بازدید 15045

سهام صدرا به قرارگاه خاتم الانبيا رسيد

با اين اوصاف فقط با احتساب مبلغ پرداخت شده از سوي شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي بدون محاسبه ميزان سهام تحت تملك اين بانك و همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي اين بانك در اين شركت پيمانكاري، متحمل 331 ميليارد تومان زيان شده است.
کد خبر: ۴۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۱ 26 April 2009
شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي، روز گذشته در يك ناكامي بزرگ پس از گذشت 6 سال سهام شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) را به كنسرسيومي به رهبري قرارگاه خاتم‌الانبياء فروخت.

به گزارش همشهري، پس از آنكه شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي در سال‌82 براي خريد 35درصد از سهام شركت صدرا 407‌ميليارد تومان پرداخت كرد، چرخ پروژه‌هاي صدرا به‌گونه‌اي چرخيد كه در نهايت سرمايه‌گذاري بانك ملي مجبور شد، پس از گذشت 6 سال 51درصد از سهام اين شركت را به قيمت 76‌ميليارد تومان به فروش برساند.

با اين اوصاف فقط با احتساب مبلغ پرداخت شده از سوي شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي بدون محاسبه ميزان سهام تحت تملك اين بانك و همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي اين بانك در اين شركت پيمانكاري، متحمل 331 ميليارد تومان زيان شده است.

بر اين اساس روز گذشته شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي ايران، بلوك 18/51درصدي سهام صدرا را عرضه كرد كه اين بلوك توسط كنسرسيومي به رهبري قرارگاه خاتم الانبياء خريداري شد. آخرين اخبار تاييد نشده حاكي از آن است كه كنسرسيومي مركب از قرارگاه خاتم‌الانبيا، شركت سرمايه‌گذاري مهر اقتصاد ايرانيان، شركت تاسيسات دريايي و شركت صف سهام شركت صدرا را خريداري كرده‌اند.

كارشناسان معتقدند به‌دليل نفوذ گسترده قرارگاه خاتم‌الانبياء در وزارتخانه‌هاي نفت و راه و ترابري و همچنين سازمان بنادر و دريانوردي مشكل صدرا كه دريافت نكردن پروژه‌هاي پيمانكاري بود حل خواهد شد و ارزش سهام شركت صدرا بار ديگر در مدار صعودي قرار خواهد گرفت.

جليل خبره، مديرعامل پيشين شركت صدرا كه پس از 15 سال مجبور به استعفا شد، معتقد بود پس از واگذاري سهام شركت صدرا به بخش خصوصي گروه‌هاي بانفوذي مانع از واگذاري پروژه‌هاي پيمانكاري به اين شركت مي‌شدند.

خبره پيش از استعفاي خود از ائتلافي نام برده بود كه درصدد بود سهام صدرا را يك چهارم زير قيمت بخرد.

وي اعلام كرده بود كه عده‌اي درصدد خريد سهام صدرا به مبلغ 300 ميليارد تومان بودند و حتي با من تماس گرفتند و توصيه كردند با سازمان گسترش و نوسازي مذاكره كنيم تا 35درصد سهام صدرا را حدود 100 ميليارد تومان خريداري كنند.

در حقيقت ائتلافي بود كه صدرا به قيمت تابلو در بورس خريداري نشود تا به اين رقم برسد. ولي در نهايت سهام صدرا را شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي خريداري كرد.

در آن زمان شركت سرمايه‌گذاري غدير كه متعلق به بانك صادرات است با بانك ملي در اين زمينه رقابت داشت. قراين و شواهد متعددي دال بر اين است كه خريد سهام شركت صدرا توسط شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي در يك اقدام دستوري توسط دولت به اين شركت تحميل شده است موضوعي كه هيچگاه از طرف دولت وقت و مسئولان بانك ملي تاييد نشده است.

در حقيقت پس از فشار شديد ائتلاف بانك صادرات براي كاهش قيمت صدرا براي خريد سهام اين شركت، طهماسب مظاهري، وزير وقت امور اقتصادي و دارايي در تماس تلفني با حسين عبده تبريزي دبيركل وقت بورس تهران و همچنين مسئولان بانك ملي؛ دستور خريد سهام شركت صنعتي دريايي ايران را صادر كرد تا قيمت شركت صدرا به قيمت نازلي فروخته نشود.

فروش سهام صدرا در آن زمان با توجه به آنكه بزرگ‌ترين واگذاري خصوصي‌سازي تاريخ بود از اهميت ويژه‌‌اي برخوردار شد. علي صحرايي مدير بازار شركت بورس در باره فروش سهام صدرا گفت: نماد معامله عمده و بلوك 18/51درصدي سهام صدرا حوالي ساعت 11 و 30 دقيقه بازگشايي شد و اين بلوك توسط كنسرسيومي به‌صورت نقد و اقساط خريداري شد. وي ادامه داد: اسامي خريداران اين بلوك بعد از 9 روز كاري و واريز وجه نقد معامله رسما اعلام خواهد شد.

در همين زمينه محمد حسيني بهشتيان، مديرعامل كارگزاري بانك صنعت و معدن كه كارگزار خريدار بلوك صدرا بود به فارس گفت: با اعلام عرضه بلوك مديريتي صدرا، قرارگاه خاتم الانبياء با مشاركت چند گروه موفق به خريد 767 ميليون و 662هزارو 862 سهم صدرا به قيمت هر سهم 100 تومان شد.

به گفته بهشتيان، كنسرسيوم خريدار صدرا بايد تا 9 روز كاري آينده نسبت به پرداخت 20درصد وجه نقد معامله اقدام كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم