بازدید 26477

ارسال یک نشانۀ جدید از سوی دولت به شورای نگهبان؟

‌گاه یک گل، یک کلمه و ‌گاه یک متن می‌تواند حاوی یک کد باشد؛ کدی بین دو نفر و این کد‌ها می‌تواند بار‌ها و بار‌ها، در مراحل مختلف یک کار تکرار شود؛ البته هر بار با درون‌مایه‌ای متناسب با وضعیت آن. آیا مشاور رسانه‌ای آقای رئیس جمهور فقط دلنوشتۀ خود را منتشر کرده یا می‌خواسته که پیغامی برساند؟
کد خبر: ۵۶۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۶ 25 January 2016
«آیا اتفاقات جدیدی افتاده یا یاران رئیس جمهور صرفاً می‌خواهند جهت جدیدی به سخنان او بدهند؟»؛ این پرسشی است که شاید مخاطب سخنان تازه‌ منتشرشده مشاور رسانه‌ای ایشان از خود بپرسد.

به گزارش «تابناک»، حسام الدین آشنا که یکی از مشاوران آقای روحانی است، معنای «کد» و «نشانه» را می‌داند و در کلاس‌هایش تدریس می‌کند. او اهل خبر و رسانه است و در این شرایط حساس احتمالاً در پی رساندن پیغام یا پیامی است.

بنا بر این گزارش، آشنا، در بخشی از متنی که در تلگرام خود منتشر کرد، نوشت: «گفتار رئیس جمهور محترم در دیدار فرمانداران و استانداران متوجه مرحله ارزیابی صلاحیت داوطلبین در هیأت‌های نظارت بود و نه ارزیابی نهایی در شورای محترم نگهبان». وی در این عبارت، بین عملکرد «هیأت‌های نظارت» و «شورای نگهبان» تفکیک قائل شده و سخن آقای رئیس جمهور را متوجه گروه اول ساخته است.

وی افزوده است: «کسانی از هر دو جریان سیاسی کشور به صراحت در مورد این سخنان موضع گیری و تلاش کردند تا به جامعه القا نمایند، گویا تقابلی میان «رئیس جمهور ـ شورای نگهبان» وجود دارد، هم چنان که رسانه‌های بیگانه نیز چنین خطی در پیش گرفته و مایل اند سطح تنش را در آستانه انتخابات به صورت مصنوعی بالا ببرند».

در بخش دیگری از نوشته مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور آمده است: «موضوعاتی چون ضرورت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، رسانه‌ای و امنیتی برای برگزاری انتخابات پرشور و گسترده، بی‌طرفی دولت در حمایت از نامزد‌ها، اهتمام به امنیت انتخابات، دادن فرصت برابر به تمام کسانی که قانوناً می‌توانند وارد رقابت شوند و عدم حمایت برابر از تمام کسانی که قانوناً نمی‌توانند وارد مجلس شوند و... موضوعاتی هستند که لازم است مرتباً توسط مسئولین دولتی تکرار شود».

در این میان، البته این هم نوشته شده که «موضع دولت در تعیین صلاحیت نامزد‌ها، دفاع از حقوق ملّت است. بی‌توجهی مفرط به یکی از دو گرایش اصلی کشور که مقام معظم رهبری آن‌ها را به مثابه دو بال برای کشور دانسته‌اند، موضوعی نیست که رئیس جمهور از باب علائق سیاسی آن را پیگیری کند، بلکه این وظیفه‌ای است که قانون اساسی بر عهده ایشان گذاشته و از این حیث اقدامی است در جهت تقویت قانون اساسی و نهاد‌های مرتبط به آن».

همراه با اهتمام به نشان دادن فقدان تقابل میان دولت و شورای نگهبان، گرانیگاه نوشتۀ حسام‌الدین آشنا را دو کلمۀ «قانون» و «بی‌طرفی» تشکیل ‌می‌دهد؛ اما همچنان آن دو سوال به جای خود باقی است. ممکن است دولت، با تدبیر و دوراندیشی، می‌خواهد بگوید که دولتِ هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگراست و شاید هم دارد به نامزدهای نزدیک به خود امید می‌دهد و خبر. هر چه هست، «قانون»، کلیدواژۀ این انتخابات است و همه به آن باید پایبند باشند.

اصلاً یک پرسش دیگر: آیا ممکن است مشاور محترم رئیس جمهور صرفاً احساساتی شده، دست به کیبورد برده و متنی نوشته و ارسال کرده و اصلاً هیچ پیغامی در کار نیست؟! چنین احتمالی بسیار بعید می‌نماید، ولی یافتن پاسخ این پرسش و دیگر پرسش‌ها در دستان زمان است. پس صبر می‌کنیم تا روزهای آینده بیایند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی