بازدید 55305
تیر خلاص به شعار شایسته‌سالاری در فرهنگ؛

یک آقازاده در راس معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه؟!

سینمای ایران نیاز به آرامش دارد، بنابراین با صدور حکم برای آقازاده‌هایی که نسبتی با هنر هفتم این مملکت ندارد، سینماگران را از تحقق شعارهای دولت در این عرصه ناامیدتر نکنید. چشم انتظار رد این خبر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد و یا معاون سینمایی‌اش نشسته‌ایم.
کد خبر: ۴۷۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲ 12 February 2015
با رفتن محمدرضا جعفری جلوه از بنیاد سینمایی فارابی به رسانه ملی، گمانه‌زنی‌‎ها درباره مدیرعامل جدید این بنیاد رو به فزونی نهاد و حال سخن از انتصاب یک آقازاده با سوابق بسیار محدود برای معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه به میان آمده تا نگرانی اهالی سینما نسبت به سرنوشت این مجموعه بیش از پیش شود اما آیا چنین بی‌تدبیری در دولت تدبیر رقم خواهد خورد؟

به گزارش «تابناک»؛ اندکی در این اسامی تامل کنید: «سیدمحمد بهشتی (۱۳۶۲-۱۳۷۳)، محمدحسین حقیقی (۱۳۷۳-۱۳۷۴)، محمد رجبی (۱۳۷۴-۱۳۷۶)، محمدحسن پزشک (۱۳۷۶-۱۳۷۸)، عبدالحمید محبی (۱۳۷۸-۱۳۸۰)، محمدمهدی عسگرپور (۱۳۸۰-۱۳۸۱)، علیرضا رضاداد (۱۳۸۱-۱۳۸۶)، مجید شاه‌حسینی (۱۳۸۶-۱۳۸۸)، سیداحمد میرعلایی (۱۳۸۸-1392)، محمدرضا جعفری جلوه (1392 - 1393)»؛ اینها مدیران بنیاد سینمایی فارابی از ابتدا تاکنون بوده‌اند.

این بنیاد علی‌رغم همه نقدهایی که به برخی از تصمیمات مدیریت‌های پیشینش وارد است و این مجموعه را بسیار ضعیف و فاقد کارآمدی مورد انتظار ساخته، بازوی اصلی معاونت سینمایی پیشین و سازمان سینمایی کنونی است و یکی از دلایلی که جعفری جلوه و ایوبی نتوانستند در بلندمدت همکاری داشته باشند، عدم فرمانبرداری دست راست سینما از مغز سینما بود که اجازه اصلاح و تغییر ساختار این مجموعه را نمی‌داد؛ مجموعه‌ای که ساختاری قدیمی و ناکارآمد دارد اما همچنان مهم‌ترین بخش حامی تولید داخلی سینمای ایران تلقی می‌شود.

یک آقازاده در راس معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه؟!

اگرچه این نقش نیز با قدرت گرفتن بخش خصوصی در دو دهه اخیر، کمرنگ‌تر از هر زمان شده اما واقعیت آن است که کمتر تهیه کننده‌ای را می‌توان یافت که چک بانکی نزد بنیاد سینمایی فارابی نداشته باشد و طلب‌های این مجموعه از سینماگران که به واسطه وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی‌شان هیچ‌گاه تسویه نشده، سر به فلک می‌زند. این بنیاد عملاً باعث ادامه حیات بسیاری از سینماگران شده و این ادامه حیات به مدیرانی بازمی‌گردد که تدبیر کرده‌اند و سینماگران را حفظ نموده‌اند.

البته عدم به روزرسانی نیروی انسانی و اکتفا به سرمایه‌های انسانی ـ که جذب‌ گروهی‌شان در‌‌ همان دهه ۶۰ نیز محل تأمل است ـ این بنیاد را به یکی از مجموعه‌های بزرگ تحت نظر سازمان سینمایی بدل کرده که مطابق با آمار‌ در دسترس، حدود ۷۰ درصد پرسنلش تحصیلات معادل دیپلم و زیردیپلم دارند و طبیعتاً در سینمای امروز دنیا که تخصص حرف اول را می‌زند، این نیروی انسانی یا باید به سطح آموزش عالی برسد و یا بازنشسته شود که گزینه نخست به شدت زمانبر و دور از دسترس خواهد بود و «تابناک» نیز پیش از این بر لزوم این اصلاحات تاکید کرده بود.

اما این اصلاحات باید توسط چه شخصی صورت پذیرد و اساساً بنیاد سینمایی فارابی قرار است توسط چه مدیری در سال‌های پیش رو اداره شود؟ ظاهراً قرار بر این بوده تا رمضانعلی حیدری خلیلی مشاور ارشد سازمان سینمایی که سوابق بلندمدت مدیریت در حوزه سینما داشته و آنچنان چهره مرضی الطرفینی محسوب می‌شود که از سال 83 تا 88 ناظر مالی سازمان سینمایی در خانه سینما بوده، در مقام سرپرست بنیاد این تغییرات را اجرایی نماید و سپس مدیرعامل تازه بنیاد انتخاب و منصوب شود.

با این حال در شرایطی دوران گذار فارابی طی می‌شود، انتشار اخباری در خصوص قصد مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد برای انتخاب یک آقازاده به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بسیار تکان دهنده بود. علیرضا تابش برادر محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی، پدر مرحومش معلم بازنشسته در اردكان بود و دایی‌اش رئیس جمهور اسبق ایران. او در همان زمان ریاست جمهوری دایی‌اش و در دوران وزارت عطاءالله مهاجرانی بدون هیچ رزومه جدی مدیرکل مديركل حوزه رياست و مدير روابط عمومي وزارت ارشاد شد و در دوره احمد مسجد جامعی نیز در این سمت ماند و جزو معدود مسئولان وزارت ارشاد بود که در این دوره هشت ساله جابجا نشد.

یک آقازاده در راس معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه؟!

او در دولت نهم به كتابخانه ملي رفت و در دوران اشعري مسيوليت هايي در كتابخانه ملي و مركز اسناد داشت، مدير موزه يادمان رياست جمهوري و مشاور رييس موزه ملي قرآن كريم و مشاور رييس كميسيون فرهنكي شورا، عضو هيات امناي انجمن سينماي جوان از ديكر سوابق اوست. او در دوره نجفی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت و هفدهم شهریور 1392 به عنوان به عنوان مشاور و مدیر کل حوزه ریاست این سازمان منصوب شده بود اما در دوره سلطانی‌فر استعفاء دا که با مخالفت سلطاني فر روبرو شد، و كار خود در اين سازمان را ادامه داد.

بحث آمدن تابش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هفته‌ها پیش و با رفتن حسین طاهری مطرح شد و از تابش به عنوان گزینه مدیرکلی مرکز هنرهای نمایش سخن به میان آمد اما در نهایت سکان مدیریت تئاتر به مهدی شفیعی سپرده شد و تابش مسئولیتی در معاونت هنری نگرفت. در روزهای اخیر اما ظاهراً از ایوبی خواسته شده یا خودش این تصمیم را گرفته تا تابش را برای بنیاد فارابی در نظر بگیرد و این جوان جانشین بزرگانی شود که از آنها نامبرده شد.

در واقع تابش سابقه سینمایی جدی ندارد اما با این حال ظاهراً انتصابش بسیار جدی است، به شکلی که دو خبرگزاری به صراحت این موضوع را مطرح کرده‌اند و مسئولان سازمان سینمایی نیز بنای تکذیب این خبر را ندارند. این خبر بسیار نگران کننده است، چرا که انتخاب چنین اشخاصی که سابقهجدی و شناخت و درک عمیقی نسبت به حوزه سینما ندارد، تیر خلاص به شعار شایسته سالاری دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ است.

اگر چنین حکمی در دولت تدبیر و امید صادر شود، باید به عنوان یکی از بی‌تدبیری‌های بزرگ مجموعه فرهنگی دولت یازدهم مورد توجه قرار گیرد و قطعاً منتقدانی که نسبت به عملکرد چهره‌های پیشین از بهشتی گرفته تا جعفری جلوه نقد داشتند، چنین اشتباه فاحشی را تحمل نخواهند کرد. سینمای ایران نیاز به آرامش دارد، بنابراین با صدور حکم برای آقازاده‌هایی که نسبتی با هنر هفتم این مملکت ندارند، سینماگران را از تحقق شعارهای دولت در این عرصه ناامیدتر نکنید. چشم انتظار رد این خبر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد و یا معاون سینمایی‌اش نشسته‌ایم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۳۸
نون به هم قرض میدند

تا بتوانند .....
پاسخ ها
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
صحبت نون قرض دادن نیست .
صحبت عدم وجود اعتماد در فضای کشوره!
به غیر خودی ها اعتماد نمیشه ،
به جوونها اعتماد نمیشه ،
به کسی که رسماً دوست ما نیست به عنوان دشمن نگاه میکنیم ،
نمیدونم . . . شاید باید جامعه شناسها بررسی کنن ببینن ریشه ی این بی اعتمادی در کجاست؟
آیا تاثیر سیاست بر زندگی ماست؟
تابناک جان ! شما ظاهرا هنوز معنی و مفهوم اصلی تدبیر و امید متوجه نشدی !
تا باد چنین بادا(متاسفانه)....!!!!!!!!!!!!
خيلي راحت داريد به يه نفر كه فرصت دفاع نداره توهين ميكنين
جنابِ به اصطلاح خبرگزاري
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
چشم انتظار رد این خبر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد و یا معاون سینمایی‌اش نشسته‌ایم.
کامل بخون بعد نظر بده!
همین که اصلاح طلبه کافیه.
مچــــــــــــــــــــکریــــــــــــــــــــــــــم !!!!!!!!!!!!!!!
اگر در طی سالهای گذشته کسی از فارابی دلخور است برمی گردد به مدیران عامل که سلیقه ای کار کرده اند، اینکه نیروهایش دیپلم و زیر دیپلم هستند ربطی ندارد این نیروها در حال حاضر تجربه ای دارند که در سایر موسسات تابعه سازمان سینمایی نمی توان مثل آنها را یافت، قضاوت عادلانه کنید، همانطور که گفتید وامهای داده شده تسویه نشده است این به این معنی است که تهیه کنندگان محترم تعهد ندارند ربطی به کارکنان ندارد. اگر سرمایه بازنگردد مقصر اصلی تهیه کنندگان هستند. لطفا منصفانه درباره فارابی بنویسید.
حالا اقای جلوه و دیگران خیلی سینماشناس بودن الان تو رسانه مثلا ملی دارن چه هنری خلق میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Indonesia |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
ببخشید یعنی کار در زمینه تلویزیون اصلا مهم نیست حالا شما از برآیند کارشون راضی نیستید فرق می کند با اینکه یک نفر تمام دوران خدمتی خودش را به خاطر داییشان مناصب بگیرد و شما هم حمایت کنید تنها به خاطر هم قبیلگی سیاسی
مشاالله آقا زاده ها چه هیکلی دارند!
اسم این آقازاده چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
آقازاده ی شماره 29 :)
چرا این مزخرفاتو بدون تحقیق اشاعه میدید؟؟؟!!! اولاً علیرضا تابش کجاش آقازاده است؟؟؟ ثانیاً ایشون دیگه الآن در مرز میان سالی قرار داره. ثالثاً ایشون هشت سال در دولت آقای خاتمی مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. چنین فردی چطور میتونه از زیر و بم مسائل فرهنگی و هنری و سینمایی بی‌اطلاع باشه؟؟؟ رابعاً و اتفاقاً انتصاب ایشون میتونه تزریق روحیه امید و نشاط و سرزندگی به سینمای ایران باشه و بنیاد فارابی رو از گردش چهره‌های تکراری در همه این سال‌ها خلاص کنه. والسلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
چقدر مودبی!
ناشناس
| United States |
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
خو آخه آخه آقازاده معنای گسترده ای داره عزیزم. آقازاده یعنی اینکه نسبت یک نفر به شجره فامیلی مسئولین مملکتی برگردد. یعنی دایره بزرگی از روابط خونی و فامیلی بین مسئولین... نوه ها هم شامل هستند
ناشناس
| Indonesia |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
یعنی آن هشت سال را با اعتبار و شایستگی خودش بود که مدیرکل شده بود؟؟؟ می شود بگویید سابقه خدمتی برای افراد درست کردن چگونه امکان پذیر می شود؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
جناب اگر دایی جانشون ریس جمهور نبودن هم کسی ایشان را به عنوان مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت فرهنگ انتخاب می کرد ؟ و تازه هشت سال ریاست دایی جانشان هم قرص و محکم سر پستشان ایستدگی کردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
ببخشید ایشون در دوران آقای خاتمی با چه پشتوانه علمی و تجربی، مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد شدند؟
همیشه بند پ مهمتر از شایسته سالاری بوده
کاش میشد کلا پ رو از زبان و ادب پارسی حذف میکردیم !! ببخشید ارسی ;)
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
پ حذف شود ب جایش را می گیرد میشود بند ب یا هرچی دیگه با این منطق باید به تدریج تمام حروف الفبا را حذف کرد.
چاره در حذف حروف نیست بلکه در حذف اصل مساله است نه صورت مساله
به نظرم خیلی نباید ناامید نگاه کرد. توی خیلی از شرکت های بزرگ دنیا جوانها مدیر هستند و با دانش مدیریتشون تحولات خوبی رو انجام دادند. شاید نباید از هنرمندان سینمایی انتظار تحول کردن یک سازمان را داشت. مگه اونها چقدر مطالعات و توانمندی مدیریتی و تحول سازمانی رو دارند.
البته من آقای تابش رو اصلا نمیشناسم و نمیدونم چرا از طرف تابناک آقازاده حساب شده ولی اگه توانمندی برای راه اندازی چرخ کند بنیاد فارابی رو داشته باشه، چرا که نه، بذارین اونهم بیاد خدمت بکنه. مگه قبلی ها چه گلی به سر این موسسه زدند، که او نتونه بزنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
مهم جوون بودن ایشون نیست مهم انتصاب ایشون به بچه های بالاست
تطفا یه مقدار هم در مورد تجربه واگاهی اقای ایوبی از سینما بنویسید اگه راست می گید
قبلي ها از اول سينمايي بودند يا بعدا شدند؟
ظاهرا خیلی سینمای ایران جدی گرفتین. همین بنده خدا از سرشون هم زیادیه. سینمای ایران !!!!!!!!!!!
والا من راجع به مدرک تحصیلی این ینده خدا چیزی نمیدونم، ولی با این سوابقی که شما نوشتید، اگه سیکل هم باشه، کلی تجربه ی مدیریتی کسب کرده. چیزی که بیشتر از خبر باعث جلب توجه میشه اینه که چطور اون زمان که خیلی بی تجربه تر و جوانتر بوده، هشت سال گذاشتنش به عنوان رئیس روابط عمومی ارشاد و بعدش هم ماشالله از این وزارتخونه به اون سازمان ! اونوقت جوونای فوق لیسانس و دکترای ما میخوان برن یه کار مزخرف توی یک شرکت یا کارخونه پیدا کنند، باید 5 سال سابقه کار داشته باشن.
تا بوده همین بوده
چون دولت هم فکر ما سر کاره حاضریم تخلفش رو توجیه کنیم
ولی اگر امثلا دولت دیگه ای بود و شایعه میشد میخواهد دامادش رو بر سازمان استاندارد منصوب کند میشد ازادی بیان!
و سر اخر هم که نشد گفتند رسانه ها و مردم پیروز شدند!
کجاست انصاف و انتقاد پذیری؟
همیشه دوست داریم ظرف مقابل این اخلاق را داشته باشه
در جواب دوستانی که می گند ایشون در دولت آقای خاتمی مدیر کل روابط عمومی بوده بنابراین با مسائل فرهنگی آشناست باید عرض کنم، هر حوزه به متخصصین خودش نیاز داره و اصولا یکی از آفت های مدیریت در کشور ما این است که افراد ناآشنا از حوزه های دیگر میاورند و این افراد تا بیایند با حوزه تحت مدیریت خودشون و زیر و بم اون آشنا بشند فرصت زیادی از دست رفته. حالا هرچند گفته بشه ایشون مدیر لایقی بوده ولی سمت های پیشین ایشون ربطی به حوزه سینما نداره.
درود بر تابش
تابناك ، يك طوري گفتيد كه انگار يك دلواپس بناست سمت بگيرد يك إصلاح طلب ناب دوم خردادي بناست اين سمت را بگيرد كه اين مايه مباهات و افتخار است
کدوم تدبیر؟!
آقازاده چو آقاذاده به بیند، خوشش آید!!؟
من اعتقاد دارم ایوبی تو این یک سال از تجربیات جعفری جلوه و احسانی که مدیرای قدیمی فرهنگی هستن استفاده کرده و حالا می خواد همه چی رو خودش دست بگیره.آدمای تازه کارم میاره تا ازش حرف شنوی داشته باشن(یادمون نره جعفری جلوه مخالف تغییر تو ساختار فارابی بود)
وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی در قبضه تیم اقای مسجد چامعی
زنده باد مسجد جامعی و تابش
نکنه انتظار دارین بنده یا شما یا حتی یک نفر متخصص و با تجربه در این حوزه را انتخاب نمایند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی