بازدید 3832

باید از درآمد نفت جدا شویم!

کد خبر: ۵۶۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱ 22 February 2016
یک اقتصاددان با بیان اینکه شکاف‌های موجود در عرصه‌های مختلف منجر به ایجاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شده است، گفت: تولید نیاز به رویکرد برون‌گرایی دارد.

به گزارش فارس، عصر امروز همایش رصام (رصد و ارزیابی عملکرد نهادهای متولی در اقتصاد مقاومتی) در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

در این همایش مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با تأکید بر اینکه روی فلسفه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمتر تمرکز شده است، اظهار داشت: چه چیزی باعث شد که این موضوع به عنوان دستور کار مطرح شود. به نظر می‌رسد شکاف موجود در بخش‌های مختلف کشور به خصوص در زمینه تأمین مالی دولت، تأمین امنیت غذایی و دیگر بخش‌ها موجب بروز چنین سیاست‌هایی است، زیرا شکاف تأمین مالی دولت محدودیت ایجاد می‌کند و باید به گونه‌ای فاصله کم شده و از درآمدهای نفت جدا شویم.

این اقتصاددان تأکید کرد: با وجود داشتن امکانات لازم و ظرفیت تولید مشاهده می‌شود، برخی نهاده‌ها از بیرون وارد شده است. همچنین این شکاف در امنیت غذایی نیز ملاحظه می‌شود، به همین علت مقام معظم رهبری دست روی این شکاف‌ها گذاشته که نیاز به مدیریت و کم شدن آن است.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌ای بیش از 90 میلیارد دلار نفت فروخته شد، تصریح کرد: این شکاف‌ها با درآمدهای هنگفت نفتی جبران شد و به راحتی با شکاف‌ها کنار آمدیم، اما دیگر این درآمدها وجود ندارد، زیرا محدودیت فروش و درآمد ملاحظه می‌شود.

صادقی یادآور شد: مجموعه شکاف‌ها باعث شد نظام جهانی متوجه شود و به ما آسیب وارد کند. پیشنهاد می‌کنم مؤسسه رصام به تبیین و تهیه نماگرها در راستای اقتصاد مقاومتی بپردازد و آنها را شکل دهد.

این اقتصاددان یادآور شد: هرگاه درست رصد کردیم، یقه بقیه سازمان‌ها را می‌توان گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مثلاً در بحث برون‌گرایی تولید تعداد زیادی از بنگاه‌ها به دلیل آنکه نگاه برون‌گرایی نداشتند، مقروض شده و صاحبان آنها زندان هستند، چون راهکار برون‌گرایی در تولید وجود نداشت. هنوز اقتصاد مقاومتی جدی گرفته نشده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار