بازدید 10433
رئیس کانون وکلا در گفت‌وگو پیرامون نسل کشی پرندگان در فریدونکنار؛

دادستان منطقه در برخورد با صیادان کوتاهی کرده است

قوانين محيط زيست و حيات وحش در ايران سابقه ديرينه داشته و اين قوانين در مقايسه با استانداردهاي جهاني مشكل چنداني ندارد. البته در برخي موارد با ابهام مواجه هستيم؛ اما بنده معتقدم اين قوانين به درستي اجرا نمي‌شوند، زيرا در صورت اجراي صحيحِ‌ همين قوانين، مي‌توانيم اميدوار باشيم محيط زيست در امان باشد.
کد خبر: ۴۵۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸ 06 December 2014
همه ساله در فصل سرما صدها هزار پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف از سیبری و شمال اروپا به منطقه فریدونکنار در شمال کشورمان مهاجرت می‌کنند، ولی به صورت غیر مجاز و سازمان یافته شکار می‌شوند؛ شکاری هولناک که بی شباهت به نسل کشی این گونه‌ها نیست و ‌اعتراض سازمان‌های مردم نهاد و علاقه‌مندان حیات وحش را در پی داشته، ولی همچنان ادامه دارد و متأسفانه متوقف شدنی به نظر نمی‌رسد!

به گزارش «تابناک»، دکتر علی نجفی توانا، در پاسخ به اینکه «آيا اين جرم از جرائم عمومي محسوب نمی‌شود كه دادستان اعلام جرم نمی‌كند؟»، می‌گوید: به نظر بنده اگر تا کنون دادستان منطقه موضوع را پيگيري نكرده باشد، به انجام وظايف خويش بي‌توجهي كرده، زيرا از وظايف دادستان  پيگيري و برخورد با جرائم عمومي است که این مورد از جمله آنهاست.

دادستان منطقه در برخورد با صیادان کوتاهی کرده استوی می‌افزاید: دادستان وظیفه دارد برای حمایت از منافع عموم مردم با مشاهده جرم عمومیِ مشهود به موضوع ورود کرده و با خاطیان برخورد کند و به لحاظ اینکه این جرم از جرائم عمومی است، دادستان موظف به پیگیری و برخورد با خاطیان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به قوانین شکار در کشور می‌گوید: قوانین محیط زیست و حیات وحش در ایران، سابقه دیرینه داشته و ‌در مقایسه با استانداردهای جهانی مشکل چندانی ندارد. البته در برخی موارد با ابهام مواجه هستیم؛ اما بنده معتقدم این قوانین به درستی اجرا نمی‌شوند، زیرا در صورت اجرای صحیحِ همین قوانین، می‌توانیم امیدوار باشیم محیط زیست در امان باشد؛ یعنی اگر فرض بر این باشد که قانون کامل نیست، بنده معتقدم واقعیت این است که اگر همین مقدار هم درست اجرا شود، می‌توانیم از محیط زیست و اموال متعلق به مردم حمایت کنیم.

رئیس هیأت مدیره کانون وکلای مرکز با اشاره به اینکه در این زمینه مجریان قانون توانمندی اجرای قانون را ندارند و به ‌همین لحاظ برخورد‌ها ضعیف و ناکارآمد است، می‌افزاید: درختان به راحتی قطع و جنگل‌ها از بین می‌روند، مراتع به اشخاص منتقل می‌شود و شکارچیان غیرقانونی، اقدام به شکار انواع گونه‌ها می‌کنند تا محیط زیست در آستانه نابودی قرار گیرد که همه به دلیل امکانات محدود است که موجب می‌شود توفیق مبارزه کارآمد در زمینه انفال به درستی فراهم نشود.

این وکیل دادگستری در ادامه، عمده‌ترین مشکلات را در این حوزه ‌کمبود پرسنل، امکانات، تجهیزات و ‌حمایت ناکافی دانسته و می‌گوید: البته این امر بدین معنا نیست که محیط‌بانان و ضابطان دادگستری در این بخش به وظایف خود عمل نمی‌کنند، بلکه ما شاهد هستیم که این عزیزان در حد توان به وظایف خود عمل می‌کنند، ولی حیف که با وجود این مشکلات، هدف اصلی ـ که حفظ محیط زیست و بقای گونه‌های جانوری و گیاهی است ـ محقق نمی‌شود.

رئیس هیأت مدیره کانون وکلای مرکز با اشاره به اینکه متأسفانه ما در حوزه محیط‌ ‌زیست با تسامح و تساهل مواجه‌ هستیم، می‌‎گوید: سال‌هاست ‌می‌شنویم جنگل‌ها در حال نابودی هستند، درختان شبانه قطع و به تاراج می‌روند، مراتع برای ویلاسازی از طریق رانت واگذار یا در تصرف افراد بانفوذ قرار می‌گیرد و به رغم همه این‌ها، شاهد مبارزه و برخورد جدی با این افراد نبوده‌ایم تا در ‌‌نهایت محیط زیست، بیت‌المال و مردم متضرر شوند.

این حقوقدان با بیان اینکه در برخورد با شکارچیان غیرقانونی، باید دو عمل کنشی و واکنشی صورت گیرد، می‌گوید: عمل کنشی مربوط به فرهنگ‌سازی است. برای مثال با نصب پوستر و آموزش مردم از طریق رسانه‌ها، فرمانداری‌، شهرداری‌ و مدارس تلاش کنیم ذهنیت مردم را تغییر داده و احساس مسئولیت آن‌ها را در مقابل محیط زیست تقویت کنیم. در عمل واکنشی نیز باید نیروهای تخصصی برای برخورد با این جرایم آموزش داده و تربیت کنیم و البته در انتها تجهیزات کامل در اختیارشان قرار دهیم.

نجفی توانا در پایان می‌افزاید: بهترین روش این است که محیط زیست با جلب نظر مردم و مشارکت نهادهای مردمی اداره شود و خود مردم مستقیم‌ با محیط زیست و گونه‌های جانوری و گیاهی درگیر بوده و در این رابطه احساس مسئولیت کنند. مردم از نزدیک باید در جریان امور مربوط و اتفاقات محیط زیست باشند تا در این زمینه احساس مسئولیت کنند تا در سایه این اقدامات، اتفاقات مثبتی برای حیات وحش و محیط زیست رقم بخورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۲۷
امیدوارم پیگیری بشه و مثل همه مشکلات دیگه به دست فراموشی سپرده نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
این شکارها هر ساله اتفاق می فته و به صورت سنتی همیشه همینجور بوده. و هر ساله این پرند ها به همین جمعیت میان و میرن و کاهش جمعیت نداشتن به جز چند پرنده محدود (مثل درنا و قو) که خود مردم حواسشون به این پرنده ها هست
این کار زشت یک جنایته باید با خاتیان برخود جدی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
با خاطیان برخورد بشه ...
کجای کاری مردم گرسنه هستند یه آدم گرسنه که این چیزها سرش نمی شود.
پاسخ ها
عمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
چه بی ربط
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
ربط آن اینکه شما گرسنگی را نکشیدید
احسنت جناب دکتر بچه شمال درد شمالی را میداند .به خدا اگر به بازار روز فریونکنار وشهر های شمالی این روز ها بروید دلتان کباب میشود.اگر مردم نخرند شکار هم صرف نمی کند پس باید بایکوت همگانی شود....یا با تور های شبانه که گله های شکار در حین پرواز در آن میفتند جمع کردن این تور ها آسان است واغلب از شورای محل مجوز دارند وهر یک حریم دام مخضوص دارند بنا براین اراده ای قوی برای جلوگیری وجود ندارد والا کنترل آسان است.
حفظ محیط زیست، رعایت حقوق حیوانات، رانندگی درست، راستگویی، ... شناسنامه فرهنگی یک جامعه است. متاسفانه برای بیشتر مسئولین رسیدگی به اینگونه مسائل هیچ ارزشی ندارد. راستش درک بالا می خواهد.
متاسفانه در ایران محیط زیست برای بسیاری از مردم اصلا اهمیتی ندارد.
عزیز من. پرنده برای کشتن و خوردنه دیگه.
انتظار داری برای چند تا موجود بی قواره که اگر پرهاشون بریزه معلوم میشه چقدر زشت هستند، عزاداری کنم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
تو به خوشگلیو مفید بودن خودت ببخش
شرم آور و خجالت آور است!
باسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
سلام جيگر !
به علت از بین رفتن زیستگاهها و شکار توسط انسان‌ها و همچنین کاسته شدن خوراک جاندارن تنها زیستگاههای وحوش به پارک های ملی محدود شده که حتی آنها نیز گهگاه مورد دست اندازی و تخریب قرار می گیرد. خواهشمند است با تبدیل مناطق ارزشمند به پارک ملی و حفاظت جدی تر، گنجینه ارزشمند ژنتیکی و طبیعت زیبای کشور را حفظ کنید.
عزیزمن دادستان وقت نداره ...
بی خودی شلوغش کردی .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
ایشون کارهای مهمتری دارند. نفر بعدی لطفا
از تابناک بخاطر پیگیری این موضوع ممنونم
خواهشمندم کوتاه نیایید .
خب اگر تمامي قانون ها هست پس چرا اجرا نميشه؟

من دانشجوي مازندران بودم‏. به چشم ميديدم كه چقدر راحت بدون هيچ ترسي صيد انواع جانوان اتفاق مي افته!
بدتر از اون امروز ميرفتيم جنگل. فرداش ميرفتيم نصف درخت ها نبود!!!!

به طبيعت ايران كمك كنيد! خواهش ميكنم....
بیاد می آورم در زمان بچگی لک لک ها روی تیرهای چراغ برق و دودکش های بلند در منطقه جنوب تهران و شهر ری لانه می ساختند ( دهه 40).
اگر ما از کودکی فرزندانمان را به محیطی که در آن زندگی می کنند علاقه مند کنیم نیازی نیست نگران آن باشیم که روزی تفنگ شکار بدست بگیرند. اگر سازمانهای محیط زیست برنامه های طبیعت گردی برای نوجوانان و جوانان ترتیب دهند و آنها را با زیبایی های طلبیعت باقیمانده ایران آشنا سازند خود اقدامی زیر بنایی و ارزشمند خواهد بود.
باید در قبال این بلاهایی که بر سر محیط زیست آمده و هنوز هم ادامه داره و بی توجهی سهل انگاری مسئولین چه باید گفت و چه باید کرد؟ با داعش محیط زیست ایران چگونه باید برخورد کرد؟
نمی دونم چرا هرچی به عکس این خبر تو صفحه اصلی نگاه می کنم متوجه نمی شم عکس چیه!!
هه!
برخورد جدی شود.
درود بر وجدان هاى بيدار كه صداى بيصدايان و آثار شگفت انگيز صنع پروردگارميشوند
کسی که میره شکار مشکل روانی دارد و میخواد که خوی حیوانی اش رو ارضا کند.....تابناک سانسور نکن....به نقل از یک روان شناس گفتم
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی