بازدید 5841
موگرینی: گسترش مناسبات با تهران یک ضرورت است

فصل نوین در روابط اتحادیه اروپا و ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا : درباره امکان فعالیت بخش تجاری و مالی با ایران دستور العمل تهیه کرده ایم.
کد خبر: ۵۶۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲ 16 February 2016
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا : درباره امکان فعالیت بخش تجاری و مالی با ایران دستور العمل تهیه کرده ایم.

به گزارش صدا و سیما از بروکسل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها شاید توافق کاملی با ایران نداریم گفت: اعتقاد داریم که هماهنگی و همکاری در سطح دو جانبه و منطقه‌ای ضروری است.

موگرینی با اشاره به همکاری ایران و اتحادیه اروپا در فرآیند صلح سوریه گفت: این یقینا یکی از مهمترین موضوعات بحث ما بود. گام‌هایی وجود دارند که باید برای کاهش تنش‌ها و دسترسی بشردوستانه در داخل سوریه برداشته شوند همانگونه که چند روز پیش در نشست مونیخ درباره آنها توافق کردیم.

وی با اشاره به اینکه در دیگر حوزه‌ها نیز همکاری ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند ثمر بخش باشد گفت: برای مثال در افغانستان منافع ما در این است که ثبات و امنیت در افغانستان برقرار شود.
وی در ادامه ی  کنفرانس خبری مشترک با وزیر امورخارجه یران افزود :  این نخستین سفر رسمی آقای ظریف به اتحادیه اروپا است که به نوعی نتیجه موفقیت مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام است.

موگرینی با تأکید بر اینکه کار بر روی اجرای برجام ادامه خواهد داشت گفت: گفتگوهای دو جانبه بر روابط بین ایران و اتحادیه اروپا متمرکز خواهد بود. ما در همین ماه درباره توسعه روابط  با ایران کار کرد‌یم.

وی با اشاره به دیدار خود از ایران و ملاقات با رئیس ‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان از تهیه مقدمات سفر دوباره خود به ایران در بهار سال آتی خبر داد و گفت: در این سفر به همراه چندین معاون کمیسیون به بررسی همه زمینه ‌های همکاری با ایران خواهیم پرداخت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: درباره تحریم ها باید بگویم در خصوص آنچه اکنون برای فعالیت بخش تجاری و مالی با ایران میسر است، دستور العمل رسمی تهیه و آن را به تمام زبان های اتحادیه اروپا ترجمه کرده ایم.



خبرنگاری پرسید همانطور که همه می دانیم روندی برای حل بحران سوریه در جریان است اما بحران دیگری وجود دارد که آن بحران یمن است. اتحادیه اروپا درباره یافتن راه حل برای یمن به خصوص یافتن راهی برای متوقف کردن حملات هوایی عربستان سعودی علیه مردم یمن در حال انجام دادن چه کاری است؟ اکنون تلفات در یمن بیش از سوریه است. اتحادیه اروپا در حال انجام  دادن چه کاری برای متوقف کردن این کشتار است؟

فدریکا موگرینی گفت: بسیار جالب است گاهی توقعات این است که اتحادیه اروپا هیچ نقشی در هیچ مناقشه ایفا نکند و گاهی توقعات بر این است که در همه مناقشه ها نقش ایفا کند اما حقیقت این است که مسئله یمن به اتحادیه اروپا مربوط می شود زیرا اگرچه یمن در مجاورت ما قرار ندارد اما منافع سیاسی و وظیفه حقوق بشری ما ایجاب می کند به حل بحران یمن کمک کنیم. اتحادیه اروپا نقش حساس یا کلیدی در این مناقشه ندارد اما از تلاش های سازمان ملل متحد برای یافتن راه حل در این کشور حمایت می کند.

وی افزود: اجازه دهید بر یک مطلب که ظریف وزیر امور خارجه ایران در مونیخ در چند روز پیش یادآور شد،تاکید کنم. ما معتقدیم از طریق همکاری در منطقه احتمال غلبه بر یا حل برخی تنش ها که در حال گسترش هستند، وجود دارد. یمن عناصر خاصی دارد که به خود کشور مربوط می شود و ضرورتا مرتبط با مولفه های خارجی یا منطقه ای نیست و من نمی خواهم زیاد در این زمینه صحبت کنم. ما کاملا آگاه هستیم. مولفه خاصی در داخل یمن وجود دارد اما ما بیشتر حامی هماهنگی منطقه ای یا دست کم رویکردی در منطقه هستیم که موجب کاهش تنش می شود.

موگرینی گفت: با توجه به درس هایی که از سال گذشته دقیقا از برنامه جامع اقدام مشترک آموخته ایم،حقیقت این است که مسائل دشوار راه حل های دشوار دارند و از طریق رویکرد همکاری و راه حل برد-برد می توان به سمت جلو حرکت کرد. رقابت یا رویارویی بین همسایگان هرگز راه حل نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی