بازدید 10398
وضعیت سرمایه‌گذاری در ساخت و سازها؛

رکود بازار مسکن وارد سال چهارم شد

ركود در بازار مسكن به سومين سال را هم پشت سر گذاشته است و همچنان روند معاملات مسكن نشان مي‌دهد فعالان اين حوزه چشم انتظار تغييرات پيش رو هستند.
کد خبر: ۵۰۸۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 13 June 2015

ركود در بازار مسكن سومين سال را هم پشت سر گذاشته است و همچنان روند معاملات مسكن نشان مي‌دهد فعالان اين حوزه چشم انتظار تغييرات پيش رو هستند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، با وجود حاكم بودن ركود بر بازار مسكن كه ركود بسياري از صنايع وابسته را به دنبال دارد اما در شش ماهه نخست سال 93 بالغ بر 416 هزار و 553 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري صورت گرفته است.

اين ميزان سرمایه گذاري نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن يعني در شش ماهه اول سال 92، 7.1 درصد افزايش يافته است. از كل مبلغ سرمايه گذاري سال 93، ساختمان‌هاي مسكوني با 78.6 درصد بيشترين سهمر را داشته است.

43.9 درصد از سرمايه‌گذاري انجام شده در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوي انجام شده است كه به ترتيب با 27.7 درصد، 9.1 درصد و 7.1 درصد بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استان‌ها دارا بوده‌اند.

در مقايسه با شش ماهه نخست اول سال 92، سرمايه‌گذاري در استان‌هاي تهران و اصفهان به ترتيب 7.6 درصد و 13.4 درصد افزايش داشته است اما در استان خراسان رضوي 5 درصد افت سرمایه گذاري ديده مي‌شود.

بر اساس آمار بانك مركزي، در مدت مورد بررسي احداث 92 هزار و 44 دستگاه ساختمان توسط بخش خصوصي در مناطق شهري ايران شورع شده كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل 21.3 درصد كاهش داشته است.

براي اين ساختمان‌ها حدود 397 هزار و 985 ميليارد ريال هزينه و 52.2 ميليون مترمربع سطح كل زيربناي طبقات پيش‌بيني شده است.

متوسط هزينه بناي ساختمان‌هاي شروع شده حدود چهار ميليارد و 324 ميليون ريال، ميانگين سطح كل زيربناي آنها 567 مترمربع و هزينه يك مترمربع بناي اين ساختمان‌ها 7.6 ميليون ريال بوده است كه نسبت به شش ماهه نخست سال 92 متوسط هزينه سطح كل زيربنا و هزينه يك متر مربع بناي ساختمان‌ها به ترتيب 30.1 درصد، 7 درصد و 21.5 درصد افزايش داشته است.

در اين مدت تعداد 77 هزار و 162 دستگاه از كل ساختمان‌هاي شروع شده در مناطق شهري ايران به ساختمان‌هاي مسكوني اختصاص داشته كه 25.3 درصد كمتر از دوره مشابه سال قبل بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار