بازدید 23772

سانسور ۱۷ دقیقه‌ای «عصبانی نیستم» کفایت می‌کند؟

طبیعتاً این ممیزی تا نقطه مشخصی از سوی کارگردان پذیرفته می‌شود و پس از آن در مقابلش مقاومت خواهد شد تا اصل اثرش حفظ شود؛ بنابراین، اگر این درخواست ممیزی سکانس‌های دیگر از سوی اشخاص خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح شود، شرایط دشوارتر خواهد شد.
کد خبر: ۴۳۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰ 15 September 2014
در شرایطی که فیلم «عصبانی نیستم» با ممیزی هفده دقیقه‌ای همراه شده و حتی سکانس فینال این فیلم نیز تغییر کرده، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی تصمیم سازان درصدد طرح درخواست ممیزی بیشتر هستند که عملاً امکان نمایش را از این فیلم خواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»، «عصبانی نیستم» دومین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان برای اکران عمومی است که قرارداد آن را بست و پیش‌بینی می‌شود تا در اواخر آبان ماه بر پرده نقره‌ای سینما‌ها به نمایش درآید؛ اما آیا پس از اعلام رسمی بستن قرارداد این فیلم، روند اکران پیچیده‌تر شده و برخی خواستار حذف بخش‌های دیگری از این اثر شده‌اند که تاکنون با همراهی کارگردانش، مشمول هفده دقیقه ممیزی شده است؟!

پس از حضور «عصبانی نیستم» در بخش پانورامای شصت و چهارمین جشنواره برلین، ممیزی‌های تازه‌ای مطرح شد که در نوع خود چشمگیر بود؛ اما درمیشیان برای آنکه نام سیاسی از فیلمش برداشته ‌و اثری اجتماعی تلقی شود، حاضر به اعمال این ممیزی‌ها شد و به ظاهر حتی در فینال فیلم نیز تغییر جدی رخ داده که مضمون فیلم را به گونه‌ای دیگر می‌نماید و اگر دو نسخه پیش از ممیزی و نسخه کنونی دیده شود، تغییرات شگفت انگیزی در آن دیده می‌شود.

سانسور 17 دقیقه‌ای «عصبانی نیستم» کفایت می‌کند؟

«عصبانی نیستم» داستانِ «نوید»، دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن کمترین شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه‌اش «ستاره» را از دست ندهد؛ اما در نسخه جدید برخی از این نکات حذف شده و حتی فینالی که یک بار حذف شده بود، بار دیگر با جابجایی یک سکانس اثر و قرار دادن در انتها، تغییر کرد تا سوء تعبیر سیاسی نسبت به این اثر برطرف شود و فیلمی اجتماعی شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد که سابقه دریافت یک بار کارت زرد از مجلس را دارد، در اوایل شهریورماه به کمیسیون فرهنگی مجلس رفت و در این کمیسیون درباره این فیلم نیز به چالش کشیده شد. آن گونه که طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «فیلم «من عصبانی هستم» که در ایام جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد، قرار است به زودی اکران عمومی شود و از آنجایی که نمایندگان نسبت به این فیلم اعتراضاتی داشتند، وزیر توضیح داد که برخی از قسمت‌های این فیلم برای اکران حذف شده است».

با این حال مشخص نیست، اعضای کمیسیون فرهنگی در این باره قانع شده‌اند یا در صورت اکران فیلم، حواشی برقرار خواهد شد؟!

در این شرایط، شنیده‌های خبرنگار «تابناک» حکایت از آن دارد که برخی اشخاص تأثیرگذار، تنها روش اکران این فیلم را ممیزی بیشتر داسته‌اند که طبیعتاً این ممیزی تا نقطه مشخصی از سوی کارگردان پذیرفته می‌شود و پس از آن در مقابلش مقاومت خواهد شد تا اصل اثرش حفظ شود و بنابراین، اگر این درخواست ممیزی سکانس‌های دیگر از سوی اشخاص خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح شود، شرایط دشوار‌تر خواهد شد.

این در حالی است که «تابناک» پیشتر خبر داده بود، پس از کشمکش‌های اخیر درباره اکران برخی فیلم‌ها، ظاهراً لیست سیاه تازه‌ای توسط نهادی که پیش از این نیز در این زمینه لیست سیاهی آماده کرده بود، ‌شکل گرفته و برخی فیلم‌ها از جمله «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان و «قصه‌ها» اثر رخشان بنی اعتماد در این لیست هستند و ظاهراً تا اینجا ملاحظات سیاسی مدنظر بوده است. باید دید تا پایان آبان ماه، چه رویدادهایی در مسیر اکران این آثار رخ خواهد داد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل