بازدید 24333

تجمع تولیدکنندگان پوشاک در اعتراض به قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه

تجمع کنندگان معتقد بودند، ورود سیل پوشاک ترکی، باعث بیکاری بیش از ۴۰ هزار کارگر شده ‌و آن‌ها در حال اخراج از کار هستند و مجبورند کار خود را ترک کنند. روی پلاکارد یکی از معترضان‌ نوشته شده بود: «قرارداد ترجیحی پوشاک ترکیه، فرش قرمز برای نابود کردن تولید داخلی» است.
کد خبر: ۴۷۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ 28 January 2015
ایران و ترکیه به تازگی به سمت انعقاد موافقت‌نامه‌های تجاری ترجیحی گرایش پیدا کرده‌اند. تجارت ترجیحی ایران و ترکیه، یازدهم دی امسال برابر با نخستین روز سال نو میلادی آغاز شد. با این حال، قرارداد تجاری ترجیحی ایران و ترکیه، مورد انتقاد بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته است، به نحوی که عده‌ای از این قرارداد به ترکمنچای جدید یاد می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، توافق‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه در مجموع شامل ۲۶۵ فقره کالاست که ۱۲۵ فقره کالای ایرانی و ۱۴۰ فقره کالای ترکیه را دربرمی‌گیرد. از آنجا که بخشی از کالاهای ترک، مشمول استفاده از تخفیفات تجارت ترجیحی مربوط به بخش پوشاک است، بیشترین انتقادات در این زمینه مطرح است.

در حالی که از ابتدای اجرای این توافق‌نامه، اعتراضات فراوانی از سوی تولید کنندگان پوشاک مطرح شد و آن‌ها خواستار تغییر در این توافق شده بودند، ‌ظاهراً تغییری در قرارداد اتفاق نیفتاده‌ و همچنان این توافق در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار تابناک در همین زمینه، امروز تعداد زیادی از تولیدکنندگان پوشاک کشور ‌ روبه‌روی «انجمن اسلامی صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران» تجمع کرده‌اند. در این تجمع آن‌ها به نحوه اجرای این قرارداد اعتراض داشته‌‌ و ‌خواستار لغو این قرار‌داد هستند.

یکی از معترضان پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «قرارداد ترجیحی پوشاک ترکیه، فرش قرمز برای نابود کردن تولید داخلی» است. همچنین تعداد دیگری از معترضان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب، مبنی بر اقتصاد مقاومتی در پلاکاردهای دیگری نوشته بودند: «ما تا با کار ایرانی و سرمایه ایرانی احترام نگذاریم، تولید ملی شکل نمی‌گیرد...».

تجمع تولیدکنندگان پوشاک در اعتراض به قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه

همچنین تجمع کنندگان بر این باور بودند، ورود سیل پوشاک ترکی، باعث بیکاری بیش از ۴۰ هزار کارگر شده است، به گونه‌ای که آن‌ها در حال اخراج از کار هستند و مجبورند کار خود را ترک کنند، زیرا تولید دیگر به‌صرفه نیست و تولید‌کنند متضرر شده است.

هرچند هدف این گونه قرارداد‌ها رقابت‌پذیری تولید داخل است و باید از آن‌ها حمایت کرد، نگاهی به این قرارداد، نشان می‌دهد با موافقت طرف ترکی با کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تعرفه‌ها، محصولات کشاورزی از جمله انواع گل کلم، خیار، بادمجان و بذر گیاه به همراه محصولاتی دیگر همانند بادکنک، آدامس، آب پنیر، انجیر و تخم پرندگان به ترکیه صادر می‌شود.

در عوض ترکیه در این قرارداد صادرات محصولات صنعتی از جمله درب و پنجره، انواع لاستیک، ظروف شیشه‌ای و فلزی، انواع منسوجات، انواع پیچ، صفحات آلومینیوم، موتورهای صنعتی، انواع مبلمان، پوشاک به ایران صادر می‌کند. در این قرارداد، واردات لوازم خانگی از جمله انواع فریزر و یخچال به همراه اجاق با سوخت گازی و ماشین ظرفشویی به کشورمان نیز درج شده است.

تجمع تولیدکنندگان پوشاک در اعتراض به قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه

باید گفت، با توجه به اینکه امروز اقتصاد ایران در حال‌ تحریم و رکود است، تجار و سرمایه‌گذاران خارجی با شناسایی مزایا و ضعف‌های کشورمان در تولید، نباید قراردادهایی با کشورمان ببندند که ذهن‌ها را به قراردادهای کاملا یکطرفه ـ که نفع آن را فقط یک کشور خارجی ببرد و تولیدکننده داخلی کاملاً متضرر شود ـ ببرد.

به هر حال، تابناک امیدوار است، مسئولین مربوطه با شنیدن سخنان معترضان با تصمیمات منطقی ـ که منافع ملی کشور را تضمین کند ـ این موضوع حل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۶۷
انتشار یافته: ۳۷
بابا یکی مارادونا رو ول کنه این وزیر صنعت رو بگیره واردات خودرو رو انحصاری کرد اینم از این قراردادش با ترکیه ایشون بیشتر وزیر ضد صنعت داخلیه تا وزیر صنعت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
تجربه ی انحصار در خودرو را داریم باز به دنبال انحصاری کردن محصولات دیگر هستیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
باشه شما برو یخچال فریزر های بی کیفیت داخلی رو با قیمتهای گزاف بخر .....
کیفیت رو ببرید بالا نمی شه که درها رو بسته نگه داشت الان پوشاک از آمریکا هم گرون تره
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
عالی گفتی، دمت گرم، تا کی چوب انحصارو بخوریم و صدامون درنیاد، کیفیتو ببر بالا، جنستو با پارچه چینی میدوزی از ملتم انتظار داری؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
مطابق گفته‏ی مسولین صنف تولیدکنندگان 70درصد پوشاک ترک از طریق قاچاق وارد کشور می‏‏شود. بنابراین با کاهش تعرفه و ترقیب شدن واردکنندگان رسمی به واردات پوشاک از مبادی رسمی این قرارداد نه تنها مشکلی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد نمیکند بلکه به نفع آنها هم خواهد بود.
ما همه چیزمون با واردات جنسهای بی کیفیت چینی نابود شده اونوفت فقط برای واردات پوشاک با کیفیت ترک تیتر فوری می زنید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
مصرف کالای خارجی به شدت در کشور باب شده است؛ به طوری که کالای ایرانی بخصوص پوشاک را به خارج از کشور یا مناطق آزاد می برند و مجددا با اضافه کردن یک برند خارجی بازمی‌گردانند و مصر‌ف‌کنندگان ما نیز همان کالا را با رغبت می خرند.
بعد از صنعت هسته اي و صنعت هوافضا حالا نوبت صنعت پوشاك رسيده!
عرضه داشته باشید که رقابت نکنید نه اعتراض ؛ تا زمانی که رقابت تو بازار نباشه هیچ پیشرفتی تو هیچ صنعتی نخواهیم داشت.
مثل این خودروسازها که با این قیمتهای گرون گاری تحویل مشتریها میدن .... ولی با نصف همون پول تو کشورهای دیگه بهترین و به روز ترین ماشینها رو مردم سوارن
اکثر تولیدات پوشاک ایران بی کیفیت است. و این تولیدکنندگان به جای این کارها بهتر است بدانند که برای افزایش کیفیت محصولاتشان باید فضای رقابتی در مورد آن کالای مورد نظر فراهم شود تا سعی کنند با کیفیت بیشتری محصول را تولید کنند. نه آنکه هر اشغالی را تولید کرد و با قیمیتی بالا به خورد مردم داد.
به نظر من باید کمک بشه به تولید داخل تا هزینه‌ی نهایی‌شون کاهش پیدا کنه و بتونن با کالای خارجی رقابت کنند، اما بستن در روی کالای خارجی امکان انحصار تولید داخل رو فراهم میکنه. مثل خودرو، که شرکت‌های خودرو سازی، خودروهای بی کیفیت خودشون رو با هر قیمتی که بخواهند به زور به مردم تحمیل می‌کنند.
اتفاقا قرداد خوببه تازه تعرفه باید تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کنه تا جلوی قاچاق گرفته شه.
بوووووووووووقققققق متشکریم
ما تا زمانی که کیفیت محصولاتمان را بالا نبریم نمیتوانیم با درهای بسته موفق شویم.
وقتی تولیداتمون در حد آدامس و بادکنکه دیگه چی باید گفت
عمده پوشاک مصرفی داخل کشور پوشاک درجه 5 بی کیفیت چینی هست نه پوشاک داخلی ،تازه اونم با قیمت بسیار بالا که خارج از توان خرید مردم هست و اصولا هر کسی به هر قیمتی میخواد میفروشه
حالا این وسط لباس با کیفیت ترک وارد بشه که هم قیمت و هم کیفیت خوبی داشته باشه ، اشکال کار کجاست ؟

در هر صورت هر تصمیمی برای حمایت از مردم و بالا بردن کیفیت و قدرت خرید مردم باشه پسندیدست
اون موقعی که صنعت پوشاکو جنسای چینی از بین بردن کسی صداش درنیومد!!!!!
اقا کیفیتو ببرین بالا !!!واردات خودرو رو اگه ازاد می کردن این وضع خودروی داخلی نبود!!!
ما غنی سازس 60 درصدی می خواهیم خوب بعدش تحریم بشیم اینگونه قرادادها به دردمان می خورد،اورانیوم را بچسب پوشاک می خوای چه کار
خب مردم ایران تا کی باید کالاهای بی کیفیت چینی یا تولید داخل رو مصرف کنند؟؟؟ این تولید کننده های داخلی چه زمانی باید احترام به مشتری رو یاد بگیرند؟؟؟
به نظر بنده مملکت ما اصلاح شو نیست چون اگر تعرفه 100 درصدی خودرو کاهش پیدا کند گروهی بنام حمایت از تولید به اصطلاح داخلی , به این امر اعتراض نموده و لذا به نظر بنده بهتر است برای تمامی اقلام وارداتی عوارض کمرکی 100 الی 200 درصدی گذاشته شود تا بعضی ها با تهیه و تولید محصولات بی کیفیت و رقابت در بازار انحصاری پول های میلیاردی به جیب خود بریزند و آخرش هم نمونه بازر آن صنعت مونتاژ خوردوی ایران می باشد که بعد از 35 سال حمایت بی دریغ دولت ها از مونتاژکار خودرو های اروپایی تبدیل به مونتاژکار خودروهای بی نام نشان چینی شده است .
ضمناً بهتر است سایت تابناک از این اخبار پوپولیستی در جهت اهداف خود ؟؟ استفاده نکند .
این از قرار داد ترجیحی اون از انحصار واردات خودرو
هردم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد
خدایا فقط بهمون رحم کن
ما همه چیزمون با واردات جنسهای بی کیفیت چینی نابود شده اونوفت فقط برای واردات پوشاک با کیفیت ترک تیتر فوری می زنید؟!
کیفیت کفش و پوشاک داخلی خوب نیست متاسفانه
به زور که نمیشه مردم رو مجبور به خرید کرد
چطور این اصناف به خودشون اجازه میدن اینقدر پررو باشند !! از انور پوشاک بی کیفیت چینی و ایرانی را همین اصناف و فروشندگان به چندین برابر قیمت به مردم میفروشند و علاوه بر این خیلی هم بی احترامی به خریدار میکنند و از انطرف هم با پررویی تمام جلوی ورود پوشاک را میگیرن . ما قشر کارمند و کارگر چه گناهی داریم که بایستی پوشاک بی کیفیت را از روی ناچاری و چندین برابر قیمت از این فروشندگان و تولیدکنندگان بی انصاف ایرانی بخریم .
قربون جنس تركي چينيها رو دريابيد كه ديونمون كردن
50 ساله داره از این صنعت حمایت میشه. بسه دیگه. حق مردم ایران این نیست که کالای بی کیفیت رو با قیمت گرون خرید کنند. هر کی قدرت رقابت نداره باید خارج بشه، دیگه از حمایت و پول مفت خبری نیست.
باید در مدیریت واردات تجدید نظر بنیادی کرد.
نمایشگاه اختصاصی پوشاک ترکیه در 12 بهمن در نمایشگاه بین المللی برگزار می شود
به نظر بنده باید مالیات کمتری از تولیدکننده های دخلی دریافت بشه و در عوض واردات پوشاک و بقیه اقلام آزاد بشه تا رقابت انجام بگیره و الان ترکیه یکی از بهترین تولیدکننده های پوشاک هست
بیائید نمایشگاه پوشاک ترکه را در 12 بهمن در نمایشگاه تهران ببینید
صرف نظر از مباحث حمایت داخلی اشکالی که براین تفاهم نام است از نوع محتوا است به نحوی که در صادرات ما که عمدا محصولات کشاورزی ویا به نوعی مواد خام فرآوری نشده است که در حوزه صادارات جزو اقلام با سود کم تلقی میشود واز طرف دیگر کلآ مواد تولید صنعتی که ایجاد ارزش افزوده مضاعف برای صادر کننده دارد لحاظ شده بهتر بود ماهم به جای صادرات مواد خام کشاورزی محصولات فراوری شده را حداقل صادر میکردیم که در موازنه سود حداقل برابر باشیم ونه بازنده
ضمن تشکر از دوستانی که از بازار رقابتی تشکر کرده اند به عرض برسانمکه تاجرهای بازار تهران با پول باد اورده از خون مردم با پوشاک چینی همهشون پوشاک تیراز بالا انباری با قیمت هر تی شرت 3 یوان خدایا 3 یوان یعنی1500 تومان میخرند و در تهران 80 تا 100000 هزار تومان میفروشن اونم بی کیفغیت و انباری خدایا.دم وزیر صنعت گرم با این قرارداد با ترکیه
یه عمر مردم رو همین صنف پوشاک سر کیسه کردند. حالا وقت انتقامه
پارچه و مواد اصلی به تولید کنندگان داخلی بدهید تا بتوانند رقابت منصفانه داشته باشند.
آهاي مردم شما نخرين
بذارين همين اقتصادي هم كه مونده سر پا باشه
تابناک اگر قراره نظرات رو ثبت نکنید پس این قسمت نظر شما رو لطفا حذف کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار