بازدید 36656
نقدی بر موضع جالب یک عضو کمیسیون فرهنگی؛

اگر این نمایندگان مجلس باعث توقف اکران نشدند، چه کسانی شدند؟!

مواضع اعضای کمیسیون ـ که عمدتاً از یک طیف سیاسی هستند ـ درباره موضوع خانه پدری‌ مشخص بود و هر نقدی به این فیلم وارد باشد، دلیل نمی‌شود که برخی نمایندگان مجلس مسئولیت مخالفت‌ شدیدشان را با این فیلم و اکرانش که بار‌ها به صراحت بیان کرده‌اند ‌به گردن گروه دیگری بیندازند.
کد خبر: ۴۶۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷ 04 January 2015
اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس درباره عدم نقش نمایندگان مجلس در روند توقف فیلم‌ها و مشخصاً پایین کشیده شدن «خانه پدری»، این پرسش را پیش آورد که اگر اعضای کمیسیون فرهنگی و مشخصاً یک طیف از این نمایندگان در این زمینه مؤثر نبودند، نامه‌نگاری‌ها و گفت‌وگوهای مکرر این طیف در مخالفت با اکران گروهی از فیلم‌ها از جمله «خانه پدری» در راستای حمایت از اکران قابل تعبیر است؟!

به گزارش «تابناک»، قطار رفع توقیف فیلم‌ها در حالی با اکران محدود «خانه پدری»‌ به حرکت درآمد که دو روز پس از آغاز حرکت این قطار، ترمز اضطراری کشیده شد و رفع توقیف فیلم‌ها متوقف ماند؛ هرچند علی جنتی راه را برای مجموعه‌اش نبست و از امکان نمایش محدود این فیلم در سینماهایی نظیر موزه سینما سخن به میان آورد و ممکن است این قطار بار دیگر به حرکت در‌آید.

در این میان، سوای کم و کیف این فیلم و نقدهایی که ممکن است به آخرین ساخته کیانوش عیاری وارد شده باشد، گفته‌های تازه نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و یکی از چهره‌های مؤثر در اکران فیلم‌های سینمایی و سایر مسائل مرتبط با این حوزه است. او در این باره گفته است: «اینکه لغو مجوز اکران خانه پدری را به دلیل اعتراض مجلس عنوان می‌کنند، شیطنت است. بدنه دولت نیز باید مانند رئیس‌جمهور و وزرا عمل کنند. نباید به سمت ایجاد شکاف و چالش بین دو قوه مقننه و مجریه حرکت کنند‌».

اگر این نمایندگان مجلس باعث توقف اکران نشدند، چه کسانی شدند؟!

پژمانفر با بیان اینکه لغو مجوز اکران خانه پدری به دلیل مخالفت و اعتراض مجلس نبوده است، اظهار داشت: «بعضی نهادهای دولتی، کارهای‌ قانونی خود را انجام می‌دهند، ولی زمانی که با اعتراض روبه‌رو می‌شوند، به جای آنکه تبعات کار قانونی خود را بر عهده بگیرند برای بر هم زدن رابطه دولت و مجلس، توپ را به زمین نمایندگان می‌اندازند‌».

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید از وزیر ارشاد پرسید، چرا اکران خانه پدری را لغو کرده است، گفت: ‌ «این موضوع آن اندازه مهم نیست‌ که جنتی را به کمیسیون دعوت کنیم و دلایل لغو اکران را جویا شویم. توصیه می‌کنم بخش‌های دولتی، تبعات کارهای قانونی خود را بر عهده گیرند و مجلس را مقصر جلوه ندهند‌».

این گفته‌ها‌ بسیار جالب و تکان‌دهنده است، زیرا طبیعتاً مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با اکران محدود و در نظر گرفتن رده سنی ۱۶ سال، «خانه پدری» را اکران کردند، در این زمینه نظر مساعدی داشته‌اند؛ اما در مقابل بیشترین مخالف علنی برای اکران هشت فیلم از جمله «خانه پدری» از سوی مجلس بود که با نامه رئیس کمیسیون فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عدم اکران ۸ فیلم و سپس ورود کمیسیون اصل ۹۰ برای عدم اکران دو فیلم از‌‌ همان هشت فیلم به اوج رسید.

اما درباره موضوع خانه پدری، مواضع اعضای کمیسیون ـ که عمدتاً از یک طیف سیاسی هستند ـ مشخص بود و هر نقدی به این فیلم وارد باشد، دلیل نمی‌شود ‌برخی نمایندگان مجلس مسئولیت مخالفت‌ شدیدشان را با این فیلم و اکرانش که بار‌ها به صراحت بیان کرده‌اند، ‌به گردن گروه دیگری بیندازند.

«تابناک» برای یادآوری مواضع این نمایندگان ـ که طبیعتاً در قبالش مسئولیت دارند ـ به بازخوانی برخی از آن‌ها می‌پردازد تا مشخص شود آیا این طیف نقشی داشته‌اند یا نداشته‌اند.


پژمان‌فر: «خانه پدری» باورهای سنتی ما را هدف گرفته است

اگر این نمایندگان مجلس باعث توقف اکران نشدند، چه کسانی شدند؟!

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر؛ عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی درباره فیلم های این دوره از جشنواره فیلم (در حاشیه جشنواره سی و دوم فیلم فجر) گفت: ما باید نگاه کنیم که در فیلم به دنبال چه هستیم. زمانی ما می‌بینیم یک فیلم می‌خواهد یک واقعیت‌هایی را منتقل کند، ولی ‌زمانی است که می‌خواهیم یک فضایی را در فیلم ایجاد کنیم. من فکر می‌کنم بعضی از این کارگردان‌ها و فیلم‌نامه‌نویس‌ها، مقداری از این ماجرا عبور کردند و حتی واقعیت‌های تلخ را در جامعه نشان می‌دهند که واقعیت ندارند یا همگانی نیست و استثنای جامعه ماست.

وی افزود: گاهی کارگردانان و فیلم‌سازان ‌در نشان دادن امور‌ ‌غیر واقعی، افراط می‌کنند و طبیعتا در ذهن مخاطب بازخورد خوبی منعکس نمی‌شود. این ماجرا باید مدیریت شود؛ یعنی ما در فضای سینما باید مدیریت کنیم تا فضای سینما به این سمت کشیده نشود که مخاطبین ما در یک فضای غیر واقعی قرار بگیرند.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی فیلم‌ها هستند که مسائلی را هدف گرفته‌اند که آدم نگران می‌شود. شاید مخاطب ما هم نسبت به این موضوع خیلی متوجه این مسأله نمی‌شود؛ برای نمونه، بعضی از فیلم‌ها هستند که یک باوری را در مخاطبین ما ایجاد می‌کند. فیلم «خانه پدری»‌ عمیق باورهای سنتی ما را هدف گرفته و به این‌ها هجمه می‌برد. ‌البته این نقطه‌های قوتی هم دارد اما در عین حال جای تأمل دارد.

وی ادامه داد: نکته دوم آنکه در کل سینما باید یکسری از واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و نیازهای مردم را در فضای سینما که در نیازهای داخلی، خارجی، سبک زندگی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ریز می‌شود، با یک زبان همه فهم و هنری به منتقل آن‌ها کنیم. امروز در سینمای ما ‌چنین مأموریتی حس نمی‌شود. ما باید برای مردم پیام رسان باشیم و یکسری واقعیت‌ها را به مردم برسانیم که گره‌ای‌ از مشکلات جامعه باز کند.

پژمان‌فر افزود: امروز در فضای سینمای ما فیلم‌های خوب زیاد است، ولی برخی‌ از فیلم‌ها اصلا گره‌ای باز نمی‌کنند؛ یعنی هیچ نوع تحول فکری در بیننده با دیدن آن ایجاد نمی‌شود و گاهی هم فیلم فضای سیاهی ‌به مخاطب منتقل می‌کند که مخاطب نسبت به آن نیازمندی‌هایش نتیجه عکس می‌گیرد.


سالک: هیچ دلیلی برای اکران خانه پدری وجود ندارد


اگر این نمایندگان مجلس باعث توقف اکران نشدند، چه کسانی شدند؟!

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر این باور است که هیچ دلیلی برای اکران فیلم خانه پدری وجود ندارد.

حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص توقیف فیلم خانه پدری، خاطرنشان کرد: ما در انقلاب اسلامی حضور داریم و انقلاب اسلامی مبتنی بر مجموعه ارزش‌های دینی است؛ از این روی، هر گونه فیلم یا حرکتی که ضد ارزش‌ها باشد، ‌باید مقابلش جهت هدایت‌گیری انجام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه خانه پدری با خشونت شروع می‌شود و سپس ضد ارزش‌ها را تقویت و تبلیغ می‌کند، گفت: ما به جز یک آدم فاسد، یک فرد متدین که دختر خود را به قتل برساند نداریم؛ بنابراین، دلیلی برای پخش و اکران فیلم خانه پدری وجود ندارد.


آقاتهرانی: خانه پدری اکران نمی‌شود / محتوای این فیلم مناسب نیست

اگر این نمایندگان مجلس باعث توقف اکران نشدند، چه کسانی شدند؟!

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی،‌ نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با فارس درباره اکران فیلم خانه پدری در گروه هنر و تجربه گفت: مجلس درباره فیلم «خانه پدری» نظر دارد و محتوای آن را مناسب نمی‌داند و بر این باور است، ‌نباید از امتیاز اکران استفاده کند. غیر از مجلس، این فیلم مورد نقد بسیاری از کار‌شناسان از جمله برخی مسئولان ارشاد است، ولی ‌اینکه چطور می‌شود فیلمی که هم سرمایه‌گذار اول آن یعنی نیروی انتظامی و هم خود مسئولین ارشاد با آن مسأله دارند باید اکران شود، جای تعجب دارد!

آقا تهرانی تصریح کرد: این اتفاق بدی است که تاریخ یک ملت به جهت کج‌سلیقگی و یا ناآگاهی مورد هجمه قرار گیرد، به شکلی که نشان داده شود ‌چند نسل از پدران یک خانواده، نگاه تبعیض آمیز و وحشیانه‌ای ‌به زنان خود دارند.

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: این چه منطقی است‌ که چنین فیلمی تاریخ یک ملت را به این شکل نمایش می‌دهد، امکان اکران عمومی پیدا کند؛ تنها به این جهت که یک کارگردان از دست مدیران فرهنگی کشور ناراحت نشود؛ بنابراین، وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تکریم شخصیت هنرمندان، حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی است و در این باره نباید اغماض کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی