بازدید 22001
اقدامی کم‌سابقه میان مدیران ایرانی؛

ایوبی از سینماگران برای وضعیت اکران عذرخواهی کرد

ایوبی یکی از نخستین مدیران فرهنگی در سال‌های اخیر باشد که به صراحت بابت وقوع یک خطا در حوزه مسئولیتش، به جای شانه خالی کردن، عذرخواهی کرده است... شاید علت عدم وجود فرهنگ عذرخواهی در کشورمان و کم سابقه بودن چنین حرکتی، ترس مدیران از برداشت‌هایی است که ممکن است از عذرخواهی‌شان صورت پذیرد...
کد خبر: ۴۶۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲ 29 December 2014
در شرایطی که با توجه به فشارهای وارد آمده به سازمان سینمایی، متولی این حوزه می‌توانست دست پیش بگیرد و مسئولیت آنچه درباره اکران برخی فیلم‌ها پیش آمده را به گردن مخالفانش بیاندازد، او در جملاتی کوتاه رسماً از وضعیت پیش آمده عذرخواهی کرد؛ اتفاقی غیرمرسوم در میان مدیران وطنی که باید در لایه‌های مختلف مدیران تسری یابد و به یک فرهنگ بدل شود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از سلسله حوادثی که در ماه‌های اخیر درباره اکران برخی فیلم‌ها رخ داده بود و آخرین مورد آن اکران دو روزه «خانه پدری» در یک سینما به عنوان یکی از کوتاه‌ترین اکران‌های تاریخ بود، نقدهای پیدا و پنهان سینماگران به اوج خود رسیده و در روزهای پیشین شاهد اوج گیری این انتقادات و حتی برگزاری نشست‌هایی در همین ارتباط بوده‌ایم.

ایوبی از سینماگران برای وضعیت اکران عذرخواهی کرد

در این بین احتمال می‌رفت به رسم معمول، مدیران سینمایی نیز با حمله لفظی به آنهایی که اکران فیلم‌ها را با دشواری همراه ساخته‌اند، بار مسئولیت را از گردن خود بردارند حجت‌الله ایوبی ساعتی قبل در صفحه فیسبوکش از اتفاقات پیش آمده عذرخواهی کرد. در متن این پست آمده است: «از همه کسانی که از فراهم نشدن زمینه های اکران فیلم خانه پدری در گروه هنر و تجربه آزرده خاطرند پوزش می‌طلبم. به امید روزهای بهتر برای سینمای پرافتخارمان.»

سوای اینکه چه میزان از مسئولیت وقایع رخ داده در روند اکران «خانه پدری» و فیلم‌های دیگر متاثر از تصمیمات مستقیم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و چه میزان از مسئولیت وضعیت رقم خورده متوجه گروه‌هایی است که فضای این حوزه را با انتشار برخی اخبار به چنین سمت و سویی بردند، آنچه توسط ایوبی در این زمینه رخ داده، یک اتفاق مثبت و قابل تحسین است، چرا که در روحیه مدیران ایرانی، «عذرخواهی» امری نادر است.

شاید علت عدم وجود فرهنگ عذرخواهی در کشورمان و کم سابقه بودن چنین حرکتی، ترس مدیران از برداشت‌هایی است که ممکن است از عذرخواهی‌شان صورت پذیرد و این تصور نزد بسیاری از مدیران وجود دارد که عذرخواهی به منزله پذیرش خطای بزرگ، شکست اساسی و به زانو درآمدن است، حال آنکه در دیگر کشورها برای ساده‌ترین وقایع، ارشدترین مدیران بخش‌های خصوصی و دولتی نه تنها عذرخواهی می‌کنند که در بسیاری از موارد استعفاء نیز می‌دهند.

ایوبی از سینماگران برای وضعیت اکران عذرخواهی کرد

واقعیت آن است که توسعه فرهنگ عذرخواهی در سطح مدیران ستادی و صف در کشور، یکی از الزامات تغییر وضعیت کنونی است؛ وضعیتی که برخی مدیران حتی در قبال وقوع حوادث بزرگ که قربانیان وسیعی را در پی دارد، درصدد توجیه برمی‌آیند و از عذرخواهی می‌گریزند و همین موضوع گاهی خشم افکارعمومی را برمی‌انگیزد.

این روحیه طبیعتاً برای کشور مضر است، چرا که در نگاه مردم، بخشی از پاسخگویی، پذیرش خطا (ولو نقش اندک در وقوع یک خطا) و عذرخواهی به همان نسبت، بخشی از پاسخگویی است اما ظاهراً فرهنگ پاسخگویی در کشور تنها به پاسخ دادن مکرر به انتقادات محدود شده، حال آنکه این بخش نخست از پاسخگویی است و پذیرش خطا و پوزش خواستن، بخش دیگری از پروسه پاسخگویی است که معمولاً مدیران قائل به آن نیستند.

به نظر می‌رسد ایوبی یکی از نخستین مدیران فرهنگی در سال‌های اخیر باشد که به صراحت بابت وقوع یک خطا در حوزه مسئولیتش، به جای شانه خالی کردن، عذرخواهی کرده است. از این منظر شاید جنبه ترویجی این حرکت بتواند راهگشا باشد و مدیران دیگر نیز «عذرخواهی می‌کنم» در ادبیاتشان قابل یافتن باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۰
مثل مرد سرتو بگیر بالا و افتخار کن به این وضعیت.
درود بر آقای ایوبی. هر کسی جرات معذرت خواهی داشته باشه ، یک مرد به تمام معناست.
حالا این وسط کی نمیذاره اکران بشه و یه دفه چه اتفاقی میفته!!!خدا میدونه!
اگر این موضوع به مردم عادی مربوط می شد عمرا اگر عذرخواهی می کرد.
كي از ما جووناي بيكار بايد عذرخواهي كنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همه می دانندمقصرهای اصلی توقیف بسیاری ازفیلم هاکه بامجوزساخته شده کیست ولی ایشان باکرامت همه مسولیت رامی پذیرد/کاش دراین یکسال مکرراحرفهای ضدونقیض آقای ... رابرای حفظ پستش نمی شنیدیم و...
روحانی متشکریم...
امید است این اگر شروعی است شروعی باشد برای نهادینه کردن فرهنگی نه اینکه طبق روال سی و چند سال گذشته نمادی برای شعاری و دیگر هیچ.
بازم دمش گرم. حداقل با عذر خواهیش نشون داد اهل فرهنگه و هنر
اگر منظور از این وضعیت اینه که بابت این اتفاق عذرخواهی کردند منم موافقم ولی اگر منظور جلوگیری از اکرانه نه به هیچوجه.
آقای ایوبی برای همه عیان بود که شما همه تلاشتو کردی برای اکران و کسی شما را مقصر نمی داند... ممنونم که این قدر با شمقدری متفاوت هستید ...
دعوت به چالش عدرخواهي كردن!
میدونید.
تو کشور ما اگه بچه ای خطا کنه، هیچ مادری حاضر نیست بچش رو مجبور به عذرخواهی کنه. بلکه همیشه از خطای هرچند کوچک بچش طرفداری هم می کنه...

خوب چطوری میشه انتظار داشت که این رفتار در فرهنگ ما نهادینه بشه؟
جا انداختن فرهنگ در سنی که یک فرد به مدیریت رسیده خیلی خیلی دور از ذهن به نظر می رسه.
ایکاش بجای عذر خواهی ، جلو تندروهای بی هویت ایستادگی میکرد
آقای دکتر ایوبی از مدیران لایق کشورمون هستند. امیدوارم در هر کجا خدمت به کشور می کنند موفق و پاینده باشند. افتخار همکاری با ایشان مایه مباهات است.
آینده ایوبی درخشان است .
آقای ایوبی ما به شما افتخار میکنیم. امیدوارم خداوند سایه تون را از مستدام بدارد
دمت گرم آقا حد اقل یکی جرات کرد معذرت خواهی کنه بدون اینکه بترسه واقعا آفرین بر تو ادم
این فشارها منبعش کجاست؟
درود بر جناب ایوبی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی