بازدید 9614
قابل توجه نمایندگان مجلس و دولت؛

حذف دهک‌های پردرآمد یارانه بگیر، جرأت می‌خواهد نه قانون جدید

با اجرای مرحله دوم هدفمندی توسط دولت یازدهم، باز هم دیدیم بیش از ۹۷ درصد مردم، همچنان خواستار دریافت یارانه شدند. دولت در طرح انصراف داوطلبانه شکست خورد و حتی اظهارات تهدیدآمیز وزیر اقتصاد، مبنی بر اینکه اگر افراد ثروتمند برای یارانه‌ نام‌نویسی کنند، حذف می‌شوند، نیز کارساز نبود و بیشتر افراد نام نویسی کردند.
کد خبر: ۴۴۰۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰ 09 October 2014
حذف دهک های پردرآمد یارانه بگیر، جرات می خواهد نه قانون جدیدپیش  از اجرای طرح هدفمندی، وجود یارانه در بهای کالاها موجب مشکلاتی شده بود که ادامه وضع را دشوار می ساخت. سطح بالا و فزاینده تقاضا و مصرف برای انرژی و نان، کشور را با مشکل تأمین این کالاهای اساسی روبه رو کرده بود. البته فشار روز‌افزون تقاضا تنها از داخل نبود، بلکه به‌ دلیل پایین بودن قیمت نسبی انرژی و سوخت در کشور نسبت به دیگر  کشور‌ها، مقوله قاچاق سوخت به شدت گسترش پیدا کرده و در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ اقتصادی برای کشور بود.

به گزارش «تابناک»، در این میان دولت دهم در سال ۸۸ تصمیم گرفت، هدفمندسازی یارانه‌ها را کلید بزند و پس از چندین سال انتظار، هدفمندی یارانه‌ها را ـ که تقریباً همه دولت‌ها از آن می گویند ـ اجرایی کند؛ بنابراین، لایحه هدفمندی را به مجلس ارائه کرد و پس از تصویب مجلس، این لایحه تبدیل به قانون هدفمندی یارانه‌ها شد.

قانون هدفمندی مشتمل‌ بر شانزده ماده و شانزده تبصره در نشست علنی روز سه‌شنبه مورخ ۱۵/ ۱۰/ ۸۸ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در ۲۳/ ۱۰/ ۱۳۸۸ به تأیید شورای نگهبان رسید.

پس از تصویب این قانون، دولت سابق مدعی بود که این قانون با آنچه دولت به مجلس ارائه کرده، بسیار متفاوت است و حتی دولت دهم این قانون را طرح مجلس خطاب می‌کرد. از سوی دیگر، مجلس نیز دولت را به رعایت نکردن قانون هدفمندی متهم می‌کرد. به هر حال در این کش و قوس مجلس برخی نابسامانی‌های طرح هدفمندی را به گردن اجرای بد دولت می‌انداخت و از سوی دیگر، دولت نیز علت مشکلات در اجرای هدفمندی را قانون هدفمندی می‌دانست.

بنا بر این گزارش، تا پیش از اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها توسط دولت جدید، بسیاری مخالف حذف بخشی از یارانه‌بگیران بوده و بر این باور بودند که یارانه متعلق به همه مردم است؛ اما ادامه پرداخت نقدی یارانه‌ها باعث شد تا دولت با کسری بودجه چشمگیر روبه‌رو شود. در واقع یکی از مهم‌ترین نواقص اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه به همه قشرهای جامعه از جمله دهک‌های بالای اقتصادی ـ که عموماً قشر ثروتمند جامعه هستند و نیازی به یارانه‌ها ندارند ـ و همچنین پرداخت یارانه به میزان یکسان بود.

با اجرای مرحله دوم هدفمندی توسط دولت یازدهم، باز هم دیدیم که بیش از ۹۷ درصد مردم همچنان خواستار دریافت یارانه شدند. در واقع دولت در طرح انصراف داوطلبانه شکست خورد و حتی اظهارات تهدیدآمیز وزیر اقتصاد، مبنی بر اینکه اگر افراد ثروتمند برای یارانه‌ نام‌نویسی کنند، حذف می‌شوند، نیز کارساز نبود و بیشتر افراد نام نویسی کردند.

با این حال، چندی پیش، دولت لایحه «تنظیم مقررات مالی دولت» را به مجلس ارائه کرد. فوریت این لایحه نیز پیش از تعطیلات تابستانی به تصویب نمایندگان رسید.

در همین زمینه، تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با این لایحه سخنان جالبی گفته و اعلام کرده است: «در لایحه تنظیم مقررات مالی دولت پیش‌بینی برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد نشده است و با توجه به اینکه این قانون سال پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، باید منتظر لایحه دولت در این باره بود». این سخنان در حالی گفته می‌شود که به نظر نمی‌رسد هدفمندی یارانه‌ها، نیاز به قانون یا مقررات جدیدی برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد داشته باشد. تنها ضعف قانون هدفمندی، اجرا نشدن توسط دولت و عدم نظارت مجلس است!

برای نمونه، در تبصره یک ماده ۷ قانون هدفمندی مصوب ۱۵/ ۱۰/ ۸۸ دولت را موظف می‌کند که آیین نامه اجرایی این ماده شامل چگونگی شناسایی جامعه هدف، تشکیل و به هنگام سازی پایگاه های اطلاعاتی مورد نیاز، نحوه پرداخت به جامعه هدف و پرداخت های موضوع این ماده حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد وزرای امور اقتصادی و دارایی، رفاه و تأمین اجتماعی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران برسد.

این در حالی است که تا به امروز که نزدیک به پنج سال از اجرای این قانون می‌گذرد، این آیین نامه اجرایی به تصویب نرسیده است.

همچنین بر پایه بند «و» تبصره۲۱ لایحه هدفمندی مصوب ۲۸/ ۱۱/ ۱۳۹۲ دولت را موظف می‌کند، یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت شود (مجموع درآمد سالانه آن‌ها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین شده به مراکز ‌نام نویسی بروند. چنانچه پس از تحقیق مشخص شد که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق، یارانه گرفته‌اند، سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره نیز باید تا سه ماه توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه می شد و به تصویب هیأت وزیران می‌رسید که این اتفاق نیز تاکنون نیفتاده است.

بنابراین مشخص است که حذف دهک‌های پردرآمد، بر خلاف سخنان آقای تاجگردن به قانون جدید نیاز ندارد، بلکه نیازمند اقدام دولت و همچنین نظارت مجلس است که متأسفانه تاکنون هیچ یک از این دو کار نه از طرف دولت و نه مجلس دیده نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۲۵
دولت انگار با پولدارها رودرواسی داره...

فکر می کنم بیشتر بچه پولدارهای نوکیسه که عکس های خودشون رو تو اینترنت گذاشتن هم یارانه می گیرن.

دولت در مقابل پاسداری از بیت المال مسئوله، همین!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
دولت احمدی نژادکه بدون برنامه وتبعات ان مانند بقیه کارهاش الخی وبی محابا پرداخت یارانه را بهمه داد.دولت اقای روحانی هم بمصداق یک دیوانه سنگی را درچاه میاندازد صدتا عاقل نمیتوانندانرا در اورنداوهم نتوانست بنحوی عمل نماید که ناراضی تراشی نکند.جا دارد عزم راسخ ومنطقی باشد وبا اگاهی کامل وهمشمندانه یارانه راحذف وبجای ان ایجاد اشتغال کند.واگر بخواهد یارانه بدهدوطبق قانون بدهد حداکثر 10 میلیون نفریا 3میلیون خانوارحداکثرمستحق یارانه خواهند بودامید انکه تابناک وخصوصا فردی که کامنت ها را میخواندبی طرف باشد ویارانه هم نگیرد کامنت من را بگزارد دیگران هم بخوانند
تابناک ب دولت خیلی گیر میدی

هواستو جمع کن نرو تو لیست افراطیون

یاعلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
هان ای تابناک از دیده عبر کن/انتخاب را آیینه عبرت دان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
چون اکثر مردم یارانه نوشته اند وخوانندگان نیز اکثرا یارانه بگیر هستند عموما موافق یارانه هستندولی ما باید منافع کشور را درنظر بگیریم نه اینکه بگوییم تابناک بدولت گیرمیده و.... یارنه دادن مساوی گدا پروری ومفت خور پروری است با بودجه ان میتوان ایجاداشتغال کرد تا مستحقی در جامعه نداشته باشیم .دانشمندی گفته بجای مبارزه با فقر برای فراوانی بکوشید .امیدوارم تابناک که همیشه نظرات من را در رابطه با یارانه چاپ نمیکند این دفعه چاپ کند.
بنظر میرسه هیچ کس به خاطر انتخابات آینده حاضر نیست یارانه ی ثروتمندان را قطع کند هرچن درصد کمی ازشون پای صندوق رای حاضر می شوند
تابناک عزیز ما که انصراف دادیم از ته دل پشیمونیم اگه قراره که به همه تعلق بگیره یارانه دیگه ثبت نام مجدد برای چی بود؟؟ فقط این 24000000 نفر زیادی بودن ؟ توو همین مدت 700000 نوزاد متولد شده تا اخر سال این تعداد انصرافیا جاشون پر میشه .واقعا ما اشتباه کردیم و من مطمینم هیچ کس حذف نمیشه بازم ممنون ازت تابناک
تابی امروز موج جدید گرونی استارت خورد.کیسه ای برنج هندی60هزار شد درحالی که قبلا55هزار بود ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
ایضا ماست 6800 تومنی شد 8300 تومن و ...
مدیریت ضعیفه با تعویض دولت افراد شایسته سر کا ر نمیایند فقط افرادی از یک طیف سیاسی به جای افراد دیگه روی کار میایند به همین خاطر روز به روز بر مشکلات کشور (اقتصادی)افزوده می شود.تدبیر هم کم کم به تاریخ می پیوندد
با ســلام
قابل توجه ناشناس 20:58 ؛
کاش همه سایتا مثل تابناک بودن ، منصف و معتدل ، چون نه چپ میره و نه راست ، بلکه صراط مستقیم ، اعتدال همینه .
وســلام ، مـــرسـی .
بیت المال حق همه هستش
با سلام اگه هر کسی که انصراف داده نظرشو بپرسی همشون میگن ما اشتباه کردیم انصراف دادیم و من مطمِینم اکثر کسانی که انصراف دادن از طبقه متوسط بودن . و خود بنده کسانی را میشناسم که حتی در مضیقه هستن ولی نتونستن ثبت نام کنن .به هر حال 6 ماه گذشت و کسی حذف نشد و تا آخر سال هیچ کس حذف نمیشود .
هم جرائت و هم قانون راه غلط است. عدالت فقیر و سروتمند نمیشناسد٬ همه مردم برابر هستند و اگر چیزی از سرمایه ملی تقسیم میشود باید به همه به یک اندازه برسد.
وقتی من کارمند میرم انصراف میدم و میبینم بعد 6 ماه هیچ کس حذف نمیشه خب این واقعا ناراحت کننده هستش فقط میتونم بگم پشیمونم از این کار اشتباهم .و من میشنوم که کسانی که وضغیت مالیشون خیلی از من بهتره 22 هر ماه یارانه میگیرن. با تشکر از شما .
من که انصراف دادیم بشدت پشیمان شدم. چون کسانی را می شناسم که یارانه دریافت می کنند که درآمد 2 روز آنها از درآمد سال من بیشتر است
6 ماه که هیچی 6 سال هم بگذره هیچ کس حذف نمیشه
من جز کسانی بودم که انصراف دادم . قرار بود کسانی که انصراف دادن یه تشویقی بدن که هیچ خبری نشد که هیچ .یارانه هیچ کس هم قطع نشد.
چرا سایت رفاهی و واسه ثبت نام باز نمیکنن دوره قبل3 بار ثبت نام کردن چرا فقط واسه انصراف بازه حتی یه نفر هم نمیره انصراف بده .ما از ته دل پشیمونیم از انصراف.
دولت قبل هر چی بود یه مقدار به مردم هم میرسید .الان چی گرانی که ماشاله دارد بیکاری که بیداد میکنه .فاصله طبقاتی که نگو... یارانه که گفتند مال همه است حالا اگر از اونایی که میگیرند اضافه کنند به بقیه خوبه ولی اگر قرار بره به جبیب دولت همون بهتر که قطع نکنند -اخه شما دولتیاخجالت نمیکشید بگید حقوق یه بازنشسته باسی سال کار نزدیک یه میلیونه .
جرات نمی خواهد روراستی می خواهد وتدبیر وقتی مسوولین خودشان را از مردم جدا می داننی همین است .کی بوده که چیزی را روراست از مردم خواستند وهمین مردم بودند که انجام دادند .این مردم جانشان را برای این خاک پر گهر ایثار کردند بیایند درست با مردم حرف بزنند بگویند هرکسی به اندازه ای که دوست دارد به سربلندی کشورش کمک کند دیگر اینقدر هم فقیر وغنی نکنید مگر میدان جنگ است که از زبان تهدید استفاده می کنید این ادبیات کارایی ندارد این همه آمریکا الدروم بلدروم کرد چه غلطی کرد که حالا بعضی ها بتوانند بکنند.اگر واقعا دولت لنگ این یه قرون دوزار یارانه است درست بیاید وبگوید الانه 6 ماهه که گذشته ودولت سکوت کرده پس یعنی می تونه با همین وضعیت کشورو اداره کنه ....
ماهیانه هزاران میلیارد تومان پول مملکت را درحالی که بسیاری از پروژه ها بدلیل کمبود اعتبار تعطیل است به کسانی پرداخت کردن که هیچگونه نیازی ندارند یک ظلم وخیانت اشکاراست .البته شاید از کم شدن رایشان درانتخابات اینده میترسند ولی به هرحال هزینه سنگینی به کشورتحمیل میکنند . درصورتیکه اعلام کردند افرادغیر نیازمند شناسایی شده اند . حذف نکن تابناک
تا انتخابات نیاز به جمع کردن طرفدار دارن . مصلحت کشور کیلو چنده؟
دولت اقای روحانی باید در زمینه اقتصادی دست به جراحی های بزرگ بزند واز اداره کشور بر مبنای بخشی از اقتصاد های غربی پرهیز کند که میتوان انها را به شرح زیر دانست
1- حذف واسطه ها از تمام بخش های اقتصاد
2-تنظیم وضعیت پولی کشور
3- حذف کل یارانه وبجای ان کمک غیر نقدی به افراد نیازمند
4- تصاعدی کردن هزینه برای افراد پر مصرف بنزین اب برق گاز .....
5-صدور کارت ملی مالی برای تمام افراد بالای 15 سال کشور
من از قشر متوسط هست مکه انصراف دادم . چون به این کار که پول به نیازمندان برسه اعتقاد داشتم و دارم. حالا نوبت دولته که به قولش وفا کنه و تو لاک محافظه کاری فرو نره و با حق مردم معامله نکنه. یادش و باشه که مردم می فهمن که اونا دارن چیکار میکنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی