بازدید 13514

نظر 6 نماینده درباره دریافت کارمزد از پایانه های فروش

کد خبر: ۴۳۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰ 24 September 2014

دریافت کارمزد از پذیرندگان پایانه های فروش الکترونیکی در روزهای اخیر با واکنش جمعی از اصناف و نمایندگان همراه شده است چرا که آنها معتقدند این اقدام با فلسفه بانکداری الکترونیک مغایرت دارد.

به گزارش ایرنا، دریافت کارمزد از پذیرندگان پایانه های فروش چندی است که توسط سیستم بانکی مطرح شده اما نگرانی هایی را برای اصناف و مغازه داران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی صاحبنظر در عرصه اقتصادی فراهم کرده است.

سیستم بانکی دریافت هزینه های عملیات بانکداری الکترونیک را از دارندگان دستگاه های کارت خوان حق خود می دانند اما این تصمیم ازسوی تعدادی از فعالان و صاحبنظران اقتصادی از جمله نمایندگان مجلس مورد نقد قرار گرفته است.

در این راستا خبرنگار پارلمانی ایرنا نظر تعدادی از نمایندگان اقتصادی مجلس را در این زمینه جویا شد.


** دریافت کارمزد با فلسفه بانکداری الکترونیک در تضاد است

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نماینده مردم اسفراین در مجلس در این باره گفت: اخذ کارمزد از

پایانه های فروش الکترونیکی این خطر را در پی دارد که گرایش به استفاده از اسکناس ها بیشتر شود و این با فلسفه اصلی الکترونیکی کردن بانکداری در تضاد است.

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار ادامه داد: چاپ کردن دوباره اسکناس و نیاز به اسکناس های معاملاتی هزینه برای اقتصاد کشور دارد که از کارمزدی که می خواهند دریافت کنند، بیشتر خواهد بود.

قوامی افزود: از سوی دیگر با توجه به این که در داخل حساب ها معاملات انجام می شود این کارت ها در واقع کیف پول مردم است.

وی یادآور شد: پول مردم برای سیستم بانکی رسوب دارد و اگر تورمی نگاه کنیم،حداقل 20 درصد برای بانک منفعت دارد و بانک ها این پول ها را با سود بالای 20 درصد وام می دهند در مجموع ضرر این اقدام بیش از هزینه اش است.


** دریافت کارمزد با نرخ منطقی باشد

در عین حال محمدرضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه معتقد است: هر مجموعه بابت خدماتی که ارایه می کند، حق دارد کارمزد بگیرد، اگر حوزه نظام بانکی بر اساس مجوزها این اختیار را به افرادی که این داستگاه ها را نصب می کنند،داده باشد تا بتوانند از این سیستم هزینه بگیرند حق قانونی آنها است و این در متن قراردادها برای اتصال دستگاه های پوز تعریف شده و بنابر این اگر ممنوعیتی نداشته باشد از نظر ما خلاف قانون نیست.

وی افزود: شما اگر سراغ استفاده از اسکناس هم بروید هزینه آن حداقل هزینه فرصت هست و باید بررسی کرد که هزینه نقل و انتقال فیزیکی با الکترونیکی چقدر است تا مردم بابت آن چه درصدی بدهند.

وی با بیان این که بانک ها باید نرخ منصفانه از مردم بگیرند، گفت: اینکه بگوییم تراکنش در این سیستم ها بدون کارمزد باشد شاید منطقی نباشد و اگر گرفتن مانده حساب درحد قابل قبول ومنطقی باشد دریافت آن بهتر است اما اگر عددی باشد که هزینه سنگینی به اقتصاد و واحدهای صنفی تحمیل کند درست نیست


** اخذ کارمزد از دستگاه های پوز و کاهش تعداد شعب بانکها اقدام متناقض است

همچنین «جعفر قادری» نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان این که هنوز سیستم الکترونیکی در کشور جا نیفتاده است، اظهارداشت: برای جاانداختن سیستم بانکداری الکترونیک در میان مردم باید عکس این اتفاق بیفتد به طوری که پرداخت های نقدی مشمول جریمه شده و پرداخت های الکترونیکی مشمول معافیت شوند.

وی یادآور شد: پیش از استفاده از این دستگاه ها نگرانی مغازه داران سرقت صندوق های پول بود و درحال حاضر با استفاده از دستگاه های پوز به میزان زیادی این نگرانی رفع شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هزینه چاپ اسکناس بالاست و رفتن به سمت معاملات نقدی هم مشکلات خاص خود را دارد و در این شرایط اخذ کارمزد از دستگاه های کارتخوان را به صلاح نمی دانم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: بانک مرکزی از یک طرف بانک ها را ملزم به کاهش تعداد شعب می کند که اقدام منطقی هم هست اما از طرف دیگر از سیستم های الکترونکی کارمزد می گیرد تعداد شعب را کم کنند که اقدام منطقی است از طرف دیکر از سیستم های لکترونیکی کارمزد می گیرد واین رفتارها متناقض است.

قادری یادآور شد: پول های مردم که در اختیار بانک ها قرار می گیرد، مبالغ جاری است و هزینه ای برای آن پرداخت نمی کنند و این منابع هزینه هایی که بانکها از بابت الکترونیکی کردن می پردازند را جبران می کند.


**مردم دیگر از کارتخوان ها استفاده نمی کنند

ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم ضمن اعلام مخالفت با اخذ کارمزد از پذیرندگان پایانه های فروش الکترونیکی گفت: باید مردم را تشویق کنیم تا همراه خود پول حمل نکنند و پول ها در بانک باشد، نگرانی من این است که این رفتار باعث گرفتن نقدینگی مردم از بانک ها شود.

وی با اعلام مخالفت نسبت به این تصمیم افزود: چنین اقدامی در دنیا هم مرسوم نیست اولین بار است که در ایران اتفاق می افتد.


**این اقدام در تضاد با اصل مشتری مداری است

مهدی امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز تاکید دارد: استفاده از بانکداری الکترونیکی که اخیرا فرهنگ سازی شده باعث کاهش جرایم شده است و از سوی دیگر گردش نقدینگی را کم کرده به طوری که نیازی نبود دست مردم پول نقد باشد.

وی افزود: دریافت کارمزد از دستگاه ها پوز باعث می شود هزینه تولید نشر اسکناس بالا برود این اقدام به مردم شوک وارد می کند و درست نیست این قدر برای الکترونیکی شدن بانکداری و کیف الکترونیک تبلیغات کنیم بعد بگوییم کارمزد بدهید.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: باید دید شرکتی که مجری این طرح است قراردادش ابتدا چه بوده است. این که مردم را وارد بازاری کرده مشتری به دست بیاورند و بعد این گونه رفتار کنند به نوعی این مخالف اصل مشتری مداری است مهم ترین مساله در عرصه مبادلات اقتصادی صداقت با مشتری است.

وی ادامه داد: بانک ها قطعا به ارقام کوچک قانع نخواهند شد و روز به روز مبلغ کارمزد را زیاد می کنند از سوی دیگر نظارتی هم نیست، مردم هم هر چه بانک ها می گویند گوش می کنند و این اقدام درست نیست.


** بانک ها می خواهند بابت هر کاری از مردم پول بگیرند

علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران و دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم در این باره گفت: متاسفانه با وجود زیرساخت های نسبی موجود در کشور در بانکداری الکترونیک رشد قابل توجهی نداشتیم اگر تجربه دنیا مبتنی بر این است که هزینه این نوع خدمات را از مردم می گیرند ما هم باید بگیریم.

وی ادامه داد: بانک ها از سویی می گویند به دلیل عدم وجود فرهنگ استفاده از اسکناس و نبود بانکداری الکترونیکی گردش اسکناس در کشور بالا است و سالانه میلیارد ها تومان هزینه چاپ اسکناس می دهیم از سوی دیگر در شرایطی که به سمت الکترونیکی شدن بانکداری و کاهش هزینه های می رویم از مردم کارمزد دریافت می کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: حدود سه تا چهار میلیون دستگاه خودپرداز در کشور فعال است که روزانه به هر کدام یک هزار نفر مراجعه می کند و این یعنی بالای 300 میلیون مبادله، این میزان یعنی حجم قابل توجهی اسکناس از گردش خارج شده و از بروز لطمات اقتصادی جلوگیری می کند.

احمدی با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات جهانی یادآور شد: اصل بر رشد بانکداری الکترونیک است، چاره ای نداریم جز این که این مسیر را ادامه داده و مبادله اسکناس و حجم پول در گردش را کم کنیم، اگر دنیا هم تعرفه می گیرد این تعرفه این قدر باید محدود باشد که انگیزه جایگزینی را در مردم ایجاد نکند.

وی تصریح کرد: این بحث فراگیر ملی است، تک بعدی نبوده و این گونه نیست که افراد و بانکی خاصی از این کارمزدها را دریافت کنند همه استفاده می کنند. در شرایط کنونی بانک ها به دنبال این هستند بابت هر کاری که می کنند پولی دریافت کنند و این رویه شیوه درستی نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری