بازدید 15640
مرور روزنامه‌های سه‌شنبه پانزدهم مهر ماه؛

اتاق عملیات جریان تخریب مذاکرات هسته‌ای کجاست؟

روزنامه دولتی ایران، ریشه موج تحرک تندرو‌ها پس از دیدارهای نیویورک را به یک اتاق فرمان تخریب دیپلماسی هسته‌ای منتسب کرده است. روزنامه‌ها، حمله داعش به شهر کردنشین کوبانی را با توجه به نقش دولت اردوغان در این موضوع بررسی کرده‌اند. خسارت زمین‌خواری در تهران نیز ۶۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
کد خبر: ۴۴۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲ 07 October 2014
اتاق عملیات جریان تخریب مذاکرات هسته‌ای کجاست؟

روزنامه دولتی ایران، ریشه موج تحرک تندرو‌ها پس از دیدارهای نیویورک را به یک اتاق فرمان تخریب دیپلماسی هسته‌ای منتسب کرده است. روزنامه‌ها، حمله داعش به شهر کردنشین کوبانی را با توجه به نقش دولت اردوغان در این موضوع بررسی کرده‌اند. خسارت زمین‌خواری در تهران نیز ۶۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

اتاق عملیات جریان تخریب مذاکرات هسته‌ای کجاست؟

روزنامه دولتی ایران در مطلبی با تیتر «اتاق فرمان تخریب دیپلماسی هسته‌ای کجاست؟» نوشته است: جریانات تندرو و رسانه‌های وابسته به آن دور تازه ای از حرکت تخریبی ضد دیپلماسی هسته‌ای را آغاز کرده و بی‌محابا منافع و مصالح ملی کشور را به چالش کشیده اند. مرحله تخریب جدید علیه دیپلماسی هسته ای اندکی بعد از سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری به نیویورک آغاز شد و این روز‌ها به نقطه اوج رسیده است. انتشار خبرهایی درباره اینکه مذاکرات هسته‌ای در موقعیتی که به نفع ایران تمام خواهد شد و به مرحله نهایی نزدیک شده است باعث شد تا جریانات تندرو مخالف اتاق عملیاتی خود را گسترش داده و رسماً به تحریف سخنان مقامات رسمی کشور بپردازند. در این میان بیشترین حملات متوجه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه شد. حملاتی که علاوه بر شخص وزیر خارجه، اساس فعالیت‌های دیپلماتیک دولت و نظام را هدف قرار داده است.

چندی پیش، حسن روحانی رئیس جمهوری به‌ صورت سربسته به ورود تخریبگران از اتاق فکر به اتاق عملیات اشاره کرد و به تخریبگران هشدار داد که دولت و نظام مقابل تخریب‌ها سکوت نخواهند کرد. هشدار رئیس جمهوری اگر چه باعث عقب نشینی موقت گروه تخریب مذاکرات شد اما ظاهراً این جریان با مشاهده پیشرفت مذاکرات، منافع جناحی خود را هر روز بیشتر از دیروز در معرض خطر می‌بیند و به همین دلیل بی‌محابا و بدون توجه به پیامدهای اقداماتشان بر منافع ملی کشور وارد مرحله گسترده تخریب تیم دیپلماسی دولت شده‌اند. در همین زمینه یک منبع آگاه طی گفت‌و‌گویی با روزنامه ایران به فعالیت‌های چند وجهی این جریان اشاره کرد و گفت که نگرانی دلواپسان از منافع شخصی و جناحی شان به واسطه حاکم شدن اقتدار و تدبیر بر تحرکات دیپلماتیک باعث شده تا آنان وارد تخریب‌ها علیه دولت و تیم دیپلماسی شوند. به گفته این منبع، تخریبگران چون دستشان از دلیل و منطق خالی است به تحریف سخنان مقامات رسمی کشور از جمله وزیر امور خارجه دست یازیده اند. آن‌ها با دستکاری این سخنان در سطح وسیعی به انتشار اخبار و تحلیل کذب علیه تیم دیپلماسی پرداخته‌اند. بر این اساس، تخریبگران تندرو بخشی از سخنان ظریف در شورای روابط خارجی را ابتدا تحریف کرده و سپس حملات خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته وی، تخریبگران با طرح این دروغ سرنوشت مذاکرات را با انتخابات آینده مجلس گره زده و مدعی شده‌اند متن سخنان ظریف را هم منتشر خواهند کرد اما تاکنون چنین سخنرانی  را منتشر نکرده‌اند و بعد از این هم منتشر نخواهند کرد چون اساساً چنین سخنانی از طرف وزیر خارجه بیان نشده تا آنان بتوانند متن صوتی آن‌را منتشر کنند. به گفته این منبع آگاه، تحریف‌گران در مرحله دیگری از عملیات روانی خود برای زمینگیر کردن تحرکات دیپلماسی هسته‌ای دولت به تحریف اهداف کمپین ۶ سینماگر جهانی ایران رو آورده و این دروغ را طرح کرده‌اند که شخص وزیر خارجه چنین کمپینی را راه‌اندازی کرده است در حالی‌که چنین نبوده و سینماگران یاد شده درصدد برآمده‌اند با راه‌اندازی کمپینی برای آگاه‌سازی افکار عمومی جهانیان به افشای جریان ‌ها و تحرکات در خارج از کشور بپردازند که برای زمینگیر کردن مذاکرات در حال فعالیتند.

سینماگران ایرانی اگر چه اسمی از کسی به میان نیاورده‌اند اما به گفته این منبع آگاه اسناد محکمی در دست است که نشان می‌دهد لابی یهود در امریکا و خارج امریکا از اینکه مذاکرات در آستانه نهایی شدن است، دچار نگرانی عمیق شده و به همین دلیل سنگین‌ترین تحرکات آشکار و پنهان را برای زمینگیر کردن مذاکرات به‌عمل آورده‌اند که این تحرکات البته از چشمان تیز بین ایران پنهان نمانده است. به گفته این منبع آگاه، جای تعجب دارد که برخی در داخل کشور با‌وجود اطلاع از چنین تحرکاتی خواسته یا ناخواسته آتش بیار معرکه‌ای شده‌اند که هدف آتش افروزان و تهدید کنندگان منافع ملی ایران است.

به گفته این منبع آگاه، از دشمنان و مخالفان خارجی کشور انتظاری جز تحرک علیه منافع ملی ایران نمی‌ رود اما در عین حال این انتظار را هم نداریم گروه های داخل کشور به جای کمک به دولت و طرح انتقادات به صورتی‌که به منافع ملی آسیب نرساند، تمام تلاش خود را معطوف به زمینگیری مذاکرات نمایند. این منبع آگاه در پایان به روزنامه ایران گفت متن سخنان آقای ظریف را بر اساس فیلم و صوت گفته‌هایشان در شورای روابط خارجی امریکا به دست آورده و در اختیار مراکز مسئول قرار داده شده است لذا قاطبه شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و نیز نمایندگان مجلس از تلاش‌های دیپلماتیک دولت تقدیر کرده و حمایت خود را از به ثمر نشستن مذاکرات بیان کرده‌اند. بر اساس خبری که در اختیار روزنامه ایران گذاشته شده است علت اصلی تشدید تخریب‌ها به دو ماه پایانی مذاکرات هسته‌ای بر می‌گردد و چون گام‌های مهمی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برداشته شده است لذا تخریب گران وارد مرحله عملیاتی گسترده ای شده‌اند که البته چنین تحرکاتی کوچک‌ترین تأثیری بر عزم دولت و نظام برای به ثمر رساندن مذاکرات نخواهد گذاشت.

خسارت ۶۵٠٠‌ میلیاردی زمین‌خواری در تهران


شهروند با اشاره به اینکه رتبه نخست تصرف غیرقانونی زمین در کشور به پایتخت رسیده نوشته: گسترش تصرفات غیرقانونی در البرز مرکزی، تهران را به رتبه نخست زمین‌خواری در کشور تبدیل کرده است. گزارشات رسمی سازمان محیط ‌زیست از بیداد زمین‌خواری در شمیرانات حکایت دارد. گزارشاتی که از افزایش خوش‌نشینی در میان پایتخت‌نشینان خبر می‌دهد و می‌گوید؛ خوش‌نشینی باعث گسترش دست‌درازی به اراضی ملی به‌خصوص در سال‌های ٨٨ تا ٩٢ شده است.

در این سال‌ها، هزاران هکتار از اراضی ملی زیرسایه زمین‌خواری رفته و صد‌ها پرونده برای پس گرفتن زمین‌ها تکمیل شده اما در کشو‌ها خاک می‌خورد. پرونده‌های زمین‌خواری هزاران‌ میلیارد تومان خسارت به بیت‌المال زده است. خسارات و میزان زمین‌هایی که غیرقانونی تصرف شده‌اند به ‌حدی زیاد است که احمد نبوی، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به این‌که ٢ماه پیش وقتی با دستور رئیس سازمان محیط‌زیست برخورد با دخل و تصرف غیرقانونی زمین در استان را آغاز کردیم، تصور نمی‌کردیم که دخل و تصرف مناطق حفاظت شده به این میزان باشد، می‌گوید: «پس از بررسی‌ها مشاهده کردیم که این تصرفات ۶‌هزار و ۵٠٠‌میلیارد تومان خسارت به بیت‌المال وارد کرده است. به این ترتیب برای ۴٢ پرونده حکم دادگاه مبنی بر قلع و قمع صادر شد، ولی متاسفانه پرونده‌ها در کشو باقی مانده و اقدامی برای آن‌ها صورت نگرفته است».

مشاور رئیس سازمان محیط زیست پدیده خوش‌نشینی در استان تهران را عامل افزایش زمین‌خواری می‌داند که پرونده‌هایش معطل مانده‌اند، «صورتجلسه صوری برخی پرونده‌ها را در خانه متهمان پیدا کردیم و با همکاری معاون دادستانی تهران، قوه‌قضائیه و دادگستری پیگیری‌های لازم صورت گرفته اما بسیاری از پرونده‌ها مسدود باقی مانده است. مدارک ١١٨پرونده کامل شده ولی اقدامی در زمینه رفع تصرف نشده است. پرونده‌ها ۴‌سال معطل مانده‌اند».

پرونده‌های قدیمی روی هم تلنبار شده‌اند و خاک می‌خورند، اما مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست از کشفیات جدید خبر می‌دهد و تعداد آن‌ها را ١٠٠مورد اعلام می‌کند: «١٠٠ مورد جدید را شناسایی کردیم که به‌زودی با توجه به این‌که هنوز ویلاسازی صورت نگرفته آن‌ها را پس خواهیم گرفت. درواقع با کمک نیروی انتظامی و قوه‌قضائیه تیم ویژه‌ای شکل گرفته و طی ٢ الی ٣ هفته آینده قلع‌وقمع را شروع می‌کنیم. ارزش برخی از ویلا‌ها به میلیارد‌ها تومان می‌رسد. در استان تهران ویلایی که مانند قصر است در زمین‌های تصرف شده ساخته شده که قیمت آن ١٨‌میلیارد تومان برآورد می‌شود اما به دلیل ساخته شدن در زمین تصرف شده باید تخریب شود. در این میان با توجه به این‌که هیچ‌کدام از دستگاه‌های مسئول به موقع وارد عمل نشده‌اند، اکنون بخشی از ضرر و زیان ساخت ویلا در این زمین‌ها به عهده ما است». در یک‌سال گذشته، پرونده‌های بسیاری به دست سازمان رسیده که مربوط به هشت‌سال گذشته است و نبوی درخصوص آن‌ها می‌گوید: «در یک‌سال گذشته، نزدیک به ۵٠ پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور به دست ما رسیده که مربوط به ٨‌سال گذشته است. کار ٢٠ پرونده آن به پایان رسیده و ٣٠ پرونده آن در دست اجراست و احتمال می‌دهیم برخی از مسئولان حقوقی آن دوره باید در این زمینه پاسخگو باشند».

زمین‌خواری در شمیرانات بیداد می‌کند و این بیداد، تهران را به نخستین استانی تبدیل کرده که حجم بالایی از اراضی ملی آن به دست زمین‌خواران افتاده است؛ این خبری است که مدیرکل محیط ‌زیست استان تهران می‌دهد و در نشست خبری کشف زمین‌خواری بزرگ در مناطق حفاظت‌شده می‌گوید: «وضعیت زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی در شمیرانات بسیار اسفناک است. بر همین اساس از قوه‌قضائیه درخواست کرده‌ایم که شعبه ویژه‌ای برای بررسی ١٠٠نقطه از تصرفات غیرقانونی در تهران اختصاص دهد».

محمد‌هادی حیدرزاده با اشاره به این‌که زمین‌خواری یکی از مشکلاتی است که امروز کشور ما با آن مواجه است، ادامه می‌دهد: «زمین‌خواری در استان‌هایی مانند فارس، شمال و تهران که قیمت زمین با ارزش افزوده روبه‌روست گسترده‌تر شده و تصرفات غیرقانونی در استان تهران از سایر استان‌ها بیشتر است».

حقیقی‌ها و حقوقی‌ها هر دو اراضی ملی را به تصرف درآورده‌اند، سهم حقیقی در تعداد بالاست و سهم حقوقی‌ها در متراژی که تصرف شده است. به گفته مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، اشخاص حقیقی غالبا تعداد بیشتری زمین با متراژ کمتر تصاحب می‌کنند در حالی‌ که اشخاص حقوقی تعداد زمین کمتر اما با متراژ‌های بالا را به تصرف خود درمی‌آورند که هر دوی این موارد در استان تهران به وفور دیده می‌شود.

او با اشاره به اینکه بیش از ۴٠‌درصد استان تهران با مساحتی معادل ۴٠٠‌هزار هکتار جزو مناطق چهارگانه و حفاظت شده است، می‌گوید: «تصرف در این مناطق با تراکم بالا به وفور انجام می‌شود. در استان تهران ٢۴‌هزار هکتار تصرف غیرقانونی داشتیم که در‌ سال‌جاری تعداد زیادی از آن‌ها قلع‌وقمع شد اما همچنان بسیاری از مشکلات پابرجاست». تصرفات در ۴‌سال دوم دولت دهم، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. به گفته حیدرزاده، «از ‌سال ٨٨ تا ٩٢ حجم تصرفات افزایش چشمگیری داشته و بسیاری از زیستگاه‌ها از بین رفته‌اند. ویلاسازی‌های گسترده در این سال‌ها زندگی حیات‌وحش را در استان تهران با مشکلات بسیاری مواجه کرده و موجب تخریب گونه‌های جانوری و گیاهی و تنوع ژنتیکی استان شده است».

آب‌وهوای خوش منطقه شمیران در استان تهران، این منطقه را مورد توجه زمین‌خواران قرار داده تا ویلاهایی را برای خوش‌نشینی ساکنان پایتخت در زمین‌هایی که غیرقانونی تصرف کرده‌اند، بسازند. مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در این خصوص می‌گوید: «تصرفات در شمیرانات اسفناک است. به دلیل خوش آب‌وهوا بودن این منطقه، تجاوز به اراضی ملی در شمیرانات به‌طور گسترده رخ می‌دهد، ولی از آن‌جایی که سازمان محیط‌زیست مالکیت مناطق چهارگانه را ندارد در برخورد با متجاوزان با مشکل مواجه می‌شود. سازمان محیط‌زیست در حقیقت پیشگیری از تصرفات را برعهده دارد و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز وظیفه سازمان محیط‌زیست نیست و در این زمینه باید سازمان جنگل‌ها وارد عمل شود».

جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های متولی مبارزه با زمین‌خواری مورد انتقاد حیدرزاده است، «متأسفانه در تمام دستگاه‌ها شاهد فساد مالی و اداری هستیم و در کنار آن شاهد این هستیم که دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای جدا از هم عمل می‌کنند که این مناسب نیست».

او با اشاره به اینکه در بحث اراضی ملی دو راهکار برای از بین بردن اختلاف‌نظر قضایی بین سازمان محیط‌ زیست و سازمان جنگل‌ها وجود دارد، ادامه می‌دهد: «یکی مبارزه با ساخت‌وساز و دیگری مالکیت مناطق چهارگانه است. سازمان جنگل‌ها باید جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز را در دستورکار قرار دهد و اگر در مناطق چهارگانه باشند با آن‌ها مقابله و برخورد کند ولی اگر مالکیت مناطق چهارگانه به سازمان محیط‌ زیست منتقل شود علاوه بر برخورد با تخلفات زمین‌خواران نیز مورد بررسی و شناسایی قرار می‌گیرد».

«در ۶ ماهه نخست امسال در بیش از ٣٠ مورد درخصوص دخل و تصرف غیرقانونی تشکیل پرونده شد و همچنین ١٠٠ مورد جدید نیز از تخلفات زمین‌خواری شناسایی شد». مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با اعلام این خبر می‌گوید: «هماهنگی‌های لازم با قوه قضائیه برای برخورد با متخلفان صورت گرفته و امیدواریم بعد از این کمتر شاهد تصرفات غیرقانونی در اراضی ملی باشیم».

او درخصوص منطقه حفاظت شده ورجین و پرونده زمین‌خواری آن، می‌گوید: «دخل و تصرف در این منطقه با صورت جلسه سوری انجام شده و حکم اجرا گرفته شده و درحقیقت دستگاه قضایی از این موضوع بی‌خبر است و میزان دخل و تصرف درحال حاضر به ٣٠ هکتار افزایش یافته است».

کمبود محیط‌بان در مناطق حفاظت‌شده، همواره یکی از دلایل بروز مشکلات زیست‌محیطی در مناطق حفاظت شده اعلام می‌شود که این‌بار هم مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، معتقد است که کمبود محیط‌بان در استان تهران باعث تصرفات غیرقانونی شده است، او می‌گوید: «در منطقه ورجین تعداد محیط‌بانان از‌ سال ٨٢ تاکنون از ١۶ محیط‌بان به ۵ نفر کاهش پیدا کرده است. هرچند که وظیفه محیط‌بانان حفاظت از حیات وحش و مناطق حفاظت شده است و برخورد با زمین‌خواری وظیفه آن‌ها نیست اما بودن آن‌ها می‌تواند به افزایش کیفیت حفاظت از مناطق کمک کند. در این خصوص قرار است با دستوری که رئیس سازمان دستور داده است تعداد محیط‌بانان برای حفاظت از گونه‌های حیات وحش افزایش یابد».

مسئولیت ترکیه در فاجعه انسانی «کوبانی»

مازیار خسروی در مطلبی درباره وضعیت شهر کردنشین کوبانی در سوریه و نقش ترکیه در تحولات این روز‌ها نوشته: «کوبانی» اکنون درگیر نبرد مرگ و زندگی است. سخن بر سر متر‌ها و ثانیه‌هاست نه کیلومتر‌ها و روز‌ها. پس از سه‌ هفته نبرد نفسگیر، جدال در «کوبانی» از حاشیه شهر به جنگ خانه‌به‌خانه کشیده شده است. کارد باید به‌ا ستخوان رسیده باشد که «آرین میرکان» یکی از فرماندهان زن پیشمرگه، کمربند انفجاری ببندد و در میان داعشیان عملیات فدایی انجام دهد. «اسماعیل شیخ» فرمانده پیشمرگه‌های مدافع «کوبانی» به رویترز گفته: «ما تا جان در بدن داریم نخواهیم گذاشت آن‌ها وارد «کوبانی» شوند. اگر وارد شهر شوند، «کوبانی» گورستان آن‌ها و ما خواهد شد». اکنون اما سخن بر سر آن نیست که «کوبانی» تا پای جان می‌جنگد یا نه؟ مسأله آن است که هنگامی که آخرین پیشمرگه بر خاک افتاد، بر سر شهر و شهروندانش چه خواهد آمد. چندصدم‌تر آن‌طرف‌تر، پشت سیم‌های خاردار مرزی، تانک‌های ارتش ترکیه با لوله‌های خاموش بی‌حرکت ایستاده‌اند و فاجعه را نظاره‌ می‌کنند. «کوبانی» در محاصره است و اردوغان و ژنرال‌هایش تنها راه کمک‌رسانی به شهری را بسته‌اند که از سه‌طرف در محاصره «داعش» است. اردوغان و ژنرال‌هایش می‌دانند که اگر در ساعات آینده راه کمک‌رسانی به «کوبانی» باز نشود، شهر سقوط می‌کند. سقوط شهر یعنی رخداد یک فاجعه انسانی تازه. اردوغان و ژنرال‌هایش این را هم می‌دانند. پارلمان ترکیه به‌تازگی مجوز عملیات نظامی علیه «داعش» را صادر کرده است.

تانک‌های ارتش ترکیه اما هفته‌هاست از جای خود تکان نمی‌خورند؛ نه به‌ سوی داعشیان شلیک می‌کنند، نه از سر راه کنار می‌روند تا پیشمرگه‌های کردستان به کمک «کوبانی» بروند. ترکیه کشوری است که هیولای «داعش» ـ که با دلارهای سعودی و قطری فربه شده بود ـ  از زهدان آن‌ زاده شد. آنکارا اکنون در انتظار میوه‌چینی از بذر هولناکی است که در شوره‌زار بنیادگرایی خاورمیانه کاشته است. سناریو این است: «کوبانی» سقوط می‌کند. «داعش» ـ به عادت گذشته ـ شمشیر کین بر گلوی بی‌گناهان می‌فشارد. فاجعه انسانی، وجدان جهانی را ملتهب می‌کند. سربازان ترکیه در پناه تانک‌های حاضر به یراق، از مرز سوریه می‌گذرند. ارتش ترکیه به بهانه دفاع از غیرنظامیان در بخش کردنشین شمال‌شرق سوریه، منطقه به‌اصطلاح حایل ایجاد می‌کند؛ چیزی شبیه منطقه حایل اسراییل در جنوب لبنان در دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی. این یعنی تحقق یک بلندپروازی ژئوپلیتیک در زرورق جذاب ملاحظات بشردوستانه. «کوبانی» سقوط نکرده است؛ دست‌کم هنوز. هنوز فرصت باقی است. هنوز می‌توان از بروز فاجعه انسانی جلوگیری کرد. پیش از آن اما باید دانست که ترکیه خود بخشی از مشکل است نه راه‌حل.

وطن امروز نیز در گزارشی با تیتر «یا با اسد می‌جنگید یا نابودتان می‌کنیم» نوشته است: آیا فتنه داعش در عراق و سوریه دنباله‌‌ همان روند نظم نوین تحمیلی بوش پدر و اعلان جنگ صلیبی توسط بوش پسر است؟

اقدامات ترکیه به عنوان نزدیک‌ترین متحد ناتو و آمریکا درباره این غائله قطعا چنین تصوری را به وجود می‌آورد. رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه در سفر اخیر خود به آنکارا با‌‌ همان جمله تکراری خاندان بوش مواجه شده است: «شما یا با ما هستید یا دشمن ما!».

ترکیه با انداختن تکفیری‌های مورد حمایت ائتلاف خود و کشورهای غربی ـ  عربی در آن طرف مرز به جان کردهای سوریه و سپس محاصره نظامیشان، عملا آن‌ها را بر سر دوراهی نابودی یا پیوستن به معارضان نظام سوریه قرار داده است.

صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک که تنها حزب سیاسی رسمی در کردستان سوریه محسوب می‌شود روز شنبه در آنکارا با مقامات اطلاعاتی ارشد ترکیه مذاکره کرد اما پیام طرف مقابل آن چیزی نبود که او انتظار داشت.

مسلم در حالی که شهر مهم کوبانی در کردستان سوریه در آستانه سقوط به دست داعش قرار گرفته به ترکیه رفت تا حمایت اردوغان و داود اوغلو را برای مقابله با هجوم نهایی ۷ هزار نیروی مجهز تکفیری جلب کند. البته این تنها بخش دیپلماتیک مذاکرات او با مقامات ترک بود و بحث پنهانی و اصلیتر جلسه شنبه پیرامون این موضوع چرخ می‌زد که چرا ترکیه دست از حمایت لجستیکی و تسلیحاتی آشکار از داعش علیه کرد‌ها بر نمی‌دارد. به نوشته برخی رسانه‌های مخالف ترک، پاسخی که او می‌شنود میزان خشم آنکارا از وفادار ماندن کردهای سوریه به بشار اسد را روشن می‌‌سازد. بشار اسد در جریان بحران داخلی به ناحیه کردستان سوریه خودمختاری اعطا کرد تا بتوانند با استقلال عمل بیشتری در مقابل حملات تروریست‌ها و تکفیری‌ها و البته معارضان تحت عنوان ارتش آزاد بایستند اما حالا سازمان اطلاعات ملی ترکیه از رهبر این اقلیم خواسته است یا با جریان به اصطلاح میانه‌روی معارضان مسلح یا‌‌ همان ارتش آزاد علیه نظام دمشق بجنگد یا خطر نسل‌کشی و نابودی به دست خلیفه داعش و ارتش عثمانی (!) را به جان بخرد. از طرف دیگر دبیر کل جدید ناتو هم با دنبال کردن خط حمله زمینی به سوریه از احتمال دخالت زمینی نظامیان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در مرزهای ترکیه خبر داد. به گزارش اسکای‌نیوز، ینس استولنبرگ نروژی گفت: «این امکان برای ما وجود دارد که از نیروهای نظامی زمینی برای امنیت در ترکیه استفاده کنیم».


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار