بازدید 7466

سهم دانشگاه آزاد در تحصیلات تکمیلی کشور

کد خبر: ۵۶۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵ 17 February 2016
دکتر میرزاده در نخستین روز از هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، به ارائه آمار دقیق و موثق و آخرین اطلاعات درخصوص برنامه‌ها، دستاوردها و فعالیت‌های این دانشگاه پرداخت.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده ضمن تبریک آغاز سی‌وهشتمین سالگرد تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی، از حضور آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان، روسای واحدها و مراکز و سایر مدعوین در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی کرد.

میرزاده با اشاره به تهیه آخرین آمار و اطلاعات درخصوص دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمان فعالیت در دولت سازندگی، دو گزارش درخصوص دستاوردهای دولت با نام «ایران آباد» و یک گزارش اقتصادی با عنوان «آمار سخن می‌گوید» ارائه کردیم. امروز هم با همان سبک و سیاق و علاقه، آخرین اطلاعات موثق درخصوص دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی به استحضار می‌رسد.

دکتر میرزاده به طرح آمایش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درخصوص توزیع تعداد موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش، از مجموع 2هزار و 855 موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی، 505 موسسه به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق دارد که 17/7درصد کل موسسات آموزش عالی کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های محدودکننده رشد دانشگاه در دولت گذشته، اظهار داشت: سیاست‌های دولت گذشته از یک سو و چالش‌های دیگری مانند کاهش جمعیت، باعث شد متوسط نرخ جذب دانشجو در10 سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی به حدود 3/9درصد برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تعداد دانشجویان کل کشور در سال 94-93 حدود 4 میلیون و 802 هزار نفر است، افزود: در حال حاضر سهم دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون و 685هزار دانشجو، 35/1درصد است.

میرزاده تجمیع ساختاری سازمان مرکزی دانشگاه در منطقه پونک، تشکیل 20 شورای راهبردی برای استفاده از نظرات نخبگان به عنوان کمیسیون‌های تخصصی شورای دانشگاه و اجرای اسناد بالا دستی نظام در بخش آموزش عالی از جمله سیاستهای کلی علم و فناوری، سند نقشه جامع علمی کشور، سند چشم انداز و مصوبات هیات موسس و هیات امنای دانشگاه را از مهمترین دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد.

وی افزود: پایمردی دکتر جاسبی در توسعه دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق طرح آیت الله‌هاشمی رفسنجانی، در تاریخ علمی ایران بی‌نظیر است.

سهم 56 درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در تحصیلات تکمیلی کشور

دکتر میرزاده در ادامه، تمرکز بر توسعه تحصیلات تکمیلی را یکی از راه‌های اجتناب ناپذیر برای حل مشکلات دانشگاه برشمرد و گفت:‌ از آنجا که توسعه تحصیلات تکمیلی یک مطالبه اجتماعی بود، خوشبختانه ظرف کمتر از دو سال موفق شدیم سهم 56درصدی تحصیلات تکمیلی کشور را از آن خود کنیم.

وی جذب اعضای هیات علمی تمام وقت، اصلاح هرم هیات علمی، ارتقاء جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی‌های معتبر جهانی، اجرای کامل مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل منظم 252 جلسه هیات امنای استانی، حمایت از باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و همچنین تشکل‌های سیاسی اسلامی اساتید و دانشجویان را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه در دو سال گذشته خواند.

رئیس بزرگتری دانشگاه حضوری جهان به تقویت و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی با طیف وسیعی از جوانان با خواسته‌های مختلف روبروست، تنها بر مسائل علمی تمرکز نداشته و با تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی، به این بخش از مطالبات جوانان نیز پاسخ گفته که امیدواریم شعبات مختلف این باشگاه به زودی در تمامی واحدها تاسیس شود.

اجرای 6 طرح تجمیع در بازآرایی ساختار دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر میرزاده با اشاره به اجرای 6 طرح تجمیع در بازآرایی ساختار سازمان مرکزی، استان‌ها، واحد‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه و واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات و مراکز بین الملل گفت: مجموعه این فعالیت‌ها با درک مشترک و هماهنگی میان نیروها انجام شد.

وی با بیان اینکه در کنار توسعه علمی دانشگاه، به موضوع اقتصاد دانش بنیان نیز توجه کرده‌ایم، افزود: در همین زمینه تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد و اجرای طرح شهرک‌های فناوری آزاد (شفا) و سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد (ساها) در دستورکار قرار گرفته است.

سالم سازی فرآیندها و افزایش نظارت‌ها

میرزاده اجرای طرح جامع اتوماسیون اداری، مالی، داشبورد مدیریتی دانشگاه، سیکاپ و شیماد را در راستای کاهش بوروکراسی موجود در دانشگاه دانست و اظهار داشت: تکمیل طرح‌های عمرانی ناتمام، تکمیل بیمارستان‌های دانشگاه و توسعه حوزه علوم پزشکی، اعتبار بخشی به انتشارات و مجلات علمی دانشگاه، توسعه زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و تمدن ایران و اسلام و همچنین افزایش تسهیلات و وام‌های پرداختی به اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان از دیگر برنامه‌های اجراشده در دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح تجمیع 3 خاطرنشان کرد: این طرح در راستای چابک سازی سازمانی و کاهش فرآیندها در حال آنالیز است و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود. در کنار آن نیز سعی کرده‌ایم سالم سازی فرآیندها و افزایش نظارت‌ها را نیز در دستورکار قرار دهیم.

وی در ادامه ارائه گزارش اقدامات انجام شده دانشگاه؛ اظهار داشت: تصویب اساسنامه تاسیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد شبکه پژوهشگران ممتاز، سامانه فن بازار، تنقیح و تدوین مقررات دانشگاه، توسعه سازمان سما و تاسیس مدارس ورزشی و تنظیم سند توسعه دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر طرح آمایش و تهیه سند برنامه راهبردی ششم دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404 از دیگر موفقیت‌های چشمگیر این دانشگاه است.

میرزاده درخصوص اجرای طرح تجمیع ساختمان‌های سازمان مرکزی و انتقال آنها از پاسداران به پونک گفت: با اجرای این طرح، 27هزار مترمربع فضای اداری سازمان مرکزی به 41هزار مترمربع افزایش یافت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد 10 شورای راهبردی را استفاده از خرد جمعی دانست و گفت: در راستای بهره مندی از نظرات نخبگان و فرهیختگان در زمینه‌های مختلف، از آغاز دور جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، شوراهای راهبردی مختلفی با عناوین فرهنگی، بین الملل، اداری و مالی، پژوهش و فناوری، مرآت، زنان فرهیخته، امور حقوقی، سما، تشکل‌ها و ورزش تشکیل شد.

وی در ادامه، تجمیع و بازآرایی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از ضروریات خواند و گفت: با این طرح، تعداد پست‌های مصوب واحدها و مراکز کشور، سازمان مرکزی و استانی، از 42هزار و 433 پست به 34هزار و 404 عدد تقلیل یافت که این روند همچنان ادامه دارد.

میرزاده درباره تعداد جلسات هیات‌های امنای استانی از مهر 91 تا 94 گفت: با توجه به مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی و و در راستای واگذاری اختیارات بیشتر به استان‌ها تا مهرماه 94 تعداد 252 جلسه برگزار شده است.

دکتر میرزاده، دانشگاه آزاد اسلامی را طرحی بی‌نظیر دانست و گفت: این دانشگاه می تواند به دلیل تاثیرات عظیمی که در توسعه کشور داشته، به عنوان یک الگوی جهانی موفق معرفی شود.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده در اولین روز از هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه‌ آزاد اسلامی، با بیان اینکه تعداد دانشجویان بخش بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال گذشته دوبرابر شده است، گفت: اکثر این دانشجویان متعلق به کشورهای افغانستان، عراق و آسیای میانه هستند که با توسعه فعالیت های بین الملل دانشگاه، تعداد آنها از 4هزار و 513 نفر در مهر 92، به 8هزار و 802 نفر افزایش یافته است.

دکتر میرزاده از برنامه ریزی برای توسعه کیفی حوزه علوم پزشکی خبر داد و گفت: ایجاد 35 مرکز تحقیقاتی در دو سال، در دانشگاه آزاد اسلامی بی سابقه است. همچنین برای ارتقای این حوزه جذب هیات علمی و راه اندازی و تجهیز بیمارستان ها را نیز در دستورکار قرار دادیم به طوری که تعداد بیمارستان های فعال از 10 مورد در سال 92 به 14 بیمارستان در بهمن 94 افزایش یافته است.

افزایش نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی

وی در ادامه به ارائه آماری درخصوص توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه پرداخت و گفت: از مهر 92 نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 6/21درصد به 4/30درصد در بهمن 94 افزایش یافته که این میزان مطابق عدد پیش بینی شده در سند چشم انداز 1404 است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افزایش 52درصدی رشته محل های این دانشگاه طی دو سال گذشته، خاطرنشان کرد: راه اندازی رشته های کارشناسی ارشد و دکتری در بیشتر شهرهای ایران و ایجاد بومی گزینی، باعث شد آرامش به بسیاری از خانواده های ایرانی بازگردد چرا که بخش عمده ای از مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی ناشی از مهاجرت دانشجویان به شهرهای بزرگ برای تحصیل بوده است.

وی افزود: این امر تقدیر و تشکر 242 نماینده مجلس شورای اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی را برانگیخت.

میرزاده لازمه توسعه آموزشی و تحصیلات تکمیلی را اعضای هیات علمی تمام وقت دانست و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه از 29هزار نفر در مهر 92 به 32هزار نفر در بهمن 94 رسیده که افزایش 42درصدی را نشان می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نسبت استاد غیرهمگن به دانشجو را 1 به 47 و نسبت استاد همگن به دانشجو را 1 به 37 است، افزود: این در حالی است که نسبت استاد به دانشجو در کل دانشگاه های کشور 1 به 64 است.

وی نسبت درصد فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی به فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور را 9/53درصد عنوان کرد و گفت:‌ در حال حاضر تعداد کل فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی حدود 5 میلیون و 500هزار نفر است.

افزایش احداث و تکمیل مساجد در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر میرزاده اجرای طرح های ماندگار فرهنگی را از اولویت های معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و اظهار داشت: در همین راستا احداث و تکمیل مساجد و یادمان های شهدا و خانه های ادب و فرهنگ در دستورکار قرار گرفت که بر همین اساس تعداد مساجد از 103 مسجد در مهر 92، به 120 مسجد در بهمن 94 و تعداد یادمان های شهدا از 38 به 49 مورد افزایش یافته است.

رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، به جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی های علمی جهان اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر در پایگاه ESI در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته و رتبه 187 را داراست. همچنین در پایگاه اسکوپوس رتبه اول تولید علم در کشور را به خود اختصاص داده است.

تولید 60 هزار اثر علمی

وی افزود: براساس آخرین آمار پایگاه اسکوپوس، دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون 60هزار اثر علمی تولید کرده است.

دکتر میرزاده با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری گفت: راه اندازی سامانه ساها که یک آزمایشگاه بزرگ ملی است، یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می رود که علاوه بر تسریع در ارائه خدمات به پژوهشگران، به درآمد 3.5 میلیارد تومانی 487 واحد، مرکز و آموزشکده سما از این سامانه انجامیده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده، تا پایان برنامه ششم توسعه دانشگاه، باید40درصد درآمدهای این دانشگاه از محل فعالیت های اقتصاد دانش بنیان تامین شود، اظهار داشت: تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید ماموریت گرا شوند.

استراتژی‌های توسعه دانشگاه آزاد اسلامی

وی در مورد میزان درآمد غیرشهریه دانشگاه گفت: در سال 92، درآمد دانشگاه از منابع غیرشهریه 189 میلیارد تومان بود که در سال 94 به 929 میلیارد تومان رسیده و پیش بینی می شود در سال 95 به رقمی بالغ بر هزار و 585 میلیارد تومان برسد.

دکتر میرزاده به استراتژی های توسعه برای آینده دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ این دانشگاه علاوه بر اینکه یک مرکز علمی است، ارزش های اسلامی را نیز در تمامی فعالیت های خود مورد توجه قرار می دهد. از این روی، تمسک به قرآن و عترت و شناخت اندیشه های انقلاب و آرمان های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از اولویت های دانشگاه به شمار می رود.

وی افزود: توسعه فضاهای فرهنگی - تربیتی در دانشگاه، گسترش فعالیت های دانش بنیان با رویکرد اقتصاد مقاومتی و تبدیل علم به ثروت و محصول برای ارتقاء سطح رفاه جامعه و اشتغال دانش آموختگان دانشگاه نیز از برجسته ترین استراتژی های دانشگاه به شمار می رود .

دکتر میرزاده دانشگاه آزاد اسلامی را طرح بی‌نظیری دانست و گفت: این دانشگاه می تواند به دلیل تاثیرات عظیمی که در توسعه کشور داشته، به عنوان یک الگوی جهانی موفق معرفی شود.

وی در ادامه سخنان خود، به چالش ها و نقاط ضعف این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اگرچه دانشگاه آزاد اسلامی مانند هر سازمانی با چالش ها و مشکلاتی روبروست، اما برخی انتقادات غیرمنصفانه از روی غرض ورزی و به دلیل حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در رأس آن و دستاوردها و پیشرفت های روزافزون آن، مطرح می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بالا رفتن هزینه های جاری دانشگاه، باقی ماندن زیان‌دهی برخی از واحدهای دانشگاهی و ضعف در تکریم ارباب رجوع را از مهمترین چالش های این دانشگاه برشمرد.

میرزاده خاطرنشان کرد: همانگونه که دکتر جاسبی توسعه کیفی دانشگاه را از برنامه های خود برای دهه چهارم اعلام کرده بود، ما نیز همان راه را ادامه می دهیم و سعی کرده ایم با مدیران منصوب وی، همچنان همکاری کنیم.

وی در ادامه گفته های خود به سیاست های اصلی دانشگاه در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت و استانداردهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و بهبود تعالی دانشگاه، تأسیس مراکز پژوهشی و فناوری (در قالب پارک های علم و فناوری، مراکز پژوهشی پیشرفته، قطب های علمی، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان برای گسترش مرزهای دانش، درآمدزایی و تجاری سازی پژوهش)، توسعه همکاری های بین المللی دانشگاه برای واحدهایی که این قابلیت را دارند و... از سیاست های اصلی ما در برنامه ششم است.

دکتر میرزاده در پایان اظهار داشت: اغلب برنامه های ارائه شده، نشأت گرفته از افکار بلند آیت الله هاشمی بنیانگذار اصلی دانشگاه است که امیدواریم با مشارکت حداکثری تمام اعضای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، محقق شود.
وی سخنان خود را شعری از حافظ به پایان برد: شکر خدا که هرچه طلب کردم از خدا / بر منتهای همت خود کامران شدم

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها