بازدید 16818
بسته خبری استانی «تابناک»؛

ساخت دروازه استانبول در تبریز! / خط 2 مترو به جای نقش جهان از كجا عبور می كند؟! / یازده جسد از جانباختگان منا در پزشکی قانونی تهران

بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته و یا کمتر دیده می‌شوند؛ اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۴۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷ 15 November 2015
بسته خبری استانی «تابناک»؛مجموعه سایت‌های استانی «تابناک» که به صورت یک منظومه رسانه‌ای ذیل سایت «تابناک» فعالیت دارند، در گستره استانی خبرهای متنوعی تولید می‌کنند که بخشی از این خبرها برای عموم مخاطبان در هر نقطه از کشور جذاب است. «تابناک» با این نگاه، گلچینی از وقایع کشور که کمتر در معرض توجه عمومی قرار می‌گیرد اما از اهمیت بالایی برخوردار است را قالب «بسته خبری استان‌های تابناک» منتشر می‌کند.

بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته می‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.

در بسته خبری استانی ذیل هر سرکلیشه استانی، می‌توانید گزیده آخرین اخبار استان مذکور را بیابید و با کلیک بر سر کلیشه یا با استفاده از QR CODE تلفن همراه تان وارد استان مورد نظرتان شوید و وسعت بیشتری از اخبار استانی منطقه جغرافیایی مدنظر را تماشا کنید.

«تابناک» با هدف اختصارنگاری در تنظیم مهم ترین اخبار نقاط مختلف کشور در قالب این بسته، با رویکرد غالب انتشار اخبار و تحلیل های اختصاصی و منطقه‌ای، این بسته خبری را گرد آوری و عرضه می‌کند. «تابناک» خلاصه‌ای از این اخبار را تقدیم‌تان می‌کند که با کلیک بر  تیتر اخبار می توانید متن، تصاویر و محتوای بیشتر را مشاهده کنید.

ه

ساخت دروازه استانبول در تبریز!

تابناک آذربایجان شرقی گزارش میدهد، صادق نجفی شهردار تبریز با بیان اینکه شهرداری تبریز قصد دارد ورودی‌های جاده‌ای را به یکی از مهم‌ترین و زیباترین اماکن دیدنی کلانشهر تبریز تبدیل کند گفت: باید تعریض معابر، ایجاد فضای سبز، بدنه‌سازی و جمع‌آوری المان‌های زائد در اولویت شهرداری‌های مناطق مربوطه قرار گیرد.

شهردار تبریز در ادامه سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن پایانه‌های ریلی و هوایی در حوزه منطقه 6 گفت: پیشنهاد ایجاد بازارچه‌های دائمی، پارک سوار و امکانات تفریحی در این اماکن بررسی می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه منطقه 6، بر لزوم توجه به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و نیز جذب سرمایه گذاران خارجی تاکید کرد.


چرا به جای تولید علم، فقط ترجمه کرده‌ایم؟

حجت الاسلام دكتر عباس عباس زاده عضو هيئت علمی دانشكده الهيات دانشگاه تبريز به تابناک آذربایجان شرقی درباره اینکه آیا سرعت رشد ما خوب بوده است یا نه؟ :گفته استاگرچه به این سوال نیز میتوان پاسخ مثبت داد و شتاب حرکت علمی را مطلوب ارزیابی کرد ولی با توجه به عقبماندگیهای دوران پیش از انقلاب هرگز نمیتوان آن را با وضع فعلی جهان معاصر مقایسه کرد. موانعی که در راه توسعه کشور پس از انقلاب ایجاد شده بسیار زیاد بوده است چنانکه اگر کشورهای مستکبر جهانی ما را به حال خود رها میکردند شاید وضعمان بهتر از آنچه هست میبود.

وی در بخشی دیگر از این سخنان اظهار داشت: ما به جای تولید علم به ترجمه آن پرداخته‌ایم. شاید دلیل آن را بتوان در هدایت تحصیلی دانش آموزان جستجو و دریافت کرد چرا که استعدادهای برتر به رشته‌های مهندسی و پزشکی هدایت می‌شوند و استعدادهای پایین با معدل کم به علوم انسانی می‌روند. این در حالیست که علوم انسانی بسیار پیچیده، وسیع و عمیق است؛ چرا که با انسان سروکار دارد و انسان اشرف مخلوقات است و ابعاد مختلفی دارد و موجودی ناشناخته معرفی شده است.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
خط دو مترو به جای نقش جهان از کجا عبور می‌کند؟

تابناك اصفهان گزارش داد، مدیركل میراث فرهنگی اصفهان از تغییر مسیر خط 2 مترو و عبور نكردن این خط از میدان نقش جهان خبر داد كه از همین رو عده بسیاری به دنبال یافتن مسیر جایگزین بودند. حال چندی است كه پس از معضلات خط یك مترو اصفهان، مسائل و حاشیه های خط دو نیز اضافه شده و همین مسئله سبب نگرانی مردم اصفهان شده است.

پیش از این مطرح شده بود كه خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان، كه یكی از آثار تاریخی ارزشمند اصفهان است عبور می كند و این موضوع باعث نگرانی اهالی میراث فرهنگی و مردم اصفهان شد؛ حتی كار به جایی رسید كه یونسكو در نامه ای به میراث فرهنگی اصفهان اعلام كرد، در صورت عبور مترو از میدان نقش جهان این میدان تاریخی از میراث جهانی یونسکو خارج می شود.

با این تهدید عده بسیاری از جمله مدیركل میراث فرهنگی وقت تأكید داشتند هر چند که توسعه شهری لازم و ضروری است ولی اصفهان یک شهر تاریخی است که باید هویت و تاریخ آن حفظ شود. عده بسیاری از رسانه ها و مسئولان معتقد بودند نباید میدان امام قربانی توسعه شهری شود.

از نظر فنی مترو می توانست سه مسیر برای عبور خط 2 به سمت غرب اصفهان انتخاب كند؛ خیابان ابن سینا، خیابان عبدالرزاق و میدان نقش جهان. از لحاظ میراثی خیابان ابن سینا به دلیل اینكه قدیمی ترین خیابان اصفهان بوده و خانه های مختلف تاریخی در آن واقع شده است مسیر مناسبی نبود. از سوی دیگر خیابان عبدالرزاق نیز شعاع مناسب برای دور زدن مترو را نداشت و اگر قرار بود قطار از این مسیر عبور كند باید از زیر مسجد جامع (كه خود از آثار به مراتب مهم از میدان امام نقش جهان است) عبور می كرد یا از زیر بازار عتیق كه دارای 45 اثر تاریخی قدیمی است می گذشت. با توجه به این موضوع بود كه مسیر میدان نقش جهان برای حركت مترو مناسب ترین مسیر عنوان می شد اما با این وجود نیز همه به دنبال این بودند كه توسعه شهر و احداث مترو به آثار تاریخی ضربه نزند.

با وجود این صحبت ها، صبح امروز فریدون الهیاری در گفت و گو با یكی از رسانه ها تأكید كرده كه عبور مترو از زیر میدان نقش جهان منتفی است و مسیر جایگزینی به شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان پیشنهاد شده که توسط این شورا نیز مورد تایید قرار گرفته است. پس از این صحبت ها همه در صدد كشف مسیر جایگزین خط دو بر آمدند.

شنیده های خبرنگار تابناك اصفهان حاكی از این است كه مسیر جایگزین، چهارراه شكرشكن، چهارراه نقاشی، خیابان فلسطین، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان آمادگاه است.

الهیاری در گفت و گو با تابناك اصفهان صحت بخشی از این مسیر را تأیید كرد. وی در ادامه تأكید داشت: مسیر جایگزین انتخاب شده باید به تصویب شورای عالی ترافیك كشور برسد تا بتوانیم به صورت قطعی آن را اجرا كنیم. همه شهر اصفهان میراثی است و در انتخاب مسیر، تنها عبور نكردن از میدان امام برای ما مهم بوده و این كار خودش به عنوان یك گام مهم به حساب می آید.

با این وجود، تمام این مسائل باید به تصویب شورای عالی ترافیك كشور كه متشكل از وزیر راه، رئیس سازمان محیط زیست، وزیر ارتباطات، وزیر نیرو است و به ریاست وزیر كشور اداره می شود، برسد.


مجرمان از در بیرون می‌روند و از پنجره می آیند!


تابناک اصفهان گزارش داد، با جریان یافتن آب در زاینده رود بعد از ماه ها خشک بودن رودخانه، گویی علاوه بر جور شدن بساط شادی و نشاط اجتماعی در شهر اصفهان، بساط برخی سودجویان در جوار آب هم دوباره برپا شده است. در حالی که دو هفته از باز شدن آب زاینده رود نمی گذرد اما مشاهدات میدانی اخیر نشان می دهد، عرضه کنندگان غیرمجاز قلیان در حاشیه زاینده رود که در نیمه اول سال با تلاش ماموران نیروی انتظامی جمع آوری شدند اکنون دوباره فعالیت خود را از سر گفته اند.

هرچند شیوه و روش عرضه قلیان از سوی این گروه‌ها تغییر یافته است اما گویی خطرات بیشتری مشتریان این قلیان‌های سیار در حاشیه زاینده رود را تهدید می کند. این گروه‌ها که مانند سابق نمی‌توانند به صورت علنی به عرضه قلیان اجاره ای اقدام کنند اکنون در قالب گروه‌های خانوادگی و دوستانه کار عرضه و اجاره قلیان را انجام می‌دهند.

این روش عرضه که به صورت مخفیانه صورت می گیرد سبب شده تا شناسایی متخلفان برای پلیس سخت تر شود اما به هرحال یکی از تهدیدات این نوع قلیان ها که می تواند در این مورد هم محتمل باشد، عرضه قلیان های شیشه ای یا ته مانده‌های کراک در تنباکوی این نوع قلیان هاست.

با توجه به اینکه حدود 90 درصد مصرف کنندگان قلیان های اجاره ای حاشیه زاینده رود، دختران جوان هستند، این موضوع بیشتر از گذشته نگران کننده به نظر می رسد چراکه علاوه بر عرضه قلیان به صورت غیرمجاز اکنون مسئله، عرضه قلیان‌های آلوده به مواد مخدر صنعتی هم مطرح شده است!

تابناك اصفهان گزارش داد، چند روز پيش وزير ارتباطات در بازديد از غرفه يكي از رسانه هاي اصفهاني در نمايشگاه مطبوعات مطرح كرده كه "هر چقدر اصفهان پهنای باند اینترنت بخواهد در اختیارش قرار خواهم داد!" وی با بیان اینکه من خودم اصفهانی هستم و قول می دهم وزارت ارتباطات هر گونه همکاری که نیاز است تا مشکلات اینترنت اصفهان برطرف شود، انجام دهد.

واعظی گفت: نکته ای که می بایست مد نظر قرار گیرد انجام پروژه های اینترتی در راستای سیاست خصوصی سازی است که به پیمانکاران خصوصی واگذار گردیده و تحقق این امر با پیگیری اجرای آن در بخش خصوصی صورت می پذیرد.

اين صحبت ها در حالي است كه در چند ماه اخير انتقادات شديدي از سوي مسئولان و مردم اصفهان به گوش مي رسيد كه حاكي از وضعيت نامناسب اينترنت و همچنين عدم خدمت رساني مناسب توسط مخابرات اصفهان بوده است.

در ماه هاي گذشته با وجود اينكه در ابتداي سال، يكي از سياست هاي مخابرات توسعه پهناي باند و همچنين كيفيت خدمت رساني به مشتريان بود، وضعیت اینترنت مخابرات و همچنين ساير شركت هاي خدمت رساني اينترنت به گونه اي شد كه انگار كسي پايش را بر روي سيم اينترنت اصفهان گذاشته و اين مسئله باعث قطع شدن و سرعت كند اينرنت شده است.

اختلال در شبکه اینترنت شهر اصفهان در چند ماه گذشته به گونه اي بوده كه حتي عده اي قيد اينترنت هايي كه از شركت مخابرات را بزنند. نكته قابل توجه كه بيش از پيش صحبت هاي وزير را تحت الشعاع قرار مي دهد، اين بوده كه در چند روز گذشته وضعيت اينترنت خيلي مناسب نبوده و مردم اصفهان در بسياري از موارد با مشكل مواجه شده اند. حال بايد توجه داشت كه آيا با وجود اين صحبت هاي وزير اصفهاني دولت، در توسعه پهناي باند و همچنين افزايش سرعت اينترنت تغييري صورت مي گيرد يا نه؟!


وقتی همه «بهشت» را برای خود می‌خواهند

تابناک اصفهان گزارش داد، حمام تاريخي بهشت گلپايگان با قدمت تاريخي بيش از 100 سال در گير و دار تبديل به نقطه گردشگري و يا تبديل شدن به فضاتي سبز و ممانعت از پارك خودرو روبروي منزل شهروندان خاص مانده است.

 حمام موقوفه «ملاصدرا» معروف به «بهشت» يكي از ده‌ها اثر تاريخي شهر گلپايگان است كه بازيچه برخي افكار كوتاه قد شده است و براي ماندن جان مي‌كند.

در اين راستا برخي از شهروندان گلپايگان با پيگيري‌هاي خود سعي بر حفط اين حمام تاريخي و تبديل آن به نقطه گردشگري براي شهرشان دارند و اين در حالي است كه برخي ديگر از شهروندان براي جلوكيري از ايجاد تردد گردشگران روبروي درب منازلشان قصد برنامه‌ريزي براي تخريب اين حمام و تبديل آن به فضاي سبز را دارند.

عبدالله عباسي،‌عضو هيات امناي حمام تاريخي «بهشت» با انتقاد از روند توجه اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان گلپايگان و ميراث فرهنگي اين شهرستان در خصوص نظارت بر وضعيت اين حمام تاريخي مي‌گويد: حدود 10 سال است كه اين حمام مامني براي معتادان شده است و بارهاي اين موضوع را در مراسم‌هاي مختلف گوشزد كرده‌ايم.

وي به برخي تصميمات قبلي گرفته شده در خصوص اين حمام و تبديل آن به خوابگاه دانشجويي در 6 سال گذشته اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: حدود 6 سال گذشته يكي از خيران استان قصد تبديل اين حمام به خوابگاه دانشجويي را داشت كه به دليل برخي كارشكني‌ها اجراي اين طرح محقق نشد و اين اثر همچنان در وضعيت بحراني ماند.


آیا قرار است پرونده «ثامن‌الحجج» هم مانند «میزان» بحرانی شود؟

تابناک اصفهان گزارش داد، هنوز داستان پر کش و قوس موسسه مالی اعتباری میزان به انتها نرسیده و خیال سپرده گذاران این موسسه که حساب و کتاب هایشان به بانک صادرات سپرده شده، از بابت بازپس‌گیری اندوخته‌های مالی‌شان کاملا راحت نشده که از برخی شهرها خبر شکل گیری اعتراضاتی جدید به گوش می‌رسد.

این بار نوبت به سپرده گذاران موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج رسیده که از بانک مرکزی درباره غیرقانونی بودن آن شنیده و نگران شوند و حتی از آن فراتر، با هشدار رسمی این بانک مواجه شده‌اند که به مردم می‌گوید فریب این موسسه و نهادهای غیرقانونی مشابه را نخورند و ریسک سرمایه گذاری در این موسسات را نپذیرفته و از تبعات احتمالی این ماجرا حذر کنند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخی شعب این موسسه در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می‌برند تا جایی که به دلیل ناتوانی در پرداخت سپرده مراجعان، از ایشان ثبت نام به عمل می‌آورند و پرداخت مبالغ را بر اساس این ثبت نام، به روزهای بعد و رسیدن نقدینگی به شعبه موکول می‌کنند؛ موضوعی که به شدت مراجعان و سپرده گذاران را نگران کرده و وضعیت طلب‌کاران موسسه میزان را به ایشان یادآوری می‌کند.

این موضوع موجب شده که برخی شایعات پیرامون این موسسه نقل شده و بر نگرانی های مردم بیافزاید تا جایی که برخی از سپرده گذاران این موسسه ابراز اطمینان می‌کنند که تخلفی بزرگ (مثل اختلاس) در این موسسه رخ داده و طلبکاران آن، به معنای واقعی کلمه «مال باخته» شده‌اند.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /

موفقیت طرح پاكبان محرم و استقبال شهروندان و مسوولان

کارشناسان اجتماعی و شهری معتقدند مشارکت شهروندان در امور شهری تاثیر بسیار تعیین کننده ای در پیشبرد اهداف و اقدامات شهری دارد و راه حل جلب این مشارکت، تقویت حس تعلق به شهر در شهروندان است. هویت‌بخشیدن به شهر و درگیرکردن فعالانه نسل‌های جدید و قدیم در ارتقای وجهه شهر از کارهای موثر دیگر در جلب مشارکت شهروندان است.

شهر خانه شهروندان است و دخالت دادن شهروندان در مسائل شهرشان لازمه بهبود فرهنگ شهروندی است. شهردار اردبیل در زمان روی کار آمدن با اشرافیت به این موضوع، توسعه اجتماعی–فرهنگی را سرلوحه برنامه های خود در شهرداری اردبیل عنوان کرد که نمونه های عملی شده چون طرح «پاکبان محرم» نشان از عزم «حمید لطف اللهیان» برای تحقق این اولویت مهم است.

چهره متفاوت محرم امسال با حضور «پاکبانان محرم»

در ماه محرم همزمان با سوگواری سالار شهیدان یک حرکت مثبت و فرهنگی دیگر از سوی شهرداری اردبیل در جلب مشارکت شهروندان در امور شهری را شاهد بودیم. طرح «پاکبان محرم» برای اولین بار با حضور داوطلبانه جوانان و فرهیختگان شهر در میان انبوه عزاداران اجرا شد که توجه شهروندان حاضر در معابر را به حفظ پاکیزگی شهر جلب می کرد.

پاکبانان محرم امسال در سطح شهر اردبیل در روزهای تاسوعا و عاشورا با کاورهای سبز رنگ با دستکش در یک دست و کیسه زباله در دستی دیگر اقدام به جمع آوری زباله های سطح شهر در مسیر حرکت دسته های عزاداری می کردند.

این طرح با مشارکت شهرداری اردبیل و فعالان محیط زیست توانست نقطه عطفی در راستای فرهنگ سازی شهروندی و اتفاقی متفاوت در محرم سال 94 اردبیل باشد.

استقبال شهروندان از طرح پاکبان محرم

به گزارش تابناک اردبیل، یکی از شهروندان با مشاهده این حرکت پاکبانان در جمع آوری زباله هایی که اغلب ظروف یکبار مصرف بود و چهره شهر را آشفته کرده بود، اظهار کرد: با دیدن حرکت یکی از پاکبانان که لیوان یکبار مصرف رها شده از سوی یکی از شهروندان را از زمین برداشت، زشتی این کار را بیشتر درک کردم و کاملا مشخص بود که شخصی این کار را انجام داده بود از کار خود شرمگین و پشیمان شد.

وی افزود: فکر می کنم دیگر شهروندان نیز با دیدن این صحنه احساس مسوولیت شان در قبال شهر بیشتر شود.

بانوی شهروند دیگر حضور پاکبانان در سطح شهر در تاسوعا و عاشورای حسینی را یک حرکت مثبت فرهنگی در جهت آگاهسازی شهروندان از مسوولیت شان در قبال شهر برشمرد و افزود: امیدواریم تداوم چنین برنامه هایی باعث ارتقا فرهنگ شهروندی شود.


شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
نمی‌توان مشکلات جاده چالوس را با توهین و شعار دادن برطرف کرد

تابناک گزارش داد، چندی پیش محمد تقی ایرانی معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه شهرستان کرج، به دنبال افزایش مشکلات و معضلات جاده چالوس و افزایش هزینه‌های این جاده که بر دوش مردم استان البرز، پیشنهادی را برای برون رفت از مشکلات مطرح کرد.

بخشی از این پیشنهاد مربوط به صدورت کارت سبز تردد در جاده چالوس ویژه روزهای تعطیل بود که متاسفانه با پاسخ‌های غیر منطقی و غیر معقول روبه‌رو شد. از جمله آنکه قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با ادبیاتی نامتعارف گفته بود: فرماندار کرج چه کاره هستند که چنین اظهارنظرهای غیر کارشناسی می کند! این حرف پوچ است! هر فردی هنگام سخن گفتن و ارائه پیشنهاد باید سعی کند تا حرف‌های نسنجیده نزند!

در پاسخ به این توهین‌ها محمد جواد کولیوند نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده چالوس یکی از زیباترین جاده‌های جهان است که متاسفانه از ابتدای احداث این جاده تا به امروز به صورت سنتی اداره می‌شود. این جاده در حالی به عنوان یکی از پرترددترین محورهای برون‌شهری کشورمان به شمار می‌آید که حتی از امکانات ابتدایی محروم است.

نماینده کرج در خانه ملت تصریح کرد: این جاده حداکثر ظرفیت تحمل عبور و مرور 10 هزار خودرو را دارد، اما ما در برخی از روزها شاهد هستیم که بیش از 100 هزار خودرو در این محور حضور دارند. به دلیل اینکه جاده چالوس جزء معدود راه‌های اتصال دو استان پر جمعیت تهران و البرز به استان‌های شمالی است، حجم بسیار زیاد ترافیک به این محور تحمیل شده که این امر خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته است.


شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند /
کاهش قیمت مرغ و عدم تناسب عرضه و تقاضا در ایلام

تابناک ایلام گزارش داد، پرورش دام،خصوصا مرغ گوشتی وتخمگذار در استان ایلام از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی قابل‌توجهی برخوردار است  که اگر با برنامه‌ریزی به آن نگاه شود می‌تواند در توسعه و افزایش سطح تولیدات وصادرات آن به خارج از کشور وافزایش درآمدهای ارزی نقش مثبتی را ایفا کند.

البته ناگفته نماند که این پتانسیل ارزشمند با کاستی‌ها و چالش‌هایی نیز مواجه است که می توان با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان وافراد صاحب نظر زمینه‌ای را برای هم‌اندیشی و بحث در مورد ظرفیت‌ها و چالش‌های آن دراستان فراهم کرد .

به عقیده صاحب نظران وکارشناس حوزه علوم دامی ،راه‌حل مشکلات صنعت طیور استان بهره‌گیری از روش‌های نوین و دوری کردن از شیوه سنتی است که برای توسعه و پیشرفت در این زمینه باید با اتکا به علم و دانش روز این صنعت را گسترش داد و به دلیل مازاد تولید نسبت به سرانه مصرفی استان راهکارهای مناسبی جهت عرضه تولیدات اندیشیده شود.

طیور گوشتی سبک از لحاظ بهداشتی در سلامت جامعه تأثیر دارد و همچنین ازنظر اقتصادی به دلیل مصرف کمتر نهاده غذایی، سوخت، دارو و سایر هزینه‌ها برای مرغداران به‌صرفه‌تر است بنابراین در این زمینه باید تلاش کرد تا ذائقه مردم که خواهان مصرف طیور گوشتی سنگین هستند را با فرهنگ‌سازی تغییر داد، البته در این راستا صداوسیما، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مرتبط در خصوص تحقق این امر می‌توانند همکاری کنند.

شاهرخ گرایی رییس اتحادیه مرغداران شهرستان چرداول درگفتگو با خبرنگار تابناک ایلام  یکی از مشکلات عمده فراروی  تولیدکنندگان مرغهای گوشتی راپیشی گرفتن هزینه های تولیداز درآمدها  عنوان کرد وگفت:یکی از مشکلاتی عمده ای که گریبانگیر تولیدکنندگان مرغ گوشتی در استان وخصوصا شهرستان چرداول شده است افزایش هزینه های تولید وکاهش قیمت فروش مرغ درموعد برداشت است به این معنا که با این شرایط عملا هزینه ها ازدرآمدها پیشی گرفته اند وبه نوعی مرغداران متضرر می شوند.

وی افزود: افت قیمتها درحین فروش مرغ بعنوان پدیده ای نامطلوب در صنعت مرغداری پدیدار شده است بنحوی که  درفروش این دوره 80درصد فروش برمبنای هرکیلو 3600تومان صورت گرفته است که باتطبیق هزینه تمام شده برای  هرکیلو به روشنی تفاوت فاحش هزینه ودرآمد مشخص می شود وبه نوعی تفاوت هزینه ودرآمد عملا از منابع مالی تولیده کننده به منابع مصرف کننده افزوده  می شود.

گرایی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را معضل فروش دانست وخاطرنشان کرد:درشهرستان چرداول 60واحد مرغداری وجد دارد که 80درصد آنها فعال هستند و حاصل این فعالیت تولید 12000تن گوشت مرغ است این درحالیست که مصرف این شهرستان تنها 1200تن است که بااین حساب تولید مرغ گوشتی 10برابر مصرف است که این موضوع مشکلاتی را ذر زمینه فروش مرغ به وجود آورده است.


از استادیوم خونین چوار ایلام تا انفجار در اطرف استادیوم پاریس

در جریان دیدار تیم های فرانسه و آلمان دو انفجار در نزدیکی ورزشگاه به وقوع پیوست و ماموران امنیتی به سرعت رییس جمهور فرانسه را از ورزشگاه خارج کردند.  جمعه شب تیم های فرانسه و آلمان در یک دیدار دوستانه در ورزشگاه استادو فرانس به مصاف هم رفتند که این بازی حوادث عجیبی را به خود دید. در جریان این بازی، صدای دو انفجار در نزدیک ورزشگاه شنیده شد، این دو انفجار در شمال شهر پاریس رقم خورده است.
 
با وقوع این دو انفجار، مسئولین امنیتی، به سرعت فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه را که برای تماشای این بازی به استادیوم آمده بود، از ورزشگاه خارج کردند. آری این خبری بود که دیشب به سرعت در تمام خبرگزاری ها و شبکه های رادیو و تلویزیونی منتشر شد. ناخودآگاه یاد فاجعه تاریخی استادیوم چوار در سال 65 افتادم؛ جایی که تیم های منتخب چوار و منتخب جوانان استان ایلام در دیداری دوستانه به مصاف هم رفتند. بازی تا دقیقه 55پرهیجان و با هیاهوی زیادی پیگیری می شد.

ناگهان در دقیقه 55 دو بمب افکن رژیم بعثی عراق خود را بر فراز استادیوم چوار رساندند و مسابقه فوتبال را با انواع و اقسام بمب ها بمباران نموده و اولین  مستطیل سرخ ورزش فوتبال را طراحی کردند.در آن مسابقه که درست مانند بازی فرانسه و آلمان دوستانه بود، تلخ ترین صحنه ها در داخل زمین فوتبال مشاهده شد و داوران، تماشاگران،بازیکنان و مربیان زیادی به شهادت رسیده و تعداد کثیری مجروح شدند.

تاریخ هیچگاه به خود ندیده که دو هواپیما بصورت هدفمند یک مسابقه فوتبال را مورد هجوم قرار دهند و در جنگی نابرابر، ناسالم ترین رقابت تاریخ را رقم زنند. بازیکنان، داوران و مربیان تیم های فرانسه و آلمان به راحتی از مهلکه گریختند.اما، شهدای مظلوم واقعه چوار نمی توانستند در جنگی نابرابر از تیررس هواپیماهایی که بر زمین فوتبال مسلط شده بودند، فرار کنند! ای کاش انفجار در ورودی ورزشگاه پاریس، فدراسیون فوتبال ایران و فیفا را متوجه عمق فاجعه خونین چوار نماید. ای کاش... .

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز!
هزینه 100میلیارد تومانی مرمت آثار باستانی در تهران

رئیس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه اقامتگاه های غیرمجاز برای توریست ها با هماهنگی پلیس امنیت شناسایی می شود، گفت: در حوزه مرمت آثار باستانی (سردر باغ ملی، ناصرخسرو، میدان مشق، خیابان کوشک و ..) شهرداری با هزینه 100 میلیاردتومانی در حال فعالیت است.

رجبعلی خسروآبادی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران درباره تعامل شهرداری و میراث فرهنگی تهران اظهار داشت: در یک سال گذشته ثبات رای برای سالم سازی حوزه میراث و اعتمادسازی برای نهادهای بیرونی سازمان از جمله شهرداری تهران ایجاد کردیم و اکنون این نهاد به میراث فرهنگی اعتماد کاری بیشتری از گذشته دارد.

وی ادامه داد: این تعامل در تفاهم نامه های ما با شهرداری تهران نمونه های فراوانی دارد که برای مثال در حوزه مرمت آثار باستانی (سردر باغ ملی، ناصرخسرو، میدان مشق، خیابان کوشک و ..) شهرداری با هزینه 100 میلیاردتومانی در حال فعالیت است.

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران افزود: شهرداری در این زمنه به وظایفش عمل می کند امیدواریم این تفاهم و همکاری ادامه یابد اخیرا در حوزه تطبیق حرائم با شهرداری همکاری می کنیم که محصول آن تعیین و تطبیق 300 اثر ثبت شده در تهران است، در این صورت دیگر نیاز به استعلام شهرداری از سازمان میراث نیست بلکه در حرائم پلاک و متراژ مشخص می شود.

خسروآبادی در پاسخ به این سوال که چرا انتقال بانوی 7 هزارساله به موزه ملی اینقدر دیر اتفاق افتاد و سهل انگاری از کجا بود؟ گفت: اسم این اتفاق را سهل انگاری نمی گذاریم، در این قضیه سه نهاد پژوهشگاه،  میراث فرهنگی استان  سازمان زیباسازی به نمایندگی از شهرداری درگیر بودند. درواقع تفاهم نامه هایی از دوران ریاست سابق سازمان زیباسازی بود که در بین پژوهشگاه و سازمان زیباسازی در این مورد عن قولت هایی پیش آمد تا اینکه با تغیر روسای این سازمان و جابه جایی ها عدم هماهنگی ایجاد شد.


تولد 24 نوزاد تهرانی در هر یک ساعت/ افزایش آمار نوزادان پسر

مدیر کل ثبت احوال استان تهران گفت: طی دوره هفت ماهه سال 94 در استان تهران 121 هزار و 922 واقعه ولادت را ثبت کردیم که نسبت به سال گذشته در همین مدت 5.89 درصد افزایش داشته است. 62 هزار و 640 نفر از این نوزادها پسر و 59 هزار و 282 نفر دختر بوده اند.

محمد مهدی اعلایی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران به ارائه آمار ولادت در 7 ماهه سال 94 در استان تهران پرداخت و اظهار داشت: طی این دوره هفت ماهه در استان تهران 121 هزار و 922 واقعه ولادت را ثبت کردیم که نسبت به سال گذشته در همین مدت 5.89 درصد افزایش داشته است. 62 هزار و 640 نفر از این نوزادها پسر و 59 هزار و 282 نفر دختر بوده اند.

وی افزود: طی این 7 ماه در استان تهران در هر ساعت 24 نوزاد به دنیا آمده است که نسبت جنسی بدو تولد 106 بوده است به این معنا که  به ازای 100 نوزاد دختر 106 نوزاد پسر به دنیا آمده است.

مدیرکل ثبت احوال استان تهران در ادامه آمار چندقلوزایی در استان را ارائه کرد و گفت: از کل آمار ولادت ، ۱۱۷ هزار و ۲۸۱ مورد تک زایی و ۴ هزار و ۶۴۱ مورد نیز چندقلوزایی بوده است که دو هزار و ۲۸۳ مورد دوقلو و ۷۱ مورد سه قلو به ثبت رسیده است.


وجود11 جسد از جانباختگان منا در پزشکی قانونی تهران

مدیرکل اداره پزشکی قانونی تهران گفت: از 172 جسدی که از جانباختگان منا در اختیار ما قرار گرفت 10 مورد شناسایی نشده و یک مورد هم تحویل داده نشده است، در کل 11 مورد جسد در پزشکی قانونی تهران وجود دارد.

مسعود قادی پاشا در گفتگو با تابناک تهران گفت: از 172 جسدی که از جانباختگان منا در اختیار ما قرار گرفت 10 مورد شناسایی نشده و یک مورد هم تحویل داده نشده است، در کل 11 مورد جسد در پزشکی قانونی تهران وجود دارد. تعدادی از خانواده ها باید برای تطبیق DNA مراجعه کنند که تا کنون مراجعه نکرده اند، شناخت DNA هم یکطرفه نیست با این حال استخراج شده و آماده است.

مدیرکل پزشکی قانونی تهران در پاسخ به این سوال که گفته می شد روزهای اول نگه داری اجساد شرایط بدی داشته و اجساد را در وسط سالن تشریح قرار داه بودند؟ و بوی نامطبوعی از اجساد می آمد گفت: ما موضوع فساد نداریم تا موجب از بین رفتن جسد شده باشد، اجساد در پزشکی قانونی همه در سردخانه و زیر صفر درجه نگه داری می شوند. بوی نامطبوع و فساد اجساد هم در عربستان بوده است.

وی درباره نحوه شناسایی اجساد هم گفت:از روی عکس نمی شود تشخیص داد. از روی فرمت و پراکندگی مو و نشانه ای در بدن...که حتما باید از سوی بستگان شناسایی شود. هویت اگر مشخص هم باشد برای تحویل اجساد بستگان باید رویت کنند چرا که چهره پس از فساد جسد تغییر می کند.

قادی پاشا با بیان اینکه معاینه اجساد سخت است، اظهار داشت: اگر بیماری ویروسی باشد بسیاری از آن ها پس از مرگ انتقال می یابد خوشبختانه اجساد کشته شدگان منا ویروس نداشتند.

مدیرکل اداره پزشکی قانونی تهران گفت: در حوادث دسته جمعی کالبد شکافی حتما انجام می شود که تعدادی از اجساد در عربستان  کالبد شکافی شدند(تخلیه امحا و احشا) علت همه مرگ و میرها خفگی بوده است، موادی که برای تعیین و شناسایی DNA به کار برده شد چیزی حدود 350 تا 400 میلیون تومان برای پزشکی قانونی تهران هزینه داشت.

دو هزار دختر و پسر در یک سالن، چگونه باید مهار شوند؟! / سرنوشت موسسه ثامن الحجج مانند میزان شد!
امام جمعه: سفر وزیر به طبس، برنامه تبلیغاتی نماینده شهرستان در مجلس بود!

تابناک گزارش داد، سه روز پس از پایان سفر وزیر کشور به شهرستان طبس، حجت الاسلام سید ابراهیم مهاجریان مقدم، امام جمعه طبس در انتقادی شدید الحن گفت: وزیر کشور غیر از همان دیدار عمومی با مردم و دیدار با خانواده شهید که از والدین آقای فرماندار بود، برنامه دیگری در طبس نداشت. سفر هفته گذشته رحمانی فضلی، وزیر کشور به طبس، سفری دو روز بود که علی‌رغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای حضور ایشان در شورای اداری و جلسه تخصصی با مدیران استان، یکروزه و نیمه کاره به پایان رسید. این سفر با پیگیری‌های دکتر عبدالله زاده نماینده طبس و بشرویه و فردوس در مجلس شورای اسلامی انجام شده بود و طی آن برنامه ریزی‌های دیگری هم برای حضور در جلسه‌های تخصصی شده بود که همه نیمه تمام ماند.

امام جمعه طبس گفت: بنده با پرواز عازم تهران بودم و می خواستم به قم بروم اما با تاکیدات آقایان من سفرخود را لغو کردم. اما جناب وزیر طبق برنامه، از فرودگاه به مزارشهدا و زیارت امام زاده رفتند و بعد برای سخنرانی در جمع مردم طبس حاضر شدند، اما در حین سخنرانی وزیر ناگهان اعلام کردند که باید سخنرانی زود تمام شود تا ایشان در ساعت هشت و نیم عازم تهران شوند و اگر دیرتر به فرودگاه برسند به هواپیما اجازه پرواز در شب داده نمی‌شود.

حجت الاسلام مهاجریان مقدم با تاکید براین‌که این لغو شدن برنامه ها از سوی یک مسوول کشوری پیامد خوبی ندارد، تصریح کرد: در سفر ایشان از ائمه جمعه، مدیرکل‌ها و مسوولان استانی دعوت شده بود و این لغو شدن که لطمه شدیدی به روحیه دعوت شدگان زد، نشان از این دارد که برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای‌ در کار نبوده است.

وی همچنین اذعان کرد: حتی اگر آقای رئیس جمهور هم با ایشان کار داشتند با این عجله و اجرای ناتمام سفر و برنامه‌ها به این کیفیت، به جای اینکه ثمرات مثبت داشته باشد ثمرات منفی برای مسوولان دارد. آقای عبدالله زاده، مسوول سفر وزیرکشور و برنامه‌ریزی برای سفر ایشان بود و شاید هماهنگی های دیگر انجام نشده بوده و همین هم باعث شده بود که مسافرت ابتر و ناقص بماند.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!

نتیجه بدگمانی به کاندیدا شدن در انتخابات چیست؟!
 
تابناک خراسان رضوی، محمد سعید احدیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «این روزها شایعه کاندیداتوری من در انتخابات مجلس در برخی فضاها مطرح است و برخی در این باره از من سوال می کنند. در پاسخ باید بگویم که بنده بنای شرکت در انتخابات نداشته و ندارم.»

وی افزود: «البته نه به این دلیل که این مساله را کاری مذموم می دانم؛ اصولا یکی از انتقادهای همیشگی من نسبت به فضای عمومی موجود مبنی بر "بد تصویر کردن ورود به فعالیت‌های انتخاباتی" است، الان اینگونه است که اگر فردی تصمیم ورود به عرصه انتخابات داشته باشد، چنان در گمانه زنی ها درباره اش حرف می زنند که گویا دارد کار بدی می کند، نتیجه این فضا این می‌شود که افراد متخصص و متعهد رغبت کمی برای حضور در این فضا می کنند. چون در مجلس مثلا در مقایسه با استادی دانشگاه هم منافع مادی خوبتری ندارد و هم دردسرهای خیلی بیشتری وجود دارد، به همین دلیل برای متعهدان غیر توانمند یا افراد غیر سالم، میدان خالی می‌ماند که نتیجه آن لطمات بزرگ به مردم و انقلاب است.»

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خراسان و مدیر مسئول روزنامه خراسان در ادامه نوشته است: «لذا اگر روزی به جمع بندی برای حضور برسم برای شکستن این فضا، صریح و شفاف و با قدرت وارد عرصه خواهم شد، اما واقعیت این است که جمع بندی قطعی دارم که این دوره نباید وارد عرصه انتخابات شوم و تکلیفم را این می دانم که بارهایی که الان به دوشم هست را به جایی برسانم.»

از تقدیر گزینشی از رسانه‌ها تا وعده برخورد با سوء‌استفاده انتخاباتی از امکانات شهرداری مشهد

تابناک خراسان رضوی گزارش داد، تقدیر از فعالیت های مثبت و سازنده رویکرد حسنه ای‌ است که به عنوان ابزاری انگیزه‌افزا می تواند مورد توجه باشد هرچند در صورت عدم رعایت عدالت و برخورد سلیقه ای یا بدون ارائه توضیح کامل و درغیاب اطلاعرسانی شاخص‌های مشخص، هرگونه انتخاب ممکن است اثری معکوس داشته و اتفاقا تبعیض آمیز به نظر رسیده و دلسرد کننده یا تخریب و تخدیرگر شود.

شورای اسلامی شهر مشهد امسال ، خلاف سال گذشته که از رسانه های مختلف با گرایشات متفاوت قدرشناسی کرد، در روز پنجشنبه 21 ماه جاری صرفا تعداد بسیار محدودی از نمایندگان رسانه ها را برای تقدیر دعوت نمود و بسیاری از افراد و به ویژه منتقدان برای این جلسه مورد دعوت قرار نگرفتند.

بنابراین گزارش، تابناک رضوی، خبرآنلاین، جوان، خبر 8، مشهد تریبون، هفته نامه مکتوب، صبح توس، مشهد پیام، ایلنا، روزنامه ایران، روزنامه مردم سالاری و ... رسانه هایی بودند که علی رغم پوشش وسیع اخبار شورای شهر و انتقال نظرات بسیاری از اعضای شورا در مقاطع مختلف به افکار عمومی در قالب گزارش، خبر و مصاحبه و یادداشت مورد دعوت و تقدیر قرار نگرفتند.

همچنین شنیده های خبرنگار ما حاکی از آن است که نام یکی از منتقدین مدیریت شهری  که در ماه‌های اخیر نقدهای ویژه ای به مدیریت شهری وارد کرده بود نیز در لیست تقدیر بوده که در دقیقه 90 ، خط خورده است.

در حاشیه این جلسه البته محسن انتظاری هروی طی سخنانی ارزشمند در تالار شهر که ایسنا آن را منتشر کرد، اظهار کرده است: بر اساس قانون ورود تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی مانند شهرداری ها به حوزه انتخابات کاملا منع شده و این موضوع مورد توجه اعضای شورا و شهرداری و شخص شهردار نیز است و هیچ کسی حق ندارد از امکانات شهرداری در زمینه انتخابات سوء استفاده کند.


خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان

بودجه خنده دار برای احیای دریاچه های فارس

مظلومیت های متعدد و فراوان استان فارس طی 3 دهه اخیر بسیار زجرآور و دردناک است.از صنعت و معدن و اقتصاد، تا تجارت و محیط زیست و خلاصه همه چیز.

به گزارش تابناک فارس؛ مسئولان مدام از تلاش برای رفع این مظلومیت ها و محرومیت ها می گویند و گاهاً خودشان ازین اوضاع شاکی هستند؛ اما باز هم مشکلات رفع نمی شود.

با این اوصاف 2 شائبه به وجود می آید.یا همه این اتفاقات حاصل بی کفایتی مسئولان استان در طول این 3 دهه است و یا واقعا دست هایی پنهان و قدرتمند در کارند و نمی خواهند این استان پرپتانسل و ارزشمند به جایگاهی که استحقاقش را دارد برسد. تابناک فارس مدتی پیش به اعمال تبعیض و بی توجهی به دریاچه های استان فارس پرداخت.استانی که دارای بیشترین تعداد دریاچه های دائمی در کشور است.

دریاچه های آب شور استان شامل دریاچه مهارلو، بختگان، طشک و هیرم است و دریاچه های آب شیرین استان شامل دریاچه پریشان، تالاب ارژن، دریاچه برم شور، دریاچه کافتر، دریاچه هفت برم ، دریاچه سد درودزن ، دریاچه سدملاصدرا ودریاچه سد سیوند می باشد.
وسعت دریاچه های شور استان تقریبأ 145 هزار هکتار و وسعت دریاچه های آب شیرین تقریبأ 30 هزار هکتار است.

مشاهده می کنید که فارس در حوزه دریاچه در کشور سرآمد است.اما اکنون این دریاچه ها یا خشک شده اند و یا در آستانه مرگند و هیچ کس به فکر نیست. پس از گزارش تابناک فارس در این خصوص حالا یک کارشناس محیط زیست فارس از تشکیل ستاد احیای تالاب‌ها درفارس خبر داد و گفت: این ستاد به ریاست استاندار فارس و با حضور کارگروه های تخصصی در استان و کمیته های محلی در شهرستان ها تشکیل می شود.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان

سهم 2 متر ونیمی هر قمی از فضای سبز تجهیز شده

مطالعات زیست محیطی سازمان ملل متحد در حالی سرانه متعارف فاضای سبز را 20 تا 25 متر مربع اعلام کرده است که بر اساس خوشبینانه ترین حالت سرانه فضای سبز هر قمی به 17 مترمربع می رسد.

به گزارش تابناک قم، فضای سبز شهری به عنوان ریه‌های تنفسی شهر یکی از مهم‌ترین منبع تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن محسوب می‌شود و علاوه بر نقش کلیدی که در گسترش محیط زیست و بهبود وضع زیستی شهروندان دارد می‌تواند نقش مهم و بسیار اثرگذاری در جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها به خصوص در کلان شهرها که با مشکلات آلودگی هوا دسته و پنجه نرم می‌کنند داشته باشد.

سرانه فضای سبز استاندارد، به خصوصیات آب و هوایی و اقلیمی هر شهر بستگی دارد. بر این مبنا باید گفت که فضای سبز شهری در استان قم طبیعتاً با شهری در شمال کشور متفاوت خواهد بود به این جهت باید سرانه استاندارد هر شهر و استانی مورد توجه مسئولان شهری آن قرار گیرد.

بر اساس مطالعات و بررسی‌ها وزارت راه و شهرسازی سرانه متعارف و قابل قبول شهری در شهرهای ایران بین 7 تا 12 متر مربع برای هر نفر است، ابراهیم ملکی معاون شهری و شوراهای استانداری قم ضمن بیان این مطلب افزود: سرانه متعارف فضای سبز برای هر نفر ازسوی محیط زیست سازمان ملل متحد 20 تا 25 متر مربع تعیین شده است، با این وجود در شهرهای مختلف کشور این رقم اختلافات فاحشی دارد.
 
در این میان اما سرانه فضای سبز استان قم آمار راضی کننده‌ای ندارد، شهر قم 17 و 19 دهم مترمربع سرانه فضای سبزی شهری استان قم است که تنها بوستان‌های شهری را شامل نمی‌شود و علاوه بر آن پارک‌های جنگلی، بستر رودخانه، لچک ها و میادین و خیابان‌های تحت تملک شهرداری را هم شامل می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری