بازدید 41247

اخبار ضدونقیض درباره تأییدصلاحیت‌های کاندیداهای خبرگان+تکمیلی

در فضایی که همه منتظر اخبار نهایی رد یا تأیید صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان هستند، برخی رسانه‌ها می کوشند به آخرین خبرها دست یابند یا نشان دهند، به منابع خاصی دسترسی دارند؛ اما به نظر می رسد باید از گمانه‌زنی‌ها پرهیز کرد و منتظر اعلام نظر رسمی شورای نگهبان درباره وضعیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری بود تا حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، چالش‌زا نشود.
کد خبر: ۵۶۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵ 24 January 2016
در شرایطی که هنوز شورای نگهبان اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده مجلس خبرگان رهبری را معرفی نکرده‌اند، برخی رسانه‌ها از آخرین نشست اخیر مشورتی شورای نگهبان جزئیاتی را منتشر کردند و مدعی شدند که صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی تأیید و صلاحیت علمی حجت الاسلام سید حسن خمینی احراز نشده است؛ خبری که تنها یک ساعت روی خروجی این خبرگزاری‌ها بود و حذف شد.

به گزارش«تابناک»، آزمون شفاهی داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز پنجشنبه گذشته اول بهمن‌ماه آغاز شده و فردا دوشنبه پنجم بهمن‌ پایان می‌یابد.

با پایان یافتن آزمون شفاهی فقهای شورای نگهبان از داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، از روز سه‌شنبه ششم بهمن‌ماه، اسامی تأیید، رد و عدم‌احراز صلاحیت‌شدگان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می‌شود و وزارت کشور هم این اسامی را برای اطلاع داوطلبان در اختیار استانداری‌ها و فرمانداری‌ها قرار می‌دهد.

طبق تقویم برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، داوطلبان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (ششم و هفتم بهمن‌ماه) از نتایج آزمون و وضعیتشان از حیث رد، تأیید و عدم‌احراز صلاحیت مطلع می‌شوند.

داوطلبانی که به هر دلیل صلاحیتشان برای نمایندگی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری احراز نشده، طی روزهای پنجشنبه و جمعه (هشتم و نهم بهمن‌ماه) فرصت دارند تا مراتب شکایت خود را به شورای نگهبان ارسال کنند.

بر همین اساس فقهای شورای نگهبان نیز طبق آیین‌نامه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز شنبه، دهم بهمن به ‌مدت پنج روز کاری فرصت دارند تا به شکایات داوطلبان رد و یا عدم‌احراز صلاحیت‌ شده رسیدگی و نتایج را به وزارت کشور اعلام کنند که این زمان در 15 بهمن‌ماه به پایان می‌رسد و تقریباً می‌توان گفت که نتایج بررسی‌ صلاحیت‌ داوطلبان نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری 15 بهمن نهایی می‌شود.

در این میان، برخی رسانه‌ها از جمله تسنیم با تکیه بر گمانه زنی‌ها از منابع نزدیک به شورای نگهبان مدعی شدند، صلاحیت حجت الاسلام سید حسن خمینی به علت عدم شرکت در آزمون کتبی اجتهاد احراز نشد و صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان تأیید شد. تسنیم اما ساعتی بعد این خبر را از خروجی خود حذف کرد و اکنون این خبر روی خروجی این خبرگزاری نیست.

در این فضا به نظر می‌رسد با توجه به اینکه آزمون شفاهی شورای نگهبان فردا به پایان می‌رسد، باید از گمانه‌زنی‌ها پرهیز کرد و منتظر اعلام نظر رسمی شورای نگهبان درباره وضعیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری بود تا حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، چالش‌زا نشود.


اطلاعیه شورای نگهبان در واکنش به انتشار گمانه‌زنی‌ها


در پی انتشار این قبیل گمانه‌زنی‌ها، اداره كل روابط عمومي شورای نگهبان با صدور اطلاعیه‌ای به سرعت واکنش نشان داد و  رسانه هاي جمعي مخصوصا مطبوعات و خبرگزاري ها را از گمانه زني و شايعه پراكني در خصوص تأييد صلاحيت ها، برحذر داشت. متن اين اطلاعيه به شرح زير است؛

بسم الله الرحمن الرحيم


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ ... (احزاب: 70-71) ؛ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! تقواي الهي پيشه كنيد و سخن درست بگوييد. تا خدا كارهاي شما را اصلاح كند ...

در آستانه انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، متأسفانه علاقه اصحاب رسانه ها به انتشار سريع اخبار موجب گرديده است، شاهد پخش گمانه زني ها و شايعه پراكني هاي فاقد اعتبار در خصوص تأييد و رد صلاحيت داوطلبان باشيم.

ضمن تقدير و تشكر از فعالان عرصه رسانه و خبر در پوشش اخبار انتخابات انتظار مي رود از انتشار گمانه زني و شايعات در خصوص روند انتخابات، بپرهيزند. بديهي است در هر مرحله دست اندركاران انتخابات از جمله نهاد شوراي نگهبان از طريق پايگاه اطلاع رساني و اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان گزارش ها و اخبار لازم را به اطلاع عموم خواهد رساند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار