بازدید 11351
۷

شایعه درگیری در مرز مهران از زبان سفیر عراق

سفیر عراق در ایران اخبار مطرح شده در خصوص عبور ۵۰۰ هزار نفر بدون روادید از مرز مهران و درگیری در مرز را شایعه‌ای خواند که از سوی دشمنان ۲ کشور منتشر می‌شود
کد خبر: ۵۵۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰ 16 December 2015
سفیر عراق در ایران اخبار مطرح شده در خصوص عبور ۵۰۰ هزار نفر بدون روادید از مرز مهران و درگیری در مرز را شایعه‌ای خواند که از سوی دشمنان ۲ کشور منتشر می‌شود و گفت: در حال مذاکره برای ثبت جهانی مراسم اربعین هستیم.

«راجح الموسوی» سفیر عراق در ایران در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اقدامات سفارت عراق در ارائه خدمات به زوار ایرانی در ایام اربعین حسینی گفت: این یک مراسم خوب و همراه با موفقیت بود. راهپیمایی اربعین یک اتفاق تاریخی بود که برای اولین بار با این حجم رخ داد.

وی با اشاره به راه‌اندازی 11 مرکز صدور روادید و ارائه خدمات کنسولی به زوار ایرانی در این ایام اظهار داشت: اینکه دو کشور توافق کنند در یک برهه حساس و تاریخی، 11 دفتر کنسولی و ارائه خدمات به زوار ایرانی راه اندازی شود موضوع بسیار مهمی بود. سفارت با یک چالش و وظیفه بزرگ روبرو بود، چرا که مسئولیت سنگینی داشت، زیرا باید کار این 11 دفتر را نظارت کرده و موفقیت آنها را تضمین می‌کرد. به همین دلیل کمیته‌ای در داخل سفارت تشکیل دادیم و من بر این 11 دفتر نظارت داشتم.

سفیر عراق با اشاره به مشکلات رخ داده در این زمینه افزود: در آغاز، با مشکلی روبرو شدیم - نبود دستگاه‌های چاپگر برچسب‌های مخصوص روادید - که مجبور شدیم این دستگاه‌ها را از ایتالیا وارد کنیم. دستگاه‌ها از ایتالیا به ترکیه و بعد وارد فرودگاه تهران شد و 2 روز طول کشید تا آنها را ترخیص کنیم. دستگاه‌ها شامگاه به سفارت رسیدند و در همان زمان برخی از آنها به صورت مستقیم به شهرستان‌ها فرستاده شد تا 11 دفتر مورد نظر کار خود را دنبال کنند. در روز بعد برنامه‌ریزی دستگاه‌ها انجام شد و شروع به کار کردند.

الموسوی با ذکر این نکته که دفاتر ما از 8 صبح تا 12 شب کار می‌کردند، اظهار داشت: برخی روزها تا 4 بامداد کار می‌کردیم تا پاسخگوی نیاز زوار باشد. برخی از مراکز روزانه 20 ساعت کار می‌کردند و در سفارت نیز تا 2 بامداد مشغول به کار بودند. تاکید داشتیم که روادید را همان روز تحویل گرفتن گذرنامه‌ها، صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این ایام مجموعاً روزانه یکصد هزار روادید صادر می‌شد که هیچ سفارتی در هیچ کجای دنیا چنین کاری نمی‌تواند انجام دهد، خاطرنشان کرد: من در رفت و آمد مداوم در مراکز ارائه خدمات بودم تا از نزدیک نظارت داشته باشم و مشکلات احتمالی برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در این امتحان بزرگ موفق شدیم و تجربه گران‌قیمتی به دست آوردیم و در حال مذاکره هستیم تا این مناسبت را به ثبت جهانی برسانیم.

الموسوی با اشاره به اینکه 3 روز در مهران دفتر کنسولی دایر شده بود اما هیچکس مراجعه نکرد چرا که همه منتظر لغو روادید در این ایام بودند، افزود: ما ازدحام روزهای بعد را پیش‌بینی می‌کردیم و در مسائلی که رخ داد حتی یک درصد هم تقصیر نداشتیم، زیرا به هر کسی که مراجعه کرد در کمترین زمان ممکن روادید دادیم و حتی تا شامگاه پنجشنبه نیز این موضوع ادامه داشت.

وی در خصوص اتفاقات رخ داده در مرز مهران (ضرباطیه) نیز که عنوان شده حدود 500 هزار نفر بدون روادید از این مرز عبور کردند نیز اظهار داشت: ورود این تعداد ایرانی از طریق مرز مهران و درگیری در مرز شایعه است و از سوی دشمنان 2 کشور منتشر می‌شود. حتی 10 درصد این تعداد نیز بدون روادید عبور نکردند.

سفیر عراق درباره اظهارات مطرح شده برای لغو روادید بین 2 کشور نیز گفت: صحبت‌هایی بین مقامات 2 کشور شده و امیدواریم به نتیجه‌‌ای برسد که به سود دو ملت و دو کشور باشد. روابط ما بسیار خوب است و چیزی نیست که آن را تحت الشعاع قرار دهد.

الموسوی ادامه داد: سخنانی در این خصوص رد و بدل شده، اما به آن صورت رسمی نیست، چرا که به تازگی موضوع اربعین تمام شده و تا این لحظه گفت‌وگوی مستقیم رسمی نداشته‌ایم.

وی درباره تأمین امنیت این مراسم علیرغم جمعیت بسیار بالا و حضور تروریست‌ها در این کشور نیز اظهار داشت: آیت الله خامنه‌ای پارسال گفتند که برگزاری مراسم به این شکل یک معجزه بود و امسال نیز چنین اظهاراتی را تکرار کردند. همه مسئولان ایرانی نیز متفق‌القول بودند که این امنیت یک مسئله اعجاب‌برانگیز است که ملتی با گروه‌های تکفیری بجنگد و در عین حال امنیت مراسمی 25 میلیون نفری را نیز تأمین کند.

سفیر عراق افزود: چنین مراسمی پیامی نیز برای تروریست‌ها داشت که ملت عراق با دست خالی و بدون سلاح و حتی چاقو، صدها کیلومتر آمدند تا به مقصود و معشوق خود برسند. دولت عراق یک طرح کامل امنیتی برای تأمین امنیت زائران اجرا کرد که کاملاً موفق بود و همه ملت عراق نیز خانه‌های خود را به روی زائران باز کرده و از آنان پذیرایی کردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۷
آفرين بر اين همت و اين تلاش بسيار آفرين بر عراق آفرين بر ايران آفرين بر همه محبين حسين
واقعاً در کربلا غوغا بود و عشق موج می زد و مردم عراق سنگ تمام گذاشتند با چشم گریان اینها را می نویسم چون خودم بودم و شاهد ماجرا
من امسال قسمتم شد جزو زائرين اربعين باشم واقعا دستشان درد نکند سنگ تمام گذاشتند براي زوار ، اجر همه با آقااباعبدالله
بسمه تعالی
لبیک یا حسین (ع)

واقعا" جمله ئ که یک شیعه عراقی چند سال پیش در یک برنامه گفت "هر کسی می خواهد شیعه واقعی عراقی را بشناسد در اربعین بیاید عراق... من دو سال است این را با تمام وجود دیده و حس کرده ام . به همه دوستداران اهل بیت پیشنهاد می کنم این عشق و عاشقی، را از نزدیک یک بار تجربه کنند... حسین (ع)همیشه زنده است و زنده خواهد بود...
خدا قوت. دست مریزاد. ازهمه خدام زوار، مردم مهمان نواز و شیعه عراق و نظامیان این کشور ممنونیم. اجرتون با ابا عبداله (ع)
با گفتن خدا قوت به دست اندر کاران مراسم اربعین حسینی.ازدولت وملت برادر ودوست عراق هم تشکر میکنم.
ان الحسین مصباح الهدای و سفینه النجاه . این مدد الهی بود که این همه جمعیت به عشق کسی که سرتا پا برای خدا بود به کربلا بروند . تجربه بسیار خوبی بود من دو سال توفییق زیارت دارم . بسیار عالی بود من از مردم عراق بسیار تشکر می کنم . امیدوارم که هر سال بهتر شود . و روزی برسد که همه دنیا مقصدشان کربلا باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان