بازدید 12069
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد

تایید مرگ اولین قربانی تب کریمه کنگو

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با تایید مرگ نخستین ایرانی قربانی بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری هنگام ذبح حیوان و آلوده شدن فرد با خون، ترشحات و امحاء و احشاء حیوانات به انسان می‌شود.
کد خبر: ۵۱۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶ 23 June 2015
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با تایید مرگ نخستین ایرانی قربانی بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری هنگام ذبح حیوان و آلوده شدن فرد با خون، ترشحات و امحاء و احشاء حیوانات به انسان می‌شود.

به گزارش تسنیم، محمدمهدی گویا با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته 2 مورد ابتلای بیماری تب کریمه کنگو در انسان در شهرهای چالوس و نوشهر گزارش شده است، عنوان کرد: مورد اول کشاورزی 39 ساله در چالوس بوده است که وقتی پی به بیماری گوسفند اش می‌برد ، بدون این که مراتب را به سازمان دامپزشکی گزارش کند ، آنها را ذبح و از گوشت گوسفندان نیز استفاده می کند.

گویا افزود: این کشاورز بعد از 5 روز از این اقدام ، دچار علائم بیماری تب کریمه کنگو می شود و تا 2 روز نیز به این مساله اهمیت نداده و بعد از 2 روز ، ابتدا در بیمارستان چالوس و سپس در بیمارستان تخصصی ساری تحت شرایط ویژه بستری می شود و متاسفانه به دلیل مراجعه دیرهنگام ، اقدامات درمانی موثر واقع نشده و بیمار فوت می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در ادامه افزود: مورد دوم مردی 85 ساله در نوشهر بود که به دلیل ذبح دام و تماس مستقیم با دام آلوده و عدم رعایت نکات بهداشتی، مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو می‌شود.

گویا گفت: خوشبختانه بیماری این فرد به موقع تشخیص داده شده و تحت درمان قرار می‌گیرد و در حال حاضر حال عمومی این بیمار خوب است.

وی در ادامه با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو از طریق دام به انسان انتقال پیدا می‌کند، گفت: این بیماری از طریق کنه‌های موجود روی بدن دام و تماس انسان با دام ممکن است مورد گزش قرار گیرد منتقل می‌شود.

گویا افزود: همچنین این بیماری هنگام ذبح حیوان و آلوده شدن فرد با خون، ترشحات و امحاء و احشاء حیوانات به انسان می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: ذبح دام باید در کشتارخانه و نه در مکان‌های دیگر صورت پذیرد و رعایت نکات بهداشتی هنگام ذبح مانند پوشیدن لباس مناسب، دستکش و چکمه ضروری است.

وی همچنین عنوان کرد: وقتی بیماری مشکوک به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو شد باید تحت شرایط ویژه نگهداری شود و درمان دارویی برای او آغاز شود.

گویا همچنین به کادرهای پزشکی که وظیفه مراقبت از بیماران را بر عهده دارند، توصیه کرد: نکات بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند چرا که این بیماری می‌تواند در اثر تماس با خون و ترشحات بدن از طریق دام به انسان انتقال یابد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه این بیماری در مازندران به دلیل اقدام سریع و انجام مقررات ویژه کادرهای بهداشتی باعث شد که کسی به این بیماری مبتلا نشود و مراقبت از بیماری با هماهنگی سازمان دامپزشکی کماکان ادامه یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل