بازدید 3975

انصاری: قرارداد اس 300 در مسیر اجرا قرار دارد

کد خبر: ۵۵۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 28 December 2015
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: هر اقدامی خارج از توافقات برجام از سوی طرف مقابل با اقدام متقابل از سوی ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حسین جابرانصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با نگرانی ایران از این که معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کره بازرسان آژانس که به ایران سفر خواهند کرد یا آمریکایی هستند یا تربیت شده آمریکا، گفت: این امر جدیدی نیست همواره موضوع در ارتباط با ملیت و تابعیت بازرسان مطح بوده ایران نیز به طور طبیعی نسبت به این امر حساسیت داشته و در مراحل برجام و توافقات نیز این مسائل مورد توجه بوده است.

هرگونه اقدامی خارج از توافقات برجام مورد قبول ایران نیست

وی افزود:‌ ما بر اساس برجام و تفاسیر توافقات اقدام خواهیم کرد و هرگونه اقدامی خارج از توافقات مورد قبول ایران نیست و در صورت ضرورت اقدام لازم از سوی ایران انجام می‌شود.

بازی قدرت درونی آمریکا مربوط به ما نیست

وی با بیان این که آنچه در رفتارهای مقامات آمریکایی در رسانه ها منتشر می‌شود نوعی جنگ سیاسی و رویارویی در بین جریان‌های داخلی آمریکاست و هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم این رویارویی سنگین‌تر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: بازی قدرت درونی آمریکا مربوط به ما نیست و ما آنچه مربوط به منافع کشورمان است را بر اساس توافقات برجام انجام خواهیم داد.

در سومالی دستگیری در کار نبوده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد خبر منتشر شده مبنی بر اینکه دو تبعه ایران در سومالی به اتهام ترویج تشیع بازداشت شده‌اند، اظهار کرد: دستگیری در کار نبوده است.

جابرانصاری اظهار کرد: سوء تفاهمی حاصل شده بود و نمایندگی ایران در سومالی از مقامات مسئول در این کشور خواسته که در این ارتباط توضیح بدهد و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

سخنان اردوغان با اهداف خاص سیاسی و در چارچوب مسائلی که در منطقه در جریان است انجام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از او در مورد صحبت‌های روز گذشته اردوغان رئیس جمهور ترکیه که ایران را متهم به فرقه‌گرایی کرده است پرسید، گفت: این نخستین بار نیست که چنین ادبیاتی در مورد ایران به کار برده می‌شود و این موضوع با اهداف خاص سیاسی و در چارچوب مسائلی که در منطقه در جریان است انجام می‌شود. البته ما مسئول سخن دیگران نیستیم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در ادامه به تشریح سیاست‌های ایران در مورد سوریه و تحولات منطقه پرداخت و گفت: سیاست ایران در مورد سوریه و تحولات منطقه روشن و آشکار است و مبتنی بر سیاست‌های اصولی است که قبلاً اعلام کرده است.

جابر انصاری در ادامه به تشریح این سیاست‌ها پرداخت و گفت: نخستین اصل این است که حق مشروع و قانونی ملت سوریه برای تعیین سرنوشت و آینده‌شان در نظر گرفته شود.

وی همچنین به مخالفت جدی ایران با استفاده ابزاری از تروریسم و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی از سوی برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: در چارچوب این اصول روشن ایران حل بحران سوریه را پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که با فهم مشترکی که بین ایران و کشورهای دیگر منطقه در ارتباط با مسائل و بحران‌های موجود ایجاد می‌شود امکان مدیریت وضعیت فعلی با کمترین هزینه فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام آمریکا جهت پرداخت غرامت به گروگان‌های آمریکایی در ایران و همچنین مباحثی که در ارتباط با استفاده از دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی در آمریکا مطرح شده است، تصریح کرد: آمریکا اعلام کرده که از محل جریمه یک بانک فرانسوی قرار است پرداخت غرامت به این آمریکایی‌ها که از آنها به عنوان گروگان در ایران یاد می‌کنند انجام شود و در اینجا هیچ بحثی در ارتباط با منافع ایران و اموال ایران مطرح نیست. در واقع آنها بخشی از جریمه بانک فرانسوی را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: به دلیل تعارض این موضوع با بیانیه الجزایر این امکان برای آنها فراهم نبود که از طریق اموال ایران این اقدام را انجام دهند و آنها دارند با طریق دیگری مشکل داخلی خود را حل می‌کنند.

بانک مرکزی در حال پیگیری استیفای حقوق خود است

انصاری همچنین به موضوع سپرده‌های بانک مرکزی در آمریکا اشاره کرد و گفت: این پرونده از سال 1386 در دستگاه قضایی آمریکا مطرح است و تاکنون احکامی در این ارتباط در چند مرحله توسط دادگاه‌های مختلف آمریکا صادر شده است. در این ارتباط بانک مرکزی که هویت مستقل از دولت دارد طرح شکایت کرده و در حال پیگیری برای استیفای حقوق خود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به موضع‌گیری قبلی خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: همانطور که قبلاً نیز اعلام کردیم در صورتی که دستبردی به اموال جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تحولات داخلی آمریکا صورت بگیرد، جمهوری اسلامی ایران از حقوق خود دفاع می‌کند و دولت آمریکا را مسئول این دستبرد می‌داند.

اگر جایی اموال ایران هدف دستبرد قرار بگیرد دولت آمریکا مسئول است

وی در همین راستا تأکید کرد: اگر جایی اموال ایران هدف دستبرد قرار بگیرد ایران از همه راه‌های در اختیار خود برای استیفای حقوقش استفاده می‌کند و دولت آمریکا را مسئول این موضوع می‌داند.

در این کنفرانس مطبوعاتی خبرنگاری به صحبت‌های روز گذشته عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای کشورمان در کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره کرد و گفت آقای عراقچی در این جلسه تصمیم اخیر کنگره آمریکا در ارتباط با ایجاد محدودیت برای صدور ویزا جهت سفر به ایران را مصداق نقض برجام دانسته و آیا با توجه به این موضوع امکان دارد جلسه کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 برای حل این اختلاف برگزار شود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: همانطور که اشاره کردیم در چارچوب اجرای برجام کمیسیون نظارتی به وجود آمده که در مورد موارد اختلافی اعضای برجام امکان مراجعه و طرح موضوع اختلافی به آن را دارند.

نظارت بر روند اجرای برجام بر عهده کمیسیون نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی است

انصاری همچنین به تشکیل کمیسیون نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: نظارت بر روند اجرای برجام در کلیه مراحل بر عهده این کمیسیون است و دستگاه وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه مجری سیاست‌های خارجی کشور تصمیماتی که در کمیسیون ایرانی نظارت بر برجام که به نوعی عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در مورد مراحل اجرای برجام است را، پیگیری و اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس تصمیم این کمیسیون اقدامات ایران در این چارچوب سامان پیدا می کند خطاب به خبرنگار، ادامه داد: همانطور که اشاره شد یکی از روش‌های در اختیار مراجعه به کمیسیون حل اختلافات است که بین ایران و گروه 1+5 در چارچوب برجام شکل گرفته است.

بلوک‌بندی‌های نظامی پاسخگوی نیاز فعلی جوامع بین‌المللی و مشکلات موجود نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با تصمیم ناتو جهت توسعه خود و مخالفت روسیه با این اقدام، گفت: جمهوری اسلامی ایران ائتلاف‌ها و بلوک‌بندی‌های نظامی که در دوره‌ای از روابط بین‌الملل یا همان دوران جنگ سرد شکل گرفت را پاسخگوی نیاز فعلی جوامع بین‌المللی و مسائل و مشکلات موجود نمی‌داند و این به عنوان موضوع اصولی و اساسی ایران در مورد این بلوک بندی‌های نظامی است.

وی با بیان اینکه بلوک‌بندی‌های نظامی که از دوران سابق باقی مانده‌اند و به دوران فعلی منتقل شده‌اند بعضاً تلاش دارند که حوزه نفوذ خود را گسترش دهند در حالی که با این اقدام زمینه برای تشدید ناامنی و افزایش مشکلات فراهم می‌شود و ایران با این موضوع مخالف است.

خبرنگاری خطاب به انصاری گفت: در بودجه سال 2016 آمریکا بودجه ویژه‌ای برای براندازی نرم جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده که گویی آقای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مسئول این موضوع است. نظر جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: واقعیت این است که توافق برجام یک توافق موردی و موضوعی در یک مسأله خاص است و در فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا تغییر اساسی و بنیادین ایجاد نشده است.

تعامل با ایران جز از راه پذیرش احترام متقابل و پذیرش حاکمیت ملی ایران امکان‌پذیر نخواهد بود

این دیپلمات کشورمان در همین راستا ادامه داد: مجموعه اقداماتی که علیه دولت و ملت ایران انجام می‌شود همواره با حساسیت از سوی ایران مواجه است و حرف اساسی در پیش‌، حین و پس از برجام این بوده و هست که تکرار کردن راه‌های رفته نتیجه‌ای جز منتهی شدن به بن‌بست به همراه نخواهد داشت و راه تعامل با ایران جز از راه پذیرش احترام متقابل و پذیرش حاکمیت ملی ایران و تعامل امکان‌پذیر نخواهد بود.

به هیچ کشوری اجازه سوءاستفاده نمی‌دهیم

انصاری تصریح کرد: آمریکا اینگونه راه‌ها را بارها رفته و جز بن‌بست به نتیجه دیگری نرسیده است. دولت و ملت ایران نیز به عنوان مجموعه‌ای واحد سیاست‌های کشور را پیگیری می‌کنند و به هیچ کشوری اجازه سوءاستفاده نمی‌دهند.

کارشکنی در مسیر اجرای برجام امر غیرمتوقعی برای ما نبوده و نیست

وی در پاسخ به این سوال که به نظر وی چرا همزمان با اجرای برجام کنگره آمریکا اقدام به تصویب قانون ایجاد محدودیت برای سفر به ایران کرده است، خاطرنشان کرد: برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده به نتیجه نرسیده و جریانی در داخل آمریکا و همچنین دشمنان کشور در منطقه پیرامونی تمام تلاش خود را کردند که امکان حصول توافق فراهم نشود و بعد از حصول توافق نیز آنها همچنان مخالف این موضوع هستند، بیکار ننشسته‌اند و به بازی‌های خود در مسیر کارشکنی در این چارچوب ادامه می‌دهند و این امر غیرمتوقعی برای ما نبوده و نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: در مسیر اجرای برجام این بازی‌ها و قدرت نمایی‌ها برای ضربه زدن به اجرای برجام و تحویل هزینه به ایران ادامه خواهد داشت و ما باید با درک این بازی‌ها زمینه موفقیت آنها را به حداقل برسانیم و در این چارچوب لازم است که مجموعه‌های مختلف در کشور با اتحاد و همبستگی مجموعه برنامه‌ها را دنبال کنند.

انصاری ادامه داد: بازی سیاست پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و مهم این است که با شناخت درست از این بازی‌ها زمینه‌های تحقق و پیروزی‌های این بازی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

خبرنگاری دیگری در این نشست در مورد سامانه اس300 پرسید و گفت: در زمانی که دولت روسیه اعلام کرده بود که به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند اس300 را به ایران تحویل دهد، ایران شکایتی به این منظور در دیوان لاهه علیه روسیه مطرح کرد حال با توجه به اینکه روسیه اعلام کرده که بخشی از این سامانه را در ژانویه 2016 تحویل ایران خواهد داد آیا ایران از شکایت خود علیه روسیه در دیوان لاهه صرف‌نظر کرده است که انصاری در پاسخ گفت: یکی از توافقات اتفاق افتاده بین ایران و روسیه این موضوعی بود که اشاره شد. در مقطعی روسیه به استناد قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت اعلام کرد که امکان اجرای این قرارداد را ندارد و ایران نیز بر اساس سازوکارهایی که در قراردادهای بین‌المللی مطرح است در این ارتباط شکایتی را برای استیفای حقوق خود مطرح کرد.

قرارداد اس 300 در مسیر اجرا قرار دارد

انصاری ادامه داد: در فضای جدید بعد از برجام دولت فدراسیون روسیه آمادگی خود را برای تحویل این سامانه و اجرای قرارداد دوجانبه‌ای که بین دو کشور در این زمینه بسته شده بود، اعلام کرد و گفت که به تعهدات خود عمل می‌کند. در همین چارچوب در ارتباط با مسائل فنی این موضوع بین دو طرف مذاکراتی صورت گرفته و این قرارداد که یک قرارداد بین‌المللی است در مسیر اجرا قرار دارد و بر اساس روند اجرای قرارداد و تعهدات طرف مقابل آنچه که ایران نیز پذیرفته است در مسیر اجرا قرار می‌گیرد و مهم استیفای حقوق ملت ایران است و در صورتی که این موضوع محقق شود بر اساس توافقی که با طرف روسیه صورت گرفته است ایران اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان