و عضو ارشد شورای پول و اعتبار در تازه‌ترین اظهارنظر از وضع مالیات بر سود سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها دفاع کرده است. طیب نیا افزود: الان که نرخ تورم در کشور به ۱۲ درصد رسیده است، برخی بانک‌ها نرخ سود سپرده ۲۲ درصد پرداخت می‌کنند، آنهم بدون ریسک، چرا نباید مالیات بدهند، حتما باید مالیات بدهند.
کد خبر: ۵۸۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 18 April 2016
وزیر اقتصاد و دارایی و عضو ارشد شورای پول و اعتبار در تازه‌ترین اظهارنظر از وضع مالیات بر سود سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها دفاع کرده است. طیب نیا افزود: الان که نرخ تورم در کشور به ۱۲ درصد رسیده است، برخی بانک‌ها نرخ سود سپرده ۲۲ درصد پرداخت می‌کنند، آنهم بدون ریسک، چرا نباید مالیات بدهند، حتما باید مالیات بدهند.
به گزارش همشهری، علی طیب‌نیا روز پنج شنبه در کرمان با تاکید بر اینکه معافیت‌های مالیاتی زاید باید حذف شود، این سوال را مطرح کرده است که: چرا سود سپرده بانکی باید از پرداخت مالیات معاف شود؟ وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه یک زمانی او هم از معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی حمایت کرده است، افزود: دلیل این حمایت پایین بودن نرخ سود سپرده‌‌های بانکی (نسبت به تورم) بود و سرکوب مالی داشتیم، اما الان که نرخ تورم در کشور به ۱۲ درصد رسیده است، برخی بانک‌ها نرخ سود سپرده ۲۲ درصد پرداخت می‌کنند، آنهم بدون ریسک، چرا نباید مالیات بدهند، حتما باید مالیات بدهند.

تعداد بازدید : 728
فیلم سخنرانی طیب نیا

طیب‌نیا با انتقاد از اینکه معافیت مالیاتی 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور تصریح کرد: حتی من معافیت مالیاتی بخش کشاورزی را قبول ندارم، بخش کشاورزی قبل از انقلاب مالیات می‌داده و ما در بخش کشاورزی آدم‌های مرفه و آدم‌های کم‌درآمد هم داریم، بنابراین اگر بیاییم معافیت‌های غیرضروری را حذف کنیم و حوزه مالیات بگیری را افزایش دهیم، فشار روی گروه‌های خاص، به طور طبیعی کاهش می‌یابد. وزیر اقتصاد که سازمان امور مالیاتی زیرنظر او قرار دارد، به شدت از وضعیت اخذ مالیات و معافیت‌های زیاد مالیاتی انتقاد کرد و گفت: در کشور آمده‌ایم حدود 50 درصد تولید ناخالص داخلی را از پرداخت مالیات معاف کرده‌ایم و به این ترتیب فشار را روی بخش‌های کوچکتری از جامعه منتقل کرده‌ایم ، هرچند واحد‌های صنفی تحت فشار مالیاتی نیستند، اما متاسفانه کاری کرده‌ایم که واقعا اقشار حقوقی شاغل در بخش صنعت کشور بیشترین فشار مالیاتی را تحمل می‌کند که اصلا صحیح نیست. 

  • سود بانکی از رقابت تا مالیات

به گزارش همشهری، تعیین نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات مالیاتی به عنوان یکی از چالش‌برانگیز‌ترین حوزه‌های تصمیم‌گیری پولی و اعتباری در سال‌های اخیر محل مناقشه بین دولتمردان و کارشناسان شده است و حالا با اظهارنظر اخیر طیب‌نیا باید دید بانک مرکزی و دیگر سیاست‌گذاران پولی چه واکنشی نشان خواهند داد. نرخ سود بانکی از ابتدای اسفندماه امسال به دلیل کاهش نرخ تورم 2 واحد درصد کم شد، این در حالی است که انتقادها از کاهش دستوری یا شبه دستوری نرخ سود و عدم رقابت بانک‌ها همچنان ادامه دارد. نرخ سود سپر‌ده‌های سرمایه‌گذاری یکساله بانکی هم اکنون 18 درصد است در حالی که بانک مرکزی نرخ تورم در سال 1394 را 11.9 درصد اعلام کرده است. نرخی سودی که پس از توافق بانکداران به جای رقابت آنها با یکدیگر در شورای پول و اعتبار مصوب و از ابتدای اسفندماه اجرایی شد.

وضع مالیات بر سپرده‌های بانکی برابر قانون در حال حاضر ممکن نیست و سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها مشمول معافیت مالیاتی است و در صورت همراهی دولت و مجلس با نظر وزیر اقتصاد برای وضع مالیات بر سپرد‌ه‌هی بانکی باید قانون اصلاح شود. چالش بر سر نرخ سود بانکی از ابتدای امسال پس از اظهارنظر ولی‌الله سیف، مبنی بر ضرورت کاهش نرخ سود متناسب با نرخ تورم دوباره مطرح شده است در حالی که 17 فروردین‌ماه پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، شرط کاهش نرخ سود را «رفع تنگنای مالی» و «اصلاح نظام بانکی» اعلام و تاکید کرد: برای ایجاد تعادل در نرخ سود بانکی به‌دنبال «شوک درمانی» نیستیم.

  • قانون چه می گوید؟

اظهارنظر روز پنج‌شنبه گذشته وزیر اقتصاد هرچند تنها در بخش‌های خبری برخی شبکه‌های صدا و سیما منعکس شده، اما سکوت مقامات بانک مرکزی می‌تواند دلیلی بر مقاومت آنها در برابر وضع مالیات بر سود سپرده‌های بانکی باشد به این دلیل که شاید وضع مالیات زمینه خروج سپرده‌ها از شبکه بانکی را تشدید خواهد کرد. ماده 145 قانون مالیات‌های مستقیم تاکید دارد: سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس‌انداز و سپرده‌های‌ مختلف نزد بانکهای‌ایرانی یا مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز از پرداخت مالیات معاف است.  این در حالی است که برابر قانون سازمان امور مالیاتی موظف است از سود پرداختی توسط موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز از بانک مرکزی به سپرده‌گذاران این موسسات مالیات بگیرد. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، طبق اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، موسسات غیرمجاز بانکی موظف به ارائه اطلاعات سپرده گذاران به سازمان مالیاتی برای دریافت مالیات بر سود سپرده می شوند. حسین وکیلی، معاون سابق مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی مردادماه سال گذشته تاکید کرده بود: موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و سپرده‌گذاران آنها ، مشمول معافیت مالیاتی بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز و سپرده‌گذاران آنها نمی‌شوند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳۶
غاز بانک ها بگیرید که پول مردم را میگیرند و بازار را ملتهب می کنند سکه و دلار و ....
سود میکنند هزار درصد 22 درصد میدن مردم.
حالا مردم باید مالیات بدند یا بانک؟
قطعا موافق گسترش چتر مالیات هستم.
بدون تردید سپرده های راکدی که نقشی در تحرک اقتصاد کشور ندارند باید مشمول مالیات بشوند. هیچ جای دنیا مردم پولشون رو به جای کارآفرینی و اشتغال در بانک دپو نمی کنند و به رکود دامن نمی زنند.

وزیر اقتصاد یکی از بهترین مدیران اقتصادی هست که باید ازش حمایت کنیم.

طبیعیه که هرکی درآمد بیشتری داره باید مالیات بیشتری بپردازه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
سپرده راکد نیست. بعضی ها نمیتوانند با پول کار کنند و آن را در بانک سپرده میگذارند تا بعضی های دیگر که بلدند و میتوانند با آن کار کنند. اگر سپرده گذاران خودشان شروع به کار کنند کسانی که با آن پول بهتر میتوانند کار کنند بی کار میشوند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
میشه بفرمایید که پس بانکها چه کار میکنند؟! اگر در تولید سرمایه گذاری نمیکنند پس لابد نزول خواری میکنند! ضمنا بانک مالیات میدهد آنگا سپرده گذاران باید مالیات بر مالیات هم پرداخت کنند؟!
احدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
پولی که در بانک ها چه بصورت سپرده و چه قرض الحسنه و یا هر چیز دیگری قطعا جز منابع مالی بانک خواهد بود و بانک نیز سرمایه گذاری می کند خب چرا دولت از مردم باید مالیات بگیره !!! چرا از بانک که درآمد های هنگفتی دارد مالیات نمی گیره
یه خورده بعدتر... وزیر اقتصاد و دارایی از مالیات بر تنفس مردم دفاع کرده و آن را الزامی دانست! شنیده ها حاکی از نارضایتی مردم از وزن دستگاه تنفس شمار و فشار آن بر گردن هایشان می باشد.
کار خوبی است .پول باید وارد اقتصاد پویا شود. اگر همینطور سود سپرده برای مردم به منزله بهترین سرمایه گذاری باشد بیکاری تورم و ..... بیشتر وبیشتر خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
میتوانند سود را کم کنند همانطور که تاکنون به صورت دستوری کرده اند. چرا مالیات بگیرند؟ پاسخ: اگر سود را کم کنند به نفع وام گیرنده است اما مالیات مستقیم به نفع دولت میشود.
فقط میخوان از مردم پول بگیرن. براشون فرقی نمیکنه از چه راهی... این هم از این دولت ... کلا دارن مردم رو میدوشن خیلی شیک و بی سر و صدا ... یه نرخ تورم دروغی مطرح میکنن و اون رو ملاک قرار میدن تا مردم رو تحت فشار بیشتری بذارن. اگه تورم پایین اومده پس چرا قدرت خرید کم شده. که حالا دارید منطبق بر آمار واهی تورم تصمیمات عجیب میگیرید که به مردم بیشتر فشار بیارید.
واقعا نمی دونم چرا هیچ امیدی نمیشه داشت به بهبودی اوضاع!!!! نه برجام نه بازگشت پولهای بلوکه شده نمیتونه وضع افتصاد کشور رو درمان کنه و فقط با اخذ مالیات به طرق مختلف باید جبرانش کرد... بخصوص از سرمایه ای که یک بار مالیاتش پرداخت شده و حالا شده یک اندوخته ناچیز برای گذران زندگی سخت!!!! سوال من اینه که یک کارمند یا هر صنف دیگه که مالیات درآمدش رو پرداخت می کنه چرا باید مجددا از درآمد حاصل دست رنج خودش هزیینه مالیاتی بده؟!
پاسخ ها
کارمند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
خب اگه ما مالیات ندیم کی اختلاس کنه و یا کدوم مدیری میتونه تو فیش حقوقیش معوقات چند ضد میلیونی برنه و و و
وقتي سود تسهييلات مثل مسلمون ها شد 2 درصد بعد هركاري خواستي بكن
آیا شما بجز نقشه کشیدن برای گرفتن درآمد مردم، فکر دیگری هم دارید؟ بجای اینکه بفکر سود ناچیزی که ملت به چشم پشت وانه( کاری که دولت باید انجام میداده) در بانک ها میگذارند، میتونید ببینید که چه سودی ممکن است از مصرف و هدایت درست همین مبالغ بدست آورد ... تا کی مدیران ما در پی راحت ترین راه ها برای بدست آوردن بودجه دستگاه های خودشون خواهند بود؟ ..
بجاي اينكه نرخ بهره بانكي رو درست كنند صورت مسئله رو پاك مي كنندبفكر جيب خودشون هستند
شاید با این وسیله پول از دست بانک های ربا خوار و فرصت طلب که از خود مردم سود 40 درصد میگیرن واردات قاچاق میکنند و اقتصاد و مردم رمردم به تباهی کشاندند بیرون بیاد و راهی بازار و صنعت بشه . آخه تا کی مردم باید به بانک سواری بدهند
مالیات فقط مربوط به افراد کم درامداست وهیچ قانون مشخصی ندارد اداره مالیات درمورد قانون مالیات اطلاع رسانی نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
استداال برای اخذ مالیات از سپرده ها جالب بود اما چند نکته ذیل جای تامل دارد.
1- در تهران و اقسام نقاط کشور پزشک هایی وجود دارند که درآمد آنها روزانه بالای 100 میلیون تومان است و اما مالیات برای آنها .....
2- مالیات برای فولبالیست ها و ....
3- آیا از مالیات هایی که امثال ما پرداخت می کنند و دولتی و غیر دولتی ها آن را به راحتی اختلاس و یا در فیش حقوقی خود قرار می دهند برای آنها هم نیز مالیات در نظر گرقته شده و عدالت را برقرار می کنند .
4- آیا پرداخت مالیات برای توسعه و روند رونق کشور مورد استقاده قرار می گیرد یا پر کردن جیب آقا ها و آقازاده ها
5- و و و ...
خواهشمند است از کارشناسان اقتصادی که به فکر عدالت هستند و از حقوق کارگران دفاع میکنند بخواهید توضیح دهند
خداوکیلی خودشون هم نمیدونند چیکار میکنند یا باید بکنند سپرده بانکی مردم ازآسمان که نازل نشده یا حاصل یک عمرپس انداز هست یا هنگام بازنشستگی
پایان کار گرفتن یا ملکی چیزی فروختن یا ارثی رسیده یا ووووووو
به هر و ار هرطریقی که سپرده شده قبلا مالیات اون پول پرداخت شده شایدم بارها..............!!!!!!!!
فقط دنبال یک راهی هستند مردم را تلکه کنند
وزير محترم اقتصاد :

با توجه به ريخت و پاش دستگاههاي اجرايي و اختلاسهاي كلان در سطح كشور دليلي ندارد كه فشار اقتصادي به قشر متوسط و ضعيف جامعه بدليل ضعف مديريت در كلان كشور وارد شود .
خيلي از وارد كنندگان و دلالان حتي يك ريال هم ماليت نمي دهند . ترتيبي اتخاذ كنيد تا افرادي كه چها يا پنج خانه و يا واحدهاي تجاري به نام خود و خانواده شان دارند و در امد ماهانه چهل يا پنجاه ميليون مي گيرند ماليات مضاعف بپردازند .
اين همه افرادي كه در جاي جاي كشور عموما با پولهاي كثيف صاحب ويلا چند ميلياردي هستند و با تغيير اراضي كشاورزي صاحب ثروت شده اند سعي كنيد با اخذ مالياتهاي كلان ويلا داري را بسيار هزينه زا كنيد تا اين دسته از افراد از ويلا سازي و ويلا داري پشيمان شوند .
دولت در راين سالها راحت ترين كار و ان هم با ايجاد فشار بر طبقه متوسط جامعه امور را پيش برده است .
زکی، دولت ومجلس هر جا کم میارن میان یقه مردم فلک زده را میگیرند
افرادی که نزد بانکها سپرده دارند قبلا هنگامی که این پول ها را درمی آورند تا برای روز مبادا پس انداز کنند مالیاتش را پرداخته اند، حال اینکه تصور کنیم پدری برای عروسی پسرش یا جهیزیه دخترش مبلغی را در بانک سپرده کرده وبانک از محل این سپرده ها تجارت میکند و کسب درآمددارد، انصاف است که این سود ناچیز که به این سپرده گذار تعلق میگیرد مشمول مالیات گردد؟؟؟؟؟؟
من کاری به اینکه نرخ بهره وام از مردم تورم رو نشون میده یا نه ندارم، فقط دلم میخواد جرات کنن اینکارو انجام بدن من به شخصه پولمو از بانک می کشم بیرون خیلی ها هم مثل من عمل می کنن، اونوقت بانک ها یهو با یه نزول شدید تو سرمایه مواجه میشن میخوام ببینم بعدش چیکار میکنن.
اینه،ه اختلاسگیر دادین به جیب مردم بیچاره
جناب آقای طیب نیا مثل اینکه الزایمر گرفتن ظاهراً فراموش کردند دولت قرار بود متناسب با کاهش ارزش پول ملی و 3 برابر شدن قیمت دلار حقوق کارمندان و کارگران در کمتر از یکسال 3 برابر شود چرا این مصوبات به تاریخ پیوست ؟
کسی پول خود را در بانک سپرده گزاری می کند قبلا مالیات آن را داده است. بنده کارمندم مگر از حقوقم دولت مالیات کسر نمیکنه؟؟؟؟؟
باسلام
سودسپرده ها که هرسال 2 درصد داره کم میشه تا چند سال دیگه با این وضع حساب قرض الحسنه هم جواب نمیده مردم باید یک پولی هم بدند تا بانک پولشون رو نگه داره خیلی از این سپرده ها پس اندازقشر متوسط هست برای خرید خانه یا اینده به هاشون مثل حسابهای پس انداز تدریجی کی میخواین دست از این تصمیم گیری های یکشبه بردارین اقای طیب نیا شما اولی که امده بودید میگفتید ما داریم مردم رو جریمه میکنیم تورم 40 درصده ولی ما 25درصد سود پرداخت میکنیم فشار بر قشر متوسط رو به پایین راه جبران کسری بودجه نیست
ملاک اخذ مالیات باید کل ثروت شخص باشد نه درآمدش از یک چیز. مثلاً یکی که از لاعلاجی و استیصال خانه اش را می فروشد و همه یا بخشی از پول آن را سپرده گذاری می کند که نیازهای روزمرۀ زندگی خود و فرزندان بیکار و دکتر و درمانشان را تأمین کند باید مالیات بدهد اما فرد دیگری که فقط هر یک از ماشین های زیر پای خود و همسر و فرزندانش ده برابر سپردۀ آن شخص قبلی است اما سپرده بانکی ندارد مالیات ندهد؟ این دور از منطق و انصاف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
به این میگن عدالت مالیاتی برای کارگران مرفه و سرمایه داران مفرح
پدرم کشاورز دیگر قدرت وتوانایی کار کردن نداره20ملیون سپرده کرده تا اموراتش بگذر تا محتاج مردم نباش آخه چقدر سود میگیرد که باید بحرف آقایان مالیات هم بده؟
برین دلو دزداتونو بگیرینو ترکه کنین ک میدونم همتون دستتون تو ی کاسه است. سگ زرد برادر شغاله. من ک اجرا بشه درررررررررررر جا پولمو از بانک بیرون میگشم و مطططمئنم ک خیلیاهم همین کارو میکنن. اونوقت دیگه علی میمونه و حوضش
پاسخ ها
علی اکبری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
حسن کلید ساز می مونه و طیبش
در زندگی واقعی و ملموس مردم تورم بالای 50 است...نمونش اجاره منزل...در ضمن بجای چشم دوختن به جیب مردم بدبخت برن سراغ گردن کلفتای 1000 میلیاردی ...
لابد اینم برجام 2 هست...
طبق قانون سپرده و سود بانکی از مالیات معاف است و اظهار وزیر نمیتونه لزوم اجرای قانون رو بی اثر کنه.تورم اعلامی دولت کاملاً بی اساس است و عملاً در زندگی مون با قدرت خرید شاهدیم که تورم چند درصده...هروقت تورم منفی شد اون وقت بیان
جناب وزیر محترم دارایی
با سلام
من از صبج تا 9 الی 10 شب کار می کنم و حدودا" 20 در صد از درآمد خودرا سپرده گذاری می کنم تا در روز پیری و ناتوانی بتوانم از آن در زمان پیری و ناتوانی استفاده نمایم من از مسافرت خود می زنم از خرید لباس خود صرفه جویی می نمایم و...تا دست به سوی نامرد دراز نکنم جناب وزیر محترم من که از حقوقم پس انداز می کنم ، مالیات کسر شده و به حساب وزارت دارایی واریز شده است و بیمه از حقوققم کسر شده و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده است شما چطور به خود اجازه می دهید از پس انداز حقوق اینجانب که مالیات کسر شده مجددا"مالیات کسر کنید کجای این جهان چنین کاری می کنند ؟؟؟
مالیات که می گیرید چه کار مثبتی برای مردم انجام مدهدکم مالیات ازهرایرانی میگیریدخرجی کم اوردید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر