بازدید 9797
تابناک گزارش می‌دهد؛

افتتاح حساب‌هاي قرض‌الحسنه با نام‌هاي خارجي!

حساب‌هاي قرض‌الحسنه در بانك‌ها روز به روز در حال كمرنگ‌تر شدن است. اما بانك‌ها با شگردهايي منابع سپرده‌ها را در حساب‌هايي مشابه حساب‌هاي قرض‌الحسنه جمع مي‌كنند. اين كار بانك‌ها باعث مي‌شود علاوه بر عدم پرداخت سود به حساب‌هاي نامبرده، ناگزير به تبعيت از قوانين حساب هاي قرض الحسنه پس‌انداز نيز نباشند.
کد خبر: ۵۲۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷ 15 August 2015
حساب‌هاي قرض‌الحسنه در بانك‌ها روز به روز در حال كمرنگ‌تر شدن است. اما بانك‌ها با شگردهايي منابع سپرده‌ها را در حساب‌هايي مشابه حساب‌هاي قرض‌الحسنه جمع مي‌كنند. اين كار بانك‌ها باعث مي‌شود علاوه بر عدم پرداخت سود به حساب‌هاي نامبرده، ناگزير به تبعيت از قوانين حساب هاي قرض الحسنه پس‌انداز نيز نباشند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، اخيرا در يكي از بانك‌هاي كشور ( بانک سامان) كارتي تحت عنوان "وين كارت" صادر مي‌شود كه سپرده‌گذار اگرچه در قالب سپرده اماني خود نزد بانك سودي دريافت نمي‌كند ولي با شركت در قرعه‌كشي مي‌تواند از جوايز بانك استفاده كند.

نكته قابل توجه اينكه در اين قرعه‌كشي سقف جوايز به عنوان يكي از قوانين حاكم بر حساب‌هاي قرض‌الحسنه رعايت نمي‌شود و بانك مي‌تواند براساس صلاحديد خود جوايز را تعيين كند، ضمن آنكه فرآيند قرعه كشي و زمان و نحوه آن نيز براي وين كارت‌ها مشخص نشده است.

حذف نام قرض الحسنه از حساب‌هايي با همان كاركرد و انتخاب نام خارجي براي اين حساب‌ها جزو مواردي است كه به اعتقاد كارشناسان ايرادات قانوني به آن وارد است.

غلامرضا مصطفي‌پور کارشناس مسایل بانکی در گفتگو با تابناک اقتصادی در اين باره گفت: از لحاظ قوانين و مقررات ناظر بر عمليات بانكي، ماهيتا سه نوع حساب بانكي در اين شبكه وجود دارد؛ حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب سپرده جاري و حساب سپرده سرمايه‌گذاري. هر يك از اين حساب‌ها نيز خدماتي به مشتري ارايه مي‌دهد كه ارايه خدمات كارت‌هاي پرداخت يكي از آنهاست.

او توضيح داد: علاوه بر كارت‌هاي پرداخت، انواع ديگري از كارت‌ها وجود دارد مانند كارت‌هاي اعتباري كه به صورت محدود بوده و اقبال زيادي از آن نشده است و كارت‌هاي هديه كه در قبال سپرده مشخصي، كارتي با همان نسبت سپرده اعطا شده و به صورت استفاده نقدي و يا خريد كالا قابل بهره‌برداي است.

مصطفي‌پور افزود: حال در برخي از بانك‌ها اخيرا ديده مي‌شود كه كارت‌هايي با اسامي خاص صادر شده و در قبال آن اگر مشتري فعاليت‌هاي بانكي خود را از قبيل پرداخت قبوض و ... را با اين حساب انجام دهد، مشمول اعطاي امتيازاتي مي‌شوند و هرچقدر امتيازات بيشتر شود، در قرعه‌كشي و برنده شدن جوايز شانس بيشتري خواهد داشت.

اين كارشناس مسایل بانكي با تاكيد بر اينكه به نظر مي‌رسد اين كارت‌ها به كارت هديه شباهت داشته باشد، متذكر شد: اگر ماهيت اين حساب را پس‌انداز در نظر بگيريم براساس قوانين ناظر بر حساب‌هاي پس انداز افراد نمي‌توانند از حساب خود امتيازگيري كنند. از سوي ديگر سقف جوايز نيز مطابق قوانين حساب هاي قرض‌الحسنه بايد مطابق با دو درصد از مانده سپرده اين حساب‌ها باشد حال آنكه اين سقف نيز در اين حساب‌ها رعايت نشده و مشخص نيست براساس چه مكانيزمي جوايز تعيين مي‌شود.

مصطفي پور اذعان كرد: در صورتي كه ماهيت اين حساب‌ها مطابق با ماهيت كارت هديه باشد بايد اين پرسش را مطرح كرد كه آيا متمركز شدن وجوه براي برداشت نقدي و يا خريد كالا در يك حساب، استحقاق ايجاد اعطاي امتياز و دريافت جوايز را دارد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل