بازدید 7622

25 میلیارد دلار کالای قاچاق توسط مراجع رسمی!

همه از وجود کالای قاچاق در کشور خبر می دهند، همه مدعی اند امکان ندارد این مقدار قاچاق از مبادی غیر رسمی وارد شود؛ همه مدعی اند که باید برخورد قاطع شود؛ اما هیچ خبری نیست، اینجاست که باید گفت، هیس قاچاقچی ها فریاد می زنند!
کد خبر: ۵۱۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴ 28 June 2015
قاچاق میوهچند وقتی است، بحث واردات میوه و قاچاق این محصولات‌ در کشور رونق خاصی گرفته است.

به گزارش «تابناک»، به رغم اینکه واردات میوه‌ از سوی دولت ممنوع شده‌، ‌عمده محصولات موجود در بازار را کالاهای خارجی از آن خود کرده‌اند. نکته جالب اینکه تقریبا همه مسئولان از این موضوع‌ با خبر‌ند، ولی هنوز اقدام درخوری در این زمینه انجام نگرفته است.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی درباره این موضوع می‌گوید: متأسفانه ‌اکنون شاهد حضور بسیاری از میوه‌های وارداتی در بازار هستیم که عمده آنها از راه‌های غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و مجموعه‌های ذیربط باید در این زمینه پاسخگو باشند.

اما پرسش مطرح این است که مجموعه‌های ذیربط کجا‌ها هستند، و اگر قرار است وزارت جهاد کشاورزی به این پرسش پاسخ ندهد، کدام مرجع قانونی پاسخگوست؟ گاهی شواهد‌ طوری در کنار هم قرار می‌گیرند که همه چیز حکایت از یک همدستی برای وارد کردن برخی محصولات دارد.

از یک سو دولت واردات میوه را ممنوع کرده‌ و به جز میوه‌هایی که در داخل تولید می‌شود ـ‌ از جمله موز و آناناس ـ تقریبا تمام میوه‌های دیگر ممنوع است. از سوی دیگر و در زمان مراجعه به بازار، خواهید دید ‌بیش از 60 درصد  محصولات موجود خارجی هستند.

بنا بر این گزارش، چیزی که در این میان آشکارا شده، اینکه این حجم از محصولات را نمی‌شود‌ غیر قانونی و با روش‌های سنتی قاچاق وارد کرد. به گفته خود مسئولان، بسیاری از این محصولات، از راه‌های قانونی وارد کشور شده اند، به گونه‌ای که نمونه ای از آن،‌ ماه گذشته در مرز سردشت اتفاق افتاد که ‌یک محموله یک میلیاردی پرتقال در لرستان متوقف‌ و در مورد دیگری ‌‌20 تن پرتقال دیگر در کازرون کشف شده است؛ اینها تنها نمونه‌هایی از پرتقال‌های ‌کشف شده است‌ و متأسفانه نمونه‌های نظیر این ـ میوه‌های دیگر ـ نیز وجود دارد.

در این باره، غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌و‌گو با تابناک ‌اظهار داشت: متأسفانه روندی ‌در حال از بین بردن بازار میوه در کشور است و باز هم متأسفانه باید گفت،‌ در کشور ما، قاچاچ جزء لاینفک جامعه شده و شکی در این موضوع نیست. هم‌اکنون بیش از 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده که بخشی از آن مربوط به میوه است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به این میزان از قاچاق گفت: همه در کشور این را می‌دانند که همه کالاهای قاچاق وارد شده به کشور، ‌غیر قانونی نیست و عمده آنها از راه‌های قانونی و گمرکات کشور انجام می‌گیرد. ما کالاهای قاچاقی در کشور داریم که نمی‌شود آنها را حتی با وانت ‌جابجا کرد، چه ‌رسد به اینکه این محموله‌ها با اسب یا قاطر و یا قایق وارد کشور شده باشند!

این نماینده افزود: برخی ‌مراجع رسمی کشور این کارها‌ را ‌انجام می‌دهند و تا زمانی که دست این افراد از این قبیل کارها کوتاه نشود، از این دست کارها در بازار‌های کشور خواهیم داشت، به ویژه در بخش‌ کشاورزی.

وی همچنین خاطرنشان کرد‌: این آسیب‌ها در بازار محصولات کشاورزی واقعا ظلم به یک عده است‌. کشاو‌رز سال‌ها زحمت می‌کشد و چشم خود را به درختان و محصولاتش می‌دوزد، ولی  وقتی می‌خواهد زحمت سال‌ها تلاش خود را برداشت کند، ‌یک فرد شخصی ‌یا حقوقی یا هر عنوان دیگر‌، قوانین را دور می‌زند و ‌قاچاقی محصولاتی را وارد‌ و بازار را خراب می‌کند. نکته جالب اینجاست که اینها نه تنها بازار تولید کننده را خراب می‌کنند، بلکه ‌کاری می‌کنند که به نفع مصرف‌کننده هم تمام نمی‌شود!

نوری قزلجه در پایان گفت: ‌یک عده به عنوان واسطه سود‌های کلانی‌ عاید خود می‌کنند و باعث آشفتگی بازار کشاورزی می‌شوند. اینها علاوه بر اینکه ضربات سنگینی به کشاورزی می‌زنند، انگیزه را از تولید کننده می‌گیرند. متأسفانه تولیدات کشا‌ورزی مانند تولید‌ات دیگر صنعتی نیست. اگر تولید‌کننده دست از تولید محصول بردارد، سالها زمان لازم است تا بار دیگر یک محصول به چرخه خود باز‌گردد.

وی یادآور شد: این موضوع ‌مهمی است‌ که البته الان هم وزیر به آن پرداخته است. امیدواریم پیگیری لازم ‌انجام و مجلس هم ‌وارد این بحث شود. موضوع ورود محصولات کشاورزی قاچاق، چیزی نیست که بشود از کنار آن به سادگی گذشت، به ویژه آنکه گاه‌ این گونه کارها با دستور مستقیم برخی ‌مسئولان صادر می‌شود و نمونه آن را ما در سردشت دیدیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی