بازدید 14969
سیاست‌های عجیب در تولید برنامه‌های سازمان و صدا و سیما؛

صدا و سیما موسیقی رپ و پاپ را بر موسیقی سنتی ترجیح می دهد

حذف برنامه دستان شاید این گزاره را به ذهن متبادر کند که در سیاست‌های سازمان صدا و سیما، موسیقی و پرداختن به موسیقی چندان جایگاهی ندارد؛ اما بد نیست در برنامه‌های تلویزیون سرافراز اندکی مداقه کنیم. شاید برگ برنده سرافراز در یک سال گذشته «خندوانه» باشد که به طرز خیلی جالبی ما در این برنامه با پخش موسیقی رپ مواجه هستیم.
کد خبر: ۵۳۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 14 September 2015
نسیم چند شبی است که شبکه در کنداکتور برنامه‌هایش مهمان تازه دارد. «شب کوک» از بیستم شهریور ماه روی آنتن این شبکه رفته است. یک برنامه موسیقی محور که قرار است چیزی شبیه به مسابقات معروف خوانندگی را در ایران راه بیندازد؛ مسابقاتی که نمونه‌های خارجی‌اش با حضور حواننده ای پیش از انقلاب، بسیار معروف و پر طرفدار هستند و البته ایرانی‌ها هم سابقه پیگیری یکی دو مورد از این مسابقات را از شبکه‌های ماهواره‌ای داشتند. حالا قرار است شب کوک با همان متد، کم‌کم جای خودش را در میان برنامه‌های تلویزیون باز کند.

به گزارش «تابناک»، پخش سه برنامه چندان فرصتی به ما نمی‌دهد که این برنامه را نقد کنیم و البته در این مجال قصد این کار را هم نداریم، چه اینکه این برنامه در زمان پخش، آزمونش را در برابر مخاطبان پس خواهد داد؛ اما آنچه به آن می‌خواهیم بپردازیم، رویکرد سازمان و صدا و سیما به موسیقی است که با پخش این برنامه موسیقی محور بار دیگر جنبه‌های متناقضش را به ما نشان داد.

رئیس صدا و سیما به زودی ریاست یکساله‌اش را جشن خواهد گرفت و همین نزدیکی به سالگرد این امکان را به ما می‌دهد که سیاست‌های رئیس جدید جام‌جم را حداقل در حوزه موسیقی بررسی کنیم. چه اینکه اقدامات او در این نزدیک به یکسال نشان می‌دهد که رئیس سازمان صدا و سیما با برنامه پا به جام‌جم گذاشته است.

صدا و سیما موسیقی رپ و پاپ را بر موسیقی سنتی ترجیح می دهد

مهم‌ترین چالشی که سازمان  صدا و سیما در چند سال اخیر با آن مواجه بود، نمایش ساز در رسانه ملی بود. سال‌هاست در معدود موارد نمایش اجراهای زنده که به مناسبت جشنواره‌ها یا اعیاد از تلویزیون پخش می‌شود، گلدان‌ها و دکوری‌ها یا نمای بسته دوربین به مسئولان کمک می‌کند تا سازهای موسیقی را به نمایش نگذارند. این تابو البته در سال آخر حضور عزت‌الله ضرغامی شکست و در صبح 28 دی ماه 1392 بینندگانی که حوالی ساعت 08:44 صبح برنامه صبح بخیر ایران را می‌دیدند، با چشمانی حیرت‌زده یک گروه موسیقی را تماشا کردند که با ساز‌هایشان آهنگی را در مدح رسول گرامی اسلام اجرا کردند. البته تابوشکنی ضرغامی به همانجا محدود شد و دیگر این اتفاق در تلویزیون ایران رخ نداد.

با روی کار آمدن محمد سرافراز، اما کم‌کم سیاست‌های سازمان صدا و سیما تغییر کرد. مهم‌ترین اتفاقی که در حوزه موسیقی برای تلویزیون رخ داد حذف برنامه دستان بود. برنامه دستان یکی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه آموزش بود که به حوزه موسیقی سنتی می‌پرداخت و بسیاری از بزرگان موسیقی سنتی ایران را مهمان برنامه‌اش کرده بود. این برنامه که ابتدا با بهانه‌هایی برای مدتی تعطیل شده بود با پخش دوباره کوتاه مدت باز هم به کما رفت تا مجری و کارشناس برنامه از سنگ‌اندازی مسئولان برای عدم نمایش این برنامه سخن بگوید.

حذف برنامه دستان شاید این گزاره را به ذهن متبادر کند که در سیاست‌های سازمان صدا و سیما موسیقی و پرداختن به موسیقی چندان جایگاهی ندارد؛ اما بد نیست در برنامه‌های تلویزیون سرافراز اندکی مداقه کنیم. شاید برگ برنده سرافراز در یک سال گذشته «خندوانه» باشد؛ چیزی که خودش هم به آن اعتقاد دارد و این برنامه خوب و پرمخاطب را یکی از نقاط قوت کارنامه‌اش می‌داند. به طرز خیلی جالبی ما در این برنامه با پخش موسیقی رپ مواجه هستیم. ژانر موسیقی که شائبه دادن مجوز از سوی وزارت ارشاد به راحتی علی جنتی را به مجلس برای پاسخگویی می‌کشاند، ولی در صدا و سیما به راحتی روی آنتن می‌رود.

نمونه دیگرش همین برنامه «شب کوک» است که با داوری خوانندگان مطرح پاپ کشور مثل فریدون آسرائی در حال پخش است. در این برنامه چند شرکت کننده روی سن می‌آیند و قطعات پاپ خوانندگان جوان کشور را اجرا می‌کنند و برنده‌ها به انتخاب داوران، راهی مرحله بعدی می‌شوند. هدف این برنامه کشف استعدادهای جدید در موسیقی پاپ کشور است. این برنامه در حالی در صدا و سیمای ایران به دنبال کشف اسعدادهای خوانندگی است که در یک سال اخیر امار لغو کنسرت‌ها در ایران چشمگیر بوده و علاوه برآن موضع‌گیری‌های تند و تیز علیه خوانندگان و موزیسین‌ها بسیار تند بوده است.

کنار هم قرار دادن موارد بالا نشان می‌دهد که در سیاست‌گذاری  صدا و سیما چندان هم به موسیقی عناد ورزیده نشده و حتی برعکس زمینه‌های خوبی برای بروز و ظهور استعدادها هم ایجاد شده است؛ اما در این میان همچنان این سؤال باقی می ماند که اگر صدا و سیما به موسیقی پاپ و سنتی مشکلی ندارد، چرا عرصه را بر برنامه‌ای چون دستان تنگ کرده است. آیا پرداختن به موسیقی پاپ و رپ و خالی گذاشتن تعمدی جای یک برنامه در حوزه موسیقی سنتی اجحاف در حق موسیقی ملی و میهنی ما نیست؟


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۱۵
آخر چه عداوتی با موسیقی ملی ما دارند؟
آقای فلانی بر روی ناو جنگی ارتش جمهوری اسلامی به اجرای آهنگهای چه عرض کنم میپردازد...
اما آقایان به اساتید بزرگ موسیقی سنتی که یکی از نمادهای برجسته ملی ما میباشد اجازه کنسرت نمیدهند...
آن وقت دم از تهاجم فرهنگی میزنند
خود این حضرات آخر تهاجم فرهنگی هستند
دقیقا همینه
تمام شبکه ها پر شده از موسیقی کم ارزش و و پاپ تازه اون هم از نوع بی کیفیت

اونوقت موسیقی اصیل ایرانی به بهانه های واهی هیچ بهایی در این تلویزیون نداره
واقعا جای تاسف داره برای مسئولین بی کفایت
میخواین با موسیقی سنتی برنامه خندوانه رو اجرا کنند ؟
فکرش هم خنده داره.
"سیاست‌های عجیب"....شوخی نکنید تنها چیزی که در صدا و سیما وجود ندارد سیاستگذاری است.
خودشون با خودشون درگیرند
مردم هم با همشون
هرچی برنامه های شاد و مفره بیشتر پخش بشه مردم بیشتر جذب میشوند واسه نبود برنامه و کمبود شادیه که امثال من ماهواره رو ترجیح میدیم.صداوسیما یا عزاداریه یا فیلم های مسخره پخش میکنه و فقط سیقه افراد خاص رو جواب میده که شاید ده درصد جامعه باشن.تک و توک برنامه خوبی مثل نود یا فوتبال که خوبه رو پخش میکنه
موسقی رپ مال لمپنها وبی قانون ها وکوچه وبازاریهاست ولی موسقی سنتی وکلاسیک مال عارفان واهل دل وعرفان وکسانی که هنر را با تمام وجود درک واحساس کردا ومهم تر از همه انرا میفهمند کسانی به موسقی اصیل وسنتی علاقه داند انها درست حرف میزنند درست وتمیز لباس می پوشند ومرتب اصلاح میکنند ومودبانه با هم در جامعه برخورد میکنند وکلداشی ودهن دری ولمپنی نمیکنند وجفتک نمی اندازند
جناب تابناك بد نيست به خبرهاي چند روز پيش خود در مورد بستري شدن استاد محمدرضاشجريان هم سري بزنيد. آنچنان خبر دم دستي و توهين آميزي بود كه اگر چاپ نميكرديد بهتر بود!!! شما كه افرادي را خواننده مطرح و درجه يك كشور مطرح ميكنيد، در مور استاد شجريان از استفاده لفظ "استاد" در مورد ايشان پرهيز كرده بوديد!!! برنامه هايي مثل شب كوك كه يك كپي برداري فوق العاده ضعيف و ناشيانه از برنامه هاي ماهواره ايست هيچ كمكي به اعتلاي فرهنگ غني موسيقي ايراني چه در حوزه سنتي و چه پاپ نميكند!!!!
متاسفانه صدا و سیما کاری کرده که من نمی توانم فرزندان نوجوان خود را مجاب کنم به اینکه فقط شبکه های داخلی دریافت کنیم و هر روز شاکی اند که این 22 شبکه هیچ برنامه سرگرم کننده ای ندارن. من واقعاً دیگه نمی دونم چطور باید مقاومت کنم و راضی نگهشون دارم.
باسلام:متاسفانه در مملکت ماهم موسیقی وهم آموزش وپرورش دارن به بیراهه میرن.صنعت خودروسازی ما هم که افتضاحه.ما نمیدونیم چرا زندگی خوب برای ما شده دست نیافتنی؟خدا به خیر کنه با این تدابیر عجیب......
صداسیما مخالف ایرانیت هست و موسیقی ملی و سازهای ما را تبلیغ نمی کند و موسیقی بی هویت را تبلیغمی کند
چیزی که تو خنده وانه پخش میشه هیپ هاپه نه رپ
اینا کلا با هرچه که اصالت ایرانی داشته باشد مشکل دارند. جایگزین آن هرچه که می خواهد باشد: عربی یا غربی؛ فقط ایران باید کوبیده شود.
نخير نيست!!!چون ملت موسيقي پاپ را خيلي بيشتر ترجيح ميدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها