بازدید 27642
این «جنگ» به سود پیونگ‌یانگ تمام می‌شود؟

خشم اوباما از عدم اکران فیلم ترور رهبر کره شمالی

اگر پروژه کره شمالی در نهایت به سود این کشور تمام شود و سایر کمپانی‌ها نیز در بلندمدت، ریسک ساخت فیلمی علیه این کشور را نپذیرند، سایر کشورها نیز سراغ چنین روش‌هایی خواهند رفت و امنیت سایبری ایالات متحده به پاشنه آشیل این کشور بدل خواهد شد.
کد خبر: ۴۵۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴ 20 December 2014
اکران وسیع فیلم «مصاحبه» در آمریکا، پس از حملات هکرهای کره شمالی به شرکت سونی در شرایطی متوقف شد و واکنش تند دولتمردان ارشد ایالات متحده را در پی داشت که به نظر می‌رسد، در نهایت آنچه رخ داده، به سود کره شمالی تمام شده و هزینه تمام شده فیلم‌سازی علیه رهبران این کشور را برای کمپانی‌های هالیوودی به شدت افزایش داده است.

به گزارش «تابناک»، فیلم «مصاحبه / The Interview» ساخته اوان گلدبرگ و کارگردانی ست روگن کارگردانی و به نویسندگی ‌استرلینگ، به یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود بدل شد؛ فیلمی با بازی جیمز فرانکو در نقش یک خبرنگار که پس از گذاشتن یک قرار مصاحبه با کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی با بازی رندل پارک) برای ترور رهبر کره شمالی آموزش می‌بیند.

در طول ساخت «مصاحبه / The Interview» کلمبیا پیکچرز و پس از ساخت این فیلم و تاکنون، سونی پیچکرز با بیشترین حملات مواجه بوده‌اند و ضربه اصلی را در این حملات، سونی خورده است؛ کمپانی که بخشی از اطلاعاتش با هک ایمیل‌های این کمپانی علنی شده و قطعاً به واسطه انتشار این اطلاعات دچار چالش ‌خواهد شد.

شوک به امنیت ملی آمریکا با توقف ماشین فیلم‌سازی هالیوود
صحنه‌ای از فیلم «مصاحبه»

در ایمیل‌هایی که توسط سایت شایعه‌پراکنی Gawker منتشر شده، ایمی پاسکال از مدیران شرکت سونی و اسکات رودین تهیه‌کننده مشهور آن شرکت ـ که آثاری مانند «جایی برای پیرمرد‌ها نیست»، «ساعت‌ها» و «شبکه اجتماعی» را در کارنامه تهیه‌کنندگی خود دارد ـ از افرادی مانند آنجلینا جولی، بازیگر و فیلم‌ساز و مگان الیسون، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم‌هایی مانند «کلاهبرداری آمریکایی»، «سی دقیقه بعد از نیمه‌شب» و «فاکس‌کچر» به تندی یاد کرده‌اند.

اولین مورد از ایمیل‌های افشا شده به ۲۷ فوریه برمی‌گردد و آخرین آن‌ها در نوزدهم نوامبر (۲۸ آبان)، اندکی پیش از حمله سایبری هکر‌ها به استودیو کالور سیتی رد و بدل شده است. فیلم در دست تولید زندگی‌نامه استیو جابز با نام «جابز» که فیلم‌نامه‌اش را آرون سورکین نوشته است، در این مکاتبات نقش محوری دارد. از خلال این مکاتبات معلوم شده ‌که آنجلینا جولی به دادن سکان کارگردانی فیلم «کلئوپاترا» که او قرار است در آن بازی کند، به دیوید فینچر سازنده «دختر گم‌شده» اعتراض داشته است.

ایمی پاسکال در این ایمیل‌ها از رودین که یکی از تهیه‌کنندگان «جابز» است، پرسیده که آیا با آنجلینا جولی در مورد این فیلم مذاکره کند یا خیر (در حال حاضر دنی بویل کارگردان «جابز» است و پس از آنکه ناتالی پورتمن از ایفای نقش شخصیت اصلی زن آن کناره‌گیری کرد، کیت وینسلت جایگزین شد). اسکات در پاسخ گفته است: «دلم نمی‌خواهد وقتم را برای چنین آدمی تلف کنم. بهتر است دُم انجی (جولی) را بگیری و او را بیندازی بیرون، قبل از آنکه کار «جابز» را برای دیوید (فینچر) سخت کند. (قبلاً قرار بود دیوید فینچر این فیلم را کارگرانی کند).»

شوک به امنیت ملی آمریکا با توقف ماشین فیلم‌سازی هالیوود

اسکات رودین در این مکاتبات چندین بار به تندی از ایده ساختن «کلئوپاترا» با حضور آنجلینا جولی یاد کرده و او را «بچه لوس با حداقل ‌استعداد» نامیده و گفته است که چنین پروژه‌ای حرفه هر دوی آن‌ها را تباه خواهد کرد. رودین گفته است: «من کوچک‌ترین علاقه‌ای به این ندارم که ۱۸۰ میلیون دلارم را برای خودخواهی‌های یک نفر تلف کنم که هر دو می‌دانیم فاتحه حرفه هر دو نفرمان را می‌خواند‌».

وی بعد از نثار ‌چند بد و بیراه دیگر به آنجلینا جولی، ادامه داده است: «‌اگر این کار را بکنیم، به اسباب خنده صنعت (سرگرمی) تبدیل می‌شویم که حقمان است... باورم نمی‌شود که هنوز هم داریم وقتمان را بر سر چنین چیزی تلف می‌‌کنیم‌».

طبق ایمیل‌هایی که در Gawker منتشر شده، رودین همچنین از مگان الیسون تهیه‌کننده به عنوان یک «دیوانه ۲۸ ساله دارای اختلال شخصیتی دوقطبی» یاد کرده که لازم است «دارو» مصرف کند تا بتواند به عنوان یک تهیه‌کننده سر پا بماند. به گزارش ورایتی، مگان الیسون نیز پس از افشای محتوای این نامه‌ها در توئیتر خود پاسخ طنزآمیزی به اظهارات رودین داده است.

در یکی دیگر از ایمیل‌های منتشر شده در Gawker، دیوید فینچر نیز از آدام درایور بازیگر «فرانسس‌ها» و «درون لوین دیویس» به عنوان یک «ایده وحشتناک» برای بازی در نقش منفی «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود» (هفتمین اپیزود این مجموعه به کارگردانی جی. جی. آبرامز که در دست تولید و در مراحل فنی است) یاد کرده است.

شوک به امنیت ملی آمریکا با توقف ماشین فیلم‌سازی هالیوود
صحنه‌ای از فیلم «مصاحبه»

البته هکرهای کره شمالی به نام نگهبانان صلح (Guardians of Peace یا #GOP) که احتمال داده می‌شود ‌با سازمانی مرتبط با دولت پیونگ‌یانگ با نام «سئول تاریک /DarkSeoul» مرتبط باشد، این اقدامات را تنها یک آغاز خوانده‌اند و از وقایعی شبیه به یازده سپتامبر سخن به میان آورده‌اند؛ تهدیدی که نگرانی وسیعی در آمریکا ‌ایجاد کرد و در ‌‌نهایت با خودداری شماری از سینماهای زنجیره‌ای برای پخش فیلم «مصاحبه»‌، کمپانی سونی اعلام کرده این فیلم را برای کریسمس اکران نخواهد کرد تا سونی در معرض ۷۵ میلیون دلار خسارت قرار گیرد.

نگرانی‌ها از آن جهت بود که برخی تصور می‌کردند احتمال دارد کره شمالی بتواند با نفوذ به شبکه‌هایی چون سیستم‌های رادار فرودگاه‌ها و دستکاری، منجر به فاجعه‌ای در آسمان آمریکا شود؛ نگرانی‌هایی که البته ظاهراً برای دولت اوباما مطرح نیست و آنچه بیشتر برای دولتمردان آمریکایی باعث نگرانی بوده، اثرگذاری تهدید کره شمالی و ایجاد فضای رعب و وحشت در هالیوود است که امنیت ملی این کشور را به چالش کشیده و واکنش شخص رئیس جمهور آمریکا را در پی داشته است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ‌حمله سایبری که از سوی هکرهای کره شمالی علیه فیلم «مصاحبه» انجام شده است، بی‌پاسخ نخواهند ماند و انتقادی را نسبت به عدم اکران این فیلم مطرح کرد: «سونی یک کمپانی تجاری است و ضربه برگی خورده است. تهدیدهایی علیه کارکنان این شرکت بوده و من نگرانی‌هایی را که این شرکت با آن‌ها روبه‌رو بوده درک می‌کنم. با وجود همه این حرف‌ها، من فکر می‌کنم آن‌ها اشتباه کردند. تصور کنید وقتی کسی می‌تواند دیگران را به خاطر پخش یک فیلم کمدی این طور آزار دهد، اگر از یک فیلم مستند خوشش نیاید، یا برنامه‌های خبری باشد که از آن خوشش نیاید، آن وقت چه کارهایی ممکن است بکند‌».

شوک به امنیت ملی آمریکا با توقف ماشین فیلم‌سازی هالیوود

پس از این انتقادات، سونی اعلام کرد که عدم نمایش فیلم به دلیل خودداری اکثر سینماهای آمریکا از اکران آن بوده و در نظر دارد ‌از طریق دیگری فیلم را به نمایش بگذارد؛ اما با توجه به جو شکل گرفته، بعید است در آمریکا شاهد اکران وسیع این فیلم باشیم‌ و ظاهراً عملیاتی که کره شمالی برای توقف اکران این فیلم به کار برد، در ‌‌نهایت مؤثر واقع شد و نشان داد با توسعه اینترنت، امنیت کشور‌ها ـ حتی ابرقدرتی چون آمریکا ـ تا چه میزان متزلزل شده است.

شاید برای کشوری که چهره‌ بین‌المللی مثبت یا حتی خنثی‌‌ دارد، آنچه کره شمالی انجام داد، بسیار پرهزینه باشد؛ اما با وضعیت کنونی که این کشور در فضای بین الملل دارد و نگاه منفی که نسبت به اوضاع کره شمالی هست، پیونگ یانگ با حملاتی که علیه کره شمالی انجام داد، نه تنها چیزی از دست نداد، بلکه با توقف ماشین فیلم‌سازی هالیوود، هزینه تولید فیلم علیه این کشور را افزایش داد و در ‌‌نهایت، نتیجه به نفع کره شمالی خواهد بود.

احتمالاً همین موضوع نگرانی آمریکایی‌ها را در پی داشته است، زیرا اگر پروژه کره شمالی در ‌‌نهایت به سود این کشور تمام شود و سایر کمپانی‌ها نیز در بلندمدت ریسک ساخت فیلمی علیه این کشور را نپذیرند، سایر کشور‌ها نیز سراغ چنین روش‌هایی خواهند رفت و امنیت سایبری ایالات متحده به پاشنه آشیل این کشور بدل خواهد شد؛ دورنمایی که رئیس جمهور آمریکا می‌بیند و به همین دلیل، سونی را تحت فشار می‌گذارد تا این فیلم را به نماش درآورد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۱۲
اینا حربه تبلیغاتی برای فروش بیشتر فیلم .میگید نه صبر کنید و ببینید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
نمیشه عجله کنیم و نبینیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
کدوم حربه؟ 75 میلیون ضربه دیده سونی. کلی آبروی سونی رفته ایمیل های شرکت هم بدست آوردن
واقعا شگفت زدم. این یه نقطه عطف میتونه. جنگ های آینده به سمت سایبری شدن پیش میره. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
شما سعی کن زیاد از فکرت استفاده نکنی. برای فشار مغزت خوب نیست !
اخه سونی پیکچرز که فیلمهای قشنگی نداره باز برادران وارنر یا کلمبیا پیکچرز بود یه چیزی
ما ایرانیا فقط بلدیم مرگ بر آمریکا بگیم اوناهم در جواب فیلم های 300 و آرگو و پلیس آهنی و ... درست میکنن و به کل دنیا نشون میدن وآبرومونو میبرن!
آفرین به غیرت کره شمالی که در مقابل این سیاست کثیف آمریکا بیکار ننشسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
واقعا واسه اینهمه ساده لوحی ادم باید تاسف بخوره .
کره شمالی با همه تاریخش یه ساعته امریکا میتونه نیست و نابود کنه و سند زمیناش واسه صدقه بده کره جنوبی که چند نسل بعد با کمبود زمین مواجه نشن ... همش تبلیغاته .
همین که تابناک دو تا عکس از صحنه های فیلم نشون داده معنیش اینه که این فیلم میتونه تو درسرس همه باشه و شمایی که اهل فیلم دیدن هم نیستی ترغیب بشی بری ببینی و با دیدنش به این نتیجه برسی که حتما سناریوی این فیلم واقعیه و اگر زمانی امریکا خواست کره شمالی نیست و نابود کنه بگی خوب کاری کرد
اين كارها براى جلب توجه اذهان به اين فيلم است
كره شمالى دست داشتن در هك سونى پيكچرز را رد كرده
كار سازنده هاى فيلم است براى فروش بيشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
فعلا که 75 میلیون دلار ضرر کرده سونی.. تازه فیلمش هم زیاد چیز جالبی به نظر نمیاد. والا رهبر کره شمالی اونجوری که توی اینترنت میبنیم شبیه این یارو توی فیلم نیست.
با استکبار فقط باید مانند خودش صحبت کرد ، هرچه جلوی سیاستمداران آمریکایی کرنش کنید، آنها وقیح تر میشوند.
احتمالا از کارگردانهای ایران یاد گرفتن تا فیلمشان مخاطب بیشتری را جذب کند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر