بازدید 6872

برخی سریال‌ها مروج طلاق هستند

متاسفانه این سریال ایرانی در وهله‌ی اول نوعی ازدواج را به تصویر کشید که از روی احساس، بدون شناخت کافی و به دور از قاعده بسیار مهم «هم‌کفوی» بود که می‌تواند آموزه‌هایی از این سهل‌انگاری را در ذهن مخاطبان علی‌الخصوص جوانان بر جای بگذارد.
کد خبر: ۵۶۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 24 January 2016
یک جامعه‌شناس گفت: متاسفانه ما در یکی از سریال‌هایی که این روزها پخش می‌شود، طلاقی را شاهد بودیم که به نهایت ساده‌انگارانه تلقی شد و هیچ‌کدام از خانواده‌ها نقش چندانی برای جلوگیری از آن ایفا نکردند.

به گزارش ایسنا، علی هاشمی اظهار کرد: در اکثر سریال‌های تلویزیونی، نویسندگان و تهیه‌کنندگان در پی تولید آثاری هستند که بتواند مسایل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی را منعکس کرده و در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: علاوه بر این، در جامعه‌شناسی هنری نیز برخی هنرمندان (کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و حتی هنرپیشه) بیشتر تمایل به ساخت مجموعه‌هایی دارند که دغدغه جمعیت کثیری از جامعه محسوب می‌شود و حتی ممکن است زمینه شکل‌گیری بسیاری از چالش‌ها را فراهم کند؛ البته در این میان، هنرمندانی موفق خواهند بود که خود را جزو مردم دانسته و هرگز از پیکر بزرگ جامعه احساس جدایی نکنند.

وی تصریح کرد: در واقع، موفقیت هنرمندان رسانه‌ای زمانی میسر می‌شود که خود نیز با گوشت، پوست و استخوان مسائل مختلف اجتماعی و مصادیق مرتبط با آن‌ها را درک کرده باشند؛ البته همه سریال‌ها، به موازات نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارند که باید در طول فرآیند بازخورد (feed back) مورد تحلیل و بررسی موشکافانه قرار گیرد.

هاشمی افزود: سریالی که این شب‌ها از یکی از شبکه‌ها پخش می‌شود، نقاط قوت فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از بازیگران جوان و باتجربه در کنار هم و پرداختن به برهه‌ای اثرگذار در تاریخ معاصر کشور اشاره کرد. با وجود موارد عنوان‌ شده، این سریال پرمخاطب از یک عیب اساسی و انتقاد برانگیز رنج می‌برد که ممکن است بخاطر بالا بودن جمعیت مخاطبان، همین یک نقص نیز دو چندان جلوه کرده و فرصت بهره بردن از تماشاکننده‌ها را به تهدید تبدیل کند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر این‌که سیاه نشان دادن چهره «طلاق» در کشور ما باید مورد توجه فیلم‌سازان باشد، گفت: متاسفانه این سریال ایرانی در وهله‌ی اول نوعی ازدواج را به تصویر کشید که از روی احساس، بدون شناخت کافی و به دور از قاعده بسیار مهم «هم‌کفوی» بود که می‌تواند آموزه‌هایی از این سهل‌انگاری را در ذهن مخاطبان علی‌الخصوص جوانان بر جای بگذارد. در واقع این سریال پرطرفدار علاوه بر این‌که یک تجربه تلخ را به تصویر کشید، به راحتی توانست قبح مغبوض‌ترین فعل حلال را نیز شکسته و آن را تبدیل به یک عادت کند.

وی تصریح کرد: طلاق در ظاهر واژه‌ای بیش نیست اما اگر کمی عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم درمی‌یابیم که این مقوله امروزه بسیار حاد و واگیردار شده و تب آن ممکن است همه اعضای یک خانواده و متعاقب آن بخشی از مردم جامعه را در حوزه‌های روانشناختی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی با چالشی جدی مواجه کند. در واقع هر کسی مفهوم طلاق عاطفی و تبعات ناشی از آن را به خوبی درک می‌کند اما سریال در حال پخش بدون دلایل محکم و متقن توانست پدیده شوم طلاق را به عرصه نمایش بگذارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: کیمیا به مخاطب خود تاکید می‌کند که هر کدام از زوجین، می‌توانند به راحتی اراده کرده، به زندگی مشترک پایان دهند و بلافاصله زندگی جدیدی را شروع کنند. در واقع، ما در طول سریال شاهد دو انتخاب اشتباه یکی در مورد ازدواج و دیگری در مورد طلاق هستیم که تبعات منفی آن پس از گذشت چندین دهه هنوز هم هویدا است.

این جامعه‌شناس یادآور شد: هنرمندان رسانه‌ای، علی‌الخصوص رسانه پرمخاطبی به نام تلویزیون باید به این مسئله توجه داشته باشند که ساده‌انگاری ناهنجاری‌هایی مانند طلاق از جانب زن یا مردی که در متن سریال، نقش اجتماعی مثبت را ایفا می‌کند، هزینه گرانی به نام فروپاشی بنیان خانواده، آوارگی فرزندان و هزاران مشکل دیگر را بر دوش جامعه باقی می‌گذارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱۰
برخی ؟؟؟
اکثرا سریال های که ساخته می شود در صدا و سیما بخش می شود مروج فرهنگ غرب و زن سالاری است در اکثر انها طلاق و مزاحم بودن مرد ها برای پیشرفت زن ها تروج می شود از سریال پدر سالار که هدفش زن سالاری بود گرفته تا همین سریال کیمیا همگی در راستای توریج فرهنگ زن سالاری و غربی هستند. حتی سریال های خارجی که از صدا و سیما بخش می شود که همگی شخصیت نخست شان زن ها هستند که به تنهای و یا به همراه فرزندان شان بدون حضور مرد زندگی می کنند از معلم جزیره گرفته تا سال های دور از خانه ....پزشک دهکده قصه های جزیره و....... و یک عالمه فیلم و سریال خارجی دیگر که رواج دهند طلاق و زن سالاری است و به خانواده و مرد حمله می کند
فقط طلاق نیست ، فیلمهای ایرانی مروج خیلی چیزهای ناهنجار دیگر هم هستند ، مثل روابط عادی و صمیمانه دختر و پسرهای نامحرم ، و اغراق در وضعیت خوب یا بد زندگی افراد که به ایجاد نوعی سرخوردگی یا افسردگی در مخاطبان زیادی که نمیتوانند این شرایط را در زندگی خود درک کنند ، می انجامد .
در مجموع آرامش و امنیت روانی در جامعه بخاطر وضعیت نامطلوب اقتصادی کاهش یافته است و از صدا و سیما انتظار میرود ، هیزم به این آتش نیافزاید .
چرا برخی؟ همه سریال های تلویزیون مروج خشونت، قتل، دزدی، بی تربیتی، بی اخلاقی، طلاق و ... هستن.
شما تا حالا دیالوگی شنیدی یا چیزی یاد گرفتی که باعث رشد فکری و شعور و ادب باشه؟
منظورش کیمیاس؟
موافقم
جانا سخن از زبان ما میگویی!!
کاملا موافقم، این سریال پر مخاطب دقیقا این اشکال بزرگ و اساسی را داشت که من هم همیشه به اطرافیانم میگفتم که الان که طلاق معضل جامعه ما هست نباید دوباره طلاق را به تصویر می کشیدند و باید اطرفیان در رفع مشکلات کمک و راهنمایی می کردند. این یک نقد بسیار اساسی به سریال است چطور من به عنوان یک مخاطب این اشکال را متوجه می شوم اما مدیران و کسانی که مجوز پخش می دهندنسبت به این اشکالِ بسیار بسیار اساسی و مهم بی توجه هستند!!؟نباید فراموش کنیم که مردم از تلویزیون درس می گیرند..
مشکلات اقتصادی رو درست کنید عمرا کسی کسی رو طلاق نمی ده اگر هم مشکلی پیش اومد میریم تجدید فراش می کنیم
در سریال کیمیا که دقیقا" زوجه مطلقه پس از طلاق سرنوشت به مراتب بهتری پیدا میکند و این یعنی تبلیغ طلاق در سریالهای ایرانی!!!
اصلا برای خودش و مادرش مهم نبود مادر شوهر بیشتر نگران بود. کیمیا پیمان مومن را در آب نمک خیسانده بود.اقای مومن و انقلابی و رزمنده با چشم طمع داشتن به زن مردم ، عشق و دلدادگی این دو از اول فیلم که بر کسی پوشیده نبود باعث طلاق شد. فورا هو ازدواج کردند و چقدر هم خوش بخت شدند.
کدوماشون ؟
سریال کیمیا رو ایشون منظورشونه -از وقتی کیمیا از آرش طلاق گرفت اصلا روند سریال بد شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست