بازدید 16219

حباب ازدواج در دوستی‌های خیابانی

آمارهای پلیس نشان می دهد 40 درصد تعرض به زنان و دختران در قالب دوستی های خیابانی و اغلب به بهانه شناخت قبل از ازدواج صورت می گیرد.
کد خبر: ۴۹۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ 23 April 2015
ناراحت و غمگین کنج اتاقش نشسته و گوشی تلفنش را خاموش کرده و گریه می‌کند. می‌گوید با احساساتش بازی شده و دیگر نمی‌خواهد با کسی صحبت کند و از همه مرد‌ها به جز پدرش بدش می‌آید. نوزده سال دارد و فکر می‌کرد سینا مرد آرزوهایش است، به همین دلیل تمام زندگی‌اش را خرج دوستی با سینا کرد. هر وقت از پسر جوان می‌خواست به خواستگاریش بیاید او به بهانه‌ای طفره می‌رفت. سرانجام متوجه شد، سینا سه سال قبل ازدواج کرده و در این مدت قربانی نقش بازی کردن مرد مورد علاقه‌اش شده بود.

به گزارش جام جم، البته ریحانه دختر خوش شانسی بود که دوستی اش فقط به شکست عشقی ختم شده زیرا آمارها نشان می دهد در خیلی از موارد دوستی های خیابانی فقط به شکست و ضربه عاطفی ختم نمی شود و عوارض سنگینی برای پسر یا دختر دارد که گاهی قتل، پایانی برای آن است.

آمارهای پلیس نشان می دهد 40 درصد تعرض به زنان و دختران در قالب دوستی های خیابانی و اغلب به بهانه شناخت قبل از ازدواج صورت می گیرد. با این که تنوع و تعدد آسیب های اجتماعی و بروز آسیب ها در جوامع در حال توسعه اجتناب ناپذیر است اما کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند این گونه آسیب ها قبل از آن که مستلزم اقدامات پلیسی برای مقابله باشد، نیاز به پیشگیری اجتماعی دارد.

البته بیشتر قربانیان این دوستی ها برای حفظ آبرو از طرح شکایت خودداری می کنند. به طور مثال، دختری در پی دوستی خیابانی با اعتماد به پسری ناشناس و دادن تصاویر خصوصی خود به وی برگ برنده ای را در اختیار او قرار داد تا بتواند با آن دست به اخاذی بزند.

در دوستی های خیابانی و آشنایی های پسر و دختر بدون اطلاع والدین این گونه اتفاقات بسیار رخ داده است و متاسفانه در آینده هم رخ خواهد داد. در این موارد دختر یا پسر با نیت ازدواج به دیگری نزدیک می شود، دوستی ها با هدف شناخت قبل از ازدواج در حالی شکل می گیرد که نتایج یک تحقیق انجام شده از سوی انجمن مددکاری ایران، نشان می دهد فقط 10 درصد از ارتباطاتی که قبل از ازدواج در میان دختران و پسران وجود دارد، به ازدواج منجر می شود و در 90 درصد بقیه این ارتباطات قطع خواهد شد. در این تحقیق که در پنج استان بزرگ کشور و از بین 30 هزار نفر نمونه انجام گرفته، نتایج نشان می دهد از بین همه این افراد فقط 10 درصد با دوست خود ازدواج کرده اند و بقیه ارتباط ها با گذشت زمان به جدایی ختم شده است. بر اساس نتیجه دیگری که از این تحقیق حاصل شده است، این دوستی ها از یک ماه تا هفت سال ادامه داشته اما در همه موارد نتایج یکسان بوده است.

نکته قابل توجه دیگری که از این پژوهش به دست آمده است، نشانگر این موضوع است که از این 10 درصد نیز فقط 2 درصد از ازدواج ها با هدف های فردی و علاقه به طرف مقابل انجام شده و 8 درصد بقیه به دلایل مالی و دارابودن امکانات فرد به ازدواج منجر شده است.

افزایش دوستی ها و کاهش سن دختران و پسران باعث شد محمود گلزاری، معاون وزارت ورزش و جوانان چندی پیش اعلام کند: سن روابط پیش از ازدواج به دوره راهنمایی رسیده و این یعنی زنگ خطر.

در مورد این گونه دوستی ها در سال های اخیر از طریق رسانه ها بخصوص در مدارس، اطلاع رسانی های زیادی به کودکان و نوجوانان شده ولی سوالی که پیش می آید این است که باوجود این اطلاعات چرا دختر و پسران باز هم در دام این گونه دوستی ها می افتند و پدیده دوستی های خیابانی یا دوستی با جنس مخالف از کی آغاز شده است؟

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه بر این باور است که این گونه روابط از جوامع گذشته تا به حال بوده است و ادامه هم خواهد داشت. دو نفر از دو جنس مخالف باید همدیگر را ببینند تا بعد از آشنایی به ازدواج فکر کنند. ولی تفاوت این گونه روابط در گذشته و حال در این موضوع است که در زمان قدیم آشنایی ها با هدف بود و دختر و پسر پس از انتخاب یکدیگر زیر نظر خانواده با هم گفت وگو می کردند یا به گردش می رفتند تا به یک درک مشترک از زندگی برسند، ولی امروزه ارتباطات گسترده تر و وسایل ارتباطی خیلی بیشتر شده و این عوامل باعث افزایش محدوده ارتباطات شده است.

در زمان کنونی، دختر و پسر از دو منطقه مختلف با فرهنگ های متفاوت با هم از طریق اینترنت ارتباط برقرار می کنند. در این ارتباطات نه تنها خانواده های دوطرف بلکه خود پسر و دختر بخوبی همدیگر را نمی شناسند و سعی در خوب جلوه دادن خودشان به فرد مقابل دارند.

بیشترین توجیه پسران و دختران برای برقراری دوستی، رسیدن به شناخت بهتر قبل از ازدواج است؛ در صورتی که با دوستی اینترنتی و خیابانی شناخت ادراکی به دست نمی آید و دختر و پسر در زمان دوستی فقط شناخت احساسی از یکدیگر به دست می آورند. در مواردی هم وقتی دختر محدوده سن ازدواجش را در خطر می بیند و فکر می کند شاید دیگر مورد ازدواج برایش پیش نیاید، در دام کلاهبرداران می افتد.

قرایی مقدم در سخنانش به این موضوع اشاره می کند که خیلی اوقات دختران و پسران از خطرات دوستی های خیابانی آگاهند ولی چون خودشان را فردی عاقل می دانند، فکر می کنند اشتباهاتی را که دیگران انجام داده اند آنها انجام نمی دهند. البته نقش رسانه های خارجی در ایجاد این گونه دوستی ها بی تاثیر نیست.

وی یکی از دلایلی را که پسران تمایلی به ازدواج ندارند، خودباختگی دختران می داند و می گوید: پسر زمانی به ازدواج با یک دختر اشتیاق نشان می دهد که ببیند او فردی نجیب و با خانواده است، وقتی ببینید دختر خیلی راحت با او رفت و آمد می کند و برای به دست آوردنش نباید تلاشی انجام دهد، زیر بار مسئولیت زندگی نمی رود و براحتی به ارتباط خود با او ادامه می دهد.

باتوجه به این مسائل بهتر است دختران و پسران از این گونه دوستی ها پرهیز کنند یا اگر هم دوستی برای شناخت قبل از ازدواج باشد بهتر است زیر نظر پدر و مادر این روابط برقرار شود زیرا در غیر این صورت خطرات زیادی در کمین شان است. کافی است سری به راهروهای دادگاه خانواده بزنید، تا با دوستی هایی روبه رو شوید که بر پایه ازدواج شکل گرفته و به طلاق ختم شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۱۹
عبرتها فراوانند اما عبرت پذیران اندک!
کار آماری جالبی است و منطق خوبی است برای راهنمایی دختران و پسران
ممنون از اطلاع رسانی شما
خواهشا این وایبر و سایرین را جمع کنید........ دیگه کنتر ل جوان و نوجوان به پایان رسده است.
الان دیگه شده دوستی های اینترنتی و سایت های همسر یابی
صدها چراغ دارد و بیراهه میرود
بگذار رود و افتد و بیند سزای خویش
یکی از مهم ترین دلایل طلاق هم جدا کردن دو جنس از همه از همدیگه شناخت ندارن از او دبستان جدا میشن تا دانشگاه!تو اینترنت هم نباید با هم چت کنن و آشنا بشن تو خیابونم همین طور!پس چطوری از روحیات هم اطلاع داشته باشن؟مث قدیما که مادربزرگامون تو پَستو بودن؟تا موقع ازدواج همو نمیدیدن؟
متاسفانه در این مورداکثر قریب به اتفاق
دختران متضرر میشوند چون پسران به راحتی دل میکنند اما دل بریدن برای دختران بسیار مشکلتر است و تاثیرات منفی بر روح و روان و اینده انها میگذارد
دخترها بهتره هوشیارانه تر عمل کنند. دیگه اون دوران که کنج خونه می نشستن و رویشان را آفتاب و مهتاب نمی دید گذشته. اگر قراره حضور فعال در جامعه داشته باشند باید بدونن که جامعه می تونه محل خطرناکی براشون باشه اگر عاقل نباشن.
اقا ما رفتیم ازدواج سنتی کنیم
واقعا خودم از روال کار خوشم اومد.حالا هر چند به توافق نرسیدیم سر مسایل مالی اما روال کار خیلی خوب بود.
بله، دوستی خیابانی بد هست، ازدواج سفید بد هست، ازدواج زوری بد هست، طلاق بد هست ولی برای ازدواج به شیوه مناسب چکار کردید تا بحال؟ همین یک وام ازدواج 5 میلیونی با شش ماه دوندگی و.....
الان هم فکر نکنید مسئله مهمی را کشف کردید. این را همه میدانند که دوستی های خیابانی منجر به ازدواج موفق نمیشود
مردم ما ظرفیت خواندن این مطالب رو دارند. باید خوب و بد در جامعه شناخحته بشه پس لطف کنیدیک سری از این مسائل را بی پرده به مردم گوشزد کنید
اگر فرزندان به حرفها و نصایح بزرگترها گوش فرا دهند و ازدواجشان مبتنی بر تایید قلبی آنان باشد چنین مسائلی بوجود نخواهد آمد اما اگر بخواهند خودشان به تنهایی تصمیم بگیرند و بگویند من الا وبلا همین را میخوام شاهد چنین قضایایی نیز تا ابد هستیم چون بزرگترها بر اساس عقل و منطق تصمیم میگیرند و تمام زوایا را مینگرند ولی فرزندان فقط نیمه پر لیوان را میبینند و از نیمه خالی آن در آینده ضربه میخورند.
اوکی اینا قبوله و کسی منکرش نیست. ولی آیا فقط اطلاع رسانی کافیه؟ نباید اقدامی کرد؟ چرا یک نهادی و تشکلی ایجاد نمیشه که دخترها و پسرها بتونن با اطمینان خاطر همو انتخاب کنند؟
آقای تابناک این توضیح و شرح ماوقعه می باشد راه حل پیشنهادی و کارا ؟ آیا لازمه تشکیل زندگی دارا بودن کار نیست ؟ دختر و پسر دو جنس مخالف هستند که جاذبه های خاص خود را برای یکدیگر دارند آن موقع که اینترنت و موبایل و .. نبود از طریق نامه و جلوی مدرسه رفتن و .. ارتباط برقرار میشد مهم دوام و قوام بعد از آشنائی هست که الزامات اقتصادی و فرهنگی مختص به خود را می طلبد همه مشکلات را که نباید به گردن دوستی خیابانی و اینترنتی انداخت همان دختر که نامزد اینترنتی می شود می تواند کاندیدی برای ازدواج از طریق معرف باشد ولی در هر صورت باید زیر ساخت های آموزش تکنیک های زندگی ، حداقل وضعیت معیشتی موجود و ارتقاء فرهنگ در زندگی شکل گرفته باشد .
مشکل اینجاست که به علت قبح مساله دختر و پسر روابط خود را از خانواده مخفی می کنند. همین عدم آگاهی خانواده منجر به سوء استفاده افراد مشکل دار می شود.
در مورد فریب پسران توسط دختران هم به خودتان و جامعه لطف کنید کالبدشکافی و تحلیل منتشر کنید.
تازمانی که ماهواره ها باشند و ترویج این گونه فرهنگ ها کنند این گونه اتفاق ها طبیعی است
خوب تو خیابون دوست نشن
تو اینترنت هم که دوست نشن
پس کجا دوست بشن ؟
الان دیگه کسی سراغ دختر نجیب نمیره
زیبایی های ظاهری به مدد انواع و اقسام لوازم آرایش ملاک اصلی آقاپسرها هستن.
بسیار علاقمندم نظر آقاپسرها رو در این مورد بدونم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار