بازدید 17310
«موافق فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی نیستم»؛

شنونده این جمله رئیس پلیس درباره فیلترینگ کیست؟

شاخص‌ترین بخش سخنان رئیس پلیس را می‌توان اجتناب‌ناپذیر بودن شیوع استفاده از این دست شبکه‌های اجتماعی در جامعه با توجه به اوضاع امروز جامعه خواند که باز به نوعی دیگر، هم بر مخالفت وی با فیلترینگ این دست شبکه‌ها تصریح دارد و...
کد خبر: ۴۳۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹ 24 September 2014
هرچند از فیلتر شدن فیس‌بوک و برخی شبکه اجتماعی دیگر دنیا در کشورمان سال‌ها می‌گذرد و همگی تقریبا با آن کنار آمده‌اند، ‌برنامه‌های اجتماعی موبایل بنیان مثل وایبر و واتس‌اپ، هنوز جایی میان آزاد بودن و فیلتر شدن گیر افتاده‌اند و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود.

‌به گزارش «تابناک»، کمتر از یک هفته از اعلام ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا به وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای مسدودسازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه شبکه‌های اجتماعی و در غیر این صورت، فیلتر شدن این شبکه‌ها، می‌گذرد که فرمانده ناجا در سفر روز گذشته سخنانی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بیان کرد که می‌تواند بازار نقل قول‌های گوناگون در این باره را داغ‌تر از پیش کند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم که رهسپار اردبیل شده بود، در آغاز ورود به فرودگاه این شهر در جمع خبرنگاران‌ گفت: انواع فن‌آوری‌های ارتباطی مانند فیس بوک، وایبر و واتس آپ در دوره کنونی که ‌عصر ارتباطات نامیده شده، اجتناب ناپذیر است؛ اما موضوع مهم در این زمینه، ‌مراقبت و نظارت لازم از سوی ارگان‌های ذیربط به منظور استفاده اصولی و غیر مضر از این امکانات در فضای مجازی است.

وی با تأکید بر اینکه رعایت برخی نکات و ضوابط در استفاده از هرگونه فن‌آوری جدید ضرورت دارد، افزود: در غیر این صورت به دلیل استفاده نادرست، زیان‌های فن‌آوری‌های جدید بیشتر از منافعشان خواهد بود. شورای عالی فضای مجازی، بستر لازم برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی را فراهم آورده و اگر کار خود را در ارتباط با نحوه استفاده مشترکان از فن‌آوری‌های ارتباطی ‌سرعت دهد، ‌قطعا نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه از مخالفت خود با فیلترینگ این شبکه‌ها خبر داد و گفت: ناجا به عنوان ضابط در این مسأله اقدام می‌کند و بنا بر آن به اعمال مجرمانه و پیشگیرانه توجه دارد. من موافق بسته شدن این شبکه‌ها نیستم، ولی باید مسائل و ملاحظات امنیتی رعایت شود.

سردار احمدی مقدم، در حالی از موافق نبودن خود با فیلترینگ سخن می‌گوید که نه تنها امثال شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر مدت‌هاست ‌در کشورمان فیلترند، بلکه در برخورد با نسخه‌های موبایل بنیان شبکه‌های اجتماعی نیز، تجربه فیلتر ‌وی چت هست و البته نشان از عزم جدی مسئولان برای بستن این شبکه‌ها دارد.

بدین ترتیب می‌توان دریافت که نظر تصمیم گیرندگان این عرصه با دیدگاه مقام ارشد انتظامی تفاوت بسیاری داشته و دارد؛ تا آنجا که می‌بینیم سخنان فرمانده یگان ضابط قضایی کشور، بی‌شباهت به سخنان وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیست که معتقد است به جای فیلتر باید از عوارض این شبکه‌ها کاست.

جدای از این موضوع، شاخص‌ترین بخش سخنان رئیس پلیس را می‌توان اجتناب ناپذیر بودن شیوع استفاده از این دست شبکه‌های اجتماعی در جامعه با توجه به اوضاع امروز جامعه خواند که باز به نوعی دیگر، هم بر مخالفت وی با فیلترینگ این دست شبکه‌ها تصریح دارد و هم تأکیدی بر پیشگیری از عوارض نامطلوب این شبکه‌‌هاست.

جالب اینجاست که بازخورد اخبار گوناگون مخابره شده درباره احتمال فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته نیز حکایت از آن دارد که بسیاری از کاربران، دیدگاه‌های مشابه سخنان رئیس پلیس را می‌پذیرند و بر این باورند که احتمالا نتیجه مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی موبایل بنیان‌ به مانند فیلترینگ فیس‌بوک، توقف استفاده عموم از این دست نرم‌افزار‌ها نخواهد بود.

کافی است موج معرفی فیلترشکن‌های گوناگون برای تلفن همراه در روزهای اخیر را مد نظر گیریم تا دریابیم نتیجه احتمالی موفق نشدن وزارت ارتباطات در «مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی مؤثر شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر، واتس‌آپ و تانگو» و پیرو آن، فیلتر شدن این شبکه‌ها توسط دستگاه قضا چه خواهد شد.

اینجاست که می‌توان پرسید براستی شنونده جمله رئیس پلیس کشور درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی کیست که نه در رد آن سخن می‌گوید و نه در راستای تأییدش گام بر‌می‌دارد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱۱
هر چه فیلتر قوی باشد
راه دور زدن است
ولی بیایید فرهنگ سازی و سالم سازی کنید
خدا قوت ، حرف زدن كه هزينه ندارد . هرچي دل تنگت ميخواهد .......
ببندید آقا ببندید ، باور کنید مشکلات مردم حل میشه!!!!!!!!!!
احتمالا ما ها نیستیم!
دمت گرم
خدا بده برک فیلتر شکن فت و فراوون.
...
چرا به جای فیلترینگ فرهنگ سازی نمی کنند؟؟؟؟؟؟
zطریقه تیت زدنتون فوق العادس !!!!فوق العاده اماتور
کو قوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟
آقا فیلتر کنید ما که خسته شدیم!
پارازیت ها خطرناک هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل