بازدید 24480

اصرار عربستان و انکار ترکیه برای حمله نظامی به سوریه

در ادامه مباحث مربوط به آمادگی نیروهای نظامی عربستان سعودی به سوریه، بار دیگر اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه این نیروها قرار است از طریق خاک ترکیه به سوریه اعزام شوند. هرچند منابع خبری ترکیه این موضوع را تکذیب کردند، اما به نظر می رسد سعودی ها همچنان و با وجود همه هشدارها، بر تصمیم خود برای ورود به یک ماجراجویی جدید باقی هستند.
کد خبر: ۵۶۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶ 09 February 2016
اصرار عربستان و انکار ترکیه برای حمله نظامی به سوریهدر ادامه مباحث مربوط به آمادگی نیروهای نظامی عربستان سعودی به سوریه، بار دیگر اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه این نیروها قرار است از طریق خاک ترکیه به سوریه اعزام شوند. هرچند منابع خبری ترکیه این موضوع را تکذیب کردند، اما به نظر می رسد سعودی ها همچنان و با وجود همه هشدارها، بر تصمیم خود برای ورود به یک ماجراجویی جدید باقی هستند.

به گزارش «تابناک»، برخی منابع خبری شب گذشته با اشاره به اخبار منتشره اخیر درباره آماده سازی 150 هزار نیرو توسط عربستان برای حمله به سوریه، اعلام کردند این نیرو که اعضای آن از مصر، سودان، اردن، مراکش، کویت، امارات، بحرین، قطر، ترکیه، مالزی و اندونزی تشکیل شده، قرار است ماه مارس از طریق خاک ترکیه وارد سوریه شده و عملیات خود را در این کشور آغاز کند. 

این اخبار در شرایطی بار دیگر منتشر شد که نخستین بار، دو روز پیش شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار گزارشی از در دست بودن چنین طرحی برای سوریه از سوی سعودی ها سخن گفت. طرحی که بهانه آن، مبارزه با داعش اعلام شده، اما ناظران و تحلیلگران اتفاق نظر دارند که هدف اصلی آن، جلوگیری از شکست بیشتر معارضین در نبرد با ارتش سوریه است. 

با این وجود، اواخر وقت شب گذشته، خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) به نقل از منابعی در دفتر نخست وزیری ترکیه، خبر اعزام 150 هزار نیروی نظامی تحت رهبری عربستان به سوریه را تکذیب کرد. با این وجود، این بدان معنا نبود که اصرار عربستان بر عملی کردن ایده خود در این زمینه پایان یافته است. 

در همین راستا، وزیر خارجه عربستان با اشاره به آمادگی ریاض برای آغاز عملیات زمینی در سوریه گفت که وزیر خارجه آمریکا از این پیشنهاد حمایت کرده است. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در نشست خبری مشترک با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن گفت: «ما در این دیدار درباره حمله زمینی به سوریه صحبت کردیم». الجبیر پس از دیدار با همتای آمریکایی خود بار دیگر گفت ریاض آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه است. 

به این ترتیب، به نظر می رسد عربستان سعودی نه تنها از ایده خود مبنی بر ضرورت اعزام نیروی نظامی به سوریه کوتاه نیامده، بلکه سعی دارد از طریق رایزنی با متحدان و حامیان غربی خود و گرفتن تأیید آن ها، زمینه های عملی شدن این اقدام را فراهم کند. این در حالی است که واشنگتن با وجود حمایت از طرح سعودی ها، اعلام کرده که آمریکا خود برنامه ای برای اعزام نیرو به سوریه ندارد. 

این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که ائتلاف منطقه ای تحت رهبری عربستان سعودی پس از 10 ماه حمله نظامی به یمن، نتوانسته هیچ گونه دستاوردی داشته باشد و اقداماتش به کلی به بن بست خورده است. در این اوضاع، قاعدتاً سعودی ها با آگاهی از اینکه به تنهایی کاری در سوریه از پیش نخواهند برد و با شکستی به مراتب سنگین تر نیز مواجه می شوند، به آمریکا و دیگران روی آورده اند.

جالب اینجاست که گویا ترکیه نیز متوجه وخامت اوضاع و پیامدهایی که مداخله نظامی در سوریه می تواند به همراه داشته باشد، شده و به همین دلیل است که خبرگزاری رسمی این کشور اقدام به تکذیب خبر استفاده از خاک این کشور برای حمله به سوریه می کند. با این وجود، همچنان هیچ گونه نشانه ای مبنی بر اینکه سعودی ها قصد کنار گذاشتن سودای ماجراجویی خطرناک خود را داشته باشند، وجود ندارد. 

البته باید توجه داشت که این تکذیب و انکار از سوی ترکیه، به این معنا نیست که آنکار طرح های ماجراجویانه خود را درباره سوریه کنار گذاشته و رویکرد خود را در این زمینه تغییر داده؛ بلکه بحث، بیشتر نوعی اختلاف تاکتیکی با عربستان است. از سوی دیگر، حتی در صورتی که ترکیه واقعاً اجازه ورود نیروهای نظامی تحت رهبری سعودی به سوریه را از طریق خاک خود ندهد، روند جاری حاکی از آن است که سعودی ها تلاش دارند به هر قیمتی این عملیات را انجام داده و حتی از دیگر مسیرها نیز اعزام نیرو به سوریه را عملی کنند. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر