بازدید 36540

مهران مدیری با سرمایه گذاری در حد صفر سریال تازه‌اش را می‌سازد؟

تصاویر منتشر شده از سریال «اتاق عمل» مهران مدیری نشان می‌دهد، این مجموعه با 5D MARK II یا 5D MARK III تصویربرداری شده و تمام هزینه این سبک فیلمبرداری خرید یک دوربین 11 تا 13 میلیونی است. این در حالی است که با افزایش کیفیت تلویزیون در سال‌های آینده، این فیلم‌ها کیفیت حداقلی پخش خواهند یافت، حال آنکه فیلمبرداری با دوربین RED و ARRI که با کیفیت 5k، تاریخ انقضایی برای کیفیت این تصاویر باقی نخواهد گذاشت...
کد خبر: ۴۴۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲ 18 October 2014
«فیلم‌سازیِ چریکی» که متکی بر تولید فیلم بلند سینمایی با کمترین امکانات است، ‌در تلویزیون ایران نیز در حال ریشه دواندن است و نمود برجسته این اتفاق را در ساخت سریال جدید مهران مدیری می‌توان مشاهده کرد؛ اتفاقی که عوارضش با افزایش اجتناب ناپذیر کیفیت پخش تلویزیون در سال‌های پیش رو نمایان خواهد شد، کما اینکه اکنون یکی از موانع تبدیل شبکه‌ها به HD، محدودیت تولیدات با کیفیت HD در میان آثار تلویزیون است و طبیعتاً اگر یک یا دو دهه دیگر، قرار باشد از این سطح نیز عبور کرد، حتی دیگر کیفیت HD نیز پاسخگو نیست.

به گزارش «تابناک»، تورم همچون دیگر بخش‌های اقتصادی، سراغ ‌تولید آثار سینمایی نیز آمده و وضعیت به گونه‌ای شده که با هزینه‌ای کمتر از پانصد تا هفتصد میلیون تومان، نمی‌توان انتظار ساخت اثری جدی را داشت و اگر قرار باشد، این اثر ‌بازیگر مطرح داشته باشد و سراغ بازیگران تئا‌تر و نابازیگر‌ها نرفت و با بازیگران مطرح قرارداد بست و در کنار این بازیگران، سناریو را دست یک فیلم‌نامه نویس پرسابقه سپرد و کارگردانی خبره گمارد و به این ترکیب فیلمبردار و تدوین‌گری امتحان پس داده را افزود، برای پروژه‌ای شهری، باید دست‌کم یک و نیم میلیارد تومان کنار گذاشت.

مهران مدیری با سرمایه گذاری در حد صفر سریال تازه‌اش را می‌سازد؟

حال فیلمی با یک و نیم میلیارد تومان هزینه تولید، برای آنکه سرمایه‌اش بازگردد، به ۳.‌۵ میلیارد تومان فروش نیاز دارد، در غیر این صورت با توجیه اقتصادی روبه‌رو نخواهد شد اما مگر چند اثر سینمایی در سال، فروش‌ بالای ۲ میلیارد یا معادل حدود ۵۰۰ هزار بلیت (با میانگین قیمت ۴ هزار تومان) دارند و می‌توانند هزینه‌هایشان را از بلیت فروشی در گیشه بازگردانند و سرمایه‌گذار را به تولید آثار بعدی ترغیب کنند؟

این گونه است که کارگردان، سناریست شده و فیلمِ فاقد داستان به مردم عرضه می‌شود و سپس‌ فیلمساز نقش تدوینگر را نیز بر عهده می‌گیرد و راش‌هایی که می‌تواند در تدوین، ریتمی استانداری بگیرد، به بد‌ترین شکل ممکن کنار هم قرار می‌گیرد و یک ایده خوب، به بد‌ترین شکل ممکن در بستر داستانی ضعیف و پردازشی ضعیف‌تر، تلف می‌شود. البته برخی کارگردانان، حتی فیلمبرداری را نیز به فرزند یا برادرشان می‌سپارند که به جز معدود مواردی، این ایده نیز نتیجه چندان دلچسبی ‌ندارد.

اما کاهش هزینه‌ها تنها در این بخش خلاصه نمی‌شود، بلکه حتی در بستر داستان و ریتم نه چندان دلچسب نیز می‌توان اثری قابل قبول برای مخاطب عام ساخت؛ مشروط به آنکه دست‌کم تصاویر چشم‌نوازی ببینیم. این امر مستلزم بهره‌برداری از فناوری روز در فیلمبرداری است که به رغم پیشرفت‌های چشمگیر، شاهد رشد بسیار کند در این حوزه هستیم و آثاری که در بالا‌ترین سطح کیفی در کشورمان ضبط می‌شود نیز با یک یا حداکثر دو دوربین حرفه‌ای و مجموعه‌ای محدود از امکانات جانبی، مراحل تصویربرداری را پشت سر می‌گذارند.

مهران مدیری با سرمایه گذاری در حد صفر سریال تازه‌اش را می‌سازد؟

البته اگر همین میزان سرمایه‌گذاری نیز شود، قابل توجه است، زیرا بخش چشمگیری از فیلم‌های راه یافته به جشنواره سی و دوم فجر همچون جشنواره سی‌ام و سی و یکم، با دوربین بسیار ارزان قیمت و فاقد کارایی لازم برای تولید یک اثر سینمایی با کیفیت تولید شده بودند و دوربین‌های کنن 5D MARK II و 5D MARK III به واسطه قیمت ارزان، به شدت مورد توجه فیلمسازان حرفه‌ای قرار گرفته‌اند، حال آنکه این دوربین‌ها به جز فول فریم بودن (برخورداری از حسگر ۳۵ میلیمتری)، دیگر امکاناتشان قابل قیاس با دوربین‌های RED و ARRI نیست.

یکی از دلایل افت کیفیت آثار سینمایی در کشورمان، همین تولید چریکی آثار با چنین دوربین‌هایی است که بیشتر مورد توجه مستندسازان است و استفاده از آن‌ها برای مستندسازان نیز هم منطق اقتصادی ‌و هم منطق تولیدی (راه‌اندازی سریع و سبکی به واسطه رویکرد مستند‌ها) دارد و نکته تاسف آورتر اینکه سریال سازی نیز به سبک ساخت آثار سینمایی اما معمولاً به شیوه‌ای نازل‌تر پیش می‌رود.

تصاویر منتشر شده از سریال «اتاق عمل» مهران مدیری نشان می‌دهد، این مجموعه با 5D MARK II یا 5D MARK III تصویربرداری شده و تمام هزینه این سبک فیلمبرداری خرید یک دوربین 11 تا 13 میلیونی است. این در حالی است که با افزایش کیفیت تلویزیون در سال‌های آینده، این فیلم‌ها کیفیت حداقلی پخش خواهند یافت، حال آنکه فیلمبرداری با دوربین RED و ARRI که با کیفیت 5K، تاریخ انقضایی برای کیفیت این تصاویر باقی نخواهد گذاشت و حداقل تا نیم قرن دیگر می‌توان بر روی کیفیت تصاویر به ثبت رسیده حساب باز کرد.

مهران مدیری با سرمایه گذاری در حد صفر سریال تازه‌اش را می‌سازد؟

شاید برخی مخاطبان تلویزیون این پرسش را داشته باشند که چه لزومی برای فیلمبرداری با کیفیت 4K یا 5K وجود دارد، آن هم در این دوران که حداکثر برنامه یک دهه آینده تلویزیون، رسیدن به کیفیت HD یا 1920 در 1080 است. چنین پرسشی در گذشته نیز مطرح می‌شد که چه لزومی دارد تلویزیون تصاویری با کیفیت HD فیلمبرداری کند و به همین دلیل فیلمبرداری بسیاری از برنامه‌ها و مجموعه ها با DV و SD فیلمبرداری شد؛ فیلم‌هایی که اکنون به واسطه کیفیت‌شان کارکرد حداقلی یافته‌اند چرا که پخش آنها فاصله کیفی چشمگیری با فیلم‌های روز دارند و طبیعتاً با تبدیل شبکه‌های تلویزیون به HD، اساساً این فیلم‌ها قابل پخش نیستند، چرا که با پخش اینها، دیگر شبکه HD نشده است!

بنابراین انتظار می‌رود در رسانه ملی حداقل برای تولیدات با رده بندی الف و الف ویژه که طبیعتاً بیش از یک بار پخش می‌شوند و با کیفیت ترین رده برنامه سازی این مجموعه محسوب می‌شود، این آینده نگری و دوراندیشی دیده شود و با طراحی استاندارد کیفی بالای تصاویر، منبع رسانه ملی به مرور مملو از فیلم‌هایی با کیفیت 4K یا 5K شود و اگر روزگاری قرار بود تلویزیون ایران نیز تجربه چنین کیفیت‌هایی را داشته باشد، دست مدیران تلویزیون برای بستن کنداکتور با آثاری دارای چنین کیفیتی خالی نباشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۳۹
مهران مدیری و تهیه کننده اش که ماشاء الله کم پول از صداسیما نمی گیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
تا چشت دراد!!
امیر عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
حقشه سالها زحمت کشیده الان قویترین کارگردان طنز ایرانه و باید قدرشو بدونیم از وقتی از تلویزیون رفته تماشاگران تلویزیون به صفر رسیده از همین جا به آقای مدیری میگویم خسته نباشی و موفق باشی .
سبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
کار خوب پول خوب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
ناشناسی که گفتی چشت دراد اینجا جای حرف های خاله زنکی نیست. اگه می خوای پاسخ بدی بهتره که منتقی جواب بدی
مهران مدیری کارهایش تکراری و بی مزه شده و با کارهایی که او اسپانسرهایش در زمان سریال قهوه تلخ انجام دادند از چشم و دل مردم افتاد و فیلمهای ایرانی هم داستاهای شان تکراری و ملال آور شده است و به خاطر همین مردم از این فیلمها استقبال نمی کنند.زمانی که فیلم عقابها به کارگردانی مرحوم سامویل خاچیکیان در سال 64 به نمایش درآمد من مدرسه راهنمایی می رفتم و با پدرم رفتیم که فیلم را ببینیم آنچنان صف و غلغله ای جلوی سینما بود که تا به امروز هیچ وقت همچین صحنه ای را ندیده ام و مرحوم پدرم میگفت در زمان اکران گنج قارون در سال44همچین صحنه هایی را دیده بوده است
عجب
بعد انتظار دارین ملت ندن سراغ ماهواره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
ندن !!! بنده خدا لکنت گرفته از دست شما
دوست عزیز برای فیلمهای ایرانی با این داستانها و کیفیتی که دارند دنبال دوربین RED و ARRI هستی کانن هم از سرشون زیادتره
احسنت به آقای مدیری که منتظر ننشسته تا از اون بالاها واسش بودجه بیاد و خودش آستین بالا زده و شروع کرده .
درضمن به نظر من فیلم خوب فیلمی هست که داستان قوی داشته باشه و بی طرفانه باشه .
جلوه های ویژه و دوربین های گران قیمت برای اهالی هالیوود هست که با این سرخاب سفیداب کردن فیلم ها به جذب مخاطب بپردازه .
پاسخ ها
نرگس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
دقیقا.محتوای فیلم مهم تره.چه ارزشی داره یه سریال بی محتوا هرچقدرم که کیفیت تصویر داشته باشه وقتی به شعور مخاطب توهین بشه؟بعدشم به نظرم وقتی میشه مهران مدیری و نقد کرد که یه دونه از برنامه های تلویزیون ایران با کاراش حتی قابل مقایسه باشه!
چرا سرمایه گذاری صفر؟ درامد کلان قهوه تلخ چه شد و کجا رفت؟ جوایزی که قرار شد بدهند چه شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
درآمد کلان قهوه تلخ به جیب تهیه کنندش رفت، مهران مدیری فقط کارگردانه، درآمدها مال تهیه کننده ها هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
یک عمر سریال ساخت و ملت خندیدن و شاد شدن ! حالا یکبار تو این 30 سال یه سریالش ناتموم موند! شما مردم چرا اینطوری هستین؟!
آخه چه با 5d چه با red آخر آخرش قراره hd پخش بشه ... فرقی نمی کنه ... تازه پایتخت هم با 5d ضبط شده بود ...
خدا خیرتون بده. فکر می کردیم فقط بعضی ها این مسائل رو می دونن ولی فهمیدم خیلی ها چنین دغدغه ای دارن. واقعا حق با شماست. برای کار خوب باید هزینه کرد. دوربین های جدید سونی، آری الکسا و رد کیفیت بسیار بالایی دارن. پاناویژن هم که رؤیاست!!! موفق باشید.
واسه مردم فرق نداره که ..انگار فیلم های خارجی پخش شده خیلی کیفیت داره .. انقد سانسور و کوچک و بزرگ کردن تصویر و انجام میدن فیلم 4k باشه انگار 3gp
تا اونجا که ما میدونیم این ۵D MARK III یه دوربین عکاسی حرفه ای هستش نه فیلم برداری. ظاهرا اشتباه کردین
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بله!
اما با همین میگیرین!
ناشناس
| Canada |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
دقیقا، ولی قابلیت فیلمبرداری بسیار خوبی هم داره
ارسلان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
دوست عزیزم مدتی است دوربینهای عکاسی حرفه ای امکان فیلمبرداری را هم دارند و از آنجایی که سنسورهای بزرگتری دارند عمق رنگ و کیفیت بسیار خوبی را عرضه میکنند از سویی دیگر کیفیت و گستره لنزهای عکاسی به استفاده هرچه بیشتر از آنها کمک میکند .
دوست خوبم چرا این حرفا رو مینویسید. چه ربطی داره با پنج دی یا رد.سیستم پخش ما یکسانه
پس عقل حکم میکنه با چیزی که راحت تره بگیرن
این دوست عزیز هیچ اطلاعی از کیفیت پخش صدا و سیما ندارند.
الان ما کیفیت پخش ما 720 است و بعد از این 1280 و پس از آن 1920 یا فول اچ دی هست که در دنیا داره پخش میکنه و دوربین های فول فریم کنن 1920 را با کیفیتی باور نکردنی ( که البته وابسته به لنز هم هست) دارد.
4k و 5k هم تاریخ انقضا دارد.
مهم اینه که الان 95 درصد دنیا با فول اچ دی کنار اومده و ایران راه زیادی تا به همگانی کردنه این کیفیت داره و حتما زمانی به این کیفیت میرسه که دنیا در حال گذر از 4k به 5K خواهد بود.
شما فکر می کنید ARRI و RED باید همیشه مورد استفاده سنما باشند؟
سینمای هالی وود شاید اما برای ایران همین هم کفایته.
كمفروشي
با سلام
من فقط یک نکته رو به نویسنده مخترم گوشزد کنم و آن هم این است که در نهایت تمام کارهای تلویزیونی در ایران با کیفیت dv از تلویزیون پخش می شه! پس تفاوت رد با دوربین های هندی کم فقط در رنگ و نور هست نه رزولوشن و کیفیت! از طرف دیگه تو دنیا تازه فرمت full hd یا همون 1080 در شبکه های تلویزیونی باب شده است، حالا حلاها تا فرمت 5k که مد نظر نویسنده است فاصله هست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
ولی این رو هم باید در نظر گرفت که این فیلم ها در آینده نیز ممکن است بارها تکرار پخش شوند ، از اون گذشته دوربینی که امروز خریده می شه ممکنه تا حداقل تا 5 سال دیگه هم مورد استفاده قرار بگیره
حالا مثلا با کیفیت 5k یا اصلن هزار k ضبط کنن که چی بشه، مگه تلویزیون ما تازه با تیونر دیجیتال بیشتر از hd پخش می کنه؟ مگه چند درصد از مردم همون تلویزیون hd رو هم دارن؟ دانشگاه استادی داشتیم همیشه می گفت تعداد دستگاه های CNC که در ایران هست از آلمان بیشتره ولی چیکار می کنن؟
به کیفیت تصویر ربط نداره همین الان اگه صداوسیما پاورچین و نقطه چین با اون تصویربرداری داغونه 10 سال پیش رو پخش کنه بهتر از صدتا فیلم آبکی هست که تو این سه چهار سال ساخته شده و کسی نمی بینه...
مجموعه " شوخی کردم " آقای مدیری به نظرم بعد از برره جزو کارهای بسیار خوب هستند ، و حرف دل خیلی ها رو میزنه ، حرفهای آقای مدیری در خلال مجموعه قابل تامل هستند و به نظرم یه بار دیدنش واقعا میارزه
آقا مهران یکی یه دونه است باید قدر شو دونست واقعا که آقا مهران یه طناز بتمام معناست دمش گرم با همه سریالاش
مهران مديري بايد برگدد چون مردم ميخواهند نه يك عده خاص او بسيار حرفهاي اسن تمام سريالهايش پر بينده ترين سريالها هستند
جای تأسف داره که کشورهای عربی همسایه ما بازیهای فوتبال سطح پایین خود را کیفیت HD پخش می کنند و ما هنوز نمی توانیم اخبار سراسری خودمان را با این کیفیت پخش کنیم.
ما ایرانی هستیم لذا از الان تخریب رو شروع کردیم.شما به خودتون نگیرید.ما عادتمونه
اولا عدم پخش HD به خاطر نبود زیر ساخت فرستنده ها تجهیزات و پهنای باند است نه نبود منابع HD. برای ایجاد ایجاد یک کانال HD حداقل نیاز به معادل پهنای باند معادل 4 شبکه SD یا بهتر بگم فرمت فعلی هستیم . حالا اگه تجهیرات تصویر و پخش و ذخیره سازی رو هم اضافه کنید سر به فلک می کشه. در خوشبینانه ترین حالت حداقل 10 سال طول می کشه که تمام شبکه ها HD بشند پس تا پخش 4K مورد نظر این گزارش به عمر نوح قد میده.
اونایی که کیفیت بیشتر می خواهند این مجموعه رو نگاه نکنند !
مگه سربداران، روزي روزگاري و صدها فيلم و سريال ديگر كه براي هزارمين بار در شبكه هاي مختلف دست به دست مي شوند اچ دي يا فول اچ دي هستند؟ اين هم كنار آنها!!
ولی در کل صدا و سیما طی چند سال اخیر سعی کرده کمترین هزینه رو برای ساخت مجموعه های خودش بکنه که همین امر باعث گرایش اکثر تهیه کننده ها به سمت مجموعه های نمایش خانگی شد،و در ادامه تلوزیون خودمون جذابیتش رو بیش از پیش از دست داد
معمولا الف های ویژه به صورت 35 فیلم برداری میشه شما اگه اطلاعات نداری چیزی ننویس الیته باید بدونید که 35 کیفیتش خیلی بهتره حتی از red!!!! مشکل پخش hd است و انتقال تصاویر البته حالا با گیرنده های دیجیتال مشکل کمتر شده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار