بازدید 17746

مسجدسلیمان؛شهر اولین ها

مصطفی نجفی
کد خبر: ۵۷۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 22 March 2016
خوزستان خطه ای منحصر به فرد است. این خطه زرخیز تنها منحصر در نفت و گاز نیست، بلکه داری طبیعت متنوع، در کنار تنوع قومی و مذهبی بی نظیری است. جای جای خوزستان دیدنی ها خاص خود را دارد. اما شمال آن در فصل بهار بی نظیر است. سه شهر و نقطه ای که در این فصل چشم ها را به خود خیره می کنند، شهرهای مسجدسلیمان، لالی و اندیکا هستند. آبشارهای دیدنی، دشت های وسیع و سرسبز، پل ها، سد ها و جزیره های چشم نواز و باغات و مزارع دلنشین، به این سه شهر علی رغم همه محرومیت هایی که دارند، زیبایی های زیادی بخشیده است.

این گزارش جامع تصویری از جاذبه های گردشگری شهرستان های مسجدسلیمان، لالی و اندیکا با همکاری صمیمانه جناب آقای ایوب سلطانی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های اندیکا و ایذه، خانم فاطمه یوسفی از فعالان حوزه گردشگری مسجدسلیمان و همچنین هدایت ابراهیمی (مدیر رسانه های بونگ نیوز)، سلمان ظاهری شهنی (مدیرمسئول سایت اندیکا نیوز) و احمد خراسانی (مدیرمسئول سایت لالی نیوز) از فعالان رسانه ای این شهرها تهیه شده است.

مسجدسلیمان؛شهر اولین ها
مسجدسلیمان شهری تاریخی در میان کوه‌های زاگرس و از شهرهای بختیاری‌نشین استان خوزستان ایران است. این شهر پیشگام حفاری نفت در ایران می‌باشد. مسجدسلیمان را در دوره تمدن ایلام آساک می‌نامیدند که بخشی از منطقه سیماش عیلام تلقی می‌شد؛ ولی پس از حمله آریایی‌ها و شکست عیلامیان نام آن به «پارسوماش» تغییر پیدا کرد. در فاصله اواسط سده ۹ تا اوایل سده ۷ پیش از میلاد قومی آریایی به نام ‍ «پارسوا» از دامنه‌های شمال غربی زاگرس و کوه‌های بختیاری به جلگه خوزستان فرود آمدند و مسجدسلیمان کنونی از جمله مناطقی بود که در آن سکنی گزیدند.
مسجدسلیمان که به شهر اولین ها مشهور است (اولین زمین گلف، اولین زمین فوتبال، اولین چاه گاز، اولین چاه نفت، اولین فرودگاه، اولین خط آهن، اولین بیمارستان، اولین کارخانه تولید برق، اولین استخر شنا، اولین تله کابین، اولین باشگاه اسکواش، اولین شهر صنعتی، اولین موزه زمین‌شناسی و… در کشور و در برخی موارد اولین در خاورمیانه) و می توان گفت با کشف اولین چاه نفت خاورمیانه، به خاورمیانه اهمیت استراتژیک داد، اکنون علی رغم همه محرومیت ها و مظلومیت و بی توجهی ها، با توجه به زیبایی ها و قدمتی که دارد، پذیرای گردشگران و مهمانان نورزوی از سراسر کشور است.
مسجدسلیمان درشمال شرقی استان خوزستان و در ۱۲۵ کیلومتری اهواز واقع شده است؛ این شهرستان از شمال به دزفول از شرق به استان چهارمحال و بختیاری و ایذه، از جنوب به رامهرمز و ازغرب به شوشتر محدود می شود.
۱-معبد بردنشانده؛ جلوه ای از شکوه هخامنشی

معبد بردنشانده مربوط به دوره هخامنشیان است و در برد نشانده در ۱۶ کیلومتری مسجد سلیمان، جاده سد شهید عباسپور واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. بردنشانده قدیمترین عبادتگاه رو باز ایرانی و مربوط به دوره هخامنشیان می‌باشد، که برای قرن‌ها تشریفات مذهبی، در هوای آزاد آن انجام می‌شد که نقوش برجسته روی سنگهای آن مربوط به عهد اشکانیان می‌باشد و دارای سه رشته پلکانی و فرورفتگی غرفه مانند است. حدود ۷۰۰ متر طول و ۲۵۰۰ متر عرض دارد.

این محل بر دشت مرتفعی که آنرا احاطه کرده است تسلط دارد و دشت نیز توسط رشته کوههای مرتفع سنگی دیوار مانندی محاصره شده است و چشم انداز منحصر به فردی ساخته است. این محل به نام برد نشانده شناسایی میشود. در زمان هخامنشیان معابد در فضای باز ساخته میشدند و اولین معبدی که مسقف بوده در زمان اردشیر دوم ساخته شد. معبد بردنشانده یکی از معابد فضای باز هخامنشی است.

۲-چاه شماره یک؛ تحول ساز در خاورمیانه
چاه شماره یک نام اولین چاه نفت خاورمیانه است که در منطقه مسجد سلیمان قرار دارد و توسط ویلیام ناکس دارسی انگلیسی کشف شد. اولین چاه نفت خاورمیانه در این شهر در منطقه‌ای بنام میدان نفتون درمنطقه دره خرسون (دره خرسان) در ۵ خرداد ۱۲۸۷ به نفت رسید. شروع حفاری این چاه درسال ۱۲۸۶ خورشیدی و خاتمه حفاری درسال ۱۲۸۷ خورشیدی بود. این چاه ۳۶۰ متر (۱۱۷۹ پا) عمق دارد که از آن روزانه ۳۶۰۰۰ لیتر (معادل ۸۰۰۰ گالن) نفت استخراج می‌شد. این چاه به «چاه شماره یک» معروف است و هم‌اکنون در مرکز شهر مسجدسلیمان در کنار منطقه نمره یک بصورت موزه تحت نظارت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد.



۳- چشمه آب گرم گلگیر؛ چشمه ای برای سلامتی
چشمه آبگرم یا چشمه گرمابی مکانی است که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین خارج می‌شود. برخی نیز به خاطر درصد بالای مواد حل شده معدنی، از آب بعضی از این چشمه‌ها استفاده درمانی می‌کنند. گلگیر در ۴۵ کیلومتری مسجدسلیمان واقع است و از پل سی میلی تا شهرستان هفتگل ۱۵ کیلومتر و تا شهرستان رامهرمز حدود ۴۰ کیلومتر و به عبارتی دیگر گلگیر از طرف جنوب شرق به شهرستان های هفتگل و رامهرمز و از طرف شمال شرق به شهرستان ایذه و از سوی غرب به شهرستان مسجد سلیمان و از جانب غرب و جنوب غرب به منطقه نفت سفید و شهرستان شوشتر منتهی می شود. گلگیر دارای بهاری زودرس، سرسبز و پر طراوت است که از اوایل اسفند آغاز میگردد و در اوایل اردیبهشت ماه هوای بهاری به تدریج جای خود را به گرما می دهد. بخش گلگیر جزء مناطق کوهستانی که شامل مناطق مرتفع، دره های نسبتاعمیق، دشتهای بزرگ و کوچک، که شیب زمینهای آن به طرف جلگه خوزستان کشیده شده است.

۴- آتشکده سرمسجد یا جاویدا؛ الگویی برای تخت جمشید
آتشکده جاویدان (صفه سرمسجد) واقع در مسجد سلیمان بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که بنا بر نظر برخی کارشناسان، معماران برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته‌اند. نوع معماری این بنا، آتشکده جاویدان اورارتویی است که مهمترین مشخصه آن استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است. بنا به نوشته‌های پروفسور گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی در کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» تخت جمشید نیز با استفاده از همین الگو ساخته شده است. بعد از فروپاشی سلسله هخامنشیان به دست اسکندر مقدونی و ورود یونانی‌ها به ایران، در سمت غربی آتشکده محلی مخصوص خدایان یونانی در نظر گرفته می‌شود. در این محل ۳ معبد برای پرستش سه تن از خدایان قدیم ایشان اختصاص می‌یابد که دو تن از آنان هراکلیوس و آتنا می‌باشند. از آنجا که این معابد دارای خزانه‌های بزرگی بودند، در طول دوره‌های مختلف به این معابد حمله‌های متعددی می‌شود. از جمله کسانی که چشم به ثروت خزانه معابد داشته، مهرداد دوم اشکانی بوده است. وی برای به دست آوردن اموال خزانه، با کاهنه معبد به صورت مصلحتی ازدواج می‌کند.

لالی؛ شهر لاله و شقایق
اگر گذرتان به جنوب کشور افتاده باشد، حتما نام شهرستان لالی را شنیده اید. شهر کوچکی که در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان مسجد سلیمان واقع شده و اگر از خوزستانی های ایران بخواهید یکی از خوش آب و هواترین مناطق گردشگری استان را به شما معرفی کنند، محال است نامی از لالی نبرند. منطقه ای که در تندترین آفتاب خوزستان و شرجی ترین هوای تابستانی جنوب می تواند حکم بهشت را داشته باشد! لالی با آب و هوای کوهستانی اش پر از دشت های سرسبز و دیدنی است که زیبایی آن با کوچ فصلی عشایر بختیاری دو چندان می شود. نامگذاری این منطقه به دلیل وجود دشت های لاله و شقایق های وحشی در شمال آن صورت گرفته و به همین دلیل خیلی ها لالی را دشت لاله های سرخ لقب می دهند. لالی بخاطر موقعیت طبیعی و جغرافیایی منحصر به فردش از ۱۷ هزار سال پیش محل سکونت و استقرارهای اولیه و زندگی غار نشینی بوده است و این روزها یکی از مهم ترین مراکز گردشگری جنوب ایران به شمار می رود.

۱-پل کابلی لالی؛ از بزرگترین پل های کابلی خاورمیانه
پل کابلی شهدای لالی از جمله زیبایی هایی است که در کنار رودخانه کارون گردشگران زیادی را جهت تماشای آن به این منطقه کشانده است. این پل در ۱۰ کیلومتری شهر لالی از سمت مسجدسلیمان قرار دارد.

۲-منطقه تفریحی تراز؛ رودهای خروشان و طبیعتی دلنشین
تراز در ۷کیلومتری شمال شهرستان لالی یه طرف بخش حتی در مسیر جاده امامزاده باباروزبهان،غارپبده وآرپناه است،یکی از دیدنی ترین تفریحگاه های است که وجود دارد. وجود رودخانه هرکش و تراز با آب شیرین و گوارا که آب شرب شهرستان را هم تامین می کند باغهای متعدد با درختان انار،زیتون،مرکبات،سدر(کنار)انگور،انجیر،آسیابهای قدیمی وکانالهایسنگی خصوصاًکانال سنگس باغ (کل احمد آقا)زیبایی خاصی به این منطقه داده است.در این منطقه چشمه هایی آب بسیار گوارا وزلال مثل چشمه حقی،چشمه نیستون شاه(جا نیزه شاه)چشمه رگ تراز….وجود دارد.


۳- آبشارهای آرپناه؛ بکر و کم نظیر
آبشارهای آرپناه واقع در ۴۵ کیلومتری شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان یکی از مکان دیدنی و خوش آب و هوای شهرستان لالی و استان بوده که هرساله پذیرای مسافران زیادی از سراسر استان و کشور است. قرار گرفتن این مکان در بین کوه ها و وجود خود آبشار باعث خنکی نسبی این مکان حتی در تابستان ها شده است، همچنین نزدیک بودن چشمه با آبشار باعث سردی آب آن شده که آب تنی در آن در فصل گرم لذت خاصی دارد. در سالهای اخیر پروژه تجهیز و ایجاد زیرساخت ها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مکان انجام شده که احداث پل عابر پیاده برای ارتباط طرفین رودخانه آبشار، احداث نمازخانه ،ساختن آلاچیق و سکوهای بتنی برای مسافران ،احداث پارکینگ و سرویس بهداشتی از موارد این پروژه است. آب این آبشارها از چشمه هایی که در نزدیکی آبشارها قرار دارند حاصل می شود و با طی مسیری طولانی و پیوستن به آب چشمه تلوک (بی بی ترخان) و آب شور (سور) در پایین دست به رود کارون می ریزد. در طول مسیر آب آن چند آسیاب وجود دارد که آسیاب‌های پلنگ و نهنگ از مشهورترین آنها هستند.

۴-چم شور و دره برکه؛ مجموعه ای کامل از زیبایی ها
در پنج کیلومتری شهرستان لالی که از سمت میدان امام حسین به سمت جاده شهرستان اندیکا حرکت کنید، یکی از مکانهای دیدنی با چشم اندازهای زیبا و پرطرفدار در کنار رودخانه شور قرار دارد و روبه روی آن دره برکه و امامزاده آقا برکه قرار دارد که در تمام فصول سال پذیرای مهمانان و گردشگران از جای جای ایران است. دلنوازی طبیعت با رویش لاله ها و شقایق های وحشی، ایجاد پارک جنگلی با تراکم و تعدد درختان، وجود کارخانه ی آب معدنی لالی، سایه های دل انگیز درختان و همچنین محل مناسبی برای آب تنی و شنا بر جاذبه های این منطقه افزوده است و این منطقه را به عنوان یکی از شلوغترین منطقه توریستی و گردشگری شهرستان لالی در تمام فصول به ویژه تابستان کرده است.

۵-امامزاده شاه ابوالقاسم؛ تماشای زیبایی ها در کنار زیارت
در ۲۴کیلومتری شرق لالی در روستای سادات واقع شده است.مسیرآن از فلکه امام حسین به سمت اندیکا است سیدمحمد پرهیزگار فرزند سید ابراهیم از فرزندان امام موسی کاظم واز برادران امام رضا(ع) که برای ترویج مذهب تشیع و رهرو امام هشتم وارد ایران شد.مقبره این امام زاده در زمان هلاکوخان ساخته شد وقدمت آن به دوره ایلخانیان می رسد دارای گنبدی بلند،پلکان سفید رنگ،مفرض که شاه گردن بلند یا شاه مال بابادی معروف است.در اطراف امام زاده چشمه سارهای زیبا،درختان گوناگون  وسادات ارجمند پذیرای مهمانان هستند.

۶-بابا روزبهان؛زیارت در دل طبیعت دلنشین و زیبا
باباروزبهان در موقعیت جغرافیایی در استان خوزستان واقع است. در ۴۰ کیلومتری ضلع شمالی شهرستان لالی از سمت جاده تراز و در آغوش کوهستان های زاگرس مکانی زیارتی وجود دارد که به اعتقاد مردم قدمگاه سلمان فارسی است. در اطراف این مکان مقدس آبشارهای بسیار زیبایی از کوه های اطراف سرازیر می شود که طراوت و زیبایی خاصی به منطقه می بخشد. وجود درختان کلخنگ، بن، بلوط، انگور و بادام کوهی در کوه های نزدیک آن بدون آنکه انسان در کاشت آن ها دخالت داشته باشد، زیبایی منطقه را دو صد چندان کرده است. همه ساله در فصل بهار هزازان زائر از نقاط مختلف ایران به این منطقه سفر میکنند تا علاوه بر یک سفر زیارتی، از محیط زیبای منطقه نیز لذت ببرند. این آبشارها در دامنه کوه شیرکان قرار گرفته اند.

۷- غار تاریخی پبده؛ غاری به قدمت تاریخ در دل جنگل های بلوط
در ۲۲کیلومتری شهرستان غاری وجود دارد که چندین دهه پیش توسط باستان شناس مشهور فرانسوی یعنی پروفسور گریشمن کشف شد. مسیرآن از جاده لالی یه سمت منطقه «حتی» وآبشارها آرپناه است. این غار در تنگ انبار سفید(به زبان محلی انبار اسپید)در دل کوه قرارگرفته است. استان خوزستان از جمله مناطقی است که دارای سازندهای آهکی می باشد. بنابراین برخی غارها در آن کشف شده که از اولین زیستگاهها وپناهگاههای سنگی در ایران و قدمت آن به دوره ماقبل تاریخ(عصرحجر)برمی گردد و در سال ۱۹۴۹ توسط پرفسور رومن گیرشمن فرانسوی شناسایی شد. غار پبده حدود ۱۰۳ متر طول دارد. طول‌ نخستین دهانه ورودی غار ۴۰/۵ متر و ارتفاع آن ۳ متر است. ارتفاع دهانه‌ دوم، ۱۰/۱ متر و ارتفاع آن ۱۰/۳ متر ‌است. از در غار ۹۰ متر که به درون بیایید، به یک حفره‌ هوایی با درازایی نزدیک به ۲۸ متر می‌رسید. در ضمن دهانه‌ نخست تا دهانه‌ دوم غار شش متر از یکدیگر فاصله دارند. کمترین عرض غار پبده ۶ متر و بیشترین عرض غار ۷۰/۱۹ متر است. همچنین کمترین ارتفاع تالار اصلی ۲ متر و بیشترین بلندای آن ۲۸ متر است.

اندیکا؛ بهشتی ناشناخته
در اینجا به جاذبه های گردشگری شهرستان اندیکا می رسیم. اندیکا از شهرستان‌های تازه تاسیس استان خوزستان و شامل سه بخش در شمال شرقی خوزستان قرار دارد. جمعیت شهرستان اندیکا ۸۰ هزار نفر و مساحت آن ۲۳۰۰ کیلومتر مربع است. مرکز آن شهر کوچک قلعه خواجه است که ۹۱۵ نفر جمعیت دارد. شهرستان اندیکا شامل سه بخش مرکزی آبژدان و چلو است. در گذشته در گویش محلی آنرا اندکو (اندی+کوه) می‌گفتند که اندی در زبان پارسی به معنای شگفتی و «کو» همان «کوه» می‌باشد؛ یعنی سرزمین کوههای شگفت. همانگونه که میدانیم ساکنین میان رودان عیلامیان را مردمان ساکن کوههای بلند می‌دانستند و معنای عیلام از نظر آنان به طور خاص اشاره به ساکنین کوه‌های بلند (خوزستان) دارد، همچنین این شهرستان را (ان +ده +گا) به معنی «دهگاه» و محل نگهداری انبار غله هم گفته‌اند. این مکان نخستین مکان اسکان قوم پارس در جنوب غرب ایران بود که آثار نخستین معماری پارسی (سنگ چین بدون ملات) در قلعه بردی اندیکا نمایان است.
اما به مهم ترین و در عین حال زیباترین مناطق گردشگری اندیکا اشاره خواهیم کرد.

۱-«شیرین بهار» (شیمبار)؛ دشتی شگفت انگیز و خارق العاده
از معنی شیمبار (شینبار) که پرس و جو کنید به کلمه بهار می رسید؛ شیرین بهار که براستی برازنده نام این خطه زیباست یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی اندیکا است. این منطقه در ۵۰ کیلومتری قلعه خواجه، ۱۰۰ کیلومتری شهرستان مسجدسلیمان و ۲۲۵ کیلومتری اهواز قرار دارد. این منطقه از یک طرف در دامنه کوه دلا قرار دارد و محدودۀ آن از سرحونی شروع شده و شیرین بهار را به دو بخش بالا و پایین تقسیم می کند. شیرین بهار شامل مناطق: تنگ سنو (تنگ سنان)، پل نگین، گذرگاه و امامزاده صالح ابراهیم می باشد. وجود چشمه های متعدد و آبشارهای زیبا و همچنین وجود رودخانه ای معروف به شط شیمبار در کنار جنگل پوشیده از انواع درختان بلوط، بادام، بوته های وحشی مانند: قارچ، و انواع مرکبات، انگور کوهی، توت، انار و سیب زیبائی خاص به این منطقه داده است. وجود کوههای سر به فلک کشیده و مناسب کوهنوردی و پوشیده از گلها و بوته های متنوع و انواع حیوانات زیبائی منطقه را دوچندان کرده است. بدلیل وجود خاک مناسب و آب و هوای مساعد در این منطقه محصولات کشاورزی از قبیل گندم، جو، نخود و عدس کاشته می شود. ایوب سلطانی رئیس رییس اداره میراث ‌فرهنگی و گردشگری شهرستان اندیکا و ایذه در مورد دشت شیرین بهار گفته است: «یکی از تابلوهای بی نظیر خداوند است. در دشت میان کوهی بین کوه های دلا، تاراز، لیله، کینو قرار گرفته است و به علت موقعیت طبیعی اش دارای طبیعتی متفاوت و بی نظیر است. همچنین حائز بزرگترین تاکستان طبیعی کشور است و دارای تنوع جانوری و گیاهی فوق العاده ای است».

۲- آبشار نگین؛ نگینی زیبا در دل زاگرس
آبشار نگین اندیکا در روستایی به همین نام در محلی بسیار مهجور و دورافتاده در میان کوه ها و دشت های منطقه شیرین بهار در شمال دریاچه سد شهید عباسپور واقع است. بهترین مسیر بازدید از این مسیر و آبشار آن، مسیری است که از اندیکا به روستای آب شلال منتهی شده و از آنجا با حدود چهار ساعت کوهپیمایی به روستای بکر و دست نخورده نگین و آبشار بسیار زیبای آن می رسد. البته از مسیر شهرکرد، جونقان، بهشت آباد و پس از گذر از گردنه های کوه میلی و چمن گلی نیز می توان به این منطقه دسترسی یافت که بیشتر جهت کوهپیمایی مناسب است. در بالای این آبشار مرتفع و سرسره مانند، دهانه ای است که آب را به طرف دیگر کوه هدایت می کند و باعث پدید آمدن آبشاری می شود که واقعا همچون نگینی برپهنای این دیار بکر و دست نخورده می درخشد. در پایین دست آبشار نیز دشت زیبای نگین واقع است که به کناره های دریاچه سد شهید عباسپور منتهی می شود. مناظری بسیار زیبا و رویایی به همراه دشت های پر از شقایق در دامنه های پوشیده از درختان بلوط و دیواره هایی باشکوه و صخره ای و مهمتر از همه، دره هایی ژرف و هیجان انگیز، برزیبایی این منطقه افزوده اند.

۳- منطقه دشتگل اندیکا؛ باغچه ای بزرگ در طبیعت
دهستان دشتگل، منطقه تفریحی، گردشگری و تاریخی می‌باشد، که در ۹۰ کیلومتری شهرستان مسجدسلیمان و در محدوده شهرستان اندیکا واقع شده‌است. با اینکه ممکن است آثار تاریخی زیادی در این منطقه وجود داشته باشد، به دلیل اینکه، تاکنون هیچ کاوش و بررسی دقیقی در حوزه آثار تاریخی و باستانی انجام نشده، آثار و قدمت آنها، هنـوز ناشناخته‌است. در مناطق همجـوار آن، آثاری متعلق به دوره اشکانیان پیدا شده‌است.این مناطق در فصل بهار پوشیده از گل‌های وحشی اند و جنگل‌ها و چشمه‌های زیاد و آب‌وهوای بسیار مناسبی دارند.

۴- سوسن و سرخاب؛ منطقه ای زیبا برای همه فصول
سوسن سرخاب در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی «قلعه خواجه»، مرکز شهرستان اندیکا و ۱۰۰ کیلومتری مسجدسلیمان قرار دارد و فاصله آن از اهواز، مرکز استان خوزستان، تا سوسن سرخاب با گذر از شهرهای ویس، ملاثانی، مسجدسلیمان و اندیکا ۲۷۰ کیلومتر است. روستای سوسن سرخاب با چشمه‌های فراوان و سراسر پوشیده از درختان گرمسیری و سردسیری همچون انار، گردو، زالزالک، چنار، سرو، سپیدار، انجبر، گردو و انجیر جزیی از مناطق حفاظت ‌شده‌ی محیط زیست محسوب می‌شود. در سوسن سرخاب همچون بسیاری از مناطق بختیاری‌نشین پخت غذاهای محلی شامل کباب بختیاری، آش کشک، آش دوغ، شیربرنج، آب قارچ، آب کاردین، موسیر سرخ کرده، گرده و توچری رایج است. همچنین، از سفر به سوسن سرخاب نمی‌توان دست خالی برگشت؛ عسل، نان محلی، مرکبات، گردو، بادام، قره‌قروت، روغن محلی، کره و ترشی سوغاتی است که باید با خود آورد.

۵- آبشار موری؛ زیبا و تماشایی
آبشار موری واقع در بخش چلوشهرستان اندیکا،بعنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری این شهرستان مطرح می باشد. هوای دلپذیر، آب سرد و باغات متعدد این منطقه را به یکی از مقاصد طبیعت گردان استان خوزستان تبدیل کرده است.

۶-منطقه گردشگری «کوشک» در جوار سد شهید عباسپور
منطقه گردشگری کوشک از توابع شهرستان است. این منطقه دیدنی جزیره ای است واقع در دریاچه سد شهید عباس پور. طبیعت بکر و زیبا همراه با درختان و چمن زارهای پر از گل و گیاه و چشم اندازی از دریاچه اطراف سد همه و همه باعث جذب گردشگران زیاد به این مکان دل انگیز شده است. برای استراحت و تفریح گردشگران ویلاهای زیبا و اماکن اقامتی خاصی در این منطقه ایجاد شده است. هر ویلا دارای یک محوطه فضای سبز اختصاصی به نسبت بزرگ با درختکاری و گل کاری بسیار زیبا است که در این محوطه باربیکیو و تاب و آلاچیق هم برای راحتی بیشتر مهمانان تعبیه شده است. همچنین زمین فوتبال و سالن غذاخوری و سالن ورزشی هم در این جزیره ساخته شده است.

۷- تنگ بتا؛ نقوش برجسته در دل طبیعت
نقوش برجسته تنگ بتا، یکی از مهمترین مفاخر ایران  و از معدود نقوش برجسته و کتیبه های به خط الیمایید است. قدمت این نقوش برجسته ۲۲۰۰سال می باشد. این اثر گرانسنگ در دامنه ی کوه دلا قرار گرفته است. دارای مسیر کوهستانی و صعود  به صورت کوهپیمایی آرام با همراهی راهنمایان محلی امکان پذیر است. ازجاذبه های جانبی آن کوه باشکوه دلا ، اشراف به دشت زیبای شیمبار، جنگل های متراکم بلوط، انواع بوته زارها و سبزه زارهای  بهاری می توان اشاره کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار