بازدید 11076

جزئیات شکایت مالکان رستاخیز از سازمان سینمایی

تاکنون یک جلسه از رسیدگی به این پرونده با حضور نمایندگان طرفین در دیوان برگزار شده و باید دید در ادامه، رسیدگی به این دعوا چه مدت به طول می‌انجامد؛ هرچند بعید است دیوان عدالت اداری نیز رأی به اکران این فیلم بدون اعمال اصلاحات تازه و نورانی نکردن چهره حضرت عباس (ع) بدهد.
کد خبر: ۵۲۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 01 August 2015
جزئیات شکایت مالکان رستاخیز از سازمان سینمایی
پس از عدم اکران فیلم «رستاخیز» و کوشش‌های بی‌فرجام احمدرضا درویش برای اکران این فیلم، مالکان این اثر با طرح دعوا در مراجع قضایی، به گونه‌ای دیگر درصدد اکران این فیلم برآمدند؛ اما آیا مطالبه‌شان در این نهادها با پاسخ مثبت همراه خواهد شد یا سد مقابل اکران، تنها با افزودن مقدار متنابهی «نور» برداشته خواهد شد؟

به گزارش «تابناک»؛ همه کوشش‌ها برای رسیدن «رستاخیز» به ابتدای صف اکران تقریباً بی نتیجه مانده و امید چندانی برای نمایش مهم ترین اثر احمدرضا درویش نیست، ولی این مسأله باعث نشده تا مالکان و کارگردان این اثر خصوصی در سینمای دینی، دست از تلاش برای فراهم سازی زمینه‌های اکران این اثر بردارند و در همین راستا، اتفاق‌های متفاوتی در حال وقوع است.

درویش با گروهی از روحانیون دیدار کرده و اکران‌های خصوصی نیز برای برخی از ایشان انجام داده و با ایشان در این ارتباط گفت و گو داشته و همراهی برخی از ایشان را جلب کرده تا «رستاخیز» بتواند به موقعیت بهتری دست یابد و فشارهایی که برای عدم اکران این فیلم افزایش یافته بود، تا حدودی مدیریت شود؛ اتفاقی که محمدرضا زائری از آن پرده برداشت و آثارش به مرور مشخص خواهد شد.

اما این رویکرد، تنها عکس العمل به توقف اکران «رستاخیز» در همان روز آغازین اکران نبود و احمدرضا درویش به همراه مالکان این فیلم، از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به واسطه توقف اکران، شکایت کرد؛ اقدامی که البته نه در دادسرا، بلکه در دیوان عدالت اداری صورت پذیرفته و نشان می‌دهد، صاحبان این فیلم در پی دریافت غرامت نیستند و درصدد دریافت دستور دیوان برای الزام به اکران این فیلم برآمده‌اند.

البته بعید است دیوان عدالت اداری نیز رأی به اکران این فیلم بدون اعمال اصلاحات تازه و نورانی نکردن چهره حضرت عباس (ع) بدهد و بنابراین با وجود اصرار سازندگان این فیلم برای نمایش چهره قمر بنی هاشم، بعید است این فیلم بتواند با همین شرایط کنونی اکران شود. با این حال تاکنون یک جلسه از رسیدگی به این پرونده با حضور نمایندگان طرفین در دیوان برگزار شده و باید دید در ادامه، رسیدگی به این دعوا چه مدت به طول می‌انجامد.

«رستاخیز» نخستین پروژه کاملاً خصوصی است که به چنین مضمون ارزشمند و ماندگاری پرداخته و حتی نگاتیوهای تصویربرداری‌ این اثر از سهمیه دولتی نبوده و جداگانه به کشور وارد شده، همچون همه پروژه‌های بین‌المللی از مرحله پیش از تولید دارای «طرح تجاری / Business Plan» بوده و به همین دلیل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که جامعه هدف این اثر متشکل از ۳۰۰ میلیون شیعه جهان بتوانند به تماشای این اثر بنشینند.

این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، از تصویربرداری شگفتی‌انگیزی برخوردار است که با ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری، دقت نظر کارگردان را نیز روایت می‌کند؛ علاوه بر این، از جلوه‌های ویژه بسیار باکیفیتی بهره برده و در تراز جهانی، یک اثر شاخص است که تدوین‌ حساب شده‌اش توسط طارق انور تدوینگر فیلم‌هایی چون سخنرانی پادشاه و چوپان خوب انجام شده است.

تدوین فیلم سینمایی «رستاخیز» توسط «طریق انور» تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن و موسیقی فیلم توسط «استیفن واربک / Stephen Warbeck» آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» انجام شده ‌و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن انجام گرفته که از قضا، برای همین موسیقی در بخش بین‌الملل جشنواره، سیمرغ بلورین دریافت کرد.

در ماه‌های اخیر نیز اصلاحات این فیلم با حضور گروهی از نمایندگان برخی از مراجع عالی تقلید انجام شد؛ اما در نهایت پس از اتفاقات روزهای اخیر، امکان نمایش این فیلم فراهم نشد تا نتوان درباره آینده این فیلم که مدت زمان طولانی از آن کاهش یافته، پیش بینی دقیقی داشت و توقف اکران را به منزله توقیف یا فرصتی برای فروکش کردن احساسات و گفت و گو با منتقدین تعبیر کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار