بازدید 8585
۲

عطش و انرژي جواني کجا تخليه ‏شود؟

اگر قرار است چيزي را از جواني يا نوجواني گرفته شود، ‏بايد جايگزيني برايش وجود داشته باشد. وقتي چيزي از سوي خدا ‏و بنده خدا ممنوع شده باشد، همه به دنبال اين مي‌روند كه چرا ‏ممنوع شده است؟ همه جوان‌ها دنبال شوق و ذوق جواني هستند و ‏اين هم به دليل عطش و انرژي جواني است كه بايد جايي تخليه ‏شود
کد خبر: ۴۳۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶ 28 September 2014
دولت يازدهم شفاف‌سازي را سرلوحه كار خود قرار داده است. رويكرد ‏دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر نيز اجتماعي كردن امر مبارزه است و اين امر باعث شد پس از سال‌ها مبارزه با موادمخدر اين موضوع يكي از بحث‌هاي ‏مردم شود. به زعم بسياري از كارشناسان مبارزه با اعتياد با ‏رويكرد اجتماعي شدن آن امري اصولي است.

به نوشته ابتکار، دبير شوراي امر به معروف و نهي از منكر وزارت ارتباطات و ‏فناوري در اين مورد به روابط عمومي ستاد مبارزه با موادمخدر ‏مي‌گويد: دلايل متعددي دست به دست همديگر مي‌دهد كه يك جوان به ‏موادمخدر گرايش پيدا مي‌كند. يكي از علت‌ها بيكاري است. ما ‏نمي‌توانيم اين علت را تعميم دهيم و بگوييم هر كسي بيكار است ‏معتاد مي‌شود. خيلي از افرادي كه بيكار هستند لب به سيگار ‏هم نمي‌زنند چه برسد كه معتاد شوند و در مقابل افراد شاغلي هم ‏هستند كه معتادند. علت‌هاي زيادي براي معتاد شدن يك جوان مانند محيط، ‏وراثت و... وجود داد اما مهم‌ترين علت عدم آگاهي از مخرب ‏بودن موادمخدر است. برخي فقر را علت اصلي اعتياد مي‌دانند ‏اما كسي كه فقير باشد به سمت اعتياد نمي‌رود. احتمال دارد ‏جواني كه فقير است، براي بهتر شدن وضعيت اقتصادي خود، به سمت ‏توليد و توزيع موادمخدر بروند.

‏حجت الاسلام جابر قُليان با بيان اين كه هدف دشمن تخريب و از بين بردن مغزهاي متفكر كشورمان است و عزم خودشان ‏را جزم كرده تا جلوي پيشرفت و تعالي فرزندان اين مرز و ‏بوم را بگيرند، مي‌افزايد: دشمن نتوانست در بحث تهاجم نظامي ‏موفق باشد. يكي از بهترين شيوه‌ها و راه‌ها كه همان تهاجم فرهنگي ‏است را برگزيد. آنها مي‌دانند تا وقتي جوانان يك كشور در خمودي ‏فرو بروند مي‌توان آن را مستعمره قرار داد و هميشه آن كشور ‏نيازمند خواهد بود. ضمن آن كه معتقدم؛ همانطور كه فرزندانمان ‏در سني به مدرسه مي‌روند و مباحث ديني مانند نماز خواندن، ‏محرمات و واجبات دين را به آنها ياد مي‌دهند، بايد آنها را در ‏مورد خطرات موادمخدر هم آگاه كرد. اطلاع رساني بايد در محيط ‏مدرسه و فضاهاي آموزشي تعليم و آموزش داده شود تا ‏فرزندانمان از هدف شوم دشمنان مطلع شوند. كتاب‌هاي درسي، ‏آموزش دفاعي را گنجاندند كه كار پسنديده‌اي بود. فرزند اسلام ‏بايد براي دفاع خود حداقل‌ها را ياد بگيرد. موادمخدر هم يكي ‏از مقوله‌هايي است كه دشمن با برنامه پيش مي‌رود و با اين كار ‏دو هدف را دنبال مي‌كند، اول اين كه جوانان ما را از بين ‏مي‌برد. دوم اين كه دولتمردان ما را نسبت به يك مقوله سرگرم ‏مي‌كند تا از اهداف متعالي خودشان بازمانند.‏

وي تاكيد مي‌كند: اگر مي‌خواهيم فرزندي را نسبت به امري ‏آموزش دهيم، بايد عاقبت آن كار را برايش ترسيم كنيم. يعني ‏كساني كه در اين راه قدم گذاشته و عواقب سوء نصيبشان شد، به ‏بچه نشان دهيم. اما مهم‌تر از اين ترسيم بايد به خاطر داشت ‏كه اگر قرار است چيزي را از جواني يا نوجواني گرفته شود، ‏بايد جايگزيني برايش وجود داشته باشد. وقتي چيزي از سوي خدا ‏و بنده خدا ممنوع شده باشد، همه به دنبال اين مي‌روند كه چرا ‏ممنوع شده است؟ همه جوان‌ها دنبال شوق و ذوق جواني هستند و ‏اين هم به دليل عطش و انرژي جواني است كه بايد جايي تخليه ‏شود و اگر جواني به دنبال تخليه منفي انرژي خودش بود بايد ‏آموزش‌هاي لازم و جايگزين به او داده شود بعد نهي از اين كار ‏بشود. در راستاي اطلاع‌رساني رسانه‌ ملي بايد برنامه‌، فيلم، ‏انيميشن‌ها و... را تهيه كند.‏دبير شوراي حجاب و عفاف وزارت ارتباطات و فناوري مي‌گويد: در ‏جلسه شوراي اجتماعي كشور هم گفتم كه جناب دكتر رحماني فضلي با اعتقاد هستند و در مباحث اجتماعي باجديت ‏كار مي‌كنند. در چند مقوله با حساسيت بيشتري كار را دنبال ‏مي‌كنند كه قابل تحسين و يكي از آنها، مسئله اعتياد و موادمخدر ‏است. ولي وزير محترم كشور به تنهايي نمي‌تواند اين مقوله را به ‏سرانجام برساند. همه اقشار جامعه (مسولين دولتي و غيردولتي، ‏اشخاص) بايد همنوا شوند و اين بلاي خانمانسوز را ريشه كن ‏كنند.

‏به گفته حجت الاسلام قليان، يكي از بحث‌هاي مهم عدم آموزش ‏جوانان است. يك بچه كوچك كه به سمت آتش برود، مادر يا افراد ‏خانواده دست او را به سمت آتش مي‌برند و وقتي حرارت به دست ‏بچه مي‌رسد به زور خودش را كنار مي‌كشد. بچه مي‌فهمد كه اگر ‏به سوي آتش برود خطر دارد. ولي مسئولين ما به اين مقوله ‏نپرداختند و جوانان را با خطرات روبرو نكردند. ما بالاترين ‏پتانسيل را در آموزش و پرورش داشتيم و داريم اساتيد مجرب و ‏خوب مي‌توانستند به دانش‌آموزان آموزش دهند. ‏رويكردي كه دكتر رحماني فضلي دارند اصولي و حائز اهميت است. شتر ‏سواري كه دولا دولا نمي‌شود. موادمخدر به جامعه ما روي آورده و ‏دارد جوانان ما را از بين مي‌برد. ما بايد چند نوع آموزش را در ‏دستور كار قرار دهيم. آموزش خانواده‌ها براي پيشگيري گرايش جوانانشان به ‏موادمخدر هم از ديگر اهم‌ها به نظر مي‌رسد. در درجه بعد آموزش ‏به خانواده‌هايي است كه چگونه با فرد مبتلا شده در خانواده ‏رفتار كنند. آموزش افرادي كه گرفتار شده‌اند نيز ضروري است. ‏اين افراد بايد بدانند در چه دامي افتاده‌اند.‏وي در پايان مي‌افزايد: خدا مي‌گويد من به ملائكه عقل دادم، ‏شهوت ندادم و به حيوانات شهوت دادم و عقل ندادم ولي به ‏فرزندان آدم هر دو را دادم.

اگر انسان عقل را فرمانبر نفس ‏كند، اين انسان از ملك هم بالاتر است و اگر نفس راهبر زندگي ‏اش شود، از حيوان هم پايين‌تر است. خدا به انسان عقل داد و ‏عقل در واقع وجه تمايز بين انسان و حيوان است كه باعث شد خدا ‏انسان را جانشين خود در دنيا كند. معتقدم جوان‌ها كارهاي ‏خودشان را از روي عقل پيش ببرند نه از روي هوا و هوس. عاقبت ‏كارش را بينديشد. همان مقداري كه حساسيت به موادغذايي داريم ‏و اولين چيز تاريخ مصرف است كه به آن توجه مي‌كنيم، همان ‏مقدار حساسيت در مابقي اموراتمان داشته باشيم كافي است
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲
اگر پدران و مادران در زمانهای مناسب فرزندانشان را به کارهای مناسب برای حل مشکلی از خانواده وادار کنند، آنوقت انرژی نوجوانی و جوانی به طرز صحیح تخلیه خواهد شد به طوری که هم بار اضافی بر دوش والدین قرار نگرفته و هم نوجوان سالم و تندرست به سن بزرگسالی می رسد.
متاسفانه انرژی جوانان به دلیل نبودن امکانات و جهت دهی درست به هرز می رود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی