بازدید 17061
نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۵ و جدی‌ترین گمانه‌زنی؛

«ماهی و گربه»، «قصه‌ها» و یک گزینه سوم؟

گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که بیشترین توصیه‌ها بر‌ سه فیلم متمرکز بوده که دو فیلم از این سه فیلم مشخص شده است. «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری (برنده جایزه بخش افق برای مضمون نوآورانه در جشنواره ونیز ۲۰۱۳) یکی از این گزینه‌هاست که ‌تأکید ویژه بر آن شد، زیرا بیش از دیگر فیلم‌های تولیدی در این مدت در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته و فیلم ناشناخته‌ای نیست.
کد خبر: ۴۳۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶ 02 September 2014
در کمتر از یک ماه تا پایان مهلت معرفی فیلم‌های بخش غیرانگلیسی زبان اسکار، کشورهای گوناگون آهسته آهسته نمایندگانشان را معرفی می‌کنند و در این میان گمانه‌زنی‌ها از دو یا سه فیلم به عنوان گزینه‌های محتمل برای حضور در اسکار خبر می‌دهد که هیچ‌ یک از آنها اکران نشده‌‌ و هنوز برای حضور در اسکار این شرط لازم را به دست نیاورده‌اند.

به گزارش «تابناک»، محمد احسانی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فاصله چهار هفته تا مهلت ایران برای رونمایی از نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۵ هیأت انتخاب، از قطعی شدن ترکیب کمیته انتخاب فیلم ایران در اسکار خبر داد؛ چیزی که هر چه دیر‌تر انجام شود، قدرت عمل فیلم‌سازان را کاهش خواهد داد.

در این میان، برخی کشور‌ها پیش از ایران نمایندگانشان را برای اسکار ۲۰۱۵ معرفی کرده‌اند و «خواهران دوست‌داشتنی» به کارگردانی «دومینیک گراف» از آلمان، «توریست» به کارگردانی روبن اوستلاند از سوئد، «خدای سفید» به کارگردانی «کورنل موندورژو» از مجارستان، «آیدا» به کارگردانی «پاول پاولیکوفسکی» از لهستان، «هرگز جوان نمیر» به کارگردانی «پل کروچتن» از لوگزامبورگ، «جولا» به کارگردانی «یاداوکومار باتارای» از نپال، «سگ ژاپنی» به کارگردانی «تیودور کریستیان یورگیو» از رومانی و «خواب زمستانه» به کارگردانی «نوری بیگله جیلان» از کشور ترکیه رسماً معرفی شده‌اند.

آخرین مهلت برای معرفی فیلم توسط کشور‌ها، ساعت ۱۷ روز یکم اکتبر مصادف با نهم مهرماه ۱۳۹۳ اعلام ‌و پس از آن روند انتخاب فیلم‌ها، با اعلام لیست بلند اولیه آغاز خواهد شد و سپس در مرحله دوم، لیستی متشکل از ۹ نامزد برای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در پانزدهم ژانویه معرفی‌ و سپس در آستانه برگزاری جوایز اسکار، پنج نامزد نهایی این بخش رسماً اعلام خواهد شد تا نمایندگان سینمای پنج کشور جهان برای مجسمه طلایی ۲۲ فوریه ۲۰۱۵ صاحبش مشخص می‌شود، رقابتی سخت داشته باشند.

«ماهی و گربه»، «قصه‌ها» و یک گزینه سوم؟

«تابناک» پیش از این با ارائه فهرست آثاری که از مهرماه سال گذشته اکران شده
و تا آخرین مهلت احتمال اکرانشان می‌رود، تأکید کرد که دست سینمای ایران برای معرفی نماینده‌ای جدی برای اسکار ۲۰۱۵ خالی است و رقیبی همتراز با برخی فیلم‌های دیگر کشور‌ها، در میان آثار کشورمان دیده نمی‌شود و به همین دلیل، حتی احتمال حضور نماینده ایران میان پنج نامزد اصلی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبانِ ۲۰۱۵ بسیار اندک است.

گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که بیشترین توصیه‌ها بر سه فیلم متمرکز بوده که دو فیلم از این سه فیلم مشخص شده است. «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری ـ که برنده جایزه بخش افق برای مضمون نوآورانه در جشنواره ونیز ۲۰۱۳ شد ـ یکی از این گزینه‌هاست که مورد تأکید ویژه قرار دارد، زیرا بیش از دیگر فیلم‌های تولیدی در این مدت در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته و فیلم ناشناخته‌ای نیست.

‌«قصه‌ها» ساخته پوران درخشنده که در بخش مسابقه جشنواره ونیز ۲۰۱۴ حضور دارد نیز دیگر فیلم مورد توجه برای معرفی به اسکار است؛ فیلمی که رخشان بنی‌اعتماد کارگردانی‌اش کرده و با رویکردی خلاقانه به نوعی می‌توان گفت، ادامه داستان شخصیت‌های فیلم‌های گذشته بنی‌اعتماد را به تصویر کشیده و البته بر خلاف ماهی و گربه، منتقدان سرسخت سیاسی نیز دارد. در این میان از گزینه سومی نیز سخن به میان می‌آید که البته درباره نامش تردید است و به همین دلیل، بسیاری ترجیح می‌دهد به جای گمانه زنی، منتظر تشکیل کمیته انتخاب و تصمیمات این کمیته شوند.

برخورداری از مضمون جهان‌شمول و قابل درک برای مردم دیگر کشور‌ها به ویژه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، برخورداری از کمپانی بین‌المللی و آمریکایی پخش قدرتمند، برخورداری از کستینگ بین‌المللی، برخورداری از سابقه حضور در رویدادهای متعدد بین‌المللی و کاندیداتوری یا برنده شدن جوایز بین‌المللی، پرداختِ قابل توجه رسانه‌های بین‌المللی برخی از ویژگی‌هایی است که احتمال دیده شدن فیلم توسط اعضای آکادمی اسکار و همچنین کسب رأی را افزایش می‌دهد و بنابراین، به نظر می‌رسد‌‌ همان دو فیلم به همراه دو یا سه فیلم دیگر به صورت نسبی از این امتیاز‌ها برخوردارند.

البته کمیته انتخاب فیلم ایران برای اسکار که اعضایش در روزهای آینده اعلام خواهد شد، احتمالاً به روال سال گذشته لیستی بلند از فیلم‌ها را در مرحله نخست معرفی خواهد کرد و سپس لیستی کوتاه معرفی می‌شود و فاصله‌ای اندک از لیست دوم، گزینه نهایی معرفی خواهد شد؛ هرچند با توجه به بضاعت سینمای ایران در سال جاری، ارائه دو لیست ـ با هدفی ‌جز به دست آوردن دل برخی سینماگران ـ و سپس معرفی گزینه نهایی، ضروری نیست و می‌توان به سرعت به جمع‌بندی درباره نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۵ رسید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار