بازدید 23940
نگاهی متفاوت به مقوله آلودگی هوا در پایتخت؛

نفس کشیدن برای اهالی برخی نقاط پایتخت مضرتر است! +نمودار

تعطیلی مدارس و دیگر تدابیرِ مخصوص روزهای آلوده در حالی در منطقه خوش آب و هوای پاسداران هم به اجرا در می‌آید که دانش آموزان و اهالی شهر ری در روزهای ناسالم هم مجبور به حضور در کلاس های درس و محل کار خود هستند؛ روندی غیرمنصفانه و عجیب.
کد خبر: ۵۵۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱ 31 December 2015
در حالی که پس از بارندگی ساعات گذشته، شاخص آلودگی هوای امروز تهران، شرایط «ناسالم برای گروه های حساس جامعه» را نشان می‌دهد و کیفیت هوا به نسبت روزهای قبل، بهبود چشمگیری یافته، باورش سخت است که در برخی مناطق شهر هنوز کیفیت هوا در شرایط «ناسالم» است!

به گزارش «تابناک»، تا بحث آلودگی هوای تهران و تصمیمات اضطراری پیرو آن می‌شود، برای برخی از هموطنانمان که ساکن دیگر شهرهای آلوده کشور هستند، این شائبه پدید می‌آید که نگاه مسئولان به مقوله آلودگی هوا از استانداردی دوگانه تبعیت می‌کند و بخشی است؛ انتقادی که به نظر چندان بیراه هم نیست ولی آیا واقعیت ها را درباره آلودگی هوای تهران می‌دانیم؟

آنچه اغلب مردم درباره آلودگی هوا و شاخص هایی که روزانه برای نشان دادن میزان این آلودگی نمی‌دانند این است که شاخص آلودگی هوای هر روز، در حقیقت شاخصی میانگین گیری شده است. به این معنا که در سطح شهر ایستگاه هایی برای سنجش آلودگی هوا دایر شده که در آن میزان غلظت آلاینده ها در این منطقه اندازه گیری می‌شود.

بدین ترتیب در زمان های مشخص شده و خاصی از روز، این موارد سنجش شده در یک مرکز گردآوری شده و از آن میانگین گرفته می‌شود تا جدولی ترسیم شود که میزان آلاینده ها در آن ساعت مشخص برای کل شهر محسوب ‌شود و بر اساس آن، شاخص آلودگی هوا مشخص می‌شود.

شاخص آلودگی ثبت شده در ایستگاه های مختلف شهر تهران - 9 دی 1394
شاخص آلودگی ثبت شده در ایستگاه های مختلف شهر تهران - 9 دی 1394

به عبارت بهتر، مجموع غلظت های اندازه گیری شده برای آلاینده های مختلف جمع زده شده و تقسیم بر تعداد ایستگاه می‌شود تا غلظت میانگین آن آلاینده استخراج شده و در جدول نهایی درج شود؛ یعنی غلظت مجموع غلظت آلاینده «دی اکسید گوگرد» تقسیم بر تعداد ایستگاه ها، مجموع غلظت آلاینده «ذرات معلق» تقسیم بر تعداد ایستگاه ها و... . دست آخر جدولی تهیه می‌شود که بالاترین عدد درج شده در آن، شاخص هوای روز را مشخص می‌کند و مبنای تصمیم گیری ها قرار می‌گیرد.

اکنون که به میانگین گیری از وضعیت سنجش شده در ایستگاه های مختلف پی بردید، احتمالا حدس خواهید زد که برخی ایستگاه های سنجش عددی بالاتر از شاخص های اعلام شده در روز و برخی دیگر اعداد کمتر از آن را نشان می‌دهند؛ یعنی ایستگاه های واقع در مناطق آلوده تر، میزان بالاتری از آلودگی به ثبت می‌رسانند و ایستگاه واقع در مناطق خوش آب و هواتر، اعداد کمتر را به ثبت رسانده و هوای بهتری در آن مناطق را گزارش می‌کنند.

همه اینها در حالی است که مسئولان بر اساس شاخص میانگین تصمیم گیری می‌کنند؛ یعنی اگر روزی عدد شاخص از 150 بیشتر شود، شرایط را «ناسالم» عنوان و مثل روز گذشته تصمیمات اضطراری اتخاذ می‌کنند و اگر زمانی این عدد از 200 بیشتر شود، تصمیمات سختگیرانه تری گرفته و شرایط را بحرانی می‌خوانند.

حالا که به این موارد پی بردیم، بد نیست به نتایج برخی ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران سری بزنیم و به روایت آمار و اعداد، وضعیت ثبت شده در آنها در روزهای سپری شده دی ماه جاری را مرور کنیم. با یادآوری اینکه نتایج تفکیکی چهار ایستگاه را به عنوان نمونه برایتان برگزیده‌ایم.

«شهر ری» هر روز باید تعطیل باشد!

نفس کشیدن برای اهالی برخی نقاط پایتخت مضرتر است! +نمودار
2 روز «ناسالم برای گروه های حساس» و 8 روز «ناسالم»

جدول سنجش آلودگی هوا در ایستگاه شهر ری حکایت از آن دارد که اهالی این منطقه از تهران، در ده روز گذشته، هشت روز را در وضعیت «ناسالم» سپری کرده‌اند؛ همان وضعیتی که رقم خوردن آن در شاخص کل هوای تهران، موجب تعطیلی مدارس و اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها از در منازل شد. با این حساب باید نتیجه بگیریم که اهالی شهر ری، هوای بسیار ناسالمی استنشاق می‌کنند و در معرض خطری بزرگ قرار دارند و لذا تعطیلی مدارس و تشدید تصمیمات متناسب با آلودگی هوا برای این منطقه بسیار ضروری است.

اهالی «شریف» هم دست کمی از ری شهری ها ندارند

نفس کشیدن برای اهالی برخی نقاط پایتخت مضرتر است! +نمودار
6 روز «ناسالم برای گروه های حساس» و 4 روز «ناسالم»

اگر از ری که بر اساس تقسیمات کشوری شهری مجزا، هرچند چسبیده به تهران است، بگذریم، اهالی پیرامون ایستگاه «شریف» در غرب تهران هم وضعیت خوبی ندارند، چون جدول سنجش آلاینده ها در این ایستگاه در ده روز اخیر حکایت از آن دارد که 40 درصد این مدت، هوای این منطقه ناسالم بوده است؛ در حالی که شاخص هوای تهران در این مدت تنها یک روز چنین شرایطی را نشان داده است.

وای به حال اهالی «پارک رازی»

نفس کشیدن برای اهالی برخی نقاط پایتخت مضرتر است! +نمودار
2 روز «ناسالم برای گروه های حساس»، 7 روز «ناسالم» و 1 روز «بسیار ناسالم»

برای بررسی سومین نمونه سری زدیم به ایستگاه «پارک رازی»، ایستگاهی که نتایج ثبت شده در آن در ده روز اخیر نشان می‌دهد شاخص آلودگی به ثبت رسیده در آن، دو روز پیش به عدد 237 رسیده است. عددی که خیلی فراتر از وضعیت هشدار و اضطرار است و اینقدر بالاست که شاید ضرورت داشته تدابیر فوری در این محدوده به اجرا در آید اما این گونه نشده است. اینجاست که جا دارد از مسئولان بپرسیم آیا واقعا می‌توان به میانگین گیری دل خوش کرد و به فکر این افراد که گاه تنفس کردن برایشان مضر تر از نفس کشیدن است، نبود و به دادشان نرسید؟!

«پاسداران» شباهتی به تهران ندارد!

نفس کشیدن برای اهالی برخی نقاط پایتخت مضرتر است! +نمودار
3 روز «پاک»، 4 روز «سالم» و 3 روز «ناسالم برای گروه های حساس»

اوضاع وخیم در مناطقی مانند شهر ری و شریف و اوضاع بحرانی در پارک رازی در حالی ثبت شده اند که نتایج ایستگاه پاسداران حکایت عجیبی را رواتی می‌کند؛ رقم خوردن سه روز هوای پاک در ده روز اخیر؛ یعنی در آلوده ترین روزگار تهران در سال اخیر، این منطقه سه روز هوای پاک را تجربه کرده است. منطقه ای که اوج آلودگی آن از مینیمم شاخص آلودگی هوای تهران در این روزها هم کمتر است و گویی جزیی از پایتخت دود گرفته نیست. اینقدر که اگر ایستگاه دایر شده در آن را برچینند، شاخص آلودگی هوای تهران اوج خواهد گرفت و اعداد نگران کننده تری نشان خواهد داد.

با این حساب سخت است که قضاوت کنیم این روند درست است یا خیر؟ روندی که بر اساس میانگین آلودگی هوای شهر ترسیم می‌شود و موجب شده تعطیلی مدارس و دیگر تدابیرِ مخصوص روزهای آلوده در منطقه پاسداران هم به اجرا درآید؛ اما دانش آموزان و اهالی شهر ری در روزهای ناسالم، مجبور به حضور در کلاس های درس و محل کار خود باشند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۵
تهران کم کم دارد خود

به مرکز بحران کشور تبدیل میشود

فعلا هر که را بینیم سازی برای خود می زند
پاسخ ها
سپهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
من همدردی خودم رو با هموطنای پایتخت نشینمون رو ابراز میکنم
تنفس هوای سالم حق طبیعی هر انسانه .ما هم زیاد دچاره پدیده غیر طبیعی گرد و خاک میشیم منتهی کسی صدای ما خوزستانیا رو نمیشنوه
اصلی ترین و تنهاترین راه ماندگار خلاصی از آلودگی پایتخت تغییر مدیریت سیاسی فضا و به عبارتی تغییر الگوی کشور داری از بسیط متمرکز به فدرالیسم و یا بسیط غیرمتمرکز؛ در کنار توجه گسترده تر به مبحث آمایش سرزمین است و لاغیر.
اما با نبود اراده لازم برای انجام این کار { و یا شاید ترس از انجام همچین کاری } که وجود داره ، همچنان شاهد این روند آلودگی در آینده نیز خواهیم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
این پیشنهاد شما فقط یک پیشنهاد تئوریک هست و قابلیت اجرایی نداره ،
حالا فهمیدیم ملاک درج کنندگان این خبر برای پاکی و آلودگی هوای تهران چیست
بله منازل برخی افراد در پاسداران است و اگر روزی هوای آنجا پاک باشد فورا یک متن تهیه می شود که پاکترین هوای کشور در پاسداران است.
ممنون حالا این خبر چه دردی را درمان می کند؟ آیا شما تا چه زمان بدنبال اینگونه بازی های تجارت مسلک خواهید بود؟ مثلا اگر این خبر را بزنید اهالی پارک رازی جزو موجودات غیر ممتاز و اهالی پاسداران جزو موجودات فضایی تلقی خواهند شد و قیمت ملکتان بالا می رود؟ واقعا دنبال چه هستید؟
چرا دست از سر مردم بیچاره که به این روزشان انداخته اند بر نمی دارید. جزات دارید خبر کثافت کاریهای برخی شرکتها در آلوده سازی هوا را درج کنید . جرات دارید نقش منفی شهرداری را به انتقاد بگیرید. جرات دارید کمبود فضای سبز را فریاد بزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
ایشون درست میگن. من هم که خوندم همین چیزایی که ایشون گفتن به نظرم رسید. وقتی به طور مشخص گفته میشه که پاسداران هوای خیلی پاکی داشته ، جر به دیده شک و تردید نمیشه به این حرف نگریست. همه میدونیم که تهران در روزهای آلوده زیر چتری از دود و آلاینده های مختلف شیمیایی فرو میره و دیگه فرقی نمیکنه که کجای این چتر باشی. همه مناطق زیر این چادر گسترده هستند و به هیچ عنوان نمیشه برخی مناطق رو از جاهای دیگه مستثنی کرد. من هم تصورم اینه که هدف چیزی جر القای اینکه پاسداران جای خوبی برای زندگی هست و در نتیجه تلاش برای خارج کردن از رکود و افزایش املاک در این منطقه نبوده. اولین چیزی که به ذهن متبادر میشود همین است و بس!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
چی؟؟؟ اینا که نوشتی معنیم داشت خدایی؟ چند سری خوندم ولی جملهات خیلی مشکل ساختاری داره....
والا ما بالای پاسداران میشینیم و هوا اونقدر کثیفه که تو خونه هم نفسمون میگیره و مدام سردرد داریم سوهانک به اینجا نزدیکه و دیروز شاخص هوا 234 بود
خدا خودش رحم کنه
انشالا با بارش باران هوا پاک شود.
به احتمال بسیار زیاد , دستگاههای سنجش آلودگی مستقر در خیابان پاسداران ,اشکال داشته و یا اینکه کالیبره نیستند. چون منزل ما در این منطقه قرار دارد و آلودگی در این خیابان اگر بیشتر از سایر مناطق نباشد, کمتر نیست.
پاسخ ها
خشایار
| Netherlands |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
آره، اره دستگاه مشکل داره، وگرنه اصلا بالا شهر و مرکز شهر و جنوب شهر که تفاوت دارن، اصلا برای همینه بالا شهر مرکز طرح و ترافیک و زوج و فرد هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
بنده هم بعنوان یک متخصص تردید شما را بجا میدانم. از سالها قبل ایستگاه اقدسیه این منطقه را بعلت عدم تهویه کافی بسیار آلوده نشان میداده است.
پولدارها زندگی میکنند و بی پولها مردگی.
یاد امام دلها بخیر که میفرمود: آنها(فقرا وجنوب شهری ها) لایق این هستند که ما با تواضع به خدمت آنها برویم و براى آنها خدمت کنیم؛ همه ما خدمتگزار آنها باید باشیم. آنها به ما منت دارند....
سلام. این جداول رو از کجا میشه تهیه کرد. شهرداری که فقط پول گرفتن رو بلده و اطلاع رسانی اش صفره. من میخواهم چند نقطه ای رو که تردد میکنم ببینم وضعیت هواش در چه حدیه.
ما که تو دروس نفسمون بالا نمیاد.. حتما منظورتون از پاسداران سمت کاخ نیاوران بوده...
یعنی یه پکیج کامل از انواع و اقسام سرطان های مختلف همراه با بیماری های قلبی (به عنوان هدیه وِیژه) در انتظارمونه. خدایا به حق همین سال نو میلادی این مسئولین و خوشی ها رو از ما نگیر
ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس نزدیک درختان تاسیس شده. بعضی ایستگاه ها کنار خیابان هستند. شاید این مسئله اثرگذار باشد.
دروس و قلهک و پاسداران آلوده ترین نقاط تهران هستند اینجا هم تبلیغ می کنید کجای پاسداران خوش آب و هواست تابی جون.
دولت وقت نداره راجع به این چیزا تصمیم بگیره
فعلا باید به بحث های انتخابات برسه
مردن مردم مهم نیست فعلا
با سلام علت الودگیهای شهرری
مشکل اینجاست اهالی مناطق مرکزی و جنوبی تهران که تو آلودگی هوای بیشتری هستند. محدودیت های بیشتری هم دارن، یعنی تو کل سال تو طرح و ترافیک و زوج و فرد هم هستند. ولی خوب انی که پول داره. پاسداران خونه میخره، محدودیت نداره، طرح هم میخره، هر موقع کار داشته باشه راحت بیاد و بره.
من دكتراى شيمى عالى دارم و براى تعطيلات به ايران امدم. بدون هيچ شكى ميتونم بگم كه مشكل اصلى الودگى هواى ايران به خصوص تهران فقط و فقط بنزين تون هستش. شهرهاى زيادى تو دنيا با تراكم بيشتر خودرو بيشتر و پر جمعيت تر هستند كه هيچ كدوم همچين مشكلى ندارند. بنزين اى كه تو ايران توليد ميشه به هيچ وجه استاندارد نيست. كافيه چند دقيقه موتور ماشين رو تو پاركينگ روشن بزاريد تا ببينيد در عرض كمتر از ٣ دقيقه هوا غير قابل تنفس ميشه.

خيلى عجيب كه هيچ ازمايشگاه يا تيم تحقيقاتى اين رو اعلام نميكنه.

تنها راه حل اينه كه يا بنزين وارد كنند كه با اين قيمت دلار و نفت نفت اصلا صرف نداره يا اينكه پالايشگاهاى توليد بنزين رو اصلاح كنند تا اين جنايت در حق مردم خاتمه پيدا كنه.
این مقاله شما کاملا اشتباه بوده و فاقد ارزش علمی می باشد
شاخص کیفیت آلودگی هوا هیچ گاه بر اساس میانگین بیان نمیشود.به عنوان مثال برای شهر تهران که 20 عدد پایگاه سنجش آلودگی هوا دارد وقتی که میزان شاخص برای فلان آلاینده از 100 بیشتر شد مبنا را همان یک ایستگاه لحاظ میکنند و برای کل شهر اعلام میکنند که شاخص آلودگی هوا مثلا 150 می باشد و آلاینده مسئول مثلا ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون
این شاخص برای شهرهای بالای 350 هزار نفر کاربرد دارد و باید روزانه به مردم گزارش بشه
یه خلاصه ای از نحوه محاسبه براتون میذارم.
در مرحله اول غلظت آلاینده های اصلی یعنی ازن سطح زمین، ذرات معلق، منوکسیدکربن،
دی اکسیدگوگرد و دی اکسیدنیتروژن باید توسط ایستگاه های سنجش موجود در سطح شهر اندازه گیری شود
بعد از اون داده های خام حاصل از سنجش آلاینده های هوا مربوط به هر ایستگاه با استفاده از یک رابطه تبدیل به شاخص میشن و سپس بالاترین مقدار شاخص محاسبه شده در هر ایستگاه به عنوان مقدار شاخص آلودگی هوا اون ایستگاه معرفی میشود و بعد از آن بالاترین شاخص تمامی ایستگاه های سنجش سطح شهر با همدیگر مقایسه شود و بالاترین مقدار در بین تمامی ایستگاه ها برای کل شهر به عنوان شاخص اعلام میشود
تابناک من که بیکار تو خونه نشستم حداقل یه کمکی از ما بگیر برا نوشتن مقاله هات چشم داشت مالی هم ندارم. به جان خودم خیلی از مسئولین دخیل تو بحث آلودگی هوا نمیدونن این شاخص چی هستش و چجوری محاسبه میشه خلاصه هیشکی سر جای خودش نیس
اگر خواستید همکاری کنیم به همین ایمیلی که براتون مطلب فرستادم ایمیل بزنید. تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
:)))))) بی دلیل نیست خونه نشینی!
برو نمودارهای توی متن رو ببین و بعد بگو میانگین نیست. یعنی روزی که ایستگاه پارک رازی شاخصش بالای دویست بوده، شاخص تهران بالای دویست اعلام شده؟ جالبه ادعات هم میشه که مسئولین نمی دونن شاخص چی هست و تو میدونی!!!!
چطور برای برف منطقه ای تعطیل میکنند، اما برای الودگی هوا خیر؟
بنزین غیر استاندارد و آلوده است
چه مسئولین بخوان و چه نخوان باید یه پایتخت جدید ساخته بشه و تمرکز جمعیتی از تهران دور بشه
والا این تحلیلتون مسخرست، کل هوای تهران بسیار آلودست، بالا شهر و پایین شهر نداره، تازه این استانداردهایی که برای آلودگی هوای تهران اعلام می کنند با شاخص های جهانی اختلاف داره که اونم جای بحث داره.
من کنترل کیفیت هوا رو هر روز چک میکنم...انگار دستهایی تو کاره از طرف دولت تا یه سری ایستگاه ها کار نکنند بصورت رندم تا عدد پایین ارائه کنند تا میانگین پایین بمونه شهر به تعطیلی نکشه مثله ایستگاه نارمک یا همین پاسداران که روز پاک! توشون ثبت شد... آمار های کنترل کیفیت هوا هم مثه آمار های دولت قبل شده!
بنده هر روز سایت سنجش هوای تهران رو چک کرده و نتایج اون رو بررسی می کنم
هوای پاک پاسداران و شاید سایر ایستگاهها صرفا ناشی از عدم ثبت نتایج برخی از آلاینده ها در آن روز توسط دستگاههای سنجش می باشد
البته این مطلب را خود سایت مداوم اطلاع رسانی می کند
پولدارها زندگی می کنند ، بی پولها زنده اند!
شما طوری نوشته ای مثل اینکه تعطیلی مدارس یارانه است و حق پاسدارانی ها نیست!
اوضاع هوا مشابه دولت قبل است و این نشان دهنده این است که دولت بخاطر بی پولی ناشی از پایین آمدن قیمت جهانی نفت مجددا دارد بنزین پتروشیمی را در شهر ها به مردم میدهد ولی متاسفانه کسی صادق نیست همه بفکر انتخابات و رفتن به مجلس هستند .
دستگاهها خرابند. دو ایستگاه بفاصله سه چهار کیلومتر 130 اختلاف دارند که با هیچ عقل و منطقی جور نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست