بازدید 18338
کارشناس آمريکايي:

تلاش رياض براي تهييج ايران به درگيري

رژيم عربستان، سخت در تلاش است تا با تحريک ايران براي درگير شدن، آمريکا را وادار به جانبداري از رياض کند.
کد خبر: ۵۶۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲ 13 January 2016
رژيم عربستان، سخت در تلاش است تا با تحريک ايران براي درگير شدن، آمريکا را وادار به جانبداري از رياض کند.

به گزارش صدا و سيما، پايگاه اينترنتي بخش فارسي شبکه پرس تي وي نوشت: استيون دي کلي، پيمانکار پيشين سازمان امنيت ملي آمريکا (اِن‌اِس‌اِي) و سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) در گفتگو با اين شبکه گفت: رژيم عربستان، سخت در تلاش است تا با تحريک ايران براي درگير شدن، آمريکا را وادار به جانبداري از رياض کند.

وي گفت:  نکات مشابه زيادي در سياست هاي رياض و آنکارا در اين حوزه وجود دارد. به نظر مي‌رسد هر دو کشور درباره جايگاه خود در تاريخ و قراردادهاي آتي خود، دچار توهم هستند و ظاهرا هر دو در تشکيل{ گروه تکفيري صهيونيستي } داعش نقش زيادي داشته‌اند، که گويا با طرح‌هاي آنان براي آينده هماهنگي‌بسياري داشت.

اين پايگاه خبري به نقل از وي در ادامه اضافه کرد: اما با ورود روسيه، به صحنه سوريه، اين طرح هاي آنان، با مانع مواجه شد که در نتيجه آن اکنون شاهد تحرکات و اقدامات مذبوحانه، شايعات فروپاشي، کودتا و مسائلي از اين دست در عربستان و ترکيه هستيم.

کلي تصريح کرد: عربستان مسلما توليد کننده عمده نفت است. اما اين واقعيت که آنان ديگر بزرگترين توليد کننده نفت جهان نيستند و توليد نفت شِيل در آمريکا جايگزين عرضه آنان شده است، عملا غير قابل تصور بود و هيچ کس در برنامه‌هاي دراز مدت فکر آن را هم نمي کرد.

اين مفسر سياسي در ادامه خاطر نشان کرد: گرچه سعودي‌ها مي‌دانستند که آينده ‌آنها به يافتن گزينه‌هاي ديگري به غير از نفت وابسته است، اما اين آينده زودتر از موعد مورد انتظار آنان فرا رسيده و قمار آنان در سوريه و در ايجاد داعش مشخصا نتيجه معکوس داده و در کنار جنگ يمن تبديل به يک معضل جدي شده است.

وي گفت: مي‌شود گفت آنان [سعودي‌ها] درصدد برانگيختن خصومت ايران و سايرين هستند... و شايد - باز هم- مانند ترکيه تصور مي‌کنند آمريکا به نوعي به آنان ياري خواهد رساند. اما اين ميسر نيست چرا که قطعا به دردسرهاي بسيار بيشتر آتي منجر خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی